Recenze: Asphalt: Urban GT 2 – rychlá kola na asfaltu

Z garáže vyjíždí Lamborghini Gallardo a mizí za obzorem. Za chvíli Kawasaki VN2000, Viper GTS-R a Saleen S7 Twin Turbo. Co je to? Asphalt Urban GT 2.
Recenze: Asphalt: Urban GT 2 – rychlá kola na asfaltu

Žánr: Arkádové závody
Platforma: N-Gage (QD)
Multiplayer: Ano (až 4 hráči přes Bluetooth)
Výrobce: Gameloft
Vydavatel: Gameloft
Homepage hry:
http://www.n-gage.com/asphalt2/

Je to pořád dokola. Každý rok nás čeká pokračování těch samých titulů, nehledě na výrobce, žánr nebo platformu. A že se i mobilní zábava stihla na herní scéně už slušně etablovat, má i ona vedle svých klonů EA mastodontů i vlastní tituly, které k ní patří jak k nadupaným mašinám vyvinuté holky v minisukních. Asfaltoví fanoušci, kteří si čekání na další díl svých závodů krátili Carmageddonem, Colin McRae Rally nebo Glimmerati, nyní mohou nasadit imaginární helmy a poutat virtuální pásy, protože hodina Urban GT opět udeřila. I když 2D a 3D verze Asphaltu 2 bez real-timového multiplayeru jsou jen otázkou času, představme si jeho úplnou, celou a kompletní podobu - jediný originál, který spolu s N-Gage verzí vychází ještě na DualScreen.

Asphalt Urban GT podruhé!

Jedno je jisté. I když se AUGT2 dá vytknout leccos, na svou arkádovou podstatu vylepšenou licencovanou nadstavbou ani v nejmenším nerezignoval. Právě naopak - závody jsou ještě arkádovitější a licencovaný materiál ještě licencovatější. Než se totiž dohrabete k pár dolarům a nějakému slušnějšímu autu, neřkuli přímo vozovému parku, strávíte právě v módu Arkády nemálo hodin. Zde totiž pilujete své zpočátku nevalné řidičské dovednosti a ukládáním výhry k výhře se pomalu zmáháte z neohrabaných SUV-ček a vytuněných Nissanů a Golfů na slušnější roadstery a super sporťáky. Samozřejmě i počet odemknutých okruhů závisí na celkové hotovosti, takže každou z nabízených patnácti drah je třeba si poctivě vydělat.

  
V Bagdádu po Saddámovi ani stopy * Hezky jedno po druhém * Nevadské hvězdné nebe se opravdu povedlo

Sympatické na tomto počátečním nuceném úsilí je, že se během něj seznámíte i s novými způsoby hry pro jednoho hráče i multiplayer, které jsou později přístupné i jako samostatné položky v menu Arkády. V AUGT2 se totiž poprvé spolu s vámi na silnici objeví i pojízdné složky strážců pořádku, přičemž v pokročilejší fázi hry máte dokonce na výběr, na které straně zákona budete stát. Tyto dva nové módy, převzaté z NFS, jsou Cop Chase, kdy zpomalujete kriminálníky tak, abyste je mohli zatknout, a opačný Bandit Chase, v němž musíte vynaložit všechny síly, abyste ramenům spravedlnosti unikli. O vážnosti situace v tomto případě informuje "wanted" metr, umístěný v levém horním okraji HUDu. Jeho postupné vyplňování obstaráváte okázalým překračováním povolené rychlosti a pustošením obecního majetku, zejména projížděním naskládanými krabicemi a smetáváním kavárenských stolků a židliček (bonusy "urban havoc").

Zájem policejních sil vzbuzujete od okamžiku, kdy se "wanted" metr začne naplňovat, avšak taková honička s jedním udýchaným policejním vozem stejně jako v posledním NFS nevypadá příliš přesvědčivě. Jak situace přitvrzuje, počítejte s nasazením malých policejních motorek, které se vám budou strategicky plést pod kola, zátarasů, obrněných SUV-ček, policejních Lamborghini (z nuly na sto za 3.90s) až po nezbytné sledovací vrtulníky, jejichž zaměřovací laserový paprsek znamená skoro instantní zatčení. Pokud se mu chcete vyhnout, nezbývá, než se spolehnout na driftující kličkování doleva doprava a modlit se, aby to nitro zase rychle dorostlo, protože každý NO2 boost auto (nebo motorku) na chvíli vystřelí mimo dosah paprsku. Je třeba zmínit, že během normálního singlerace závodu můžete být zatčeni kolikrát chcete, pokud si myslíte, že svoje místo v závodě ještě obhájíte. V Bandit Chase si musíte vystačit s třemi životy, což je na první dvě obtížnosti akorát.

  
a chlapec jde za katr * "wanted" metr na maximu * i tohle je AUGT2

Zmíněný drifting a nitro boost jsou klasiky, které dělají arkádové závody arkádovými závody. V tomto směru se mnoho nezměnilo. Zvládání ostřejších zatáček v rychlostech okolo 200 za hodinu je možné pouze pomocí přibrzdění těsně před nájezdem do zákruty a strhnutím řízení požadovaným směrem, žádný bullet-timový gamebuster nehledejte. Nitra je možné sbírat podobně jako peníze za jízdy ze silnice, kde se vyskytují v podobě dolarových a typických lahvovitých značek. Nitro boost se dá použít až třikrát v řadě, což má různý efekt podle typu vozidla, které právě řídíte. Takový bonusový popelářský vůz se pak může řítit i 214 kilometry ta hodinu, což je rychlost, kterou například Saleen S7 opouští s rychlostním stupněm číslo tři a s trojnásobným nitrem pak připomíná spíš už pomalejší letadlo.

