Recenze: Batman Begins – vyděste je k smrti

Nejúspěšnější akční velkofilm, který Hollywood letos zrodil, se samozřejmě musel dočkat také svojí licencované videohry. Nakolik se podařilo zachytit jedinečnou atmosféru vzkříšení temného rytíře a zdalipak se tvůrcům podařilo uskutečnit jejich plány s využitím strachu jako hlavního prvku hratelnosti, to si povíme v dnešní recenzi verzí pro PS2 a GBA.

Platforma: PS2, Xbox, GameCube, GBA, NDS, PSP
Paměťová karta: ano
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: Eurocom
Vydavatel: EA
Distributor v ČR: EA (

Film Batman začíná je komerčně nejúspěšnějším akčním filmem letošního roku a pokud jste jej již shlédli, jistě chápete proč bez problémů obsazoval první místa žebříčků nejen v USA. Silně emotivní příběh, vyprávějící o dramatické cestě jednoho muže za poražením vlastních nočních můr a jejich přenesení na ty, kdo je způsobili, má hodně co říct i náročnému divákovi. Kromě monumentální výpravy (chrám členů tajné sekty v Tibetských horách, fiktivní velkoměsto Gotham) se o atmosféru postarala také strhující hudba Hanse Zimmera, spolehlivě způsobující mrazení v zádech.

Batman je v první řadě ninja * Umí tohle váš Spider-man? * Vyslýchání zločinců je složkou hratelnosti

Atmosféra byla nejsilnější zbraní filmu a v tomto ohledu na tvůrce videohry jistě čekala největší výzva. Pokud jde o zmíněnou výpravu, nebyla by to Electronic Arts, kdyby si nezajistila přístup ke všem materiálům z natáčení filmu a také všem hlavním hereckým představitelům pro nadabování jejich postav ve hře. Vše od Gothamu přes kostýmy po zbraně nebo Batmobil tedy vypadá přesně tak, jak by mělo. Bohužel ale chybí ona monumentální hudba Hanse Zimmera, což je opravdu škoda. Dle mého názoru totiž právě hudba dělá 80% atmosféry a emocí.

Co znamená být temným rytířem

Hlavní hrdina příběhu, občanským jménem Bruce Wayne, si pro svůj boj se zločinci z Gothamského podsvětí, zodpovědnými za smrt jeho rodičů, vybral masku obřího netopýra. Každou noc se snáší na svých křídlech přímo mezi nepřátele, využívá jejich šoku, šířícího se strachu a povídaček k tomu, aby je zneškodnil. Stín, tma a mrazivý strach v srdcích nepřátel, to jsou jeho hlavní zbraně.

Nehořlavý pracovní oděv se hodí * Zřejmě nejlepší pasáž hry - honička v Batmobilu

Poprvé v historii her s postavou Batmana v hlavní roli se tuto myšlenku pokusili uvést v praxi také tvůrci Batman Begins. Herní mechanismy neumožňují běhat po úrovních hlava-nehlava a mlátit nepřátele jak se vám zlíbí: Batman je obyčejný člověk, žádný Rosomák (narážka pro zasvěcené:-)). Jedna pořádná dávka ze samopalu nepřítele jej může snadno zabít. Proto nezbývá než se ukrývat ve stínech, plížit se k protivníkům zezadu, nad jejich hlavami a okolo nich tak, abyste vždy měli výhodu překvapení. Svoji roli přitom hraje také radar, znázorňující úhel pohledu nepřátel.

Až sem by se tedy mohlo zdát, že tvůrci hry bez jakékoliv invence opsali Metal Gear Solid nebo tu druhou hru (ano, hlavní hrdina v ní nosí „velmi nenápadné“ svítící brýle a vrcholem hratelnosti je udržet trpělivost při půlhodinovém čekání na možnost pohnout se dále:-)) a pouze ji zasadili do Gotham City. Skoro se divíte, že Batman do vysílačky oslovuje operátora „Alfrede“ místo „Otacone“.

