Recenze: Ape Escape: On the Loose - opice vládnou světu

I když se to nezdá, letos oslaví série Ape Escape již osmé výročí od svého uvedení na Playstationu. Sony, jakožto pořadatel bujarých oslav, se rozhodlo hráče u této příležitosti obdarovat dalším titulem s opičí tématikou. Kdo neslaví s námi, slaví proti nám!

Martin DemigerPlatforma: PSP
Žánr: Arkáda
Multiplayer: Ano
Výrobce: SCEE
Vydavatel v ČR: Sony (

V devadesátém devátém roce uzřela světlo hra Ape Escape. Jako jedna z prvních naplno využila ovladač Playstationu a kromě na tu dobu nezvyklého ovládání představila také zajímavý námět plný opic všeho druhu. Skákalo se, lezlo se a vůbec se dělaly všemožné skotačiny, nad nimiž zůstával rozum stát. Ani po letech Ape Escape neztrácí nic ze svého původního kouzla. Je to stejná zábava jako kdysi, navíc nyní díky verzi vycházející pro PSP můžete své opičáky vzít kamkoliv s sebou.

Plošinovka bez plošinek

Ape Escape už v době svého vydání překvapil svou představou o pojmu „plošinovka“. Vývojáři se tímto žánrem všude oháněli, ale výsledný produkt měl se zažitými definicemi jen pramálo společného. Stačí si vzít ono slovo „plošinovka“ – vychází z řady plošin, reprezentujících v tomto případě překážky, které je nezbytně nutné zdolat a jichž byl každý takový titul plný. Sony se ovšem vydalo proti proudu a Ape Escape představilo jako jednu z prvních „plošinovek bez plošin“.

Bezpochyby riskantní krok, neboť si hráči museli zvyknout na nový způsob hraní. Pryč byly doby plné překážek – nyní bylo nutné vyjít s otevřeným designem levelů, který počítal více s rychlou akcí a skákáním v rámci nahánění malých opičáků, než pouhým zdoláváním překážek.

Ape Escape je, přesně jak naznačují slova předchozího odstavce, hrou hodně přímočarou. Půjde vám v ní prakticky jen o jediné: v kůži odvážného chlapce se vydáte do světa plného opicí, abyste jich pochytali pokud možno co nejvíce. Příběh je také maximálně jednoduchý a vypráví klasické klišé o záchraně světa před zlými opicemi. Vůdcem všech opičích stvoření je albínský opičák Specter. Ten měl obrovské štěstí, když jednoho dne našel helmu, která svému nositeli dodá abnormální inteligenci. Bohužel se rozhodl, že svého daru zneužije a pokusí se ovládnout celou planetu.

Pendrek a spol.

Samotné chytáni opic v principu vůbec není těžké. Stačí, když utíkající opici doběhnete a hodíte správným směrem síťku. Na rozdíl od původní verze hry na PS jsou ovšem zdejší opice chytřejší. Nedají svou kůži zadarmo a dokonce se neomezují na pouhý úprk. Výjimkou nejsou situace, kdy po vás opice vyjede a naopak tím, kdo bude muset hodit nohy na ramena, se stanete vy.

To, jak se opice zachová, už po čase odhadnete předem. Po herním světě se pohybují vlastně jen dva základní druhy: agresivní, který můžete jedině vyprovokovat a jehož chycení je velmi obtížné, a povolnější plemeno, k jehož zklidnění stačí jedna dobře mířená rána pendrekem. Tím ovšem možnosti, kterak opice přechytračit, nekončí. Když bude nejhůř, můžete předstírat mrtvého. Nepřátele to na chvíli uklidní, a vy tak získáte drahocenný čas. Než se stihnou vzpamatovat, už budou ležet v mdlobách a vy je budete soukat do síťky.

Další výraznou změnou oproti originálu je již zmíněný pendrek. Ne že by se změnila jeho funkce – nadále je vám věrným pomocníkem v boji  a díky jeho pomoci můžete nepřátele hravě zkrotit. Jde o to, že se stal samostatným předmětem, který může v herním světě být sám o sobě. Zní to složitě, ale v jádru jde o věc jednoduchou: prostě a jednoduše již pendrek není součástí vašeho těla, ale obyčejnou zbraní, která vám může vypadnout z ruky, v horším případě vám ji mohou opice třeba ukradnout.

Jde to i bez páček

Ape Escape jako první hra na PS umožňovala hraní pouze pomocí analogových páček Dual Shocku. Do té doby si nikdo nedokázal představit, jak by se dvojice ovladačů dala ve hrách využít, a tak se používala kombinace jedné páčky a směrových šipek. Dnes to zní směšně, ale tehdy Ape Escape dokázala nemožné a z davu opravdu vybočovala ve všech možných i nemožných aspektech. Hráči si totiž museli na nové ovládání dlouze zvykat, takže to některé z nich odradilo a na hru zcela zanevřeli. To už je druhé porušení základních pravidel plošinovek – kromě absence plošinek si museli hráči zvykat také na obtížnější ovládání.

On the Loose v tomto ohledu jako by vůbec nepatřil do rodiny. Ovládání totiž páček nevyužívá, což ale autorům nemůžeme vyčítat – PSP má jen jeden analogový ovladač, takže musíte vzít zavděk směrovými šipkami. Atraktivita tím trochu ztratila a oproti předchozím dílům (a hlavně právě vycházejícímu třetímu pokračování, jehož recenzi vám přineseme již brzy) působí tuctovým dojmem. Na druhou stranu je intuitivní a pod kůži se vám dostane již brzy. Tudíž si není na co stěžovat, ale trochu zamrzí, že se páni vývojáři neodvážili zariskovat jako v případě prvního dílu...

Vizuální zpracování je vcelku roztomilé. Opičky jsou k zulíbání, stejně jako hrdina v hlavní roli. Okolní prostředí také není k zahození, i když nezachází do žádných větších detailů a drží se hodně u zdi. Opět bych čekal něco odvážnějšího, co by vyždímalo z možností nového handheldu maximum. Takto jde jen o lehký nadprůměr, který ničím neurazí, avšak na první ligu v žádném případě nemá.

Obdobě si stojí zvuky, až na to, že po čas hraní se váš postoj k nim bude pohybovat jako na houpačce. Počáteční nadšení vystřídá rychlé vystřízlivění a ztlumení repráků na minimum.. Kvikot opic je sice fajn, ale už brzy se obehraje. Naštěstí alespoň hudba překvapila. Dá se poslouchat, ba co více nejednou u ní zaregistrujete známé písničky, ovšem pořádně zmixované a upravené tak, aby se do hry hodily...

• hratelnost
  • hudební doprovod
  • AI opic
  • za chvíli omrzí
  • jen lehce nadprůměrná grafika
  • zvuky

Ape Escape jako celek působí velmi dobrým dojmem. Mohl bych vyčítat horší grafiku, nevyrovnané zvuky či tuctového ovládání, které by se dalo více propracovat... Ale proč bych to dělal? Po čas hraní jsem se výborně bavil a nepochybuji o tom, že u vás to bude stejné. Na druhou stranu si říkám, že za to může krátká hrací doba... ale na tu už jsme si u PSP titulů pomalu zvykli. Rázně proto doporučuji podávat Ape Escape po kouscích. Nejenže déle vydrží, ale i více pobaví!

Zvuky: 6/10

Pro fanoušky série nutnost, pro ostatní skvělá příležitost, jak se s opičáky seznámit. On the Loose zaručeně potěší všechny příznivce arkád.

Váš názor Další článek: Trackmania Nations hezky česky