Recenze: Animal Crossing: Wild World – malý svět velké fantazie

Animal Crossing je svět roztomilých zvířátek, která ale jsou podobná dospělým lidem. Mají obdobné zájmy, touhy i povinnosti. Poperte se s vlastním životem a získejte nové přátele i reputaci v zaměstnání. Ale nespěchejte, je to běh na dlouhou trať.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (2-4 hráčů)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Warcraft, Diablo, Doom, Syberia, Tetris, Need for Speed, The Sims - ptáte se co mají tyto hry společného? Pravda je taková, že asi vůbec nic, každá z nich zastupuje jiný herní žánr. Animal Crossing: Wild World se ale do žádného podobného a známého žánru zařadit nedá, je to prototyp, který se ale i přes svou neznámost proslavil po celém světě. Nintendo DS totiž není první konzolí, která hostila tuto herní novinku. Animal Crossing spatřil světlo světa již v roce 2002 na Gamecube, a získal si až nečekaně mnoho příznivců. Není tedy divu, že mezi prvními vydanými hrami na připravovanou next-gen konzoli Nintendo Wii je právě Animal Crossing. V čem vlastně spočívá jeho kouzlo?

Jedna z roztomilých 3D postav * Hrajete-li ve dne, je den… * …hrajete-li v noci, je noc

V prvé řadě je nutno říct, že se nejedná o typickou hru s typickými úkoly, questy či cíly. Jedná se spíše o takový mix RPG a lehce líznuté simulace života The Sims. Sice tato formulace není přesná, skutečnosti se ale blíží. Hráč se vžije do jedné postavy, která se na začátku stěhuje do nového města. Přijíždíte v taxíku a šofér se vás nenápadně ptá na vaše jméno, jméno města, za jakým cílem přijíždíme apod. Na základě těchto na první pohled nevinných odpovědí se vygeneruje vesnička, ve které se potom celou dobu pohybujete.

Po příjezdu získáte dvoupatrový domek se dvěmi prázdnými místnostmi. Musím ale říct, že člověk, který hru začal hrát, aniž by si někde o ní něco zjistil, může zažít šok, a to z důvodu, že absolutně netuší, o co v tomto dobrodružství jde. Na rozkoukání si zkrátka musíte vymezit více času než u jiných titulů, které jsou obvykle vyvíjeny na základě všeobecných standardů. Při prozkoumávání celého nevelkého městečka se seznámíte s vašimi sousedy, prodavači či prapodivně prázdným muzeem.

I s takovýmto pejskem se setkáte * Seriózní rozhovor * Přehledný inventář

Pokud se stále nemáte čeho chytnout, nevěste hlavu. Hlavní náplní je především plnění questů a úkolů od vašich zaměstnavatelů, vydělávání peněz, za které si potom můžete vybavit byt či se vyparádit a koupit si nové oblečení. Další možností, jak zabít čas, je sbírání exemplářů do místního muzea – jedná se většinou o vzácné druhy hmyzu, ryb, obrazů či fosílií. Peníze (místní měna Belly – Zvonky) můžete ale vydělávat i sběrem ovoce nebo prodáváním již nepotřebných věcí.

Stále nechápete, proč se tato hra stala tak slavnou? Není divu, vždyť na zmíněných činnostech není nic tak zvláštního a originálního. Je ale nutné si uvědomit, že AC:WW není hra, která by se mohla hrát několik hodin v kuse denně. Není to ani hra, která vystačí tak na jeden týden a po dohrání se na ní v poličce akorát práší. Je to ta hra, která je určena pro pravidelnější, ale současně krátkodobější hraní a která teoreticky nemá žádný konec. Pokud vám to lehce připomíná Sim hry, tak nejste zas tak úplně vedle. Jak plyne čas, tak mezi nejzajímavější činnosti, které budete provádět, patří sběratelská mánie pro již zmíněné místní muzeum, vybavování svého příbytku nejmodernějším vybavením a nakupování drahých značkových oblečků.

A jdou se hledat artefakty * Nevypadá to špatně * Grafika je opravdu zdařilá

Nejnovější trendy i móda se ale postupem času mění, ale to nejen postupem herního času, ale především toho skutečného. Je-li léto, můžete se těšit na stromy obsypané ovocem a krásné slunné počasí. V zimě (která začíná 23. prosince našeho reálného času) si zase šetřete peníze na kulich a zimní rukavice. Tím to ale ještě nekončí. Tento jev se projeví i při sbírání vzácných druhů. Chcete-li například ulovit nějaký velmi specifický a vzácný druh ryby, musíte si také zjistit, zda se právě v dané roční období, či v daný měsíc, vůbec ve vaší lokalitě vyskytuje, a kdy začíná jeho sezóna výskytu.