Strach je vaší zbraní

Herní obrazovku ale navíc okupují ukazatele s názvy jako „reputace“ nebo „strach v okolí“. Právě ty tvoří jádro hratelnosti Batman Begins a přestavují odvážný inovativní prvek, kterým se autoři pokusili dosáhnout pocitu, že opravdu jste tím Batmanem ze stříbrného plátna. Abyste mohli zlikvidovat početnější skupinky nepřátel, musíte tedy neustále sledovat tyto speciální ukazatele a vstupovat na scénu maximálně šokujícím a děsivým způsobem, strašit nepřátele pokud možno ještě před samotným útokem a když jste jednou mezi nimi, je potřeba rány rozdávat natolik brutálním způsobem (speciální údery, dorážecí údery), aby spolubojovníky vaší oběti přešla chuť sesypat se na vás jako mouchy na… oslintané lízátko.

Kořist si nejprve pečlivě obhlídněte * Pěkný znak, což? * Dorážecí údery jsou působivé

Abyste dosáhli žádoucího efektu, nachystali páni designéři v blízkosti každé takové skupinky nepřátel nějakou tu trubku s plynem pod vysokým tlakem k proražení, kontejner plný železa ke shození atd. Každý útok na nepřátele je tedy malou přehlídkou umění strašit, které napomáhá spouštění předpřipravených pastí a mechanismů. Alespoň je na co se dívat a akce netrpí stereotypem, říkáte si. Jenže ona „před-připravenost“ je pořádné dvojsečným mečem.

Hrát podle scénáře

Každá herní situace má totiž dopředu připravené řešení, které je v rámci přiblížení hry širšímu (Americkému… ) publiku značně viditelně označené (opravdu, hra vám jej přímo ukazuje pomocí svítící ikonky). Váš dojem, že pouze chodíte podle plánu od jednoho „interaktivního akčního tlačítka“ k druhému ještě posiluje fakt, že protivníci jsou nachystaní na takových místech a otočení takovým směrem, aby „zapadli do plánu“. Dokud chodíte v podřepu, neuslyší a neuvidí vás ani když se budete procházet na světle kousek od nich.

• Výprava přesně dle filmu
  • Dabing původními herci
  • Originální prvek hratelnosti: strach
  • Množství bonusů k odemčení
  • Adrenalinové pasáže v Batmobilu
  • Extrémní lineárnost
  • Podprůměrná hudba
  • Práce kamery

Je celkem zřejmé, že autoři se pokusili spáchat něco jako Splinter Cell pro celou rodinu, ale výsledek je poněkud rozporuplný, čemuž ještě přidává mírně křečovitá kamera. Naštěstí hratelnost značně nabere na obrátkách v pasážích, kdy se řítíte po silnici v Batmobilu. Pro fanoušky je navíc k dispozici řada odemykatelných bonusů od filmových ukázek po rozhovory s tvůrci, filmaři a dokumenty ve stylu filmových DVD.

Zkuste kapesní verzi

Batman Begins je k mání také v kapesní verzi – pro Game Boy Advance. Zatímco verze pro domácí konzole je po vzoru zmiňovaných titulů 3D stealth-akcí z pohledu třetí osoby, na GBA se dočkáte tradičního 2D zpracování. Žánrově jsou si nicméně obě verze značně podobné – i když se na GBA budete o něco více mlátit, také tady jsou pasáže kdy je potřeba se kolem nepřátel nepozorovaně proplížit.

Batman Begins GBA
Výrobce: Vicarious Visions
Vydavatel: EA
Distributor v ČR: Conquest (
Ukládání na kazetu s hrou: ano, 3 pozice

Kapesní verze je překvapivě o nějaký kousek vtipnější, ačkoliv obsahuje pouze psané dialogy a v mnohem menší míře než její velký, nadabovaný protějšek. Ani zde ale nenaleznete hudbu z filmové předlohy, což mne obzvláště zamrzelo při vzpomínce na fascinující remixy z GBA verzí jednotlivých her na motivy Pána prstenů.

Zvuk: 10/10
Hudba: 4/10

Batman Begins není špatná hra. Bohužel ale trpí naprostým nedostatkem svobody pro hráče, takže ji nakonec nejspíše ocení pouze fanoušci, kterým nabídne přesné zpracování filmové předlohy a slušnou paletu bonusů k odemykání.