Recenze: Archangel - anděl s ďáblem v těle

Boj dobra se zlem je v počítačových hrách nejznámějším námětem již po generace. Čistá, neposkvrněná duše proti hříchy pošpiněné, to je také známý konflikt lidských dějin. A s něčím podobným, odehrávajícím se hned v několika časových obdobích, přichází také nový titul z dílny polské společnosti Metropolis Software. Nebeská bráno otevři se, přichází Archangel!

Typ hry: Akční adventura
Minimální konfigurace: Procesor 550 MHz, 64 MB RAM, 600 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 600 MB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 300 MB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Domovská stránka: (
Výrobce hry: Metropolis Software (
Distributor hry: JoWooD (
Distribuce v České republice: Dynamic Systems (
Cena: 599,- Kč

Bytost nadpřirozená, kníže andělů s mečem, který je bezprostředně přítomný u božího trůnu. Tak zní krátká charakteristika archandělů. Zřejmě nejznámějším zástupcem těchto výjimečných postav křesťanství je Michael -  národní světec Němců, jehož mytický boj s drakem symbolizuje spor dobra se zlem.

Dost však bylo definic postav, o jejichž existenci panují zřejmé pochyby. Jisté je, že podobným děním, jež tvoří část bible, se nechali inspirovat tvůrci polského vývojářského tým Metropolis Software. Boj světla s temnotou, to je to, co na vás čeká ve hře Archangel.

Zrození archanděla

Paní štěstěna je někdy mrcha vypočítává - a přesně tak by se dalo označit i dění, které obyčejného človíčka jménem Michael Travinsky zaválo z dnešní moderní doby zpět do světa magie a kouzel. Byla vlahá noc, když došlo k osudovému střetu s okolo projíždějícím kamionem. Znamená to snad smrt nebo znovuzrození?

Celá hra tak začíná přesně v okamžiku hrůzné nehody. Michael se probouzí v neznámém chrámu, kde jej všichni podivní přítomní uctívají jako spasitele a zachránce. Není divu, že porozumět okolním lidem a jejich víře ve vaši osobu nebude nic jednoduchého. Několik prvních okamžiků tak strávíte nejen nezbytným tréninkem svých schopností, ale také snahou pochopit současnost, minulost a budoucí úkol. Náznak všeho vám dá především osudové setkání s Pánem světla - stanete se jeho služebníkem vyslaným do světa bojovat proti temnotě.

Válečník nebo duch?

Právě při rozhovoru s Pánem světla bude muset každý z vás učinit důležité rozhodnutí - budete bojovat jako silný válečník či využijete možnosti vyzkoušet si nehmotnou podobu v roli ducha? Volba závisí jen na vás samotných, částečně se však od ní odvíjí styl boje. Zatímco válečník je postavou pro ty z vás, kteří preferují rychlý boj tváří v tvář a nebojí se přímého střetu, styl boje pro duchařské kolegy bude tkvět v nenápadném plížení a útočení ze zálohy.

Je však nutné podotknout, že nově nabyté schopnosti plynoucí ze zvolení jedné ze dvou nabízených "postav" nejsou Michaelovi k dispozici stále. Přestože se může doslova a do písmene kdykoliv a dle libosti převtělit do těla válečníka či ducha, tuto podobu je mu umožněno využívat jen omezeně. Přesně do doby, kdy vyčerpá všechnu svou spirituální energii, kterou stejně jako kouzla i tato jeho speciální schopnost požírá.

Rozplétání nitek příběhu

Po počátečním pronikání do tajů hry vás konečně čeká rozplétání nitek příběhu, boj proti temným silám zla a plnění svého závazku. Zatímco první hodiny strávíte blízko chrámu, ve kterém jste se po nešťastné nehodě ocitli, druhá kapitola příběhu zavede našeho hrdinu do budoucnosti. Od mečů, luků a seker tak přijdou na řadu pistole, lehké kulomety a další speciální zbraně.

