Recenze: Air Traffic Controller 2007 – tam nahoře

Práce plná napětí, stresu a nesmírné zodpovědnosti, u níž dlouho nikdo nevydrží. Přesto je potřeba lidí, kteří svojí odhodlaností usednou za obrazovku v řídící věži a dokáží navigovat letadla tak, aby do sebe nenarazila.

Žánr: Strategie
Platforma: J2ME
Testovací hardware: Nokia 6680
Hru poskytl:
WapStranky.cz

Vnést do hry zajímavý nápad, případně ho alespoň zajímavě zpracovat, by se – s jistou nadsázkou - dalo považovat za nadlidský výkon. Jenže řada vývojářů vlastně ani nemá nouzi o inspiraci, pouze ji přehlíží, nebo ji nedokáží ukázat v tom pravém světle. Často se tak stane, že do rukou dostaneme sice dílo s velkým potenciálem pramenícím z neotřelého nápadu, avšak se strašným zpracováním. Často ale naštěstí není vždy.

Letem světem

Titul Air Traffic Controller by o tom totiž mohl vyprávět. Jeho pointa tkví v mapě, na níž máte zobrazena veškerá letadla brázdící vzdušnými prostory. Jedno rychlejší než druhé, každé s odlišným směrem letu, přesto musíte stíhat vše uřídit. Zezačátku to není ani velkým problémem, neboť mise skládající se jinak z padesáti celků vnášejí hráče pozvolna do tajů hry. Na zapeklitější situace přijde řeč až později. Ostatně prostoru pro pořádná klišé se naskytne nepřeberné množství, protože počet levelů dosahuje úctyhodného čísla padesát.

Setkáte se tak s proměnami počasí, nepříjemnými mraky, občasnými technickými potížemi a podobně. Počet těchto faktorů se umocňuje s rostoucím počtem dosažené úrovně. A v kombinaci s velkým uskupením letounů různých rychlostí a kvalit se tu a tam na displeji objeví takový cirkus, že ani rozený flegmatik nezůstane ledově chladným.

Občas není vůbec lehké uhlídat obrazovku plnou světélkujících vzdušných korábů, přesto ale mohu zaručit, že kýžená porce zábavy se dostaví, a to bez nějaké větší pachuti hořkosti. Jednoduše vyřešené znázornění směru letu nabádá, kudy a kam to či ono letadlo navigovat a ruku v ruce s jednoduchým ovládáním zvládne celou operaci takřka pětileté dítě (ale jen ze začátku :o). Stačí se zaměřit na směrové klávesy mobilního telefonu, u nichž určujete tlačítky vpravo a vlevo směr letu, a nahoru či dolů přepínáte mezi všemi stroji na mapě.

Editor? Jednoduše a rychle

Padesát misí v kampani je sice dostačujících, nicméně pokud by vás hra po nějaké době omrzela, můžete alespoň vyzkoušet nabízený editor map. Stačí kliknout na link a v jednotlivých položkách webu navolit vše podle libosti. Posléze vám vyjede kód, jenž přepíšete do hry a budete mít o další zábavu postaráno. Jednoduché, víceméně rychlé a efektivní, což by se dalo říci také o grafickém zpracování.

Vizuální stránky není taková, aby ošálila zraky všech hráčů, i tak ale nepůsobí nikterak špatně. Mapa je znázorněna v jemných a skvěle kontrastujících barvách. Nesetkal jsem se ani s nepřehledností u letadel - jejich ikonky jsou sice (úměrně) menší, ale žádné problémy jsem s jejich ovládáním neměl. Zamrzí však velice slabá zvuková stránka s melodií vyskytující se pouze na úvodní obrazovce. Zbylých pár titěrných pípnutí v průběhu hry snad ani nestojí za řeč.

• Nápad
  • Zpracování
  • Ovládání
  • Editor
  • Obtížné
  • Zvuková stránka

Přesto je ale Air Traffic Controller 2007 kvalitní hrou, u níž není o zábavu nouze. Jednoduché ovládání a spousta rozmanitých faktorů ovlivňujících letadla spolehlivě zabaví téměř každého, třeba i náročnějšího hráče. Pojetí není kdovíjak komplexní, snad jen občas zaskřípe obtížnost a pár vrásek navodí také před chvílí zmíněná absence zvuků.

Originalita: 8/10
Atmosféra: 7/10

Osmička jako vyšitá. Air Traffic Controller 2007 se zkrátka podařil, což se hlavně promítlo na zábavnosti. Co víc si přát?