Recenze: A.I.M. 2: Clan Wars – zamířit, pal!

Kontrola hardwaru... ok... zavádím operační systém... ok... zpracovávám přihlašovací údaje... ok... vítej Joseph. Přijímám požadavek pro zjištění dostupných informací o nových misích... ok... kontrola stavu... ok... přijímám data... ok. Cíl mise: představení hry A.I.M. 2 čtenářům herního serveru Doupě.cz. Čas startu: okamžitě. Spustit misi?
Objednejte si na shop.doupe.cz
A.I.M. 2: Clan Wars
  • PC: 250 Kč
  • Platforma: PC
    Typ hry: akce
    Minimální konfigurace: CPU 1.5GHz, 256 MB RAM, 2.5 GB HDD, 32 MB grafická karta (GeForce 3 a vyšší)
    Doporučená konfigurace: CPU 2.5GHz, 768 MB RAM, 3.5 GB HDD, 128 MB grafická karta
    Výrobce: SkyRiver Studios (
    Vydavatel: 1C Company (
    Distributor v ČR: Cenega Czech (
    Cena (PC DVD): 299 Kč

A mám tě! * Ukázka nákupu * Úprk do bezpečí hangáru

Jakkoliv se to může zdát, opravdu jsem se nezbláznil. Jen mě již unavovalo psát standardní perexy, a tak jsem použil něco spojujícího s právě recenzovanou hrou. Nyní ale již ke hře samotné. A.I.M. 2 (Artificial Intelligence Machines 2) pochází opět od vývojářů z věčně zamrzlých sibiřských končin, na což si musíme pomalu zvykat. Přiznám se, že se mi první díl vyhnul, a proto vám nemohu do detailu popsat návaznosti, za což se na samotném počátku článku omlouvám. Nyní nám již nic nebrání, abychom se  A.I.M. 2 podívali pořádně na zoubek.

Děj jako vystřižený z Terminátora

Příběh začíná několik okamžiků po ukončení prvního dílu. Po velkolepých bojích mezi Mechmindy a Stvořiteli bylo jasno: roboti jsou konečně svobodní. Protože nadále nebyly pod kontrolou svých tvůrců, otevřel se jim svět plný nových možností a neprozkoumaných oblastí. Dříve nepřístupné sektory na planetě Polygon jsou jim plně k dispozici a nyní pouze čekají na své prozkoumání novou inteligentní formou života. Svoboda má však i stinné stránky. Staré klany postupně zanikly a vytvořily se nové - mechové vyspělejší páté generace. Bylo však jen otázkou času, kdy mezi sebou začnou bojovat o moc a nezbytné nerostné bohatství potřebné ke křemíkovému životu.

Prasím, prasíš, prasíme * Blow it out your ass! * Transportní kruhy ala StarGate

Vše nakonec přerostlo v lítý boj o přežití. Nastala však patová situace podobná posledním volbám v naší banánové republice, a tak jsou síly všech klanů dosud v rovnováze, přičemž ani jeden z nich není schopen nad ostatními zvítězit. Vy se ujmete role plecháče, který je členem upadající frakce Reckoner, a vaším úkolem bude najít starodávného prvorozeného mecha páté generace. Úkol je to sice nelehký ale životně důležitý, protože s jeho pomocí výrazně vzroste vaše šance na konečné vítězství v probíhající válce.

Když není nazbyt, pamatuj, že víc hlav víc ví

A.I.M. 2 bychom mohli zaškatulkovat jako zajímavý mix RPG a leteckého simulátoru. Ihned po spuštění vás čeká příjemné překvapení - úvodní videosekvence. Její obsah je sice průměrný, ale určitě zapůsobí svou kvalitou konkurující i AAA titulům dnešního herního pole. Po shlédnutí intra si zvolíte jednu ze tří profesí: válečník, obchodník nebo kurýr. Každá z uvedených má své klady a zápory, a proto s jejím výběrem určitě nepospíchejte. Není na škodu říci, že se v průběhu hry nemusíte striktně držet svého povolání. Vřele doporučuji mix mezi obchodníkem a válečníkem, jehož výstupem je robotí verze Chucka Norrise dobře zvládající boj a zároveň i styky (obchodní). Tím dosáhnete toho, že všem nakopete půlky a zároveň budete mít vždy dostatek financí potřebných na vylepšení své lodi nehledě na to, že tak získáte velmi rychle značný počet cenných zkušeností.

