Je to oficiální, Marilyn Manson je mimozemšťan a David Duchovny mutant. Ptáte se, jak to vím? Chcete vědět, co se skrývá v nejznámější vojenské základně na světe? Máte možnost. Pravda totiž není tam někde venku, ale tady, na dně Oblasti 51. Ovšem připravte si zbraně, bude tady pekelně horko.
Platforma: PS 2 (Xbox)
Paměťová karta: 322 kB
Vibrace: ano
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano
Vývojář: Midway
Distributor: Midway
Distributor v ČR: EA (www.electronicarts.cz)
Homepage: www.area51-game.com
Pravda v poušti
Podle mnohých ,konspirace milujících individuí, skrývá tajemná Oblast 51 klíč k „Pravdě“. Najdete tu prý všechno, havarovaný létající talíř od Rooswellu, mrtvé mimozemšťany, živé mimozemšťany, pravdu o přistání na Měsici, z které planety pochází Michael Jackson či jak je k sakru možné, že nemůžu nikdy najít dvě stejné ponožky.

Jeden z bossů * Na tuhle dálku bych mohl rovnou plivat * Za kulometem je mi hej
No, prostě ty nejtajnější informace, které vláda, armáda, Patrioti či kdo vlastně, tají před veřejností. Naštěstí se odvážní vývojáři z Midway nebáli a rozhodli se nám osvětlit, co že se to uprostřed Nevadské pouště skrývá. Takže jim pěkně poděkujme, než si pro ně přijede černá dodávka naložená pány v černých oblecích s černými brýlemi.
Oblast 51 musí řešit krizi. Jeden tým elitních jednotek Hazmat se ztratil kdesi v hlubinách základny, kterou se navíc šíří jakýsi virus, který zmutoval většinu osazenstva bezduché agresivní mutanty. Do akce je povolán tým další, jehož členem jste i vy, Ethan Cole. Pokud neskončíte rozsápáni na kousky něktrou z nespočezných stvůr, možna se dozvíte, co skrývají hlubiny této základny.
Příběh není nic světoborného, ale jako podklad pro zběsilou akci rozhodně dostačuje. Nejde ani o to, že by nedokázal zaujmout, ale jeho prezentace je dosti sporadická. Pořádné renderované scény shlédnete vlastně jenom dvě: intro a outro. Zbytek obnáší nehmohé ingame animace a monolog hlavního hrdiny před každou misí. Něco o pozadí v Oblasti 51 se můžete dozvědět v bonusových scénách, které sbíráte během hry a odemknou se po zdárném dokončení celé hry.
Což vám nemusí trvat ani tak dlouho, pohodovým hraním se doberete ke konci během dvou odpolední. Tedy pokud hrajete minimálně na střední obtížnost. Na nižší to ani nemá smysl, protože lehká obtížnost je až pateticky…hm…lehká. :) Pokud budete mít nezdolnou potřebu si herní dobu natáhnout, zkuste multiplayer nebo najít všechny bonusy ukryté po úrovních. Ovšem já jsem touhu hrát toto dílko znovu neměl a teď se podíváme na to, proč.
Po kolena v krvi
Hra začíná svižně, po krátkém tréninku vyrážíte do hlubin základny a setkání s prvními mutanty na sebe nedá dlouho čekat. Jejich zástupy se na vás valí jako záplava a díky spolupráci týmu s likvidací nejsou problémy. Zrůdičky se kácejí jak stvoly trávy pod kosou v rukou zkušeného sekáče. Vaši spolubojovnicí nejsou žádné gumy a chovají se chytře, kryjí se, nepřekáži. Díky nim počáteční přestřelky mají opravdu svižný akční náboj.
Řež v plném proudu * Tady bych to nechtěl uklízet* Tohle jsou docela bastardi
V postupu vám ani nebrání žádné složité hádanky, či zbytečné bloudění. Úrovně jsou lineární, cíl vašeho snažení navíc většinou ukazuje zelena šipka spolu s odpočtem vzdálenosti. O bezpečnost zbytku týmu se starat nemusíte, umřou, až bude tomu chtít tak hra.
A že čekat na jejich smrt nemusíte dlouho. Což je docela chyba, zbytek hry bloudíte po základně sami a počáteční zběsile akční náboj o něco poklesne. V některých okamžicích dokonce zabuší na dveře strýček stereotyp. Celou dobu se sice dobře bavíte, ale stále čekáte na nějaký zlom, který by hru katapultoval nad hladinu standardních FPS.
Bohužel se nedočkáte, na pár originálních prvků sice narazíte, ale ty vás vytrhnou pouze chvilkově. Ale na druhou stranu, když už se jich dočkáte, prosvětlí hratelnost jako paprsek baterky tmavý sklep. Detaily prozrazovat nebudu, ale rozhodně ony okamžiky poznáte, a pokud máte rádi konspirační teorie, váš úsměv se roztáhne od ucha k uchu.
Naštěstí se tvůrcům vydařilo ovládání, které vám přejde rychle do krve a nebrzdí svižnou hratelnost. Navíc se často střídá herní prostředí, občas se dočkáte nějakého zpestření, jako střílení z kulometných věži, boje s bosy či určité části omezené časovým limitem.
