PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Batman: Arkham Asylum GOTY Edition – znovu a lépe

Batmanovo loňské dobrodružství v arkhamském blázinci se povedlo natolik, že se k Jokerovi a spol. ještě jednou vrátíme. 3D brýle s sebou!

Podobně jako film The Dark Knight se fascinujícím způsobem obtiskla do povědomí diváků také loňská videohra s Batmanem v hlavní roli (Batman: Arkham Asylum). Dokonce během její výroby nikdo nezemřel, a tak byl na světě jasný hit, jak dokazuje naše recenze.

Vítězné tažení netopýřího muže ještě podtrhlo vyhlášení Batman: Arkham Asylum nejlepší hrou roku 2009 podle mínění Britské akadamie filmového a televizního umění (BAFTA). Čili spolku, jehož ocenění se snaží představovat něco na způsob Oscara. Což potěší. Lidé z vydavatelství Eidos tak dostali do rukou pěknou marketingovou hračku a tu se zrodil plán znovuvydat hru ještě předtím, než se na trh dostane pokračování. Tak tedy přichází Game of the Year Edition a kromě kouzelného sousloví „hra roku“ se snaží trumfovat dalším kouzelným zaříkávadlem poslední doby - 3D zobrazením.

3D kam se podíváš

Díky využití technologie TriOviz 3D si může zážitek z hraní prohloubit každý, kdo vlastní HDTV nebo monitor s obnovovací frekvencí 120 Hz. V krabičce se hrou jsou totiž přibaleny obyčejné 3D brýle. Žádné další zařízení (jako například u nVidia 3D Vision v ceně kolem tří a půl tisíce korun) není potřeba, software pracuje na principu anaglyfu (stereoskopické obrazové dvojice).

Navíc se zdá, že po monstrózním úspěchu filmu Avatar budeme narážet na 3D brýle snad i na záchodě.

Samozřejmě, že výsledný efekt pompézností nemůže konkurovat tomu, na co jste zvyklí z IMAXu, nicméně výsledek se zdá být až překvapivě použitelný – jako ne úplně marná ochutnávka 3D zobrazení u vás doma. Navíc se zdá, že po monstrózním úspěchu filmu Avatar budeme narážet na 3D brýle snad i na záchodě.

Chodí pešek okolo

Druhé největší lákadlo na pořízení Batman: Arkham Asylum GOTY představuje šestice takzvaných challenge map – malých, jednoúčelových úrovní. Zkrátka superhrdinské pískoviště, kde si místo s bábovičkami pohráváte s limity vlastních schopností. Jak dlouho se dokáže Batman bránit několikanásobné přesile? Nebo naopak, podaří se mu potichu vyčistit prostředí od nepřátel? Dvě hlavní složky hratelnosti, ruční souboje a tiché útočení ze zálohy, najdou plné uplatnění právě v těchto herních režimech. Až vás z toho nekonečného skládání bojových komb začnou bolet prsty.

Naopak lovení nepřátel znamená skutečnou výzvu. Jedna lokace, osm plně ozbrojených nepřátel a netopýre, nažer se! Schováváte se ve ventilačních šachtách, útočíte ze zálohy, ze vzduchu, jako temný přízrak. Prozrazení totiž znamená velkou pravděpodobnost smrti. „Nebylo vás tam dole o trochu víc?“ Joker pozorně sleduje situaci, byť se jeho hlášky po chvíli opakují.

Umělá inteligence vám situaci zjednodušuje tím, že se panáčci zásadně nekoukají nad sebe (kde mezitím poklidně číhá stokilový chlap v netopýřím převleku). Navíc se vždycky najde frajer, který i po zmizení čtyř svých parťáků pochoduje osamocen. Své výkony v challenge mapách potom můžete ihned porovnávat se všemi ostatními hráči podle žebříčku nejlepších výsledků. (Smutně musím konstatovat, že těm nejlepším jsem se nedokázal přiblížit ani na dohled. Všechna čest.)

TIP: Pohybujte se co nejvíc nad hlavami nepřátel. Nahoru nekoukají.

Jakkoliv výše popsané hrátky zní bombasticky, hodí se připomenout, že challenge mapy jste si mohli stáhnout už dříve, navíc většinu z nich zdarma. V souvislosti s přípravou Game of the Year edice ještě vyšla mapka jménem Scarecrow's Nightmare, kde místo standardních panáků pobíjíte za dohledu obřího Strašáka nemrtvé kostry. A to je, co se týče obsahu navíc oproti běžné edici Batman: Arkham Asylum, vše.

Ano, je to stále vynikající zábava, hlavně díky parádnímu mixu stealth akce a mlátičky. Má cenu chtít víc? Přilozený komiks? Film? Batman a Joker platí za natolik zajímavé persóny, že jejich vystoupení není nikdy dost. Nehledě na formu.

Král a šašek

Při vyjmenovávání různých obsahových bonusů se hodí poznamenat, že majitelům konzole Playstation 3 byl shůry dán dárek v podobě hratelné postavy Jokera. Opět – nic, co by znamenalo novinku, takhle to fungovalo již od vydání původní verze hry, nicméně vydavatel hry se tím rád chlubí na obalu. Hratelný Joker, huráááá! Ale jen v challenge mapách.

Chůze kačera, zabijácký instinkt pirani, humor doktora House. Neodolatelné.

Trochu mi to připomíná, když se děti venku před barákem chlubí svými, porůznu nasbíranými, klíčenkami. Sice jsou úplně k ničemu, ale dá se s tím vytahovat. A to je hlavní. Tedy, Joker naštěstí poslouží lépe než klíčenka. Ne že by nějak výrazně obzvláštňoval hratelnost, disponuje v principu stejnými schopnostmi a zbraněmi co Batman, alespoň je ale vtipné jej sledovat.

Chůze kačera, zabijácký instinkt pirani, humor doktora House. Neodolatelné. Jak vidno, virtuální postava Jokera dabovaná Markem Hamillem (to je přece Luke Skywalker!!!) zosobňuje zvrácený šarm také ve světě videoher. Navíc je to docela příjemná změna oproti všem ostatním postavám ve hře , které všechny do jedné vynikají vypracovanou muskalaturou. Hlavně detektiv Gordon, pašák.

art02.jpgAsi nemá cenu Game of the Year edici doporučovat těm, kteří odehráli Arkham Asylum. O žádný nový obsah nepřijdou a pokud jde o 3D zobrazení, tvůrci technologie TriOviz 3D se rádi chlubí tím, za jak málo peněz dokáží tento zážitek zprostředkovat. Nač si tedy kvůli tomu pořizovat celou hru znovu, že. Kdo se ale Arkhamskému blázinci dosud vyhýbal, má dobrou příležitost toto osudové pochybení napravit. Navíc pokračování dobrodružství Batmana, Jokera a dalších jejich kamarádů se zřejmě nedočkáme dříve, než v roce 2011.

Žánr: Akce
Výrobce: Rocksteady Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. března 2010