He, he, he ! * Prší prší, jen se leje * Atmosféra se někdy výrazně zbarví

Tím jsme se dotkli samotných bojů. Zpravidla můžete použít tři druhy útočných zbraní: kanóny, rakety a miny. O kanónech nemusím nic podrobnějšího psát, jelikož jejich různé druhy a zejména účel je zřejmý. Rakety nejsou ze začátku naváděné, a tak budete muset své nepřátele sundat ranou od boku. Trefit některý z poletujících nesmyslů je vážně kumšt, protože jsou vesměs všechny dost pohyblivé a smýkají se oblohou jako zběsilí. Postupem času získáte schopnost pálit rakety s naváděcím systémem, čímž se tohoto neduhu elegantně zbavíte, nicméně zjistíte, že i přesto všechno neuděláte sami prakticky vůbec nic. Právě v tomto okamžiku bude nejpříhodnější si založit svůj vlastní klan, nabrat nové členy a pokusit se zvítězit. Jako vůdce klanu pochopitelně můžete svým počítačem řízeným členům zadávat rozkazy, které bez protestů splní, čímž se obtížnost jednoduše vrátí na přijatelnou mez a vám tak nebude téměř nic bránit k dokončení celé kampaně.

Jak bylo řečeno, váš kluzák si můžete vylepšit. Oproti předchozímu dílu není upgrade lodí jen feature do počtu, ale stává se plnohodnotnou součástí hry. Počet všemožných dílů, kterými je možné svou kocábku zvelebit, je úctyhodný, a to nemluvím o množství nových kluzáků čítajících téměř čtyři desítky. Pokud jste si v mládí rádi stavěli všelijaká vozítka a měli obrovskou radost z Lega, budete ve svém živlu. Po konečném nakoupení všeho potřebného nastane čas vyrazit do nového světa. První, čeho si všimnete, je nezvyklé ovládání a neklidný let vašeho kluzáku. I když je třeba ovládání obětovat chvilku volného času, postupně se vám dostane do krve. Po očesání několika větví blízkých stromů, si můžete zaletět do nějakého z mnoha hangárů ovládanými různými klany, kde většinou získáte nějaký ten úkol. Těch je ve hře spousta, nicméně variabilita je pro ně slovo zcela neznámé. Přeci jen mise typu „doleť tam“, „přeprav tyhle suroviny sem“ nebo „znič tohohle vejlupka“ vás za krátkou chvíli omrzí.

Létat si svobodně jako pták není vždycky výhoda

Abych řekl pravdu, postupem času omrzí hra samotná. I když máte cíl mise jasně a zřetelně zobrazen na minimapě, překonávání vzdáleností je neúnosné a nejednou jsem měl chuť hru vypnout a dělat něco užitečnějšího (třeba se šťourat v nose). Ano, dostane se vám opravdové volnosti a máte k dispozici o čtyři obrovské sektory rozsáhlejší svět než v předchozím díle, ale za jakou cenu. Někdo by mohl namítnout, že tím chtěli svému dílku autoři ze Skyriver Studios přidat na realističnosti, ale já se přikláním k účelovému natahování celé hry.

Aby toho nebylo málo, design misí je ještě na horší úrovni. Celý svět Polygon je vymodelován primitivně a je zřejmě potažen i jedinou texturou (nezaměnit s technologií MegaTexture). Prostředí, v němž se nacházíte, je jednoduše nemastné a neslané. Přijde mi, že tvůrci nejdříve vymodelovali krajinu a poté rozházeli všemožné stromky, kameny, skály a květiny tam, kam se jim zrovna zachtělo. Grafická stránky hry je silně podprůměrná, což mi příliš nevadí, protože úžasná grafika automaticky nedělá dobrou hru. Co jsem ale opravdu neskousl, je doprovodná hudba, jež silně připomíná něco, co si dokáže každé malé dítě naťukat v mobilu během pár minut.

• Vynikající videosekvence
    • Rozsáhlý svět k prozkoumání
    • Jistá míra volnosti
    • Možnost si založit a rozvinout vlastní klan
    • Příjemná cena
    • Zastaralé grafické zpracování
    • Otřesná doprovodná hudba
    • Nepřehledná dějová linie
    • Zbytečně zdlouhavé
    • Po čase nuda

Lámání chleba

A.I.M. 2 vyniká drobnostmi jako úžasná videa nebo možnost dohrát hru s vlastním klanem, nicméně stinné stránky hry převažují. Nejvýstižnějším synonymem pro hru budiž slovo nuda, kterou si zejména v pokročilejší fázi hry užijete opravdu do sytosti. Ruku v ruce s ní jde i nezáživné a pusté prostředí, a tak je hra jasným adeptem na titul s nejnižším ohodnocením v posledních měsících. Ale vzhledem k tomu, že byl od samotného počátku vytvářen jako budget a prodává se u nás za příznivou cenu, zaslouží si A.I.M 2 zařazení do průměru.

Grafika: 5/10
             Hudba: 2/10
             Zvuky: 4/10

A.I.M. 2 je průměrnou hrou, která neurazí ani neoslní. Pokud si chcete zalétat v kluzáku a ponořit se do rozlehlého světa v daleké budoucnosti za mrzký peníz český, je pro vás titul tím pravým ořechovým. Ostatní mohou dát s klidným svědomím ruce pryč.

Celkové hodnocení: 4,5/10