Recenze: Armed & Dangerous - s humorem jde všechno lépe

Armed & Dangerous je hra s průměrnou grafikou, stereotypními misemi i jednotvárným herním světem. A věřte nevěřte, k překonání bohabojné konkurence to postačilo. Tvůrci proslulého výtvoru Giants: Ciziten Kabuto se vrací s titulem, který ke klasickým ingrediencím přidává také špetku vtipu – vzniká tak nezaměnitelná kombinace humorné akce i dokonalého léku na špatnou náladu!

Typ hry: Third person akce
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 3,8 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 3,8 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 3,8 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: Planet Moon Studios (http://www.planetmoon.com)
Vydavatel hry: LucasArts (
Distribuce v ČR: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Armed & Dangerous? Hra, o které se příliš nemluvilo, přesto se v kuloárech nepochybovalo o její kvalitě. Nebo snad ze spojení vývojářského týmu Planet Moon a proslulých LucasArts může vzniknout podprůměrný titul? Čas nám dal za pravdu a přestože se z Armed & Dangerous vyklubala na první pohled nenápadná a nikterak lákavá hra, okamžitě mi učarovala. Tam, kde akční střílečky excelují svou grafikou, tam je Armed & Dangerous překonává návykovou hratelností. A tam, kde nás adventury okouzlují propracovaným příběhem, tento sympatický výtvor nasazuje zbraně mnohem účinnější - humor!

Kniha, která může změnit svět

Každé velké příběhy začínají nevinně a jejich zápletka bývá jen náznakem skutečného nebezpečí. V intru hry vás tak přivítají zasněžené pláně a trojice hlavních hrdinů, jdoucích navštívit starého Rexe, chromého a svým způsobem také senilního ex-ochránce knihy "Book of Rule" (Knihy vládnutí). Ta se dostala do rukou zpupného a nadevše po moci toužícího krále Forge, kterému chtějí naší přátelé jeho hrátky a snahu o odemčení knihy navždy překazit. Jejich plán je přitom velmi jednoduchý - proniknout přes stovky stráží až do pečlivě střežených prostor a cennou relikvii ukradnout. Smělé a odvážné, podle Rexuse však velmi, velmi hloupé. A protože je náš slepý přítel zajat královými vojáky, musí se zbývající skupinka tří dobrodruhů (a obdivuhodných individuí) vydat na záchranu přítele i spasení světa.

První vesnička, která to schytala v boji za svobodu * Nepřátelé jsou přesní jako Robin Hood a jejich šípy stejně smrtelné (tedy, jen někdy) * Parádní výbuch a rozlétávající se zbytky

Malého, senilního, ale přesto velmi mocného kouzelníka Rexuse jsme si již představili a věřte, že právě on je hlavním strůjcem nespočtu vtípků a neuvěřitelných situací, které vás hrou provázejí. I zbývající trojice spolku Lionhearts však stojí za povšimnutí - obrovitý a silácký robot Q, pesimistický a remcavý Mole či vždy k boji odhodlaný Rome, do jehož kůže se také v průběhu hry vtělíte. Tvůrci nám zkrátka a dobře připravili čtveřici neuvěřitelných postav, individuí až do morku kostí. Protiklady se však přitahují a vzájemné rozdíly (i ideologického rázu) připravili pro hráče nespočet pestrých scének a situací.

Čistokrevná řežba

Armed & Dangerous se tváří jako čistokrevná akční řežba a přesně tou také je. Sází na osvědčený third-person pohled i kameru, jejíž pohyb máte doslova a do písmene v rukou (či přesněji v "myši"). Díky přímočarosti každé z misí se nemůžete ztratit, možný pocit stereotypu zahání (alespoň z počátku) několik úkolů, které musíte vždy splnit. Nečekejte však žádné zázraky, nýbrž obyčejné a snadno pochopitelné úkoly, typicky tkvící v likvidaci některých nepřátel, osvobození vesničanů či destrukci označených domů. Nic víc, nic míň. Pro začátek to ale bezpochyby postačí.

