Recenze: Ape Academy a Everybody’s Golf

Hratelnost, nápaditost, zábavnost, nádherná grafika. Čtyři klíčové prvky výborné hry. V kolika z nich vynikají obě dněšní recenzované hry? Můžou být na PSP výborné i jiné hry, než závodní? Zjistíte to snadno, čtěte naší recenzi.

Everybody’s Golf

Žánr: sport
Multiplayer: ano (až 4 hráči)
Výrobce: SCEI
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Není tomu tak dávno, co jsem se rozplýval na hratelností Everybody’s Golf na PS2 a dnes tu máme kapesní verzi, tedy určenou pro handheld PSP. Kdybych byl hodně líny (ne že bych nebyl), tak vás odkážu na recenzi PS2 verzi, vypíchnu, co nového na PSP a spokojeně odejdu věnovat se vyšším cílům (jako třeba počítání pixelů na monitoru). Ovšem, to by mě pan šéfredaktor rozhodně nepochválil. Takže začneme od začátku.

Everybody’s Golf přináší krystalicky zábavnou verzi tohoto sportu pro bohaté. Kromě jednoduchého ovládání, které ale přináší dostatečnou výzvu pro všechny hráče, těží titul z roztomilé a barevné grafiky s postavičkami ve známém japonském anime stylu. Což může být důvod, proč se této hře obloukem vyhnout nebo si ji právě pořídit. Už postavičky vypadají roztomile samy o sobě a to si je můžete ještě upravovat neuvěřitelně širokou sadou doplňků. Počínaje různými čepicemi, oblečením, hodinkami, brýlemi a kdoví, čím ještě. Hotový ráj pro všechny, kdo si rádi hrají s panenkami. :) Každá postavička může nakonec vypadat zcela jinak, než na počátku. Všechnu novou „garderobu“ si navíc odemykáte postupně během hry, čímž získáte takřka nekonečnou motivaci.

Ale odemykáte i další součásti, jednotlivá golfová hřiště, různé druhy golfových holí a míčků, nové postavičky, nosiče holí a kdoví, co ještě. Než si všechno zpřístupníte, řádně se zapotíte. A to v několika herních módech. Ze začátku se hodí vše pořádně natrénovat, později se můžete rovnou vrhnout do turnaje, či si jen tak projet golfové hřiště s co nejmenším počtem úderů, nebo si to pěkně rozdat jeden na jednoho s počítačem ovládaným protivníkem. Svoje puttovací schopnosti si můžete procvičit ve speciálním módu a to se rozhodně hodí, protože uklidit míček do jamky patří mezi nejdůležitější schopnosti. Tento mód mi právě docela scházel ve verzi na PS2. Na druhou stranu si na PSP nevyzkoušíte zábavný minigolf, který „velká“ verze obsahuje. Velkou část módů si lze zahrát až v osmi hráčích po Wi-fi. Pro zpestření hry si můžete nastavit spoustu leckdy podivných možností.

Samotné odpalování míčků funguje snad na tom nejstarším principu známém z golfových her. Říká se mu troj-tlačítkový systém, mezi jeho základní pomůcky patří ukazatel síly na spodu obrazovky. Ten je rozdělený na jednotlivé vzdálenosti, kam míček může doletět při správném nastavení síly. Úder holí probíhá ve třech fázích, v první začne v ukazateli nabíhat síla, v tento okamžik lze míčku pomocí D-padu dát faleš, dalším stisknutím ukazatel zastavíte a ten se začne vracet. Třetí, a závěrečný stisk tlačítka, určí odchylku směru. Je to jednoduché, rychlé, ale též náročné na postřeh. Indikátor neustále ukazuje vzdálenost k jamce, čímž máte úlohu značně zjednodušenou, ovšem pokud zanedbáte vliv větru a terénu, i přesně trefený míček skončí mimo slibované místo dopadu.

Po grafické stránce se dočkáte takřka totožného vzhledu s PS2 verzí, což dokazuje obrovskou výpočetní sílu přístroje. Mix realistického ztvárnění hřišť a anime vzhledu postaviček funguje výborně, ocenit musím i rozmanité světelné efekty. Animace postav se střídá mezi realistickými odpaly a cartoonovými pohyby. Každá postavička navíc disponuje řadou roztomilých animací při podařeném či zkaženém úderu. Navíc, oproti některým jiným PSP hrám, jsou u Everybody’s Golf takřka nulové nahrávací časy. Což si zaslouží potlesk. Celou hru podbarvují lehce vtíravé jednoduché melodie a realistické zvuky okolí.

• Spousta odemykatelných věcí
  • Dostatek módů
  • Hratelnost
  • Lehce otravná hudba
  • Pro někoho grafika
  • Zastaralý způsob odpalování

Závěrečné rozhodnutí je jako vždy na vás, zda tvůrce odměníte barevnými papírky z vaší peněženky. Everybody’s Golf rovná se synonymum pro zábavný arkádový golf. Po technické stránce hře nemůžu vytknout takřka nic a po hratelnostní jen velice málo. Rozhodně stojí za zvážení, zda si tento titul zařadit do své PSP sbírky. Možná by vás mohla odradit přílišná podobnost s PS2 verzí, ale to už je jen a jen na vás. Ode mě čekejte rozhodně oba palce vzhůru.

Zvuk: 8/10

Stejně zábavné a hratelné jako PS2 verze, navíc přináší některé prvky navíc. Na co ještě čekáte? Běžte si Everybody’s Golf rychle sehnat.

Celkové hodnocení: 8,9/10