Recenze: America's Army 3 – zabugovaná zábava

Od dob Vampire The Masquerade: Bloodlines zde nebyla hra tolik zabugovaná, která by byla zároveň tak neuvěřitelně zábavná.
Seznam kapitol
  1. Armádní brouci
  2. Sbírka dalších záběrů z hraní

Když se v roce 2002 na trhu objevila první America's Army, vzbudilo to nadšené ohlasy jak mezi hráči, tak mezi recenzenty. Profesionálně zpracovaná hra na Unreal engine 2 od US Army šířená absolutně zdarma si během několika let vybudovala pevnou pozici v TOP 10 nejhranějších online fps na světě. Přes šest milionů hráčů si hru vyzkoušelo a statisíce jí totálně podlehly. Včetně mě. Před několika měsíci vyšla třetí verze, kterou recenzujeme až nyní a to z mnoha důvodů.

Brouků jako smetí

Když se řekne zabugovaná hra, každý si vybaví prolínající textury, mizernou optimalizaci a pokulhávající AI. A teď si představte, že AA3 je těmito ''brouky'' doslova prožraná do morku kostí. Když došlo na vydání 17. června tohoto roku, servery doslova praskaly pod tlakem statisíců nažhavených hráčů. Po několika dlouhých dnech se podařilo servery stabilizovat, ale přišla další rána.

Každý kdo měl to štěstí (nebo spíš smůlu) si hru vyzkoušet, nevěřil vlastním očím. Grafika na Unreal engine 3 odpovídala pět let starým hrám, optimalizace naprosto katastrofální, nefungovaly tréninkové mise, servery lagovaly, prolínání textur působilo závratě a mizení objektů či zasekávání postav činilo z AA3 nehratelný kousek.

Kolikrát jsem si nahlas zanadával, když jsem při dokonalém zamíření máčkl na spoušť a ozvalo se prázdné cvaknutí

Ptáte se kdo za to mohl? Někdo říká, že vývojáři nedostali zaplaceno, jiní tvrdí, že na ně byl učiněn nátlak, aby hru vydali ještě před dokončením. Dodnes se pořádně neví, jak to vlastně doopravdy bylo. Jedno je ale jisté. Od té doby vyšlo hned několik záplat, které kardinální chyby ve hře jakž takž opravily. Základní tréninkové mise a jejich výsledky už se vám započítají do statistiky, oznamovací zpráva o výsledku hry už je v 99% správná a mizení zbraní, či jejich totální zasekávání už také není pravidlem.

Pořád je ale toho strašně moc, co by se mělo opravit a dodělat. Kolikrát jsem si nahlas zanadával, když jsem při dokonalém zamíření máčkl na spoušť a ozvalo se prázdné cvaknutí nebo mi z ničeho nic zbraň zmizela. Naštěstí se tohle může stát každému a s velkým nadhledem to můžeme brát jako náhodné selhání výbavy.

Těžko na cvičišti...

V předchozích verzích hry bylo získávání zkušeností postaveno na HONOR systému, který hráče odměňoval pouze za zabití nepřátel a splněné úkoly. Trojka je v tomto ohledu mnohem rozmanitější a hráčovo počínání je sledováno prakticky na každém kroku. Body získává do tzv. LEADERSHIP systému. Ten hodnotí postup vojáka s týmem, plnění úkolů, zabíjení nepřátel, zatýkání nepřátel, léčení raněných, záchranu raněných či ohleduplnost k vlastním vojákům a schopnost koordinovat svůj tým.

Díky tomu je hráč neustále motivován a pokaždé může získat nějaké ty body, které ho přiblíží k vyšší hodnosti. Tento systém funguje skvěle a v případě, že se vám nedaří dělat ztráty v soupeřových řadách, pořád můžete svému týmu posloužit skvěle jako medik nebo spotter. To poslední znamená, že soupeře v případě zahlédnutí nahlásíte rádiem a jeho pozice se na chvíli objeví na mapě. Důležitým prvkem ve hře je také zatýkání postřelených nepřátel či jejich oznamování v případě smrti, které vám přidá body navíc.

TIP: Nehrajte si na Ramba a choďte po mapě ve dvojicích.

