Recenze: Auta: Dobrodružství z Kardanové Lhoty – na plný plyn

Úspěšný snímek Cars, jenž před nedávnem zavítal na plátna kin, se dočkal herního podání. Jedná se o „béčkové“ zpracování pyšnící se pouze znějícím jménem? Nebo máme tu čest s titulem, jehož kvality lze srovnat s konkurencí mezi závodním žánrem?

Martin DemigerPlatforma: PC
Žánr: Závodní, logický...
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 512 MB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce hry: Pixar, Walt Disney
Distributor: THQ
Objednat hru na shop.Doupě.cz

Studnice nápadů studia Walt Disney nebude snad nikdy vyčerpána. Prakticky každý rok se dočkáme filmu, který nejen že zaujme ty nejmenší, ale přiková k obrazovkám nebo k plátnům kin také celou rodinu. A Auta jako by všem těmto filmům šla příkladem: jejich megalomanský úspěch si rozhodně zasloužil také herní zpracování. Bohužel ale není všechno zlato, co se třpytí. Herní Auta totiž ani zdaleka nevyplňují představu o kvalitním titulu.

Tak schválně, kdo vyhraje? * Mám dva vuby, heč! * Pneumatická láska na první pohled?

Už první dojem mi poněkud nenavodil dobrou náladu. Menu, které na mne vybaflo, překvapivě zrálo strohou nabídkou. První dvě položky jsou čistě herního ražení, k nimž se dostanu za malou chvíli, zatímco třetí zmíněné tlačítko nabízí nastavení pár víceméně nepodstatných detailů ve hře. Co dodat? Již v tuto chvíli mi bylo jasné, že Auta revoluci nechystají.

Desítka...

Abych ale navázal na první položku – její ctěné jméno je Activies. K mému překvapení se však nejedná o jakoukoliv jednu herní disciplínu, nýbrž o snůšku tvořenou několika částmi s pochybným zpracováním a ještě pochybnější kvalitou. Na výběr dostanete celkem deset jednotlivých variací, v nichž si vyzkoušíte svoji paměť, reflexy a bystrost. Například druhá nabízená položka, nesoucí název Filler up, vás usadí do prostředí čerpací stanice. A jak je asi zřejmé, úkolem bude plnit nádrže aut. Nečekejte ale žádnou akci – jedná  se o činnost zaměřenou na paměť. Musíte si zapamatovat postupně a náhodně se rozsvěcující symboly po bocích obrazovky, což zrovna moc inovativní a zábavné není.

Ta romantika... * Dost flákáni, do práce! * Každého holt nesestrojili hezkého.

Podobného ražení je i druhá disciplína, ta třetí vás konečně vsadí do role závodníka. Byť se jedná o závodění trochu úsměvné a ohrané, cílem je vyhýbat se překážkám při jízdě. Ta se průběhem zrychluje a tratě nabírají na obtížnosti. K mému překvapení je celkem zajímavá variace na notoricky známého hada, neboli Snake. Autíčko Burák je umístěno na parkovišti, kde postupně za sebou táhne jednotlivá vozidla. Počet se přitom navyšuje a je čím dál tím obtížnější se pohybovat po ploše. Jednoduché, zato docela chytlavé.

V neposlední řadě bych ještě zmínil roli, ve které se zhostíte Šerifa, jenž se mermomocí snaží chytnout piráty silnic. Jízda s ním je lemovaná mnohými překážkami, nejedná se tudíž o nic lehkého. Samozřejmě se setkáte i s traktůrky a vyzkoušíte jiné aktivity. Většina z nich si je ale vzájemně dosti podobná, popřípadě kopíruje jiné hry. Zaobírat se každou jednotlivou disciplínou ale nemá cenu. Jsou svojí náplní velice strohé a stěží by kohokoliv z vás dokázaly ukovat k monitorům na dobu delší než pár minut.

Logický rychlík * Nudná minihra... nevěříte? *  Hele, nechceš z té skály skočit dřív?

Na plný plyn

Odbočím již ale od oné „desítky“ a vrhnu se k druhé variaci hry, jež je nabízena v hlavním menu. V Legends race se ale netvoří žádné poslepované aktivity. Jedná se o čisté závodění, v němž je cílem porazit protivníka na vesměs rovinné trati. Stačí si vybrat jednoho z deseti autíček, proti kterému svedete nelehkou jízdu. Pokud jste úspěšně zvládli danou minihříčku za ono auto v první nabízené části, objeví se vám na obrazovce ukazatel. Jeho přítomnost je důležitá a dokáže vám pomoci k vítězství. Značí dobu, kdy je vhodné zařadit další stupeň rychlosti. Bez něj jste odhodláni pouze na vlastní sluch, přičemž nesprávné odhadnutí doby vhození dalšího kvaltu se nemile odvíjí na rychlosti jízdy. Vyplatí se tudíž raději nejdříve zahrát jinak mnohdy nudné minihry a poté se až vrhnout na takzvanou Legends race.

Tyjo, zlomil jsem si kolo! * Tak tato minihra je docela zábavná

Konec rychlejší než začátek

Tím bych asi tak ukončil popis náplně Aut. Více toho hra nenabízí a dodávám, že bohužel. Osobně příliš nechápu, jak něco takového můžou páni autoři vypustit na svět a moje nepochopení je utvrzeno i díky technickému zpracování. Prakticky není co popisovat, a přestože se jedná o titul „multi-žánrový“ (což není v daném případě nejlepší vyjádření), hrací plocha je mnohdy tvořena ze statického obrázku. Na něm jsou poté jen nanesena kupodivu trojrozměrná vozidla (dodávám – jak kde...), přičemž jejich podoba značně připomíná krabici s pár pylogony navíc. A pokud přeci jen zavítáte do 3D prostředí, jeho zpracování vám také určitě dech nevyrazí.

Tvůrci se dokonce neobtěžovali zařadit do položky Nastavení grafiku. Žádné změny detailů, ani možnost zvětšit či zmenšit rozlišení... zkrátka nic. Zůstávám v nepochopení a v údivu zároveň. Naopak jsem byl překvapen úrovní dabingu jednotlivých aut a příjemným hudebním doprovodem, který zachraňuje Auta z pádu do hluboké propasti.

• Hudba

• Zvuky

• Dá se to ještě považovat za hru

• Kromě hudby a zvuků všechno!

Přesto je více než zřejmé, že Auta jsou určena, oproti filmu, jenom mladému publiku. V tomto případě se jedná o dílko dostačující nárokům, které mohou mít mladší hráči. Naopak dospělí (popřípadě ti, kteří se tak... ehm... cítí) dejte raději ruce pryč. Jednalo by se o čiré bláznovství sáhnout na pultech obchodů po něčem takovém. Osobně jsem sotva dokázal vydržet u hry déle jak hodinu, a to přes zaťaté zuby a s vírou, že již brzy bude konec a budu si moc jít lehnout. Auta jsou zkrátka určena pro chvilkové „zabavení“, které se u mnohých z vás sotva vyšplhá k deseti minutám.

Grafika: 6/10
Hratelnost: 3/10

Náplň? Bídná a rozkouskovaná. Zábavnost? Vzala roha. A cena? nechtějte raději vědět. Výsledek je proto zřejmý. Auta se nepovedla a jejich koupi vám proto ani nemohou, ba spíše nesmím doporučit.