Recenze: Ashen - mobilní FPS nemusí být špatná

Pokud jste po Red Faction nad žánrem mobilních stříleček zlomili hůl, skočte si do nejbližších ortopedických pomůcek pro novou. Správným směrem tentokrát vykročil Ashen, dítko známé konvertorářské dílny Torus Games.

Žánr: FPS
Multiplayer: ano (až 4 hráči přes Bluetooth)
Platforma: N-Gage
Výrobce: Torus Games
Vydavatel: Nokia

Přestože některé recenze označují Ashena přívlastkem "gothic" (ať už tím myslí cokoliv), jedna věc je jistá: i když to není zrovna "výrazný akord v pestré nabídce" mobilních 3D akcí, vyčnívá rozhodně už tím, že současná nabídka FPS na přenosná udělátka je minimální. Takže když potom narazíte na střílečku, která má svoje plusy v oblasti designu levelů, hratelnosti i soundtracku, rozhodně jste mile překvapeni.

Hlavní hrdina Ashenu, Jacob, se vydává napříč osmi kapitolami, aby zachránil jednak svou nezodpovědnou sestru, jednak jako meloušek celý zbytek světa, uvržený nešťastnou náhodou pod nadvládu zlých žlutočerných alienů. Během této strastiplné cesty si všimnete různých věcí. Exteriéry i interiéry levelů mají svou zvláštní atmosféru, něco mezi "to nevypadá špatně" a "kde jsem to už sakra viděl". Různá nádvoří, náměstí, vodní příkopy a vertikální konstrukce nezapřou znalost Jedi Knighta, zvláště když na pozadí zapadá slunce nad městem, rozlehlé interiéry a nástupiště připomenou Blooda 2, alienská architektura i větší část zápletky nejsou nepodobné finálním levelům starého klonu Quaka jedničky Chasm.

Nejedná se ale v žádném případě o pietní přenos (čti bohapustou krádež) kusů levelů z jedné hry do druhé, ale rozhodně o tvůrčí inspiraci klasikou. V těchto různorodých levelech ovšem narazíte na relativně chudý počet různých druhů žlutočerných nepřátel, od přerostlých cvrčků a pavouků k asi dvěma typům prasopsů, jedny zelené přísavky a jeden druh vodních potvor.

Tak už nám to ujelo * Vypůjčené knihy o mutantech a alienech vracejte nejpozději do konce světa * Cvrček přerostlý mrtvý

Jak jsme již nakousli, atmosféra se nad jednotlivými levely vznáší jako bagr. Z velké části na tom má svůj podíl herní soundtrack Jamese Langforda. Každá kapitola včetně herního menu má vlastní skladbu, ne neprávem připomínající synťákové ozvučení Unrealu z produkce Alexandera Brandona a Michiela van den Bose či tracky Zaca Belicy složené pro SiN. Kdyby soundtrack Ashenu vyšel na CD, neváhal bych si ho koupit.

Ashen se určitě neřadí do FPS, které by se daly odehrát Rambo stylem. Jednak je v něm na to nedostatečná koncentrace nepřátel, jednak by to i na nejlehčí obtížnost byl futrál. Během hraní musíte neustále kontrolovat několik faktorů: jednak kde se nepřítel nachází, protože každý alien je cirka desetkrát rychlejší a obratnější než vy, jednak jestli na vás neletí nějaká jeho střela, protože alien nikdy nemine místo, kam zamíří, jednak jestli vám nedochází náboje v zásobníku aktuální zbraně, protože takové přeládování během ostřelování dvěma alieny vás může stát život (narovinu, v pozdějších kapitolách i jedním), jednak jestli nepřítele vůbec vidíte, protože někteří aliení duchové jsou vidět pouze se zapnutým zviditelňujícím udělátkem (narovinu, i bez něj, ale stokrát hůř).

Kromě obtížnosti, která vás donutí hrát maximálně obezřetně, je gameplay místy zpestřen různými tlačítkovými puzzly, smrtícími skákačkami (bez legrace, pixel vedle a konec), krytím lifebaru Jacobovy sestry nebo deadliny k nalezení východu před skázou alienského zařízení.

horké letní odpoledne * nabídni si olova, můj milý* ty jo, máš to tady fakt super

Pokud si myslíte, že přece na nejlehčí obtížnost se dá každá střílečka dohrát s prstem v nose, když na každém rohu najdete tucet lékarniček a sejvnete si, kdy se vám zamane, tak Ashen není každá střílečka. Každou kapitolu sice začínáte s plným zdravím, ale až do jejího konce neuvidíte ani jednu lékárničku ani žádný jiný způsob, jak si dopomoct ke ztraceným hit pointům. Jedinou věcí, kterou alieni můžou masakrovat mimo váš lifebar, jsou Flak štíty, takže udržování jejich síly na rozumných hodnotách je otázkou života a smrti. Rozumí se samo sebou, že fall damage nebo dušení ve vodě jdou přímo na účet lifebaru.

Při rychlosti a přesnosti alienů, ne příliš ohrabaném ovládání (pohledy nahoru/dolů neumožňují definovat tlačítko pro center view) a frame ratu, který se v tužších přestřelkách blíží pěti snímkům za vteřinu, jsou plné štíty i část lifebaru pryč dřív, než se nadějete. Je to sice s podivem, když například wildpalmový port Dooma běží i na pomalejších telefonech daleko plynuleji, ale na druhou stranu všecky potvory v Doomu jsou 2D sprity, kdežto v Ashenu je všechno 3D.

zelenou trávu vhodně doplňuje zelené nebe * vůbec autoři měli výtvarný cit * level odehrávající se na střechách kláštera

Kromě toho si nesejvnete, kdy se vám zamane, ale přesně až po úspěšném projití každé kapitoly, takže hezký den a úsměv na líčka vám přeje strýček Jedlička. Pokud vám hraní AvP nedělalo z tohoto důvodu dobře, raději se Ashenu vyhněte. Sám jsem měl několikrát blízko k rozsápání konzole na kusy, a musel jsem rychle najít pakl starých novin a chvíli s nimi v záchvatu čirého berserku mlátit o roh stolu. No po čtvrtém či pátém projití už budete mít každou kapitolu zmáknutou natolik, abyste ji úspěšně dohráli do konce, a ve finále bych se nebál tento rys zařadit i mezi klady hry.

• design levelů
  • soundtrack
  • různé puzzle, skákačky a deadliny