Recenze: Airline 69 – konečně pořádná erotická hra?

Rok 1942 byl, jak známo, rokem válečným. Německo stálo na vrcholu své vojenské moci a svět se zmítal v bolestivých křečích nejstrašnějšího konfliktu moderní historie. Zkrátka děly se velké a zlé věci, ovšem myšlenka, že by obyčejné lidi přešla i v takové době chuť na sex, jednu z nejradostnějších stránek života, je zkrátka absurdní a přesvědčit vás o tom má i Airline 69.

Typ  hry: adventure, simulátor, akce
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: Pentium 200Mhz, 32MB RAM, 4MB VGA grafická karta,
Testovací konfigurace: P4 2,6GHz, 1GB RAM, 64MB 3D grafická  karta
Výrobce: Redfire Software/Interactive Strip
Vydavatel: Redfire Software
Distribuce v ČR: Game Line (

Jak přežít písečnou bouři ve zdraví

Jako pilot transportního letadla v Africe jste to nikdy neměl lehké. Pivo chutnalo na všech zastávkách stejně odporně,  němci vás buzerovali na každém kroku a ještě ke všemu jste si museli dávat pozor, aby se vám na palubu nepropašoval - coby černý pasažér - nějaký ten nepřítel Říše. Už jen proto, že němečtí důstojníci jsou zde až přespříliš aktivní, doufajíc v přeložení někam do civilizované a hlavně chladnější části světa. Zkrátka jeden měl co dělat, aby se nedostal do problémů. Bohužel v životě je to tak již  zařízeno, že když problémy nevyhledáváte, najdou si vás samy.

Hlavní hrdina je typický "drsňák" * Ještě netuší, jaký náklad veze... * ...s kým se záhy setká

Když vás i vaše letadlo unesla sexy francouzská odbojářka oblečena v šatech zcela nepraktických pro jakoukoli činnost s odbojem spojenou, vzpomněli jste si na svého dědečka, jak vám vyprávěl o té troše štěstí, co je souzená jednou za život každému člověku. Leč idyla netrvala dlouho a dva německé stíhací letouny vás rychle vrátily do reality. Do velmi tvrdé, horké a hlavně suché reality. Zkrátka vás sundaly z oblohy a vy jste skončil uprostřed pouště s neopravitelným strojem, pouštní bouří na krku a odbojářkou ChouChou, která se vás rozhodne ošetřovat způsobem za jiných okolností jistě příjemným, dle mého skromného názoru však v drsných pouštních podmínkách poněkud nebezpečným...

...koho uvidí nerad * ...jak se karta nakonec obrátí... * ...a že nakonec skončí v Casablance

Po prosouložené písečné bouři se pěšky vydáte  tam, kam ChouChou mířila již dávno, do Casablanky, kde na  její přítomnosti  údajně závisí mnoho životů. Poté, co jste spolu zažili, byste za ní šel kamkoli a navíc jste potřeboval peníze. Vlastně spoustu peněz, protože nové letadlo něco stojí a dokud vám to stojí....ehm, přízeň ChouChou zkrátka také není zadarmo.

Je to pták! Je to letadlo! Tak co to vlastně je?

Airline 69 se tváří jako několik herních žánrů dohromady a nejen tváří, ty žánry tam opravdu naleznete. Asi nejsilnější vliv má obchodní strategie, vlastně celá hra se točí kolem peněz a principu nakoupit, prodat, vydělat, ne nutně v tomto pořadí a ne vždy jsou peníze přímým prostředkem k postupu dál. Zde vstupuje do hry adventure prvek postupně rozkrývající motivy a hlavně pečlivě střežená tajemství  postav, které potkáváte. Abyste totiž získali dostatek prostředků, budete muset postupně převzít několik výnosných podniků jako je nevěstinec nebo nelegální palírna a věřte, že původním majitelům se to  vůbec nejeví jako dobrý nápad. Musíte se jich tedy zbavit, ale na to potřebujete znát jejich slabá místa a popřemýšlet, jak jich co nejvhodněji využít.

