Recenze: Aquadelic GT - plnou parou vpřed

Stále nevíte, co koupit příbuzným pod stromeček a hledáte nenáročnou, jednoduchou, avšak přesto zábavnou hru? Pak se pojďte společně s námi podívat na zoubek arkádovému závodnímu titulu Aquadelic GT, jenž zaměňuje rozpálené silnice s natuněnými kárami za modravé hladiny vod plné motorových člunů.

Typ hry: Závodní
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 1 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 2.5 GHz, 1 GB RAM, 128MB grafická karta, 1 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 2.2 GHz, 1024 MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Hammerware (
Distributor ČR: SeVeN M

Aquadelic GT není ve svém slova smyslu novinkou. Psal se rok 2005, když spatřila světlo světa jeho freewarová variace plná vody, power-upů a běsnících závodníků, která díky svým kvalitám nemohla chybět ani na výběru Doupě speciálu, kde ji právě teď můžete sehnat. A už v době prvního vydání hry byly ohlasy mezi hráči natolik kladné, že autory rozhoupaly k tvorbě komerční a do velké míry upravené verze s ladnou hratelnosti plnou šílených střetů.

Kde to má ruční brzdu?

V záplavě automobilových simulátorů je Aquadelic GT zpestřením, které nadchne zejména nenáročné hráče. Ve všech ohledech totiž jde o průzračnou arkádu plnou šíleností, které dokážou jako mávnutím kouzelného proutku rozvrátit celý průběh daného závodu. Ať už si vyberete mezi instantním kláním nebo se rovnou vrhnete do spárů tvrdé kariéry, vždy budete potřebovat velkou dávku štěstí pro úspěšné dosažení cíle.

Zákazník by si rád zaskákal? Ou jéé * Všichni mi zase zdrhli... * Za čtyři sekundy? To se ještě dá

Není totiž natolik důležité správně vybrat zrádné úseky, ani tolik nezáleží na rychlosti vašeho plavidla. Musíte mít hlavně dostatek es v rukávě, s nimiž můžete odrovnat všechny protihráče široko daleko. Možností, jak je poslat alespoň na pár vteřin „ke dnu“, je opravdu nespočet. Nesmíte ovšem zapomenout, že co můžete vy, mohou i oni. A zde vězí první kámen úrazu, z něhož mi málem zešedivěly všechny vlasy na hlavě. Hratelnost je právě kvůli přítomnosti některých power-upů nevyvážená a často se vám bude stávat, že i s opravdu silným člunem si závod zopakujete třikrát, čtyřikrát, ba i pětkrát. Zákeřné bonusy jsou rozprostřené všude po mapě, a tak není prakticky pro nikoho problém jeden z nich ukořistit a okamžitě použít. Samozřejmě se nejedná o nic nového – vždy byl tento aspekt dosud použit v nespočtu jiných her, ale Aquadelic GT by si po této stránce zasloužil více doladit.

Na druhou stranu nelze nepochválit variabilitu jednotlivých vychytávek, mezi než se řadí například skákací žabky, torpéda, udělátko rušící elektrická zařízení v okolí (tedy i řízení), malé vzducholodě shazující bomby či podvodní výbušniny. Zároveň nebyla opomenuta přítomnost takzvaného NOSu/Nitra á la Rychle a zběsile (respektive Need for Speed), který na rovných úsecích dokáže nahnat pár vteřin navíc. A těch je někdy potřeba opravdu hodně. Záleží především na druhu okruhu, který si v dané části světa vyberete. Hra je rozdělena do tří světových částí s patřičnými a vzájemně podobnými okruhy. Většinou se budete orientovat podle stavu vašeho konta, čili pokud nebudete toužit po desetitisícové výhře (ehm), jistě raději sáhnete po kratším závodu a naopak.

Doprava či doleva? * Stará kocábka dostupná hned na začátku. Je zralá do šrotu * S NOSem se to ale dá pěkně roztočit

Aquadelic GT se i přes svou arkádovitost snaží nabídnout alespoň malý pocit volnosti. Přestože herní doba nepřesahuje deset hodin čistého času, můžete mimo závody bloumat po uzavřené ploše jezera, vylepšovat si loď v servisu, případně si rovnou obstarat novou. Zároveň vám nikdo nebude bránit v zakoupení některého z tamních honosných sídel - slouží pro bezplatné ukládání, a to zejména v pozdější části hry. Bez jejich přítomnosti samozřejmě můžete svoje postupy uložit, ale za jistý finanční poplatek v noclehárně. V neposlední řadě nesmím opomenout sponzory, jež sehrávají důležitější roli, než jakou jim lze zprvu přisuzovat. Pakliže se vám podaří dosáhnout byť sebemenšího úspěchu, lidé si vás začnou pomalu všímat, na PDA začnou chodit nabídky spolupráce a tak dále. Pak stačí jen některou z nich přijmout, nalepit si logo patřičné společnosti na loď a hned máte podle smluvených podmínek několikanásobně větší výhry v závodech.