Proto není tak lehké zaplnit celé muzeum všemi exempláři, k tomu potřebujete velkou dávku trpělivosti, hrát Animal Crossing co nejčastěji a také trochu štěstí. Zmeškáte-li sezónu, můžete čekat další půlrok (náš reálný půlrok) na sezónu další, kdy budete mít opět šanci kořist konečně získat. Krom toho ve hře postupem času rostou i stromy, keře, zkrátka celé prostředí se vyvíjí a vy s ním. Se všemi přáteli se ve městečku spřátelíte, popř. u někoho vybudíte antipatie, zkrátka ve světě zvířat žijete svůj vlastní velmi lidský život.

Abyste ale vůbec mohli hrát, potřebujete nejen pracovní nástroje, ale i nějaké to herní menu, inventář, mapu vesnice atd. Mám-li celý tento systém zhodnotit, použiji pojem zdařilý, nebo ještě lépe - perfektně přehledný. K  ovládání můžete používat jak tlačítka, tak stylus. Obě varianty jsou pohodlné a nenašel jsem v nich žádný problém.

Další zvířátkové postavy * Pošleme svým přátelům nějaký dopis * Všude dobře, doma nejlíp

Po grafické stránce toho také nemám moc vytknout. Jak jste si mohli všimnout z přiložených screenshotů, hra je v kompletní 3D grafice, která vypadá velmi přirozeně, pohádkově a příjemně. Všechny objekty ve hře jsou pěkně vymodelované a i přes ne úplně dokonalé hardwarové možnosti přístroje vypadá Animal Crossing báječně. Zde je opět důkaz, že 3D grafika na Nintendo DS není žádným experimentováním, nýbrž, když jsou vývojáři dostatečně zkušení, trefou do černého.

Hudební doprovod i zvuky jsou naprosto vynikající. Při každém rozhovoru se vám na obrazovce objevuje daný scénář, ale současně i krásný vysoký zvířecí hlas jakoby tyto slova předříkává. Tato záležitost vypadá opravdu velmi roztomile. Náplň celé hry, která tu byla popsána, musím také pochválit. Ze začátku se sice může zdát, že upadá do hlubokého stereotypu, ale později může každý na vlastní kůži pocítit, jaký potenciál a sílu má. Existuje zde jistá forma návykovosti.

Krom single-playeru ale hra nabízí i multi-player, a to jak mezi hráči v uzavřeném kolektivu, který se sejde kdesi v klubovně, tak i mezi hráči z celého světa prostřednictvím Nintendo služby Wi-Fi Connection. Jednotlivý účastníci pak můžou mezi sebou navštěvovat svá města, vyměňovat si mezi sebou různé předměty či nalezené exempláře. V případě neúspěchu při sbírání obrazů nemusíte věšet hlavu, ale stačí se s někým domluvit, aby vám daný artefakt daroval či prodal. Hra touto službou získává další dimenzi a je jasným plus.

Pokud bych měl něco zkritizovat, byl by to asi začátek Animal Crossing, kdy hráč zkrátka opravdu netuší, co má dělat, a tak trochu tápe. Možná by někdo mohl říct, že může po pár měsících omrzet, ale to už by si opravdu cucal z prstu, protože ruku na srdce – která hra vám vydrží tak dlouho? Zřejmě by vám na spočítání stačily prsty jedné ruky.

• Nedohratelnost
  • Sběratelská mánie
  • Povedená 3D grafika
  • Hudba i zvuky
  • Originalita
  • Návykovost
  • Zmatek ze začátku hry
  • Může hrozit stereotypnost

Veškerou chválu Animal Crossing: Wild World jste si mohli přečíst v předchozích odstavcích, snad jen dodám, že je to hra, jejíž koupě se opravdu vyplatí, a to hlavně díky své téměř neomezené trvanlivosti. Upozorním jen některé hardcore či jiné hráče, kteří nejsou zvědaví na pokusy Nintenda a mají rádi ověřené tituly s ověřenými herními postupy. Ostatním ji můžu jen doporučit.

Zvuk: 9/10

Animal Crossing: Wild World je hra s neomezenou herní dobou, vynikající hratelností i vším ostatním, co od úspěšného titulu očekáváte. Nintendo opět potvrdilo, že nové nápady můžou mít velký úspěch a že není nutné se zakonzerovávat v již prověřených herních mechanismech.

Celkové hodnocení: 9/10