Špehování flotily * Místo utrpení. Doslova * Dickův nonstop bar

Aby toho nebylo málo, připravili pro nás autoři ještě pár akčních meziher a také velmi frustrující hazardní hry v kasinu, kterým se bohužel nevyhnete. Autoři sami Airline 69 označují jako simulační adventuru a mě nezbývá, než s tím souhlasit. Bohužel s tím dodatkem, že je  to jen průměrná simulace a slabá adventura. Postavy mají sice určité motivy, podle kterých jednají, své bolístky i libůstky, ale na plnohodnotný děj to zdaleka nestačí. Předměty ve hře sice používáte, ale většinou jen jako obchodní artikl bez větší nápaditosti a o klasickém adventurním puzlení už vůbec nemůže být řeč.

Poněkud lépe je zpracovaná strategická část hry, která je kombinací obchodní strategie zaměřující se na stav  vašeho peněžního konta a jakéhosi love simulátoru, kdy si musíte ChouChou udržovat ve stavu zamilovanosti. Pokud vám dojde hotovost nebo ChouChou coby milenec zklamete natolik, až se vás rozhodne opustit, hra pro vás skončí.

Mít či nemít, to je oč tu běží

Skutečnost, že  o peníze jde vždy až v první řadě je zřejmě zbytečné vysvětlovat komukoli, kdo má dostatečný věk na to, aby mu Airline 69 zákona dbalí prodejci v obchodě vůbec prodali. Obchodní složka tvoří  nejpodstatnější část hry a tak i způsobů, jak k penězům přijít, je hned několik. Můžete, resp. musíte například obchodovat s informacemi, je však třeba dobře zvážit, komu kterou informaci prodáte, protože ji kupodivu vzápětí zapomenete a v případě její potřeby jinde ji musíte odkoupit zpět. Pochopitelně za podstatně vyšší cenu.

Obchodní dialog * ChouChou vypadá spokojeně * Lovemeter

Dále můžete obchodovat s předměty jako jsou erotické časopisy, erotické hračky, prádlo apod., některé z nich můžete také darovat ChouChou. Kromě toho však musíte směřovat k dlouhodobějším cílům a rozšiřovat svůj obchod o stabilnější a hlavně vyšší příjmy. Příkladem může být např. převzetí nevěstince poté, co jeho majitele dostanete do basy nebo provozování malé, ale výkonné palírny za městem.

Péče o ChouChou aneb paměťovým cvičením  k orgazmu

ChouChou je poměrně náročná ženská a musíte se o ni neustále po všech stránkách starat, aby se na vás nevykašlala, protože to by mužské ego hlavní herní postavy jednoduše neuneslo, svět by se začal točit na opačnou stranu a já nevím co strašného by se ještě mohlo stát. Proto si musíte hlídat "love meter", tedy ukazatel jak moc vás ChouChou miluje, a pokud klesne výrazně k polovině nebo dokonce pod ní, musíte jí dát vhodný dárek a samozřejmě ji uspokojit.

Pírkem do úst? * Já věděl, že to nezabere * Tam, kde se kočky mrouskají

Ono "to" neprobíhá ani zběsilým klikáním známým ze 77 ani žádným jiným způsobem náročným na vaši motoriku,  namáhané budou kupodivu vaše paměťové buňky. K dispozici máte několik "nástrojů" - konkrétně ruku, jazyk, zuby, vibrátor, bičík (?)  a na ChouChou jsou čtyři aktivní oblasti. Začínáte v jedné pozici, počítač vám ukáže sled použití "nástrojů" na různá čtyři místa a vy jej musíte v omezeném časovém úseku opakovat. Pokud se spletete, ChouChou vám docela sprostě (i když jen francouzsky) vynadá a love meter opět klesne o něco níž. Popravdě mi to moc zábavné nepřipadá, ačkoli některé kombinace nástroje s příslušnou partií jsou docela  nezvyklé, ale v reálné praxi bych to tedy rozhodně vyzkoušet nedoporučoval :-)

Sexy zevnějšek

Grafika Airline není nijak závratně kvalitní, spíš je to takový ten typ co neurazí náročnější oko případného odborníka a hlavně dobře prodává. Ručně kreslená grafika je ve vhodných případech kombinovaná s předrenderovanou, ale s aplikovaným toon shadingem, takže přechody z 2D do 3D nepůsobí nijak rušivě.

