Recenze: Attack on Pearl Harbor – arkádová letadla po slovensky

Třetí letecký simulátor od slovenského vývojářského týmu 3D Division v rozmezí tří let by mohl napovídat něco o „rychlokvašení“. Něco pravdy na tom možná bude, nicméně Attack on Pearl Harbor překvapivě příliš nezklamal.

Typ hry: Letecký simulátor
Multiplayer: ano, LAN, pro max. 12 lidí
Minimální konfigurace: procesor 1,3 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: 3D People / 3D Division
Vydavatel: Legendo
Distributor v ČR: Seven M (

Příběh slovenského vývojářského týmu 3D Division představuje u našich zahraničních sousedů stejnou pohádku a příjemnou shodu náhod, jako u nás kupříkladu tým Enteron (ten po několika freewarových adventurách přešel pod křídla Illusion Softworks, aby o několik měsíců později vydal sympatickou adventuru 6 ženichů a jeden navíc a navždy se tak zapsal do „velkého“ světa vývojařiny). Slováci mají s naším Enteronem mnohé společné; nejprve vydávali nezávislé hry zdarma, poté s jednou takovou (Plane Arcade, více viz boxík níže) vyhráli prestižní soutěž Becherovka Game a po tomto úspěchu už to šlo všechno snáze – byl ohlášen letecký simulátor Air Conflicts, krátce nato našel i zahraničního distributora a sen mohl propuknout naplno.

Jsme ve válce s Japonskem, pilote * Na co intro, když může být comics? * Dostanu tě!

Od doby vydání Air Conflicts (hodnocení byla často velmi průměrná) neuběhl ani rok, a 3D Division vytahují z rukávu další titul, tentokrát inspirovaný útokem na Pearl Harbor. A ačkoliv i Attack on Pearl Harbor byl vytvořen dosti spartánsky (full-time na něm pracovali pouze dva vývojáři, ostatní členové jsou „pouhými“ externisty), na kvalitě se to nepodepisuje tak, jak by mnozí mohli očekávat.

Útok na Pearl Harbor budgetovýma očima

Jistě, u Attack on Pearl Harbor je na první pohled jasně poznat, že se jedná o budgetovku jako vyšitou (čemuž odpovídá i cena 599 korun českých), avšak od hry vlastně nic jiného nikdo ani neočekává. Attack on Pearl Harbor je po vzoru svých předchozích sourozenců opět klasickou arkádou, při které nemusí hráč moc přemýšlet a jednotlivými misemi prochází jako nůž máslem. Pokud mám být ještě konkrétnější, zapomeňte na úkony jako vysouvání koleček, složitý start plný manévrů „na milimetry“, či neustálé přepínání čudlíků, u kterých člověk ani neví, k čemu slouží. Ne, toto opravdu není Flight Simulator od Microsoftu. V Attack on Pearl Harbor máte k dispozici pouze směrové šipky, mezerník pro vypouštění bomb či torpéd a myš pro manévrování (vzlétá se tak, že jednoduše přitáhnete myš k sobě, jako by to byl knypl).

Předchozí letecké tituly 3D Division

Slovenské vývojářské studio 3D Division v posledních letech vydává výhradně letecké arkádové simulátory. Představme si ty předchozí:

Plane Arcade (2004)

Téměř tři roky starý letecký simulátor Plane Arcade se proslavil především tím, že byl vydán jako freeware (tedy zcela zdarma). O tom, že na freeware poměry se jednalo o titul skutečně povedený, svědčil i fakt, že hra vyhrála v kategorii akčních her v soutěži Becherovka Game 2004. Hráč měl k dispozici dva letouny, patnáct misí a především se mu nabízel pohled na skutečně povedenou grafiku.

Air Conflicts (2006)

Komerční prvotina slovenských vývojářů nedopadla nejlépe. Očekávání byla vysoká, výsledek nepříjemně průměrný. Titul sice nabízel úctyhodných deset kampaní a skoro dvě stovky misí, avšak technické zpracování nepatřilo k nejlepším, a hratelnost se bohužel nedala označit ani slovíčkem „dobrá“. Air Conflicts se díky tomu stalo jedním velkým zklamáním, a úplné vysvobození nepřišlo ani v Attack on Pearl Harbor. I když jsme zaznamenali pokrok.