Sláva? Sláva!

Ačkoliv Aquadelic GT působí jako ryze závodní simulátor, mírné odbočky od svého hlavního zaměření jsou znát. Pokud například zrovna netoužíte vyhrávat zlaté poháry, můžete se přiživovat na rozvážením lidí do hotelů a jiných letovisek. Platy jsou opravdu různé, nicméně podobnou „taxi“ vychytávku považuji za více než příjemnou především s ohledem na nevyváženou hratelnost. Budete-li potřebovat rychle peníze, ale závody vás začnou iritovat pod tíhou pomalého plavidla, nezbude vám jiná volba. Stejně tak není od věci usednout do velké plachetnice a začít sbírat mince (poklady) rozházené po mapě. A že vám to stále nestačí? Vyjdete se do zaplavených lokalit Pogromy, vzlétněte hydroplánem a shoďte záchranné balíčky na předem určená místa. V tomto případě si sice nepolepšíte finančně, ale vzroste vám popularita. A když to vezmete kolem a kolem, oba zmíněné aspekty spolu těsně souvisí.

Za pomocí písmenka „P“ lze hru pauznout a nasnímat loď takřka z jakéhokoliv úhlu * Občas se z vás stane i záchranář... * ...a občas postrach okolí

Hře je nicméně nutné vytknout mírně „zbrklé“ ovládání. Ne doslova a ne ve všech případech, ostatně každá loď se liší svými vlastnostmi (především váhou a tvarem). Jenže s lehkým člunem jsem leckdy končil na suchých prostranstvích jen proto, že jsem jej při vyšší rychlosti nedokázal ukočírovat (holt na to není stavěn, jenže na výběr jsem v dané části hry neměl a to mi přišlo nefér). S problémy se očividně potýkala i umělá inteligence protivníků neváhající vrážet do všeho, do čeho vrazit jde – i do vás. Na podobné kiksy přitom není radost pohledět, nemluvě o všudypřítomných nájezdových rampách, které jsou pro efekt opravdu hezké (a přepravované osoby v taxi vám za jejich projetí někdy i připlatí), ale trefit se na ně ve správné rychlosti nebývá jednoduché.

Balíčky shazuji výhradně kamikadze způsobem * Zrádný to úsek * Poslednější už ani být nemohu

Největším problémem pro mne byla schopnost orientovat se v okolí. Byť máte k dispozici mapu na levé spodní straně obrazovky s viditelně označenou trasou, občas jsem se nevyhnul špatné volbě směru. Přitom minout jakýkoliv z vyznačených checkpointů se opravdu nevyplácí. Stačí malé zaváhání a jste z kola ven. Pak už nezbývá nic jiného, než restartovat závod a začít od začátku – naštěstí bez postihů. Nicméně i přesto by nebylo od věci více zviditelnit některé zrádné úseky.

Kvalitní budget?

Že je Aquadelic GT ryze budgetovým titulem, to spoustě z vás neuniklo. Nicméně přesto nelze tvrdit, že by například po grafické stránce působil ošklivě, byť se grafika netyčí na špici současných AAA her. Při plných detailech se voda leskne, za lodí zůstávají zřetelné vlny, snad jen okolní kulisy v podobě budov a stromů by si zasloužily více propracovat. Taktéž jsem ve hře postrádal model poškození lodí (ale vzhledem k přítomnosti bonusových zbraní je to na druhou stranu pochopitelné) a v neposlední řadě mi byla trnem v oku horší plynulost. Při plných detailech si hry užijete pouze na silnějším stroji, což je v poměru kvality technického zpracování přeci jen trochu ošemetné. Zato příjemná je rozhodně hudební stránka ladně dokreslující atmosféru. Nepůsobí zbytečně agresivně, zároveň ani nezaniká kdesi v pozadí, což lze říci také o zvucích.

• Spousta power-upů včetně NOSu
  • Možnost přivydělat si vedlejšími úkoly
  • Hydroplán
  • Upravování lodí
  • Příjemná hudba
  • Česká hra, česká verze
  • Nevyvážená hratelnost
  • Plynulost hry v porovnání s kvalitou technického zpracování
  • Občasná dezorientace v závodech
  • Kratší herní doba

Aquadelic GT není špičková hra, ostatně v obchodech se neprodává za plnou cenu. Určitě by ale nebylo hodno ji ihned odsuzovat jen kvůli budgetovému zpracování. Pravdou je, že hratelnost pokulhává díky horší vyváženosti a technické zpracování není špičkové. Přesto se dá u vodního dovádění skvěle odreagovat.

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10

Holdujete průzračným a příjemným arkádám? Pak je pro vás titul Aquadelic GT jako ušitý. Nenáročná hra pro nenáročné hráče, která sice není dokonalá, avšak rozhodně ani nudná.