Recenze: Baldurs Gate Dark Alliance 2 – zapomeňte na PC

Jako základ vezměte hratelnost a zábavnost Diabla. Přidejte svět Baldurs Gate i okolí a propracovanost stejnojmenné hry. Zamíchejte a podávejte v grafice, která nemá obdoby ani na konzolích, ani na PC. Oslnivě nádherné RPG, které si z PC vzorů vzalo všechno nejlepší a ohromilo konzolové hráče nejlepším multiplayerem svého druhu, se vrátilo v dvojnásobné velikosti.

Platformy: PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, dva hráči kooperativně
Paměťová karta: minimálně 434 KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: Black Isle Studios
Distributor v ČR: Cenega (

Věřím, že řada z vás má za sebou dlouhý sestup skrz katakomby pod prokletým kostelem vesnice Tristran do sídla samotného Diabla a že jste se za ním o pár let později vydali na křížovou výpravu napříč mnohem rozsáhlejším, propracovanějším a zábavnějším dílem hry, která se dodnes zuřivě hraje na světových serverech. O to snadnější budu mít přesvědčování, že akční RPG tohoto typu JSOU báječně zábavná, ačkoliv na pohled nejde o nic jiného, než nekonečné výpravy do herních lokací zamořených příšerami v takovém množství, že člověk nestíhá mačkat tlačítka pro útok a sběr předmětů nebo peněz, ležících na zemi.

Stáhněte si nádherná pozadí na plochu! Artworky od Black Isle patří k tomu nejhezčímu, co PC scéna zná (dalo by se říci, že jde o západní obodbu mimořádných obrazů Tetsua Nomury, designéra Final Fantasy)

Skalní fanoušci klasických „Dungeons and Dragons“ RPG na PC budou nicméně namítat, že jejich modla Baldurs Gate (se svými následovníky Icewind Dale, Neverwinter Nights nebo Dungeon Siege) ukázala, jak primitivní zábavou božsky hratelné Diablo bylo. S přimhouřenýma očima totiž jmenované tituly nabídly podobnou hratelnost, ale rovnoměrněji rozloženou mezi další zábavné elementy, jako byl průzkum měst, komunikace s NPC postavami, řešení nezměrného množství zajímavých a zajímavějších úkolů, management skupiny hrdinů místo jedné postavy bez špetky osobnosti a konečně mnohem košatější soubojový systém, ve kterém jste mohli vše dělat s přispěním automatiky a vyloženě akčně, opravdová zábava nicméně spočívala v pauzování a ovládání všech postav od lučištníka přes kouzelníka až po válečníka. A navíc ta úžasně detailní kreslená grafika...

In-game modely některých významných postav * Divočina je divoká a v trávě sem tam nějaký ten pavouček * Hře nechybí monumentální architektonická díla

Baldurs Gate Dark Alliance již před třemi roky na konzoli PlayStation 2 spojila hratelnost Diabla (= větší množství akce... ehm, totiž naprosto frenetické zuřivé množství neutuchajícího masakrování desítek nepřátel, valících se v nekonečných vlnách) s příběhem, herním světem a dalšími významnými prvky slavné Baldurs Gate. Vznikl tak na hraní neuvěřitelně zábavný mix toho nejlepšího ze jmenovaných PC RPG, který ale navíc disponoval grafikou, o jaké se nikomu ani nezdálo – a která do dnešního dne nebyla překonána ani na konzolích, ani na PC (bohužel v tomto směru mají obrázky hodně malou vypovídací hodnotu, protože síla spočívá v plastičnosti a nebo třeba lesku vody či kovových ploch i zdí z naleštěného kamene v Onyxové věži, rychlém a plynulém ozařování efektními světelnými hrátkami atd.).

O co ve hře jde

Baldurs Gate Dark Alliance se odehrává převážně ve stejnojmenném městě, které v obou dílech čelí nátlaku temných sil (v něčem ty útoky na karavany i občany ve městě připomínají dnešní situaci ve světě, pokud jde o teroristy... ). Zatímco první díl nás seznámil s působivou postavou Eldrith (válečnice, kterou správcové města zradili po vykonání úkolů podobně jako kdysi Francie Johanku z Arku), která se po návratu z říše mrtvých věnovala vybudování temné Onyxové věže, z níž velela shromáždění armády nestvůr, odhodlaných zaútočit na Baldurs Gate, v díle druhém bude hráč čelit silnému rodu upírů, který ve svém středu skrývá i jednoho mimořádného draka s nevšedními magickými schopnostmi (mimo jiné na sebe umí vzít podobu krásné dívky a dosahovat svých cílů... značně podlými metodami).

