Recenze: Ape Escape 3 – vysílání pro opice

Opice zase řádí, tentokrát v televizním studiu. Takže přestaňte koukat na bednu, popadněte síť a vzhůru na ty nezbedné požírače banánů. Věřte mi, lov primátů nikdy nebyl tak zábavný. A co víc, možná ve svém Metal Gearu přijede i Snake!

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 118 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář:SCE
Distributor: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Planeta opic

Máte rádi opice? Každý musí mít rád opice, jsou malé, roztomilé, s očima jako ping pongové míčky a na hlavách nosí houkačku. A jejich chytání do sítě platí za jednu z největších zábav. Hoplá. Zase si pletu hry s realitou. Opice s houkačkami na hlavách najdete jenom v plošinovce Ape Escape. A možná je to jenom dobře, protože být takové skutečné opice, skončíme brzy všichni v blázinci. Lezou, kde se dá, řádí, co jim síly stačí a ještě o něco víc. Možná tomu nebudete ani věřit, ale virtuální opice v sérii Ape Escape začaly řádit ještě na obstarožním Playstationu. A přesto v obecném povědomí hráčů zřejmě moc nejsou. Rozhodně ne víc, než třeba Jak, Ratchet nebo Sly. Což je možná až trochu překvapivé, protože pokaždé se jednalo o solidní zábavu. Stejně tak to platí i pro třetí pokračování velkého opičího lovu.

Kolo hoola hop je smrtící nástroj * Mocná síla transformace  * Absolutní potupa

Mr. Specter nezná ve své snaze ovládnout svět pomocí svých chlupatých nohsledů meze. Tentokrát se spojil s vědcem jménem Doktor Tomoki a poslal opičí záplavu znovu řádit. Nyní pro změnu do televizního studia, odkud pomocí naprosto stupidních televizních pořadů paralyzují svět. Lidé koukáním na televizi zdegenerovali na pouhé uslintané trosky, schopné jen sedět tupě na gauči a zírat na nekonečný proud zvrácené zábavy valící se z televizních obrazovek (nepřipomíná vám to něco? ). Dokonce i hrdinové předchozích her; Spike a Jimmy podlehli kouzlu opičích pořadů. Situaci tak musí zachránit noví hrdinové – Kei a Yumi. Nezbývá, než se znovu chopit sítě a vyrazit na další lov .

Šípková Růženka..teda Popelka, nebo ne? * Taky se tak občas cítím * Televizní triky mám prokouknuté

Ape Escape 3 se v principu vůbec neliší od svých předchůdců. S hlavním hrdinou, tentokrát si lze zvolit, zda to bude chlapec či dívka, se postupně musíte probloudit celou řadou nápaditých úrovní a pochytat všechny opice. Což vám dá pořádně zabrat, opičí armáda čítá přesně 400 členů. A každý opičák je jiný. Má svoje jméno, chování a originální vzhled. A každý do posledního se chová naprosto praštěně a neuvěřitelně roztomile. Tyhle opičáky prostě nelze nemilovat a nenávidět najednou. Ti malí prevíti se prostě jen tak chytit nedají a častokrát je budete proklínat, až před vámi budou kličkovat či vybalí některý ze svých početných triků. V Ape Escape 3 se některé opice chovají pěkně agresivně a proti zajetí bojují pěkně tvrdě. Plivají plameny, střílí z pistolí, mlátí okolo sebe a klidně dokáží hlavnímu hrdinovi vyrazit zbraň z rukou. Dokonce jdou tak daleko, že ji následně použijí proti vám. A věřte, není větší potupy, než dostat ránu vlastním obuškem či se nechat chytit do vlastní sítě.

Jak na opice

Ale i vy máte v zásobě celou řadu pomůcek, kterak se s opičáky vypořádat. Už od prvního dílu vsadili tvůrci na originální ovládání pomocí obou analogových páček Dual Shocku a trojka v tomto sympatickém trendu pokračuje. Pokud jste neměli předchozími díly tu čest, osvětlím, v čem je hra tak unikátní. Většinu akcí provádíte pomocí pravého analogu. Pro příklad si vezmeme základní činnost, chytání opic pomocí sítě. Směr vychýlení páčky ovliňujě, kterým směrem poletí síť. Opice je přímo před vámi? Stačí pohnout pravým analogem nahoru a máte ji. Pokud páčkou zakroužíte, hrdina sítí též opíše kružnici. A stejně tak se ovládají ostatní pomůcky. Například taková obruč hula hop, která roztočením přidá hrdinovi na rychlosti a ještě smete vše, co jí stojí v cestě. Dál se určitě hodí klasický světelný pendrek na omračování opic a likvidaci dalších dotěrů. Skryté opičáky pomůže „vyčenichat“ radar a z jejich úkrytů je můžete vystrnadit třeba dálkově ovládaným autíčkem.

Opice v kovbojském klobouku, co dodat ? * Z lovce obětí * Metal Gear Banán

Další pomůcky neslouží k pacifikování opic, ale k překonávání překážek na cestě k nim. Ideálním příkladem může posloužit ruční vrtule, se kterou přeskočíte větší propasti jako nic. Na každé ze čtyř základních tlačítek si lze přiřadit jednu z těchto vymyšleností, ale jejich počet je daleko větší. Naštěstí není problém se k nim dostat přes intuitivní kruhové rozhraní. Bohužel, originální a nápadité ovládání kazí dva nedostatky. Chvíli trvá, než si na netradiční ovládání zvyknete (pokud nemáte za sebou předchozí hry) a zásadnější nedostatek vidím v kameře. V podobných hrách se právě ovládá pomocí pravé analogu, který zde slouží jiným účelům. Čas od času tak narazíte na situaci, kdy vám nešikovně umístěná kamera přidá pár vrásek na čele.

