Recenze: ArmA: Queen’s Gambit – lépe a radostněji

Původní Armed Assault se mohl krátce po vydání chlubit poměrně nepříznivými hodnoceními – už jen kvůli obrovské chybovosti a špatně navrženým misím. Bugy opravily patche, ale kampaň stále zůstala nemastná, neslaná. Povede se novému datadisku napravit renomé českých vývojářů zbrusu novými kampaněmi?
Objednejte si na shop.doupe.cz

ArmA: Queen`s Gambit
  PC: 370 Kč

Typ hry: Vojenská simulace
Multiplayer: Ano, až pro 64 lidí
Minimální konfigurace: Procesor Intel P4 2,5 GHz/ekviv. AMD, 512 MB RAM, 256MB grafická karta s PS 2.0, 6 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 1024 MB RAM, 256MB grafická karta s PS 2.0, 6 GB na HDD
Testovací konfigurace: A64 3000+ 1,8@2,2 GHz, 1024 MB RAM, Ati Radeon X1600
Výrobce: Bohemia Interactive, Black Element Software (
Vydavatel: Idea Games (
Distributor v ČR: Idea Games (

Trocha historie

Málokdy se poštěstí, aby se sen stal skutečností. Bratřím Španělům, zakladatelům studia Bohemia Interactive, se to povedlo. Válečnou simulací Operace Flashpoint si získali srdce mnoha hráčů a věčné místo v herní síni slávy. Mohla za to jak naprostá volnost, tak i pokročilá AI a perfektně navržená kampaň. Úspěch, pozitivní kritika a výtečné prodejní výsledky. Není divu, že zanedlouho přišel první datadisk. Ten se jmenoval Red Hammer, přičemž BI se na něm nepodílela. Také podle toho vypadal – nedoladěná kampaň, minimum novinek a nevydání v ČR zklamalo všechny fanoušky.

Rádiová komunikace umocňuje pocit živoucího bojiště * Mise splněna * Povšimněte si rozostření rotorů

Hořkost v ústech spláchl přídavek Resistance, který mnoho aspektů doladil a přidal několik nových možností. Datadisk zaznamenal úspěch a zapříčinil příliv mnoha nových hráčů. U obyčejné hry by půlroku po vydání nastal status quo a čekání na další díl. V případě Flashpointu tomu bylo jinak – OFP nezanikla; žila ještě celých 5 let od svého vydání. Stála za ní oddaná komunita fanoušků a tvůrců, kteří tvořili své menší projekty i rozsáhlé modifikace, jež měnily prakticky všechno (namátkou ČSLA, FDF a další). V oficiálních dílnách se mezitím kutilo ono zbrusu nové dílo – ArmA: Armed Assault.

Následovník Flashpointu se uvedl zejména nehorázně zabugovaným a náročným enginem (i nyní působí požadavky nadsazeně, ale již určitě méně než před rokem). Nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že se základní verze hry téměř nedala hrát. Přišla vlna patchů (viz starší článek http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116282), která vyladila jak optimalizaci, tak hratelnost. Po vydání verze 1.08 se začalo spekulovat o datadisku. Osobně jsem doufal především v dobrou kampaň. Takovou, jež mě vtáhne do děje a pobaví, což se bohužel v původní verzi nepovedlo. Dočkal jsem se?

Na rozhovor se zve už i rádiem, to jsou věci * Animace * Žoldáci letí na misi

Konflikt Rahmádí

První a kratší kampaní je Konflikt Rahmádí, který je prezentován jako velkolepé finále příběhu, jež načala ArmA. Obával jsem se, že v ní budu plavat, neboť jsem původní hru nedohrál. Díkybohu tvůrci vše dostatečně vysvětlují. V animaci, jež míchá záběry ze hry a jednotky zobrazené v cel-shaded grafice (pro lepší představu se podívejte na okolo se povalující obrázek), jsem se dozvěděl, že zbytky z ohromné armády SLA se stáhly na malý ostrůvek Rahmádí a opevnily se. Velitel svolává dvě skupiny speciálních jednotek (hurá, nehrajeme si na Ramba a nejdeme sami!) a dává jim úkol – sabotovat první linii obranných skupin na plážích a připravit půdu pro invazi. A hádejte, kdo velí komandu Vlkodlak? Správně, vy, jakožto Leon Ortega.

Před misí se dočkáte krátké střihové sekvence, která jen zběžně nastiňuje situaci na pláži. Znalci předchozí hry si zajisté v této i dalších předělových scénách povšimnou nových animací ušitých na míru pro krátké filmové záběry. Tuto činnost mohu nadšeně kvitovat – přesně takové detaily podtrhávají atmosféru a dávají hře punc reality. Nyní již nezbývá nic jiného, než se vrhnout do akce.

Malý člun přiráží k nehlídané části pobřeží, perfektně sehraná jednotka bleskurychle vysedá a kryje se v blízkém křovinatém porostu. Přepínám se na jednoho z demoličních specialistů , v jehož kůži pokládám bomby k obrněným cílům a plazím se do bezpečné vzdálenosti. „Podminovali jsme pouze jeden cíl a jsme pod palbou, opakuji, jsme pod palbou!“ ozývá se z rádia hysterický křik velitele druhé skupiny. Okamžitě hlásím, že jsme připraveni a invaze může začít. Za chvíli již slyším hlasité motory výsadkových lodí. S jistým zadostiučiněním odpaluji malé překvapení pod Šilkou a jedním tankem.