Tady někde by mohl být i Diablo * Prostředí je plně 3D a váš pohyb v něm neomezený * Podvodní chrám prastarých ještěrů a jeho prazvláštní architektura

V první hře jste měli k dispozici tři postavy (válečník – lidský hraničář, lukostřelec/kouzelník v podobě krásné elfky a nakonec trpaslík s jeho brutální silou), které došly v závěrečném filmu hry dost zoufalého konce. Jejich koncem druhý díl hry začíná a je vaším úkolem - kromě jiného - v roli nových postav starou trojici hrdinů z první bitvy o Onyxovou věž nalézt nebo vypátrat její osud. Novou pětici hratelných postav (vybrat si můžete jen jednu, což připomíná Diablo... ovšem hrát můžete ve dvou na jedné obrazovce – a co může být lepšího, než pochodovat skrz katakomby a paláce nepřátel bok po boku ve dvojici, která se vzájemně kryje, ideálně kombinací kouzla/ruční síla?) tvoří barbar - válečník, člověk - klerik, trpaslík – zloděj, temný elf – „karatista“ a temný elf – nekromancer. Klerik a Karatista jsou ženského pohlaví :-).

Jeden z významných soubojů * I nejobyčejnější fireball vypadá báječně * To je... Skotsko? Irsko? Kde je Highlander?

Příběh a hra začínají jednoduchým úvodem, že v Baldurs Gate jsou problémy a dobrodruzi z celého kraje se slétávají do města, aby si zde vydobyli bohatství a úctu. Vaše postava začíná na jedné z venkovských cest, vedoucích k městu. Hned v úvodu je ale karavana, se kterou cestujete, přepadena – takže začíná masakr a tuhá bitva, kterou se přes louky a lesy postupně dostanete až k nedaleké vesnici, obsazené nestvůrami a skřety. Pár posledních lidí se brání v zabarikádované hospodě a poté, co nepřátele vyvraždíte, dostáváte právě tady první kontakty, střípky příběhu v pozadí a možnost nakupovat zbraně a další užitečné předměty.

Komplexnost a propracovanost

Kdokoliv by se pokoušel prohlásit, že herní principy BGDA jsou na úrovni Diabla a nesahají propracovanosti a hloubce původní BG ani po kotníky, byl by mimo. Nejen, že ve městech a dalších „klidných zónách“ můžete obcházet řadu NPC, získávat vedlejší úkoly, kupovat informace nebo speciální předměty a tak dále, navíc tu je možnost zaplatit si třeba vzdělání v některé z městských „škol“ a nebo lze třeba sbírat pomluvy a drby, ze skrytých skládáte vedlejší dějové linie, ústící do mimořádných úkolů v jinak skrytých herních lokacích.

Strážce elementu vzduchu * Kdybyste tak mohli vidět vlnící se hladinu lávy + světelné efekty v pohybu... * Tenhle boss silně připomíná Sandmana Neila Gaimana

Stejně tak vývoj vaší postavy nabízí téměř nezměrné možnosti. Maximálně detailní, plně 3D grafika hry umožňuje sledovat v praxi jakékoliv změny v oblečení vaší postavy, takže se ze získávání nových brnění, ale i helem, plášťů, rukavic nebo bot stává tak trochu „sims-like“ kosmetická záležitost. Navíc jak se vaše postava zdokonaluje dalšími a dalšími boji, při postupu na novou úroveň můžete měnit její základní atributy (síla, inteligence, charisma,... ) ale také ji učit novým schopnostem a kouzlům (barbar se třeba učí rychleji používat dvě sečné zbraně zároveň, necromancer zase vyvolávat na bojišti duše padlých i silnější démony z podsvětí... ).