Průběh celé hry by se pak dal popsat velice stručně - časté pobíhání, likvidování protivníků, rozhovory s důležitými postavami. To je to, co na vás čeká. Nechci tím v žádném případě říci, že byste po několika minutách hraní zabředli do bažin stereotypu, přesto je nepopiratelným faktem, že autoři nabídli hráčům až přespříliš malé množství logických hádanek a podobných zpestření. Tato výtka se však týká prvního ze tří aktů, na které je hra rozdělena. Tupé prodírání se lesy a bažinami se totiž zcela po právu nemůže dočkat příznivého ohodnocení. Ke štěstí svému a vlastní hry však tvůrci další dvě kapitoly zasadili do období zcela odlišného. Čeká tak na vás Berlín, tentokráte však již v době blízké budoucnosti, a v samém závěru pak finální město Kramath. Obě rozsáhlé lokace nabízejí nejen lepší pokoukání, ale zejména mnohem zajímavější hru jako takovou, která hratelnost posouvá do vod nadprůměrnosti.

Krom jisté dávky prvků adventurních (toť ono pobíhání pro získání předmětů, časté rozhovory a podobně) se tvůrci nebáli přimíchat do svého výtvoru i trochu vývaru klasického RPG. Za zabíjení nepřátel a plnění questů tak získáváte speciální body, tzv. "esenci", za níž si vylepšujete a získáváte nové schopnosti. Kromě proměny, kterou máte k dispozici již od počátku, tak můžete využít výhod například užitečné regenerace či hypnózy, díky níž jste schopni na několik okamžiků paralyzovat protivníka.

Boj s nepřáteli

Jak jsem zmínil, krom nezbytného pobíhání od lokace k lokaci vás po většinu času stráveného u hry zabaví také všudypřítomné souboje s nepřáteli. I když umělá inteligence nepřátel nepatří mezi silné stránky titulu Archangel, boj je na rozdíl od nutného pobíhání a častého shánění informací souvisejících s hlavním příběhem příjemným zpestřením. Možná někomu bude po delší době pobíjení nepřátel připadat lehce stereotypní - pravdou je, že jsme se dočkali jen velmi omezeného množství zajímavých protivníků, při jejichž zabíjení by byl hráč nucen použít speciální strategii. Malým záchranným člunem na potápějící se lodi se mi tak v pozdější fázi zdály být především střelné zbraně - jejich použití se však tak jako tak nevyhnete.

A tím jsme se plynule přesunuli k arzenálu, který je hlavnímu hrdinovi k dispozici. Krom Meče světla, který získáte hned na samém počátku hry a jehož seknutí vám stejně jako kouzla ubírá na spirituální energii, nesmím opomenout ani lehkou avšak nepříliš účinnou kudlu, klasický meč či sekeru. Samostatnou kapitolu pak tvoří již zmiňované zbraně střelné - ať již středověký luk či moderní pistole, brokovnice či lehký kulomet. Specialitkou, jejichž služeb budete moci využít až v závěrečných pasážích hry, je další z řady zbraní využívajících místo nábojů spirituální energii - ruční kanón je navíc nejúčinnější zbraní hry.

Temná atmosféra

Přestože příběh hry ani její průběh nijak významně nevykračuje ze šedin průměrnosti, povedlo se autorům vše alespoň částečně vylepšit atmosférou. Byť to může znít lehce bizardně, je to právě ona, která vás po většinu času udrží při hře a nedovolí vám odejít od počítače do okamžiku, kdy to bude opravdu nezbytně nutné (za podobný úkon, který vás může při hraní vyrušit, považuji zejména bolest žaludku plynoucí z nedostatku jídla či potřeba navštívit "onu" místnost). Na tvorbě atmosféry se pak podílí zejména dobré ozvučení a v některých případech také design úrovní, byť o grafice jako celku v dobrém mluviti nelze - o ní si toho však více povíme později.