Atmosférických přeletů si užijete dost * Dočkáte se i bojů v městské zástavbě * To nevypadá dobře

Nechávám člena speciálních jednotek schovaného v křoví a přepínám se zpět do kůže velitele. Dávám všem svým podřízeným volnou ruku a nechávám je volit si cíle podle jejich vlastního uvážení. Sám nahazuji na rameno raketomet a ničím další nebezpečnou Šilku. Poté jen kontroluji situaci svou puškou, kdy občas ještě zabiji nebezpečného nepřátelského vojáka. Spojenecké jednotky nezadržitelně postupují, dokonce slyším i rotory přilétajících vrtulníků. Mise byla úspěšně splněna.

Zní to jako zábava? Ta to také je, alespoň ve hře. Tři mise kampaně uběhnou jako voda a přestože je prožijete v kůži speciálních jednotek, můžete očekávat velkou rozmanitost jednotlivých úkolů. Dočkáte se jak akce na pozadí obrovské bitvy o ostrov, tak bojů v městské zástavbě. Firma Bohemia Interactive dokázala, že ještě nezapomněla designovat a bavit své příznivce. Doufejme, že ArmA 2 bude v této tradici pokračovat. Nyní je na čase podívat se na zoubek druhé části datadisku, jíž tvořilo studio Black Element Software.

Královská postupka

„Všichni jsme esa. Jenom se musíme správně vyložit.“

Tímto pokusem o moudro by se dala vyložit partička žoldáků, kteří tvoří hlavní hrdiny další kampaně nazvané Royal Flush. Každý z nich je výrazná osobnost a umí něco jiného, jak ostatně dokládají i wallpapery při nahrávání misí. Příběh se odehrává rok po událostech, které vedly ke svržení komunistického severu a sjednocení obou států. Bohužel, král i korunní princ umírají při havárii vrtulníku a vlády se ujímá slabá královna. Dlouho stupňované napětí se uvolňuje ve formě otevřených nepokojů. Vláda si tak najímá na špinavou a riskantní práci vás.

Cestou na Sahrani vám velitel sdělí několik stručných údajů a sestup do pekel může začít. Ostrov sice nevypadá, jako by na něm probíhala občanská válka, jedena z vašich prvních misí se nepovede tak úplně podle plánu a šéf se zmíní o vzkazu, který mu předal neznámý muž. Píše se v něm mimo jiné o ne zcela košer praktikách současné vlády. Vypadá to, že zjistit, kdo je ten hodný, bude stát více námahy, než se zdálo.

Nahrávací obrazovka * I ArmA nabídne po vaší smrti nějaké to moudro * Začátek rozehraného Royal Flush

Nechci prozrazovat příliš ze zápletky a tak jen vypíchnu nakupování zbraní u překupníka, možnost rozhodnutí se v několika klíčových bodech a dobrou hratelnost. Mezi stinné stránky bohužel patří malá rozmanitost misí, většina herní doby strávená v noci a mé menší soukromé mínus – velení skupině. V OFP jsem měl nejradši mise, které jsem strávil jako prostý vojín a těch jsem se v tomto datadisku bohužel nedočkal.

Královnin gambit

Jako bonus ke kampaním dostanete i celý nový ostrov a dvě nové MP mise – Urban Raid, kooperativní akci šesti bojem zocelených veteránů a Bitvy o Porto – misi až pro 40 lidí, kdy budete soupeřit o nadvládu nad novým a hezkým ostrovem. No představte si to, moře šumí, racci řvou a do toho se ozývá staccato AK-47 a temné bručení rotorů vrtulníků, které výří pouštní písek.

Z hlediska grafiky datadisk nepřináší nic nového, kromě již zmiňovaných animací a zajímavě zpracovaných předělových scén. Mírně je vylepšena optimalizace městských bojů, ale stále se na pomalejších strojích objevují obrovské komplikace. Minimální konfigurace je vyložený výsměch a jak na ní hra vypadá si ani nechci představovat, sám jsem měl problémy s plynulostí (sice nemám bůhvíjaký stroj, ale na většinu her ještě stačí.)

Naopak musím pochválit nově složenou hudbu, která se k situacím na obrazovce vyloženě hodí a dokonce i mírně drnká na strunu mého vkusu. Zvuky jsou stejné jako v původním Armed Assaultu – relativně dobré, ale nic světoborného. Prostě nenadchnou ani neurazí.

• Zábavné kampaně
  • Multiplayer
  • Nový ostrov
  • Občas stále bugy
  • Minimální konfigurace zdaleka nedostačuje
  • Relativně krátké

Přes přetrvání některých neduhů původní hry je Queen’s Gambit výborně hratelný nášup, jehož koupí neprohloupíte. Pokud se vám nelíbil princip původní hry, datadisk to nezachrání, jen nabídne dvě výborně hratelné kampaně, jež několikanásobně převyšují kvality té původní.

Hudba: 10/10

Za svých 399,- Kč dostanete adekvátní produkt – zábavné kampaně, integrovaný 1,5 GB patch, několik nových vozidel, zbraní a nový ostrov. Pro majitele původní hry povinnost, která pozvedává titul ArmA zase o třídu výše.