Recenze: Asterix & Obelix XXL - galové v akci

Dva Galové s čarovným nápojem, malým psíkem a druidem Panoramixem, který tento nápoj umí vařit, se hrnou na naše monitory ve snaze zachránit své unesené přátele. Chcete vědět, jak si konverze z PS2 vedla na PC? Pokud ano, zjistili jsme to pro vás. Teď již na nic nečekejte a vydejte se s námi do starodávné Galie.

Platforma: PC, PS2
Typ hry: Akční adventura pro děti
Minimální konfigurace: Procesor P3 750 MHz, 64 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor P3 750 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 2200+ , 512 MB RAM, 64 MB 3D graf. karta
Výrobce hry: Atari (
Vydavatel hry: Atari  (
Distribuce v Česku: SEVEN m (

Asterix a Obelix - dva Galové, kteří k smrti nenávidí Římany - se opět pouštějí do boje. Tentokrát se dali do křížku se samotným Caesarem, který vyplenil jejich vesnici a unesl obyvatele. Zajímá vás, jak to celé začalo?

Krásným a poklidným dnem v galské vesničce, tedy zhruba tak, jak je na většinu příběhů zvykem. Asterix, Obelix a věrný psík Idefix se vydávají sehnat něco na zub. Při cestě zpět se však neočekávaně přižene bouřka a malý společník Idefux uteče. Asterix a Obelix stráví další hodiny jeho hledáním; když však dojdou na okraj lesa, zjistí, že jejich rodná vesnice byla vypleněna. Z oázy klidu a míru zbyly jen trosky.

Obchodník, u kterého můžete za helmy nakupovat * Uvězněný Getafix * Křišťálově čistá voda, radost si zaplavat

Vaším úkolem tak bude osvobodit všechny přátele Asterixe a Obelixe, které zajali Římané - nic nového či naopak neočekávaného. Na druhou stranu vskutku nečekaným pomocníkem vám bude super tajný římský agent, kterého Caesar propustil ze svých služeb coby nadbytečného příživníka. Bývalý Caesarův služebník je na svého exzaměstnavatele tak naštvaný, že se přidá na vaši stranu jako rádce a informátor o pohybu římských vojsk. Nic ale není zadarmo, takže jeho služby budete platit helmami, které posbíráte (helmy získáte po zlikvidování protivníků).

Zachránit unesené obyvatele vesnice je sice úkol nelehký, ale ne nesplnitelný; zvláště pokud uvážíme, že vám pomůže Obelix s pořádnou silou v rukách, který své nepřátele jedním úderem vystřeluje skoro až na měsíc. Asterix sice nemá takovou sílu jako Obelix, zato se protáhne všude, kam se Obelix díky svým kyprým tvarům nedostane; a navíc je to liška podšitá. Jednomu by to prostě bez toho druhého nešlo.

Hratelnost a vše kolem toho

Hra je postavena na několika osvědčených pilířích:

Obelix táhne lanovku s Asterixem * Jedna z meziher * Mapa se územím, které se ve hře objevuje

• 1. Ubližovat nepřátelům tak dlouho, dokud je tvrdou pěstí nepošlete minimálně na Měsíc a nevypadne z nich to, co mají u sebe.
  • 2. Sbírat to, co z nepřátel vypadne.
  • 3. Někde něco zapnout, něco někam přenést - hořící pochodeň, kterou později zapálíte sud s dynamitem a ten vyhodí do vzduchu dveře, skálu nebo libovolnou jinou překážku, která stojí v cestě; odvalit obrovské kamenné kvádry, ovládat všemožné stroje jako například jeřáb.
  • 4. Zabít tolik nepřátel, kolik je potřeba k odblokování bubliny, která obklopuje důležité tlačítko.
  • 5. Posbírané nepřátelské helmy vyměnit u šmelináře za zdraví, rozšířit si množství životů nebo koupit nějaké kombo, hodící se k likvidování tun nepřátel.
  • 6. Zábavné mezihry.

Toto všechno dohromady tvoří hru Asterix a Obelix XXL. A věřte nevěřte, když se vše smíchá, výsledek není vůbec špatný.

Největší přitažlivosti hra dosahuje v prvních kolech; naopak později jí dochází dech a postrádá jakékoli nové nápady. Jen tak pro představu uvedu příklad. Dostanete se společně s Obelixem k železné mříži, která je zavřená. Cesta dál vede do jeskyně, kam se ale protáhne pouze malý Asterix. V jeskyni vidíte hořet oheň. Pomocí pochodně musíte oheň dopravit až k mříži s dynamitem, který poslouží k jejímu zlikvidování a uvolní cestu pro Obelixe. Aby to ale nebylo příliš jednoduché, častí jeskyně fouká v pravidelných intervalech vítr, který zhasne vaši pochodeň, pokud si na ni nebudete dávat dostatečný pozor.

Dalším bonbónkem je lanovka, kterou Obelix vozí Asterixe. Na nějakém hůře přístupném místě je tlačítko nezbytné pro otevření dveří. Tlačítko je moc vysoko, takže na něj nemůžete vyskočit. Tehdy přichází na řadu Asterix, který skočí do lanovky - vy jako Obelix (pokud je to potřeba, hra sama přepne na Asterixe nebo Obelixe podle toho, který z nich je pro daný úkol lépe uzpůsobený) chytnete vodítko od lanovky a pěkně Asterixe dovezete až k tlačítku.