Dvojice spolubojovníků v plné parádě - no nejsou okouzlující? :-) * Výšiny a budovy umístěné na pahorcích - krásné, i když poměrně nostalgické prostředí * Malé jehně s bonusem na zádech

Zavedený klíč misí se totiž pravidelně mění a útok na nepřátelské pozice čas od času nahrazuje obrana těch získaných. V kůži hlavního hrdiny tak ovládnete speciální obrannou kopuli, která je vystavěna na hradbách chráněného města a jejímiž účinnými zbraněmi musíte vybít Forgeova atakující stáda. Mimo klasického kulometu vám proti přesile pomáhá také účinné dělo, čas od času se vám do rukou dostane i bonusová raketa. To vše dává příslib zajímavých jatek a ty na vás skutečně čekají. Působivé je zejména zpracování armádních šiků v pozadí i desítek přibíhajících a odhodlaných vojáků, kteří jdou na jistou smrt. Válka bez obětí by však nebyla válkou.

Jedinečné prostředí, zbraně i nepřátelé

Forgeovo království, v jehož jednotlivých částech se celé dobrodružství odehrává, je přehlídkou nápaditosti i jednotvárnosti. Zatímco vás čeká místy velmi podobný design misí, shodné budovy i stále stejní nepřátelé, prostředí hraje barvami a nápady - ledově zasněžené pláně se střídají s písčitými a kamenitými horami, abyste v závěru objevili přírodní ráj plný zeleně a vodstva. Škoda jen, že tvůrci nedokázali podobného daru využít také při stavbě misí a vymýšlení úkolů, kterých se automaticky nabízí velké množství.

Jeden z těch nebezpečnějších nepřátel, i na něj ale postačí naše trubka * Všimněte si blížících pluků v pozadí obrázku * Umím létat, huhuhu!

Zastavme se u nepřátel. Těch na nás tvůrci přichystali jen nutné minimum - od siláků s luky, přes odhodlané vojáky s kulomety, až po raketometem vybavené jedince, kteří si libují v ničení překážek (typicky domů). Ti všichni tak budou moci okusit vašeho olova, které se však dočkalo příznivé obměny. Pryč s tradičními zbraněmi! Asi tak znělo rozhodnutí studia Planet Moon a výsledek tomu skutečně odpovídá. Opomeňme klasický kulomet a odstřelovačku, které jako nutné "zlo" zůstaly, a přejděme ke kouskům arzenálu, které obsahují poctivou dávku humoru i zajímavých nápadů. V mém soukromém žebříčku vévodí všem zbraním speciální puška vystřelující žraloky. Že jsem se zbláznil? Ale kdeže - přesně ta na vás čeká! Žralok je zbraň skutečně užitečná, dokáže rychle plavat pod zemí a efektně spořádat každého nepřítele, který mu stojí v cestě.

Velká kapka britského humoru

Až do tohoto momentu může Armed & Dangerous působit jako tuctová střílečka, kterých se do roka urodí hned několik. Proč právě jí není? K definitivní odpovědi na tuto otázku nám postačí jediné slovo - humor. Právě ten je přítomen v každém momentu hry, počínaje šílenými zbraněmi či herními postavami a konče animovanými sekvencemi, které jsou zdrojem nezaměnitelných vtípků. Armed & Dangerous si bere to nejlepší z nezaměnitelného britského humoru (který se však nemusí líbit všem, na to nutno upozornit) a přidává poctivou dávku parodie, která se dotkla zejména ceněného artiklu společnosti LucasArts - filmové a herní série Star Wars.

