Recenze: Anno 1701 A.D. – znovu a snadněji

Německé budovatelské strategie trhají ve své domovině prodejní rekordy, ovšem za hranicemi jim pšenka tolik nekvete. Proniknout do jejich spletitých a náročných pravidel je totiž težší než hrát uchem na trombón. A tak tedy kupředu pravá, vstříc širokým masám, série Anno udělala první krok.

Typ hry: budovatelská strategie
Minimální konfigurace: procesor 2,2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta, 3,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+ , 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Related Designs
Distributor: Sunflowers
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Herní produkce našich nejbližších západních sousedů (němců, pro ta zeměpisně méně zdatné z vás) se vyznačuje jedním společným rysem. Důraz na detail. Vezměte si třeba stařičké RPG Albion – kdejaký kapesník, zubní kartáček či vypadlý zub šel sebrat, každá místnost vykreslená do té nejmenší podrobnosti. Nebo legendární Die Siedler (anglický název The Settlers asi zná víc hráčů). Naprosto maniakální budovatelská strategie, kde jste se klidně deset minut mohli bavit sledováním dřevorubce, kterak vyrazí se sekerou na rameni do lesa, porazí strom, oseká větve, dotáhne kládu domů, zajde dovnitř si schrupnout a následně vyrazí nanovo. Navíc si připočtěte až neskutečně komplexní systém surovin a výrobních řetězců a máte prototyp klasické německé budovatelské strategie.

Míra detailu je úžasná * Blesk asi neznamená, že jsou bez proudu * Co vynalezneme dál?

Na stejné vlně se nesou i tři na první pohled nerozeznatelné budovatelské série Patrician, Port Royale a Anno. Komplexní a bohaté možnosti výstavby, neskutečně vypiplaná grafická stránka hry a až ďábelská složitost pro běžného hráče. Snad každého okouzlí ty maličké domečky, po lesích běhající zvěr a obrovský záběr hry, ale jen ti nejzkušenější virtuální budovatelé se v tom všem dokázali neutopit. Naopak, vesele se celé hodiny ráchali nepřebernými způsoby, jak uspokojit potřeby svých lidičků, snažili se vybalancovat rozpočet a kuli pikle proti svým spoluhráčům. Jenže takových hráčů je pouze zlomek, a přestože se jedná o pevné a oddané fandy, samotní kapsy vývojářů nenaplní. Takže nastává čas na sekání a odebírání, až se dostane hra vhodná pro masy. Právě jako je Anno 1701 A.D.

Znovu do Nového světa

Série se posunula o nějakou tu stovku či dvě let kupředu, ale náplň hry zůstala přešlapovat na místě. Opět se tedy v roli středověkého mořeplavce a objevovatele vydáte někam do Karibské oblasti, abyste tam vybudovali vzkvétající ráj pro své osadníky. Znalce série hned na začátku překvapí absence jakékoliv kampaně. Hlavním chodem se stává nekonečná hra, kde si nastavíte počet a velikost ostrovů, hustotu surovin, protivníky, cíle hry a další detaily. Jako předkrm slouží čtyřdílný tutoriál a za malý dezert lze považovat deset předem připravených scénářů. Za pozitivum platí jejich rozdílnost a nápaditost, jednou se snažíte vybudovat si loď, abyste se dostali ze sopečného ostrova před katastrofou, jindy čelíte nájezdům pirátů. I když jejich obtížnost je stupňovaná, pro hardcore hráče se jedná o pouhou jednohubku na jeden den.

Že by samotná Krakatoa? * Přehledná mapa, základ všeho  * Tady se někdo nemyje

Chybějící kampaň je sice slušné mínus, ale v podobných hrách si s příběhem stejně tvůrci nedávají příliš práce. Děj slouží pouze jako taková z nouze ctnost, která dává výmluvu, proč začít na dalším ostrově znovu od začátku. V budovatelsko-ekonomických hrách na prvním místě vždy stojí fungující model a v tomto ohledu tvůrci na Anno 1701 odvedli dobrou práci. Hardcore fanoušci sice možná nový díl proklejí díky ořezání některých fungujících prvků a určitému poklesu obtížnosti, ale výsledný kompromis myslím dokáže slušně zabavit každého.

Ten dělá to a ten zas tohle…

Základní principy hry staví postupném zlepšování služeb a podmínek pro vaše osadníky. Na začátku máte pouze malou kocábku s trochou surovin, či přístav vybudovaný na některém ostrově. Postavíte tedy centrum, rozházíte pár slaměných chýší a první osadníci se začínají zabydlovat. Vybudujete dřevorubecký srub, aby bylo z čeho stavět další budovy. Vaše počáteční obyvatelstvo je poměrně nenáročné na uspokojení, stačí trochu jídla – rybářská chajda či lovecká, něco šatstva – ovčí farma a přádelna, a duchovní podpora – kostel. Výrobní budovy pěkně propojíte cestičkami ke skladištím, aby se produkty dostaly ke každému, kostel posadíte, aby pokryl co nejvíce domečků a pak už stačí chvíli počkat. Spokojení lidičkové postoupí do vyšší sociální vrstvy, ze svých ubohých chatrčí postaví už cihlové domky a začnou si vyskakovat.

