Recenze: Akta X – jedenáctá sezóna

Mysleli jste si, že je po všem? Kdepak! Mimozemský černý olej, kuřák, Krycek, zombie i děsivá vládní konspirace: vše je zpátky v posledních šesti epizodách jednoho z nejslavnějších seriálů devadesátých let. Hlavní role samozřejmě patří FBI agentům Mulderovi a Scullyové, kteří si ještě před druhým celovečerním filmem, údajně definitivně závěrečným, užijí nejednu těžkou chvilku.

Platforma: exkluzivně PS2
Paměťová karta: minimálně 165KB
Analogové ovládání: jen páčky
Výrobce: Black Ops Entertainment
Vydavatel: Sierra/Vivendi
Distributor v ČR: Cenega (

Podle neoficiálních zdrojů byl scénář nových šesti epizod Akt X původně určen pro televizi, nicméně vedení filmové společnosti Fox nakonec rozhodlo, že televizní sérii ponechají v rozsahu deseti sezón a místo toho investovalo zmíněný scénář a nemalé produkční prostředky do vývoje nové videohry.

Agentka Scullyová v přítomnosti kádí se zmraženými mimozemšťany * Fox věří... * Nepřipomíná vám to Silent Hill?

Díky tomu se na hře X-Files: Resist or Serve podíleli kromě původního scénáristy seriálu také skladatel hudby, režisér nebo všichni významnější herci. Nová hra Akta X je tak na úplně jiné úrovni, než neblaze proslulá X-Files: The Game, což byla levná klikací adventura bez hlavních herců ze seriálu, vydaná před téměř deseti lety na starou PlayStation a PC.

Koncept a forma

Slovy tiskové zprávy obsahuje hra tři velké příběhy, rozdělené do šesti „seriálových“ epizod, přičemž každou epizodu můžete hrát buď za Muldera nebo Scullyovou (postavu si vybíráte na začátku každé epizody). V praxi tak lze hovořit o 12 „úrovních“ hry, jelikož se postavy velmi často rozdělí a za každou z nich tak objevíte docela jinou část příběhu i dané lokace. Společně musí agenti tradičně čelit komplikovaně propletenému případu děsivých úmrtí a hrozbě větší, než na jakou doposud narazili. Součástí DVD s hrou jsou četné bonusy ve stylu filmových DVD – storyboardy, artworky, rozhovory s herci atd.

Akta X dokáží diváky vyděsit * Tak to raději budu vegetariánem:-) * Kamera nereaguje zrovna nejpružněji

Žánrově jsou Akta X: Resist or Serve (dále jen XROS) survival hororem ve stylu Resident Evil série, což danému tématu výborně sedne – tím spíš že během úvodních epizod budete bojovat s oživlými mrtvolami. Zatímco ovládání a systém menu s předměty/výzbrojí jsou zvládnuté slušně (obzvláště se mi líbí tlačítkové zkratky pro vytahování svítilny/pistole, kromě jiného je možné v prostředí efektivně pátrat přesně tak, jak to známe ze seriálu – kužel svítilny opřený o hlaveň zbraně – nicméně postava přitom nemůže utíkat), největší chyba ve zpracování hry je však „pomalá reakce automatické kamery“. V praxi to znamená, že filmová kamera, která váš pohyb v polygonovém 3D světě hry sleduje, nemění svůj úhel právě nejpružněji a někdy musíte nějakou tu vteřinu čekat, než vás „dožene“.

Akta X: Složka „Incident v Briar Lake“

I. Renesance

Na začátku hry Mulder a Scullyová cestují do odlehlého horského městečka Red Falls (možno přeložit jako Rudé vodopády, což se hodí vzhledem k masakru, který se v ulicích městečka rozpoutá), aby zde vyšetřili sérii neobvyklých vražd, souvisejících s čarodějnictvím, okultismem, nemrtvými a paranormálními jevy. Mudler není příliš překvapený, když na místě nalezne fanouškům známé mimozemské stilleto – jedinou zbraň proti nebezpečným mimozemšťanům.

Agentka Scullyová a její denní chléb: pitvy - tvoří zajímavá a poměrně unikátní puzzle

Nad městečkem se tyčí výzkumný ústav Briar Lake, kde agenti odhalí existenci tajného výzkumu zaměřeného na zneužívání psychicky nadpřirozeně nadaných lidí pro spojení s prastarým artefaktem, střeženým na území města starou a děsivou organizací. Úvodní dvojice epizod je rozhodně vynikajícím, drsným a vtahujícím úvodem do děje.

