Recenze: Alpha Black Zero – černý kůň na poli týmových akcí?

Na poli týmových akcí jsme se už po dlouhé měsíce nedočkali žádného výraznějšího překvapení – slávu a vavříny sbírají osvědčené série Rainbow Six a domácí Hidden & Dangerous. Toužíte po změně? Právě tu nám po celou dobu vývoje slibovali holandští Khaeon v případě jejich výtvoru Alpha Black Zero, který konečně dorazil do redakce a sebou si přinesl všechny kladné i záporné vlastnosti.

Typ hry: Akční
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 1000 Mhz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 Ghz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Khaeon (
Distributor hry: GMX Media (

Jak možná někteří z vás vědí, žánr klasických týmových akcí (nepočítám-li onlineovky) se velkému zájmu vývojářských studií zrovna dvakrát netěší. Proto se také nelze divit tomu, že těch vskutku kvalitních kousků je pak opravdu jen chabá troška, a milovník tohoto typu her se dostává do poněkud nezáviděníhodné situace. Přesto se ale pár opravdu dobrých titulů najde a svojí kvalitou za oblíbenějšími žánry rozhodně nezaostávají.

Podobných videosekvencí si ve hře užijete poměrně dost * Před každou misí vás provede důkladný briefing, včetně výběru zbraně * Jedna z mnoha kolonizovaných planet

Mezi ty opravdu povedené můžeme zařadit například policejní sérii Swat, která si své několikaleté kralování nechala sebrat až třetím pokračováním populárních Rainbow Six. Jako pravý vlastenec samozřejmě nemohu opomenout zmínit ani válečné Hidden & Dangerous pocházející z dílen českých Illusion Softworks. Alpha Black Zero toho s uvedenými tituly zase tak moc společného nemá, vlastně jen ty týmové souboje. Zatímco všechny výše uvedené hry zakládají svůj hlavní koncept na reálných nebo nepřímo odvozených skutečnostech, zde je situace trochu jiná. Alpha Black Zero vás totiž zavede do mírně vzdálené budoucnosti někde kolem roku 2200, takže se v podstatě jedná o jakési sci-fi.

Neohrožený protokol

Příběh je jednou z mála věcí, na kterém si dali nizozemští Khaeoni alespoň trochu záležet. Jako nesmlouvavý generál Kyle Hardlaw se spolu se svým čtyřčlenným komandem vydáváte na povrch dosud neprobádaný a to na jednu z mnoha kolonisty obsazených planet. Na tom by ještě nebylo nic tak hrozného, kdyby ovšem ti samí kolonisté nepáchali činnost v rozporu s jasně zadanými pravidly. Vaše úkoly jsou tedy víceméně jasné. Najít, pokud možno zneškodnit nevychované kolonisty a občas splnit nějaký ten sekundární úkol jako např. prozkoumat nějaké objekty, nalézt důležitá data anebo prostě jen přejít z bodu A do bodu B.

Kolegové z týmu jsou za vás ochotni položit vlastní krk * Sniperka - váš nejlepší přítel * Inteligence nepřátel nepatří mezi nejlepší

Příležitostí ke splnění těchto úkolů budete mít celkem dost. Hra nabízí 28 různě rozsáhlých misí zajišťujících dostatečně dlouhou herní dobu pohybující se až za hranicí deseti hodin. V žádném případě si ale nedělejte iluze, že by vás jednotlivé mise nějak zázračně bavily. Většina z nich si je až nehorázně podobná a jediný rozdíl spočívá v odlišném prostředí, ve kterém se vše odehrává. Bojovat budete ve venkovních i uzavřených oblastech, každému podle jeho gusta. Každou misi předchází důkladný briefing, ve kterém se dozvíte vše podstatné, a ve kterém máte také možnost výběru zbraně. Vybavení vašich bojovníků je přinejmenším slušné. Základem je většinou sniperská puška, pokud dojdou náboje určitě se vám bude hodit záložní pistole, se kterou se dá několik kolonistů také zneškodnit. Opravdovou lahůdkou je pak účinný granátomet, který se hodí zejména na likvidaci více nepřátel pohromadě.