Vzhůru dolů
Herní prostředí je variabilní, ovšem musíte počítat s tím, že se nacházíte v podzemní základně, žádné otevřené prostředí vás nečeká a celou dobu se hraje na temnější nótu okolí, zničené stěny, rozbité zařízení Což se ovšem radikálně mění v poslední fázi hry, kdy přednost dostanou zářivé barvy. Pokud jste měli tu čest s povedenou FPS Tron 2.0, tak si představte něco v podobném stylu.
Nemám rád pavouky * Teď vám to nasázím do ksichtů * A jak se má babička?
Vlastně veškerá mimozemská technologie a tajemná společnost Illuminati hýří fosforeskujícími barvami, což jinak běžné prostředí velmi obzvláštňuje. To samé platí pro všechny (dvě) mimozemské zbraně, které se stanou součástí vašeho vraždícího nádobíčka.
Tímto jsem se velmi elegantně (ehm, ehm) dostal ke zbraním a nepřátelům. Základen arzenálu nemůže být nic jiného než pistole, která se hodí leda na strašení holubů na střeše. To už daleko víc se hodí klasický kulomet nebo brokovnice. Obě tyto zbraně můžete mít po dvou exemplářích najednou, ovšem než dojde v jedné munice, pak si musíte vystačit pouze s jednou. Dvojité zbraně oplývají brutální účinností, hlavně dvě brokovnice nepoznají zdatného protivníka.
Na dálku se hodí odstřelovací puška, ovšem přílišného uplatnění pro mě neměla. Posledními dvěmi hračkami jsou mimozemské zbraně. První se sama postupně dobíjí a díky sekundárnímu módu uvidíte dráhu odražených střel. Poslední zbraní je jakýsi mimozemský ekvivalent BFG. Najdete pro ni zatraceně málo munice a za celou hru jsem ji použil jednou, na vyzkoušení.
Málem jsem zapomněl na skener, kterým můžete skenovat tajné dokumenty, mimozemská těla a podobné věci. Tímto způsobem si odemykáte ony bonusy zmiňované na počátku recenze.
Ani druhů nepřátel po cestě příliš nepotkáte. Zmutovaní vědci s chováním zombií, pavouci nebezpeční v rojích, různé druhy zmutovaných ozbrojených vojáků, ti jsou nejnebezpečnější. Ke konci narazíte i šediváky, kteří sice nic nevydrží, ale dokážou do nekonečna přivolávat vojáky a jsou skryti pod silovým polem. Ale to už je skoro vše z nepřátelských šiků.
Ten má hlas jak Fox Mulder
Jedním z hlavních taháků této hry jsou hlasy profesionálních herců, které mluví některé postavy. Ethana mluví David Duchovny (Fox Mulder – Akta X), mimozemšťan Edgar má hlas Marilyna Mansona (zpěvák – hastroš). Dále se tvůrci ohání jménem Powers Boothe, což nevím, kdo je, takže se obdivného mručení ode mě rozhodně nedočká. :)
Ty máš ale velké oči...a hlavu * Tohle láka střelit přímo do lahve * Jedna z mála nezničených chodeb
Dabing tedy velmi kvalitní, za nímž nezaostávají ani zvukové efekty. Tedy, ne že by se jednalo o nějaký převrat, ale jsou tu a plní svoji funkci dobře. Hudební doprovod na druhou stranu příliš nevyčnívá.
Ke grafice se dostávám naposledy, což ale neznamená, že by nestála za nic, spíš naopak. Animace se povedly, stejně tak modely všech postav, jak lidí, tak mutantů a zrůd. Prostředí je dostatečně různorodé, některé lokace vypadají naprosto skvěle, další se řadí mezi lehčí nadprůměr. Frame rate zůstává po celou dobu konstantní, což se chválí. U her tohoto typu je to naprosto klíčový prvek.
Zabte je všechny
Area 51 přináší kvalitní, svižnou akci, která bohužel nepřináší nic převratného a ani se hratelností nemůže rovnat takovým špičkám žánru, jako je například Timesplitters. V počáteční fázi má velmi slušně našlápnuto, ovšem později ztrácí poněkud dech.
Příběh mohl být silnou stránkou, bohužel není dostatečně silně prezentován. Víc renderovaných scének by rozhodně neškodilo. Docela zamrzí i absence titulků, protože občas není postavám moc dobře rozumět.
Světlé stránky hry |
- Svižná hratelnost
- Zajímavé téma
- Spousta bonusů
|
Temné stránky hry |
- Prezentace příběhu
- Nic převratného
- Některé nudné pasáže
|
Na druhou stranu se jedná o velmi dobře provedenou řemeslnou práci, která rozhodně nikoho neurazí. Za zmínku stojí i některé velmi povedené herní části, nebudu prozrazovat které, nechci vás ochudit o zážitek. Každopádně, až tuto hru dohrajete, pravděpodobně si pomyslíte: “dobrý“ a založíte hru do sbírky her, ke kterým se znovu nevrátíte a jen se bude pokrývat prachem. A tohle se opravdu skvělé hře stát nemůže.
Grafika: 8/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10
FPS, která nevybočuje z řady podobných her. Zaujme zajímavým prostředím a svižnou hratelností, ale po dohráni není důvod se ke hře vracet. Za nějaký měsíc po ni neštěkne ani pes.
Celkové hodnocení: 7,5/10