Postavy vytvořil údajně světoznámý Carsten Wieland, o kterém jsem sice ještě nikdy neslyšel, ale to bude jistě jen tím, že se nepohybuji v příslušných kruzích :-). Každopádně tento člověk opravdu umí. Udělat osobité postavičky v cartoon stylu není zase tak snadné, jak by se mohlo zdát, možná i proto, že je tak rozšířený, jeho techniky tak profláklé a konkurence tedy vysoká.  Wielandovy kresby mají náboj, který dává i té nej-bezvýznamější postavě osobitý charakter a je škoda, že minimální dialogy grafickému ztvárnění nesekundují.

Zvuky sestávají hlavně z různých rádoby-erotických vzdechů, úpění a hekání, které se v minimálních obměnách střídají v celé hře a po čase vás začnou značně iritovat. Hudby také není mnoho, ale alespoň není příliš vtíravá a k danému prostředí se hodí.

Erotická hra?  Děkuji, nechci

Erotické hry nikdy neměly na růžích ustláno a i když to často byla zejména vina samotných autorů, kteří jednoduše vsadili na samo-prodejnou lechtivou tématiku jako nosný prvek jinak po všech stránkách nepovedené hry, je tento vývoj jistě smutným zanedbáním zajímavého herního žánru.

V  zásadě snad neexistuje jediná skutečná dobrá erotická hra v historii, která by si přívlastek erotická skutečně zasloužila a možná je to i dobře. Leisure Suit Larry od Sierry, nebo přesněji řečeno od designérské legendy adventurního žánru Ala Lowea, není erotická hra, ale hra s erotickými prvky. Scény se sexuálním podtextem byly samozřejmě lákadlem pro nakupující, ale zejména dávaly prostor zcela dospělému a velmi lidskému humoru, takovému, jaký se mnozí snažili později následovat se střídavými úspěchy. Svému vzoru se bohužel kvalitou většinou ani nepřiblížili.

Je zajímavé, že Sierra, která Larryho vydala, se erotických prvků, narozdíl od své konkurence, nebála nikdy a tak je možné najít lechtivé scény i ve zcela vážných adventurách, jako byl Gabriel Knight2: Beast within, Phantasmagoria I a Phantasmagoria II, která dokonce zašla mnohem dál, než obě předešlé hry. Ony scény toho sice mnoho neukázaly, ale byly zajímavým detailem, který již tak vážné hry jaksi "zdospěloval".

Vedle napodobovatelů Larryho, kteří již dávno leží zapomenuti na smetišti dějin, vznikaly i jiné typy her s erotickým prvky. Příkladem budiž Lula 3D od stejných autorů, dnes recenzovaná Airline 69 a dále po všech stránkách nepovedený Erotica Island  od Flare Media. Tyto hry se již tváří jako vyloženě erotické a jejich dalším společným jmenovatelem je bohužel mizerná hratelnost a notná dávka pubertální infantility.

• jednooký mezi slepými
  • celkem slušná grafika
  • slušná grafika
  • ...ehm...grafika?
  • po čase nuda
  • erotika "za každou cenu"
  • chabý příběh

Airline 69 z výše jmenovaných vychází stále ještě nejlépe, ale žádný zázrak rozhodně nečekejte a již vůbec nedejte na to, že získala cenu "Venus Award 2003 - Best erotic PC-Game". V čem je problém? Především v "erotice" a uvozovky tam patří proto, že kreslená erotika je vzrušující jen pro specifickou skupinu lidí a těm se bude Airline zřejmě líbit bez ohledu na to, co sem napíšu. Nebo spíše také ne, neboť např. mnohé erotické komiksy či japonské hentai filmy mají často smysluplný a do hloubky propracovaný děj, který zde chybí.

Hra je tak zaměřena vyloženě  na onu "erotiku" prezentovanou legračními animacemi (ty vám však legrační přijdou maximálně napoprvé a většinou ani to ne)  a jako bonus můžete na skrytých místech objevit cívku filmu s Penthouse modelkou Sashou. Vlastní herní náplň je z hlediska zábavnosti přinejlepším průměrná a to zejména proto, že je v této žánrové kategorii tak nekvalitní konkurence.

Hratelnost: 4/10
Grafika: 6/10
Hudba: 5/10