Role medika je v případě AA3 zcela kritická. Každý může léčit postřeleného spolubojovníka a dokonce těžce raněného může vrátit znovu do hry. To dělá z této činnosti moment obratu a ztracený zápas se rázem může změnit v překvapivé vítězství. K tomu je potřeba, aby medik správně provedl diagnózu přímo na bojišti a následně zranění zafixoval. To všechno se naučíte během pokročilého tréninku, který je oproti předchozím verzím více komplexní.

Špatná diagnóza ponechá raněného na zemi a vám nezbude nic jiného, než provést jenom základní ošetření. Vše probíhá stisknutím jediného tlačítka a výběrem ze čtyř možností léčby. Jednoduché a efektní. Navíc při rozhodování vám běží čas, takže na nějaké dlouhé přemýšlení to není. Vidíte zlomeninu, dáte dlahu a poté doléčíte. Během pěti vteřin je hotovo.

Špatná diagnóza ponechá raněného na zemi a vám nezbude nic jiného, než provést jenom základní ošetření.

...lehko na bojišti

Oproti předchozí Special Forces verzi hry je v trojce pouze pětice map. Nového zpracování se dočkal Bridge a Pipeline. Zbrusu nová je městská mapa Alley, předměstská Impact a zapadákovský Ranch. Každá z map má své kouzlo, poskytuje množství taktických stanovišť a krytů. S výběrem map souvisí módy hry, které se dělí na extrakci intelu, záchranu VIP a obsazení kritických míst na mapě či jejich obranu. Různé varianty těchto misí jsou k dispozici v závislosti na mapě.

Skvělé je, že hra může končit dvěma způsoby, zatímco nejrazantnější je prosté postřílení všech protivníků, ti chytřejší na to jdou přes plnění úkolů. O tzv. naskillování jednotlivých postupů se nebudu rozepisovat. Každý tým volí vlastní taktiku a někdy je lepší varianta pokus omyl než pečlivá příprava každého kroku.

TIP: Označujte spatřené nepřátele, pomůžete tak v jejich eliminaci.

Novinkou je také možnost velitele celého týmu zadávat jednoúčelové waypointy a vybírat místo pro respawn v přípravné fázi hry, která trvá třicet vteřin. V této chvíli je možné si vybrat roli a zbraň, se kterou jdete do boje. Parádně funguje interní komunikace, kterou je radno používat. Často se tak nestává, protože hráči na to ještě nejsou zvyklí, ale na atmosféře a efektivitě celého týmu to ohromně přidá. Jak je u série America's Army zvykem, každý hraje za amerického vojáka a je jedno jakou stranu si zvolíte.

Své protivníky vždy vidíte jako teroristy a stejně oni vás. Díky početné základně hráčů jsou v jakoukoliv denní dobu servery nabité a není problém se zapojit do hry. Nesmím zapomenou na integrované achievementy a podporu Steamu. Hru je možné sehnat zdarma právě přes tuto digitální distribuční službu nebo přes zbrusu nový Deploy Client, který se o vše postará sám. Detailní statistiky o vašem počínání na bojišti jsou samozřejmostí a najdete jak ve hře, tak na homepage.

Odpouštíme

America's Army 3 je neskutečně zabugovanou a nedodělanou hrou. V menu hry jsou nedostupné položky, které odkazují na další verze tréninků. Ty by měly do hry přinést nové zbraně, taktické prvky, výbavu a větší počet misí. Jestli se jich někdy dočkáme je ovšem otázka. Na vývojářském blogu je ticho po pěšině. Ovšem hratelnost nabízí AA3 vybroušenou. Pokud se vám Arma 2 či nový Flashpoint zdají příliš hardcore, pak AA3 určitě dejte šanci.

Z pohledu fanouška série tak mnohé chyby hře odpouštím, a ačkoliv tak ubírám této recenzi na objektivitě, nemůžu si pomoci. Hratelnost je to, co rozhoduje. Pokud se v některých recenzích nešikovně upřednostňuje technické zpracování právě nad hratelností, pak v případě této hry učiním právem pravý opak. Fanoušci jdou hrát, ostatní si to mazejte vyzkoušet a rýpalové si mohou strhnout 3 body.

Žánr: Akce | válečná online FPS
Výrobce: U.S. Army | Webové stránky hry
  • Skvělá atmosféra