Celkovému nádechu odpovídají i jednotlivé mise. V drtivé většině případů máte pouze za úkol někam doletět, tam pokud možno postřílet veškeré nepřátelské stroje (což opravdu není složité a po celou dobu hraní mě nepřátelé sestřelili tuším jen dvakrát) nebo v lepším případě zničit nepřátelské objekty či letadlové lodě. Mimochodem, užijete si i vzletů právě z letadlových lodí – sice maličkost, ale potěší. A věřte mi, že u Attack on Pearl Harbor budete za jakýkoliv světlý okamžik rádi. Hra totiž nepříjemně rychle spadá do určitého stereotypu, ze kterého jí vytahuje právě těchto několik maličkostí. Jinými slovy; hodinu se budete dobře bavit, ty další už raději nezmíníte, protože se jednoduše nudíte. Bohužel…

Ty červené tečky značí nepřátelé :-) * Home, sweet home * Připadám si tak sám, tak sám

Za Japonce i Američany

Vcelku zajímavým zpestřením je kampaň. Tu totiž nemusíte hrát (jak je u podobných her zvykem) pouze za stranu „dobra“, tedy v tomto případě USA, ale máte možnost si celý konflikt užít i z očí japonského letce. Buď jak buď, kampaň celkově nabízí desítky misí. Nicméně mnohem radši bych byl, kdyby jich bylo k dispozici třeba jen deset, za to však rozsáhlých, plných netradičních úkolů a pořádně zpracovaných.

Vyhnout se nábojům je někdy vážně o nervy * A mám tě! * Válečná vřava propuká naplno!

Potěšují je fakt, že kampaň nás zavede do většiny destinací, ve kterých se skutečně bojovalo – jmenovitě například Wake Island, Midway, Manila a pochopitelně také Pearl Harbor. A do čeho že to vlastně usedneme? Letadel je k vidění celkem osm, mezi nimi kupříkladu Zera, Corsairy či Moonlighty. Nějaký výraznější rozdíl mezi těmito stroji však nečekejte – všechny se ovládají stejně, všechny se chovají přibližně stejně a všechny střílí podobně (výjimkou jsou ta letadla, kde máte ještě na zádi pomocného kulometčíka).

Užijete si i startů z lodí * I tak to někdy končí * Technické zpracování? Lehce nadprůměrné

Není všechno zlato, co se třpytí

Technické zpracování se od Air Captains změnilo jen málo. Jak grafika exteriérů, tak letadel není evidentně dokonalá, avšak musím se přiznat, že mě vcelku příjemně překvapila a na poměry budgetu je plně dostačující. Ostatně, ono se toho po technické stránce vůbec moc nezměnilo, a dokonce bych podezíral autory z toho, že na Attack on Pearl Harbor použili úplně původní engine, ještě z dob Plane Arcade. Hudba a zvuky už pak nejsou prací slovenských 3D Division, ale jakéhosi zahraničního studia. Výsledek je dobrý a podle mého názoru se dobře snaží vyvolávat atmosféru bojového konfliktu.

• Desítky misí
  • Kampaň za obě strany
  • Místy technické zpracování
  • Cena
  • Jednoduchost
  • Místy technické zpracování
  • Stereotyp
  • Nulová atmosféra

Na atmosféru jako takovou se totiž vcelku pozapomnělo. Attack on Pearl Harbor je zkrátka arkádová budgetovka v právem smyslu slova – technické zpracování je jen lehce nadprůměrné, ovládaní a jednotlivé mise až podezřele jednoduché a celkově se jedná o záležitost značně nemastnou a neslanou. Na druhou stranu na několik hodin titul docela dobře pobaví (milovníky podobných her klidně na dlouhé měsíce) a v porovnaní s rok starým Air Conflicts se jedná o jednoznačný krok kupředu – kdo ví, třeba u pátého leteckého simulátoru od 3D Division budeme rozdávat devítky :-). Celkově nad prací dvou lidí a několika externistů smekám, do výsledného hodnocení to však zcela logicky promítnout nemohu.

Zvuky: 6/10

Vcelku nemastný a neslaný arkádový simulátor letadel, od kterého nikdo moc neočekával. Na několik hodin pobaví, poté se však dostaví nepříjemný stereotyp.

Celkové hodnocení: 6/10