Kánon v plné parádě, Obelix jím posouvá do stran * Číslo pod visacím zámkem ukazuje, kolik nepřátel ještě musím pobít * Přežvykující velbloud

Celkem hra obsahuje 6 území, po kterých se budete pohybovat. Jako první bude již zmíněná vypleněná vesnice, poté se dostanete do Normandie, Řecka, Helvécie, Egypta a závěr si užijete v Římě. Na konci každého území vás budou čekat přátelé uvěznění Římany. Za jejich osvobození vám dají část mapy, která vám otevře další cestu. Jejich osvobození ale není jen tak, hlídá je vždy boss (něco jako dřevený tank s bodáky a pěkně nepříjemnými střelami), kterého je nutné zlikvidovat.

1 Říman, 2 Římané, 200 Římanů, 1000 Římanů

To nejsou žádné kupecké počty, to je tvrdá realita hry. Hra je plná tlačítek, které je potřeba stisknout, aby jste otevřeli důležité dveře atd. Většina těchto tlačítek je ale přikryta bublinou, která zmizí jedině po zlikvidování požadovaného počtu Římanů. V prvních kolech to není nic těžkého, jídla (doplňuje zdraví) je dostatek, Římanů pár... Ale s postupem času se situace značně mění ve váš neprospěch. Tedy jídla ubývá a Římanů přibývá. V posledních kolech, kdy dostáváte za úkol likvidovat nejdříve stovky, pak dokonce i tisíce nepřátel, hra začne poněkud nudit.

Zelený opar kolem Asterixe ukazuje, že jsem právě vypil kouzelný lektvar * Procházka polem s ukrytými římskými vojáky * Mapa s duidy/savepointy

Mezihry jako vítaný odpočinek

Protože většinu času při hraní hry tlučete své nepřátele, musí být i trochu času na oddech. Toho se vám dostává ve formě meziher, kterých jsou ve hře celé dva druhy: v první z nich si vyzkoušíte sběr 3000 helem při sjezdu ledovým kaňonem na břichu Obelixe, který slouží Asterixovi jako sáňky. Jestliže úkol splníte, dostanete od římského agenta vavřínový věnec; a pokud se vám nepodaří nasbírat požadované množství hned napoprvé, máte vždy možnost mezihru opakovat. Druhý typ meziher se odehrává na moři. Obelix zde funguje jako motor lodi a vy sbíráte helmy, které jsou roztroušené různě po hladině.

Uložte si hru u druida!

Svou pozici můžete uložit pouze na předem určených místech, kde stojí druid Panoramix se svým kouzelným nápojem naplněným kotlíkem. Samotné ukládání je vcelku vtipně podáno - Panoramix se totiž vařením nápoje zmohl natolik, že usnul. Pokud tedy chcete hru uložit, musíte přijít co nejblíže ke kotlíků s nápojem a bouchnout do něj. Kotlík zacinká, probudí Panoramixe a hra je uložena. Pro ukládání je celkem vyčleněno šest pozic, což je dostatečné množství.

• Pohledná grafika
  • Mezihry
  • Hratelnost hlavně v prvních kolech
  • Povedená hudba
  • Ve hře není vidět ani kapka krve
  • Perfektní hudba
  • Kamera se někdy nestíhá hýbat tak, jak by měla
  • Málo druhů nepřátel
  • Ve vyšších kolech se hra stává monotónní
  • Pro nejmenší hráče je škoda, že hra není počeštěna
  • Poslední kola jsou opravdu oříšek a nápor na klávesnici

Kamera - to je problém!

Kamera totiž nefunguje úplně tak, jak by měla, ačkoli souhra pohybu postavičky a kamery je veledůležitá. Představte si například situaci, kdy běžíte dopředu stisknout tlačítko, jež má uvolnit velkou kouli (kamera je postavičce těsně za zády).

Stisknete tlačítko a nyní musíte kouli utéct tou cestou, kterou jste přišli. Takže se obrátíte a …. Kamera místo obrátky zabírá čelo postavičky a běží jakoby pozadu, takže nevidíte před sebe! A to je jen jeden případ z mnoha. Naštěstí chování kamery jde ručně napravovat, sice tento způsob mnohdy nepracuje na 100%, ale zvládat se to dá.

Osvobozené vesničanky a zamilovaný Obelix * Tak takto vypadá boss * Druid u kolíku

Hudba, zvuk a grafika

Grafická stránka hry se opravdu povedla, krajina vypadá krásně, nepřátelé také. Voda je opravdu vodou a když v jeskyních fouká vítr, jde z toho skoro mráz po zádech. Pohyb postaviček je plynule rozkreslen, opravdu je radost se na to všechno dívat. Zvuk za grafikou malinko zaostává, ale to snad jen proto, že se celkem rychle oposlouchá. To co z celkového dojmu odebírá zvuk, to a ještě něco navíc přidává hudba, jakožto další velké plus; a především překvapení, že vynikající hudba se dá složit i pro hru tohoto žánru. Hudba je rychlá, bojovná, klidná, uvolňující i veselá. Jedním slovem dokonalá a vyčerpává snad všechny současné hudební žánry.

Zvuky: 6/10

Skákačka s pěknou grafikou, povedenou hudbou, slušnou hratelností a bohužel několika chybami. Pokud jste ochotni překousnout někdy nesmyslné pohyby kamery za postavičkou, absenci dabingu (jelikož je hra určena zejména pro mladší hráče, nebyl by na škodu) a v posledních kolech tisíce nepřátel, nevidím žádný důvod, proč si ji nepořídit.

Celkové hodnocení: 6/10