Temné a úzké jeskyně naplňují děsivé zvuky a nestvůry * Necromancer si libuje v oživování padlých * Realistické vlnění vody okolo postav... a jeden Beholder

Vrcholem všeho je pak možnost do všech zbraní i brnění (dokonce i do prstenů nebo amuletů) vkládat desítky druhů magických kamenů v libovolných počtech, kterými přímo ovlivňujete zvláštní schopnosti daného předmětu (můžete si „vyrobit“ meč, který seknutím otráví nepřítele nebo jej zmrazí, či naopak brnění, které podobné nepříjemnosti brání v případě zásahu vaší maličkosti). Nádhera je, že všechny herní mechanismy, kouzla, rasy, předměty a pravidla bojů se řídí poslední edicí Dračího doupěte (Dungeons And Dragons).

Světelné efekty vám často vyrazí dech * Pavouky naplněná jeskyně, nic pro arachnofobiky * Nejdřív byl Diablo... ale to už je dlouho:-)

Pevně doufám, že si tyto dva odstavce pečlivě pročetli případní kritici z řad PC hráčů, kteří se už už těší, jak budou do diskuze vypisovat věty typu „primitivní akční RPG na konzoli se našim klenotům nemůže vyrovnat!“.

Ohromující grafika

Jak to vidí Kateřina Bínová

Ve zkratce: Baldurs Gate Dark Alliance 2 je hra, kterou si prostě musí zamilovat každý. Nejen proto, jak skvěle vypadá (všechny lokace, ať jsou jakkoliv odlišné, mají společného jmenovatele – propracované a detailní atmosférou nabité prostředí, kterým je radost se procházet a objevovat jej).

Člověk by se kochal a kochal, jenže potvor je všude ve hře hodně a jsou dotěrné – jejich jedinou snahou je viditelně natáhnout bačkory pod vaším mečem/šípem/kouzlem – tak jim to bez dlouhého přemýšlení splňte. Nejlepší na BGDA2 je chytlavá a zábavná hratelnost, která díky objevování nových lokací, druhů nepřátel a střípků příběhu netrpí stereotypem. Zvlášť pokud vyzkoušíte multiplayer. S parťákem po boku nebudete mít kudlu v zádech, bude vás „víc“, pomůžete si v tuhých bitkách, získáte víc pokladů a peněz, za ně si nakoupíte super výzbroj a stane se z vás postrach všech oblud.

BGDA2 je i podle mého názoru titul, který by neměl chybět ve vaší sbírce, pokud jste vyznavači skvělé zábavy a výborných her.

Celkové hodnocení hry: 9,2/10

-

Módní okénko

• Počáteční kostým temné elfky: 5/10
  • Šaty Luvie - napůl draka, napůl upíra: 8/10

Ve spojitosti s grafikou jsou jakákoliv slova slabá. Bohužel není dost dobře možné vám dokázat ohromující nádheru BGDA pomocí obrázků, jak jsem psal výše, vše je postaveno na odlescích a plastickém pohybu jednotlivých prvků v trojrozměrném prostředí (voda je zkrátka dokonalá a již v první hře bylo možné podle realisticky 3D se tvořících vln sledovat neviditelné nepřátele... ), společně s živou a různorodou pečlivou animací všech postav od ptáků přes pavouky až po démony nebo roboty žije svět BGDA2 v pohybu způsobem, jaký jsem ani u nejnovějších PC titulů tohoto žánru neviděl. Pro lepší představu trochu pomůže video ze hry (hledejte na homepage hry, viz. odkaz výše), ale tam zase nevidíte tu detailnost, s jakou je vše (navzdory „nízkému“ rozlišení televize, jak se možná někdo pokusí tvrdit) vykresleno.

V praxi hra za svoji nádheru vděčí (kromě geniálního engine a fotorealistických textur) pohledu, ze kterého je zpracována. Být BGDA viděna z pohledu vlastních očí nebo 3rd person, možná by prohrála v porovnání grafiky s takovým Morrowindem. Jenže takhle jde o nádherně do detailu vypiplaný (hráli jste Baldurs Gate na PC? Tak TAKHLE detailně, jenže 3D!) živý svět, který vás na první, druhý i tisící pohled ohromí a každá další lokace opět shodí vaši čelist dolů. Druhý díl nabízí třeba fascinující mořské pobřeží, podzemní laboratoře plné krve a špíny v duchu Silent Hillu nebo podmořské město připomínající horory Howarda Philipse Lowecrafta. Dohromady nabízí BGDA2 celkem 80 hodně rozličných lokací napříč čtyřmi velkými epizodami příběhu.