Trosečníci tady, kde je Marek Vašut? * Slušně rozjetá vesnička * Mám radost, že máte radost

Chtějí pivo, doutníky a vzdělání. Tak se vrhnete na budování cukrových plantáží, lihovarů, škol atd. Jenže podobné pokročilé stavby vyžadují i pokročilé materiály – cihly. Nezbývá než najít na ostrově lom a vedle něj vztyčit cihelnu. Ovšem s rozrůstající výrobou přestávají stíhat nosiči tahat produkty do skladiště, takže budujete nové poblíž cihelny. Hoplá, na ostrově neroste tabák. Co s tím? Sice lze nakupovat potřebné suroviny od volných obchodníků, ovšem peněz není nikdy dost. Nezbývá než vyrazit na moře a najít vhodný ostrov, kde vybudujete potřebný průmysl a naplánujete obchodní trasu, která bude lifrovat matriály mezi jednotlivými ostrovy. Výborně, obyvatelstvo si chrochtá blahem a znovu se posouvá do vyšší sociální vrstvy. A těch je přesně pět. Čím vyšší, tím náročnější se lidičkové stávají a tím těžší se stává splnit jejich požadavky. Čím sofistikovanější produkt, tím větší počet budov nutný k jeho výrobě. Zdánlivě nekonečný kolotoč, který má ovšem svůj řád a vnitřní logiku, která směřuje k vyšší spokojenosti vašich obyvatel.

Ha, konec světa * Další scénář úspěšně za mnou * Vzhůru za pokladem

A proč spokojení obyvatelé? Protože se z nich dají ždímat větší daně. A tady narážíme na první velkou změnu. V předchozích dílech jste získávali peníze zpětným prodejem výrobků, tady jednotlivé položky splynuly do jedné – daní. Kliknutím na jednotlivé druhy domů sociálních vrstev uvidíte ukazatel jejich spokojenosti a tím pádem i ukazatel, jak vysoké daně jsou ochotni spolknout. Opět platí, že čím bohatší skupina, tím větší příjem, ovšem i náročnější potřeby. Jednoduché? Fajn, tak si přidejte ještě milion a jednu věc, kterou lze dělat. Třeba hledat poklady, vynalézat nebo třeba bojovat s přírodními katastrofami.

Když to nejde po dobrém

Pokud si nechcete jen hrát s budováním vlastní kolonie, přidejte si do hry i nějakého toho soupeře. Za pár chvil zjistíte, že vám chybí nějaká surovina a jako naschvál, jediný použitelný ostrov s danou plodinou okupuje protivník. Nastal čas tasit meče! A nebo taky ne. Lze použít jemné umění diplomatické a uzavřít s protivníkem oboustranně výhodný obchodní svazek. Jenž diplomatické možnosti zrovna nebobtnají obsahem a dost často vám opravdu nezbude, než ten meč opravdu tasit. Jenže bojování je z celé hry ta nejnudnější činnost. Ostatně tak tomu bývá u her podobného typu. Bojovat lze na souši i na moři, přičemž suchozemské boje platí za ty nudnější. Ovládání pomalé a neintuitivní, taktické možnosti takřka nulové.

Moc se neškleb a cáluj daně* Podrobná encyklopedie přijde vhod * A tady jsou moje tabákové plantáže

Boje na moři přinášejí o chlup větší uspokojení, ale opět se nejedná o žádnou výhru. Spíš po chvíli o velkou otravu. Bohužel na bitvy je kladen větší důraz než v předchozích dílech. Když už nic, aspoň vypadají hezky na pohled. Ostatně to platí pro celou hru. Opět vás překvapí obrovská míra detailů. Kameru lze oddálit, až se kocháte volně plujícími mráčky, kterými občas proletí racek, nebo přiblížit až takřka vašim osadníkům do chalupy. Rybáři vyrážejí na moře lovit, nosiči vozí na kárách materiály do skladů, venku zevlují lidičkové a pobíhají slepice…prostě radost koukat. Plně 3D engine hýří barvami a efekty, jako je třeba stylové tornádo, výbuch sopky či ohňostroj na počest vašeho vítězství. Samozřejmě na plnou parádu si připravte odpovídající hardware, minimální nároky nejsou úplně nejskromnější.

Dva kroky vpřed a jeden vzad?

Anno 1701 udělalo velký skok vstříc širšímu hráčskému publiku, ovšem za cenu obětování těch nejvíce hardcore stratégů. Ti zřejmě nepřekousnou velká zjednodušení, která mohou velmi rychle přecházet v nevítaný stereotyp. Některé dobré nápady bohužel dostaly vyhazov, ovšem některé nové zazářily na scéně. Co nepotěší každopádně, je stále nevybroušené uživatelské prostředí, které je místy postavené na hlavu.

• Větší přístupnost
  • Hezká grafika
  • Komplexnost a šířka záběru
  • Logický ekonomicko-budovatelský model
  • Nápadité scénáře
  • Opět nudné boje
  • Kostrbaté UI
  • Změny nenadchnou každého
  • Chybí kampaň

Pokud jste vždy toužili se pustit do budovatelsko-ekonomické hry podobného typu, ovšem nikdy jste nedokázali překonat jejich náročnost, vítejte na palubě do Nového světa. Ostatní zřejmě budou muset počkat na tu svoji správnou kocábku nebo zůstat v té staré.

Zvuk: 8/10

Zábavná budovatelská strategie, která vyšla vstříc masám, což ji může odrovnat v očích původních fandů.

Celkové hodnocení: 7,7/10