UI, kapitola sama pro sebe

Nejlepší taktikou pro úspěšné splnění většiny misí je rozhodně zapojení celého týmu do akce. Na osamělou jízdu těžkého drsňáka rovnou zapomeňte - patrně totiž skončí ještě dříve než vůbec začne. Toto není žádný Doom. Většina misí je neuvěřitelně rozlehlých a vaším jediným společníkem je účinná sniperka a hrstka kolegů v zádech. Na své spoluhráče se navíc můžete ve většině případů spolehnout. Sami se kryjí, mušku mají docela přesnou a několikrát za hru dokonce zneškodnili protivníka, o kterém jsem sám neměl ani páru. Nějaké ty horké chvilky ale časem určitě také nastanou. Poměrně často se spoluhráči zasekávají o různé překážky, občas se také stává, že si postaví hlavu a na vaše příkazy prostě nereagují.

Některé mise bývají vcelku povedené, jako například tato * S přiblížením se střílí daleko lépe * Naprostá tma, výhoda nepřátel

Když už padla řeč na tak závažnou věc jakou umělá inteligence bezpochyby je, nedá mi to abych se o ní nezmínil ještě jednou. Tentokrát se však o žádnou pochvalu jednat rozhodně nebude. Mám teď na mysli chování vašich nepřátel. Nejednou mi totiž připadalo, že zpracování umělé inteligence si na starost vzali dva úplně odlišné týmy, každý na opačném konci světa a ještě navíc bez jakékoliv možnosti dorozumívání. Jinak si totiž nedokáži dost dobře vysvětlit, proč se stejné typy jednotek chovají úplně odlišně. Častokrát se mi stávalo, že i v pětinásobné přesile, která na mě byla vyvíjena, jsem si z minimální vzdálenosti odstřeloval jednoho kolonistu za druhým bez jakéhokoliv náznaku zájmu ze strany ostatních nepřátel. Rozhodně ale neříkám že vždy. Většinou je vše v pořádku, protivníci se schovávají, se zaujetím hledají vaši polohu nebo prostě jen rychle pobíhají ve snaze uchránit si vlastní krk.

Koupit nebo ne?

Ani technické zpracovaní, jenž mnohdy bývá poslední záchranou některých titulů, se zde evidentně příliš nevydařilo. Zastaralost použitého Serious enginu se tentokrát projevila více než patrně a jak je vidno, tvůrci si z ostatních titulů vytvořených právě na tomto enginu mnoho inspirace nevzali. Vizuální stránka hry je silně průměrná a za zmínku toho stojí opravdu jen málo. Prostředí jsou vytvořeny příliš stroze a většinou se skládají jen z několika základních objektů. Příjemné pokoukání to tedy rozhodně není, to vám mohu s klidem na srdci odpřísáhnout.

Hoří, utečte! * Kyle Hardlaw – hlavní hrdina osobně * Ještě netuší, že z nich za chvíli budou mrtvoly

Dalším problémem je poměrně časté objevování chyb, které strhují další body už tak dost sraženému titulu. Klasikou je zapadávání mrtvých těl "do země", nechybí ani několik chyb v grafice nebo špatná umělá inteligence, o které byla řeč výše. Asi nejkomičtějším úkazem, který vás za celou dobu hraní může potkat (pokud vás to tedy netrkne hned na začátku), je zřejmě chůze vašeho komanda. Oni totiž po vytvořené ploše nechodí, ale doslova bruslí. Nejlépe si toho lze všimnout při chůzi z kopce - vypadá to prostě příšerně. Abychom ale pořád jen nehanili, zvuky se autorům vydařily docela dobře a ač jich není zrovna nejvíce, poslouchají se příjemně. Stejně jako hudba, které sice také není moc, ale repráky si kvůli ní vypínat rozhodně nemusíte.

• Místy grafika
  • Vysoký počet misí
  • Celkem povedená audiovizuální stránka
  • Občasné výpadky umělé inteligence
  • Chyby v technickém zpracování
  • Lineárnost misí

Na Alpha Black Zero se čekalo poměrně dlouho a nyní je už bohužel jasné, že to čekání bylo vlastně jen další ztrátou času. Od tohoto titulu se všeobecně čekalo více a výsledek je takový, jaký je. Rozporuplná umělá inteligence, naprostá lineárnost misí nebo průměrné technické zpracování. To je jen malý výčet ze seznamu nedostatků, který patří právě Neohroženému protokolu. Koupi této hry by měl každý nejméně třikrát zvážit, aby zbytečně neprohloupil. Počkejte si raději na něco kvalitnějšího.

Grafika: 6/10
Hratelnost: 5/10

Silně průměrná týmová akce, se kterou si příliš mnoho zábavy neužijete.