Zvukové efekty jsou stejně různorodé jako zboží v obchodech nebo bestiář hry (různé zvuky pro svistot různě velkých mečů, různé zvuky kroků po různém povrchu atd.), dabing zní profesionálně v rámci možností vzhledem k množství textu (vše je namluveno i otitulkováno!) a hudba, eh, orchestrální hudba s občasnými elektronickými efekty je prostě úžasná, využívá motivů a remixů z prvního dílu a dokonale zapadá do hudebního portfolia v duchu PC verze Baldurs Gate nebo třeba Morrowindu.

Nejlepší multiplayer všech dob

Ehm, tedy – pouze v rámci platformy, žánru a kooperativy. Faktem ale je, že možnost projít desítkami hodin příběhově gradujícího dobrodružství a nádherně zpracovaným herním světem bok po boku s lidským spoluhráčem je zážitek k nezaplacení. Společné nakupování a rozdělování peněz nebo zbraní, společné boje s četnými „bossy“ a záplavami nepřátel, společné rozhodování, kdo se naučí kterou schopnost... to vše vám umožní prožít hru na hrdiny s kamarádem, jehož vztah k vám a naopak se touto herní zkušeností jistojistě utvrdí, protože budete tisíckrát odkázání jeden na druhého – hra automaticky vyrovnává obtížnost, pokud ji hrají dva, takže vysloveně počítá se silou spolupracující dvojice.

Kdo nezažil, neuvěří

BGDA patří k nejcennějším klenotům v mé herní sbírce už od roku 2001. Není to překvapivě příběh, který si tolik cením na japonských RPG nebo třeba Silent Hillu, MGS a dalších mých milovaných hrách, co tomuto titulu vydobyl pozici nejčastěji opakovaně hrané hry v mojí sbírce PS2 titulů. Je to ohromující grafika a hlavně nekonečná zábavnost a pestrost, která v kombinaci s novým lidským spoluhráčem vždy znovu zláká k opakovanému hraní.

• Přibyla možnost zoomování kamery
  • Lokace jsou rozsáhlejší
  • Ještě lepší ovládání a systém menu
  • Dokonalá hudba a nepřeberně pestré zvuky
  • Tuny kvalitního dabingu, titulky
  • Nejdetailnější grafika na PS2
  • Světelné a 3D (- voda) efekty, jaké jinde neuvidíte
  • Více postav, úkolů, hodin zábavy
  • 100% dokonalý kooperativní multiplayer
  • Nulové zpomalování navzdory davům nepřátel
  • Příběh je hodně rozvláčný
  • Detailní grafika si říká o větší obrazovku
  • Návykovost: nakupte jídlo, hraní se těžko přerušuje

Pokud jste majiteli PlayStation 2 a hru jste ještě neviděli nebo nevyzkoušeli, měli byste to napravit. Právě BGDA 1 i 2 jsou tituly, které docela bez problémů zlákají i osůbky ženského pohlaví nebo sváteční hráče – to také o něčem vypovídá. O ohromující přístupnosti, kouzlu a zábavnosti. Doufám, že jsem svojí recenzí vytvořil dostatečnou poctu této mimořádné herní sérii a pomohl tak konzolistům, kteří se zoufala snaží v nekonečných diskuzích s PC hráči vysvětlit, že na PlayStation 2 JSOU výborná RPG právě v tom duchu, který tak dobře znají. A přitom navíc vypadají o několik dimenzí lépe :-).

P.S. Již brzy nás od tvůrců z Black Isle čeká žánrově stejný titul se stejným engine ze světa Everquestu (Champions of Norrath) a totéž ze světa Falloutu (Brotherhood Of Steel)!

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10
Hudba: 10/10
Příběh: 7/10
Hratelnost: 10/10

Nedohledně hluboká hra, bohatá na všechny myslitelné aspekty dokonalého titulu – hratelnost, komplexnost, vizuální přitažlivost, prezentaci, znovuhratelnost... Velký políček do tváře oslavovaným PC hrám, ze kterých Baldurs Gate Dark Alliance vznikla, na první pohled hezčí... Na vlastní kůži nezapomenutelný herní zážitek.

Celkové hodnocení: 10/10

Diskuze (28) Další článek: Vývojáři Breeda hledají nového vydavatele

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,