Trochu zklamán jsem byl také až přílišnou linearitou. Hra vás kromě prvního aktu prakticky po celou dobu vede za ručičku až k samému závěru. Máte sice možnost částečně opustit dráhu hlavního příběhu, to však nic nemění na tom, že kromě stanoveného úkolu hra nabízí jen minimum nových questů pro zpestření. Je ohromná škoda, že se autoři po vzoru mnohých kolegů nerozhodli utvořit ucelenější, rozsáhlejší a pestřejší svět, který by i po dokončení celého příběhu nabízel spoustu neprozkoumaných končin a nových začátků. Je však pravdou, že se Archangel řadí po bok dalších akčních adventur, které na rozdíl od RPG titulů nabízejí jen málo podobné "přidané hodnoty".

Zejména v prvních hodinách hraní mi titul Archangel znepříjemnilo především všudypřítomné a časté nahrávání nových lokací. Právě díky němu je hra rozkouskována, což rozhodně není příjemné. Načítání je pak speciálně otravné v okamžiku, máte-li se přemístit do vzdálené lokace k rozhovoru s důležitou osobou či z důvodu získání cenného a nezbytného předmětu.

Zpracování = hřebíček do rakvičky?

Další hřebíček do rakve hry zatloukli samotní tvůrci - je jím zejména grafické zpracování, které svou kvalitou zapadá do doby před zhruba dvěma lety. Netýká se to grafiky jako celku, ale zejména otřesného zpracování postav a animací, vše alespoň částečně zachraňují vcelku povedené stavby a design úrovní jako takový. Přestože zůstává pro hardcore hráče i v dnešní době hratelnost na prvním místě, grafický hábit je jedním z faktorů, který při nákupu oslovuje masivnější část herní populace. A z tohoto pohledu hra Archangel zaostává za dnešní špičkou.

• Atmosféra
  • Druhý a třetí akt
  • Design úrovní
  • Nabídka různorodých zbraní
  • Ozvučení
  • Cena
  • Grafika, animace
  • Přílišná linearita
  • První kapitola hry
  • Nepříjemně a časté načítání
  • Absence mapy

Alespoň letmá slova chvály si zaslouží hudba a zvuky hry - ty rozhodně patří mezi nadprůměr a narozdíl od grafiky splňují z pohledu kvality požadavky 21. století. Výtku si snad zaslouží pouze rozhovory. Během nich se totiž pravidelně objevuje nešvar v podobě dlouhých mezer mezi větami, což dialogům rozhodně nepřidává na autentičnosti.

Přinesl s sebou Archanděl božskou hru?

I přes množství chyb a nedostatků, na kterém jsem ve své recenzi upozornil, však nelze titulu Archangel upřít jasnou dávku kvality, která se projeví zejména v druhé a třetí pasáží hry. Samozřejmě - autoři z polského týmu Metropolis Software tentokráte pozapomněli na originální příběh, majitele slabších strojů rozhodně nepotěší ani časté a zdlouhavé načítání a šlápnutím vedle se navíc ukázalo být i použití vlastního grafického enginu. Design úrovní, povedené ozvučení, skvělá atmosféru a zakomponování RPG prvků, to vše vám však na druhou stranu hra nabídne, překonáte-li počáteční nechutenství plynoucí z prvních minut strávených u hry. A málem bych zapomněl - pochvalu si rozhodně zaslouží i skvělá cena 599,- Kč, za kterou u nás titul Archangel distribuuje společnost Dynamic Systems. V této cenové relaci se totiž hra Archangel rozhodně řadí mezi to nejpovedenější, co lze v současné době na českém trhu zakoupit.

Grafika: 6/10

Archangel je zajímavým pokusem znovu vytěžit maximum z tradičního boje dobra se zlem, světla s temnotou, to vše navíc ve skvělé atmosféře a s pachutí smrti. Ke své vlastní škodě však ztrácí dech zejména díky malé dávce originality spojené s příběhem, linearitě a zastaralé grafice.

Diskuze (5) Další článek: Nové téma do Windows s motivem Icewind Dale 2

Témata článku: , , , , , ,