II. Resonance

Po předání zprávy na vedení FBI jejich nadřízenému, řediteli Skinnerovi, se agenti rozdělí – Mulder se vrací do svého bytu a Scullová jede provést pitvu několika obětí z Red Falls do pobočky FBI v Quanticu. S pomocí tria „Osamělých střelců“ se následně Scullyová dostane do útrob tajné vládní výzkumné stanice Roush Biotechnologies, která podle všech indicií souvisí s experimenty v Briar Lake.

Člověk by měl vidět, na co střílí * Jak to ta ženská dělá, že je sexy i v zimním kabátě!? * Noční vidění zapůjčil Splinter Cell

Psychičtí vampíři, mimozemské artefakty a kruté lidské experimenty jsou kulisou děsivého odhalení v temných chodbách výzkumné stanice, stopy vedou k ještě děsivějšímu a mnohem staršími zlu, pohřebnému pod středověkým chrámem na pobřeží Černého moře. Z následků vystavení se nebezpečnému viru prožívá mezitím agent Mulder děsivou sérii halucinací, které jej málem stojí život. Ze stínů se ale vynoří dvojice zaměstnanců vlády, která potají agenta Muldera podporuje.

III. Return

Mulder a Scullyová se dostávají na kloub klíčovým zdrojům celé konspirace. Jejich pronásledování nelidského zabijáka je zavede od vesnice v Severní Dakotě přes tajnou základnu na Sibiři až do hlubin pohřbeného mimozemského plavidla, kde odhalí tajemství psychických upírů a musí zabránit uvolnění prastarého mimozemského zla z jeho chladného hrobu.

Krycek: budete mít šanci jej konečně zabít * Kuřák si opět zakouří:-) * A kdopak je tohle? Mulderova sestra?

Ze stručného popisu náplně všech tří částí hry si jistě uděláte odpovídající představu o tom, jak chytře hra využívá většiny oblíbených postav a příběhových nástrojů, známých z předchozích sezón série. Když k tomu dodám, že Mudler bude mít příležitost ke konečnému zúčtování s Krycekem (vrah jeho otce), přičemž se mi opravdu líbil krátký dialog během závěrečné přestřelky – „Muldere, tohle přece nemusíš dělat“ – „Ale ty přece víš, že já CHCI!“.

Rovnováha

Poměrně logicky je hra rozdělena na akčnější polovinu (za agenta Muldera) a puzzloidní polovinu (za Scullovou). Přitom Mudler se bude v pokročilejších fázích hry ohánět zbraněmi jako jsou AK-47 nebo M-16, bez kterých by zřejmě armádu zombií ani neměl šanci odrazit. Scullyová dostane do rukou například neméně účinný revolver Magnum. Přesto se její hlavní „síla“ projeví během řešení logických hádanek a puzzle, z nichž nejzajímavější jsou pitvy – během těch provádíte pečlivě volenými nástroji detailní rozkrývání těl mrtvol a že to je velmi naturalistický pohled, není tato část hry pro všechny stejně snadno stravitelná. Fascinující je přitom typicky profesionální hlas Gillian Andresonové, která během pitvy komentuje co přesně dělá a co právě objevila:-).

• Výborný scénář
  • Hollywoodské ozvučení, hudba
  • Herecké výkony, výprava
  • Vyvážená hratelnost
  • Filmové DVD bonusy
  • Pitvy
  • Pomalé reakce kamery
  • Průměrné grafické zpracování
  • Nic revolučního

XROS nedisponuje nijak výjimečnou grafikou, ale solidní animace postav a především naprosto špičkové Hollywoodské ozvučení (včetně některých nejlepších hudebních motivů ze seriálu) jí dodávají atmosféru, kterou jí mohou všechny Resident Evil klony závidět. Navíc pestrost prostředí v rámci jednotlivých epizod a nadprůměrně bohatá, chytře propletená zápletka jasně hovoří ve prospěch hry z prostředí Akt X. S výše řečeným vám nejspíš bude jasné, že pro fanoušky je tato hra naprostá povinnost a měli by si k hodnocení přidat dva body. Hra se na našich pultech povaluje již nějakou tu dobu a nemělo by činit problém sehnat ji za méně než tisíc korun.

Zvuk: 10/10
Hudba: 10/10
Herecké výkony: 10/10

Z hlediska hratelnosti „nic víc“, než perfektně vyvážený mix oblíbených ingrediencí, z hlediska žánru survival hororu citelně nadprůměrné dílko a z hlediska fanouška seriálu naprosto nepostradatelný herní zážitek a klenot pro domácí knihovnu.

Váš názor Další článek: Fear & Respect - další konzolová gangsterka na obzoru!

Témata článku: , , , , , , , , , , ,