Hosrt a jeho Total Gym * Když dojdou opice, je čas na autíčka * Nejsou ty rohy proti pravidlům?

Ovšem ty velmi razantně vyhladí novinka v podobě možnosti ovládat různá vozidla. Postupem úrovní narazíte na dopravní prostředky, které vám usnadní cestu vpřed za lovem opic. Narazíte na bojové roboty, tanky, veslice a další. Každý dopravní prostředek využívá obě analogové páčky. Skvělý příklad je zmiňovaná veslice, k pohybu vpřed musíte páčkami v opačných směrech – velmi originální a zábavné. Ale bavíte se, i když jenom skáčete po  plošinkach, kterých postupem času ve hře přibývá více na úkor chytání opic. Ape Escape 3 díky intuitivnímu a responzivnímu ovládání je radost hrát a díky pestrému střídání úrovní se bavíte, i když cíl hry je neměnný -  pochytat všechny opice.

Primáti ve světe filmu

Opice se tentokrát zmocnili televizního studia, takže úrovně inspirované filmy a pořady jsou na pravém místě. Celá hra je doslova napěchována různými odkazy. Jeden z prvních světů se inspiruje klasickou pohádkou o Červené Karkulce, ve kterém pobíhá opice v červené pláštěnce a pronásleduje ji další opice s vlčím ohonem. Kromě toho ale navštívíte klasické fantasy hrady, divoký západ, superhrdinský film, parodii na Indiana Jonese, v úrovni nazvané Pondělí šestnáctého vás rozesměje opice s hokejovou maskou na hlavě, pak se podíváte mezi mafiány, nindžy,  zavítáte do klasického reklamního studia, ve kterém Horst Opice právě předvádí další „skvělý a jedinečný posilovací stroj“…prostě je toho spousta.

Něco kultury - japonské divadlo kabuki *Tak kde jsou ty opice? * První úroveň, važte si toho

Prostředí se střídá, podle něj i namaskované opice a dokonce hlavní hrdinové. Brzy na začátků získají speciální náramek, který jim ještě víc usnadní lov neposedných opic. V každé úrovni naleznete rozházené zelené krystaly. Pokud jich nasbíráte dostatek, hlavní hrdina získá možnost se na moment proměnit do jiné podoby. Ta se mění adekvátně s prostředím. Na divokém západě se změníte v šerifa s kolty pověšenými prokletě nízko u pasu, na hradě získáte slušivé brnění, dál třeba ninžda oblek, trikot superhrdiny atd. Kromě rozdílného vzhledu se liší i vlastnosti. Rytíř se v brnění pohybuje pomalu, ale vydrží velká zranění, nindža se zase pohybuje rychle a dokáže lézt i po stropech . Ape Escape 3 se prostě nedá vytknout nenápaditost.

Slezte z toho lustru Donalde, vidím vás * Opičí mafie hraje mahjong * I na koupel čas zbude

Stěžovat si nelze ani na krátkou herní dobu. Pochytat všechny opice vám zabere dostatek času, který je bohužel trochu uměle nastavován vracet se do projitých úrovní. V každém světe pobíhá určitý počet opic, ale při první návštěvě vám hra dá za úkol získat třeba jen polovinu z nich. Když je pochytáte, automaticky úroveň opustíte a pro zbytek opic se do ni musíte vrátit  a překonávat už jednou zvládnuté překážky. Na druhou stranu si opětovnou návštěvou lze přilepšit mincemi, které naleznete různě poházené a slouží jako platidla pro odemykaní bonusů v podobě ingame animací, hudby či miniher. Mezi nejzajímavější a nejtrhlejší bonus patří parodie na Metal Gear Solid, ve které musíte se Solid Opicí proplížit úrovněmi.

Konec opičáren

Technické zpracování je stejně potrhlé jako celá hra. Grafika v klasickém manga stylu doslova hýří barvami a světelnými efekty. Jako celek detailností rozhodně nevyrazí dech, ale svému účelu slouží naprosto brilantně. Stejně jako zvuky a možná až přehnaně komický dabing. Skřeky opic z hlavy jen tak nedostanete a vesele potrhlé melodie podbarvující odlehčenou atmosféru hry rovněž tak. Menší výtka směřuje k frame-ratu, který měl ve situacích bohatých na objekty a efekty tendence mírně kolísat. Naštěstí takových míst jsem postřehl pouze pár.

• Spousta nápadů
  • Minihry a bonusy
  • Velmi zábavné
  • Roztomilé a zábavné opice
  • Pro někoho moc ztřeštěné
  • Nic převratného
  • Technicky průměrná grafika

Ape Escape rozhodně není pro každého. Největší problém asi bude překousnout celkovou veselost inklinující až mírné infantilnosti. Na druhou stranu je hra naprosto našlapaná vtipnými nápady a svižnou a chytlavou atmosférou. Pokud máte za sebou předchozí díly, ani ten nový vás nezklame. Ostatní by měli zvážit, zda se jim líbí, či dokážou překousnout potrhlý, ztřeštěný a osobitý styl této série. Pokud ano, najdou s opicemi spoustu hodin zábavy.

Grafika:7 /10
Zvuk: 7/10

Velmi zábavná a vtipná plošinovka se svérázným stylem. Rozhodně nejlepší díl série, ačkoliv základ zůstal beze změny.