[  
Dvěstě v městě je už pro san franciskou policii moc * S7 Twin Turbo s nitrem 3 * Padla noc, nastal čas červených zmijí

Světla, kamera, akce!

Počáteční tréninková kůra v Arcade módu bohužel nedonutí hráče vystřídat všechny dosud odemknuté tratě. I když už disponujete slušnou sbírkou okruhů, je možné vydělávat a postupovat stále na tom samém okruhu, který už máte vyježděný. O to překvapivější je pak vstup na ostatní tratě, když se na nich poprvé octnete v druhém zásadním módu AUGT2, Evolutionu. Evolution nabízí obvyklou kariérní hru, jejíž těžiště spočívá v péči o vlastní vozový park a účasti na postupně přístupných šampionátech. Vlastnoručně vyladěnými nádherami pak bojujete v turnajích deseti pohárů po sedmi různých závodech všeho druhu. Množství těchto závodů, připomínající Juiced nebo NFS Challenge Mode, kombinuje různé druhy soutěží. Těmi jsou závody typu duel race jeden na jednoho se zápisným v tisících dolarů náležejícím vítězi, elimination, v němž u každého checkpointu odpadá poslední závodník, nebo radar race, ukládající minout policejní radar zadanou rychlostí.

  
Evolujte! Vyberte si vinyl… * gumy… * a hlavně hezký neón

Arkádovitost druhého Asphaltu tedy žádné újmy nedošla. Šla dokonce tak daleko, že pokud to jako řidič motorky napálíte zezadu do pomalejšího oponenta, odletí ten chudák v četných saltech mimo závodní dráhu, ať už jede v sedanu nebo v roadsteru. Policejní vrtulníky zase neváhají pustit se za vámi v zápalu sledování i do úzkých tunelů, kde se jejich slídivému paprsku uniká o to hůř. Pokud se v rámci taktizování držíte na tokijském nebo londýnském okruhu vlevo v domnění, že provoz v protivce se odehrává v pravém pruhu, riskujete čelní střet stejně jako kdekoli jinde, protože v Británii i Japonsku se patrně ode dneška jezdí vpravo. Závažným problémem je výška kamery sledující akci. Pokud zrovna nepoužíváte nitro boost, je nalepená těsně za zadkem auta a poskytuje takový výhled, jako by všechny ostatní vozy na silnici byly několikrát menší, než jsou. Naučit se tedy v několika světlých bodech v dálce rozlišovat mezi nitro lahvičkou a světly protijedoucího auta je dost obtížné, nehledě na situace, kdy nitro sami používáte. Ani se zvuky motorů a klaksonů si nikdo těžkou hlavu nedělal, takže Ducati 999R zní stejně jako Nissan 350 a tak podobně.

Světlé stránky hry
  • Vozový park
  • Bonusové vozy
  • Licencované značky
  • Soundtrack
Temné stránky hry
  • Vrtulníky v tunelech
  • Sklon a výška kamery
  • Absence zvukového designu
  • Hlas odpočtu do startu

Přemíru akrádovitosti vyvažuje hra velkou mírou "značkových" samohybů. Mezi pětatřiceti více či méně známými značkami nechybí Mercedes, Lamborghini a Chevrolet, a poprvé ani výrobci dvoukolých přibližovadel Kawasaki nebo Ducati. Každé vozidlo lze po zakoupení v Evolution módu slušně vizuálně i technicky vytunit, dokonce podrobněji než v NFS Most Wanted, jenž technické úpravy umožňuje jen v podobě hotových balíčků. I přes omezenou velikost obrazovky modely pracují s dynamickým světlem podle denní doby a i vzhled okruhů si udržuje slušný standard, to vše za stabilního frameratu. Pokud v souvislosti s AUGT2 narazíte na lagy nebo vyloženě pomalou hru, může to být v důsledku trialové verze Smartmovie, která sedí na stěžejních částech paměti. Pokud se na vašem telefonu nachází, doporučuje výrobce se s ní pro tento případ rozloučit.

Grafika: 7/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 8/10
Originalita: 5/10
Atmosféra: 7/10
Hratelnost: 7/10

Nový Asphalt je slušným pokračování své série. Obsahuje nové módy a vozidla, aniž by přitom přestal být závodní arkádovkou, ale výsledný dojem kazí některé chyby a nedotaženosti.

Celkové hodnocení: 8/10


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové možnosti customizace

Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové m…

Ze strany Sony jde rozhodně o výborný nápad, jak ozvláštnit vzhled bez větších problémů.

8.  10.  2020 | | 10 N/A