Řízené rakety mají své kouzlo * Nepřátelé jsou proti mému žraloku (to je ta malá ploutev uprostřed obrázků) bezmocní * Občas musíte své spolubojovníky chránit proti nájezdům nepřátel

Orgie vtipu a zábavy začínají již v úvodním intru, které bylo před časem zveřejněno na internetu - je to samozřejmě slepý kouzelník Rexus, který je zdrojem povedených situací. Nejdříve se tak seznámíte s jeho nejlepšími psy, ze kterých však venkovní mrazy udělaly jen kostky ledu, abyste poté pobaveně sledovali Rexusovu slepotu v praxi. To vše je však pouhým začátkem a protože vám nechci kazit zážitek, bližšímu popisu dalších nepřekonatelných okamžiků se obloukem vyhnu. Tedy s jedinou výjimkou, kterou tvoří povedená parodie na Hvězdné války. Pamatujete na díl, ve kterém byl Luke Skylwalker zachráněn poněkud neobvyklým způsobem (v těle rozpáraného zvířete)? Pro podchlazeného Rexe je však škoda dělat do vybraného zvířete další díru, když tu již jednu má - a tak jistě již sami tušíte, kde nebohý slepec skončí.

Grafika? Na tu se přece nehraje!

Už vidím znechucené obličeje mnoha hráčů při pohledu na grafiku. Budu upřímný - není revoluční, možná ani na dnešní dobu postačující. Armed & Dangerous i po této stránce vydatně ztrácí na nejmodernější konkurenci, pyšnící se přepychem nejmodernějších výstřelků i podporou nejnovějších technologií. Ptám se znovu a naposledy? Je bombastická grafika nezbytností a jediným klíčem k úspěchu? Myslím, že na podobnou otázku zná každý hráč správnou odpověď. A Armed & Dangerous je po delší době dalším titulem, který nepsané pravidlo do puntíku potvrzuje.

Zbraně získáváte v hospodě - příznačné, že? * 177 000 dolarů za dopadení naší čtveřice, tomu se panečku říká slušný peníz * Že by Sabrina, mladá čarodejnice?

Po stránce grafické dnes prezentovaná akční perla ztrácí, vše však vynahrazuje dalšímu smyslu - sluchu! Ozvučení je skvělé, hudba příjemná a dabing? Nezapomenutelný. Humorný podtext většiny rozhovorů poznáte již z intonace hlasů a výběr vhodných dabérů si zkrátka oprávněně zaslouží náš obdiv. Stejně jako 6 ženichů a 1 navíc, i u Armed & Dangerous je namluvení postav nezbytností, bez které byste si příchutě humoru jen ztěží vychutnali.

• Humor a vtipné scénky
  • Ztřeštěná čtveřice hlavních hrdinů
  • Zajímavý příběh
  • Netradiční zbraně
  • Obranné mise
  • Ozvučení a dabing
  • Místy stereotypní
  • Kratší singleplayer
  • Chybí hra více hráčů

Recept k úspěchu?

Vsadit na okázalý humor a přímočarou akci? Zní to možná na první pohled nelákavě - lineární průběh hry, žádné vedlejší úkoly a nikdy nekončící střílení? Nejsem jistě sám, kdo si od her podobného ražení příliš neslibuje. I zdánlivé minimum však může znamenat maximum, přidáte-li ke všem zmíněným ingrediencím také důvtip a nápaditost tvůrců proslulého výtvoru Giants: Citizen Kabuto. Armed & Dangerous tak není jen akční řežbou s netradičním a šíleným příběhem, ale především jedinečným a neopakovatelným zážitkem - za což vděčí příjemné atmosféře, návykové hratelnosti a neopakovatelnému humoru. To vše poctivě splácáno do jednoho celku vytváří hru, která je příjemným oživením jinak přetrvávajícího stereotypu. Bravo!

Grafika: 5/10

Takové hry chceme, páni vývojáři! Nemusí být revoluční, oplývat množstvím inovací i nepřekonatelnou grafikou. K úspěchu totiž postačí mnohem méně - třeba špetka kvalitního humoru a návyková hratelnost, na které s úspěchem vsadil titul Armed & Dangerous.