Recenze: Batman začíná – vzkříšení temného rytíře

Mysleli jste, že Batman je jeden z těch panáků v pestrých trikotech. Pak přišel Frank Miller, autor Sin City, a napsal příběh o zrodu netopýří legendy. Příběh o muži z masa a kostí, který se snaží vyrovnat s traumatem z dětství a nalezne zálibu v temnotě. Jeho cesta za světlem je nejen filmovým překvapením roku, ale zřejmě také nejlepším akčním filmem léta.

Batman Begins, USA, 2005
Námět: Bob Kane, Frank Miller
Režie: Christopher Nolan
Hudba: Hans Zimmer, James Newton Howard
Hrají: Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman, Morgan Freeman

„Proč padáme? Abychom se naučili znovu stavět na nohy.“

Rodinné krédo Wayneových

Upřímně chápu všechny, kterým se do kina na film o hrdinovi v masce nechce. Po groteskních pohádkách Batman a Batmanův návrat režiséra Tima Burtona se Hollywood dopustil právě na této filmové sérii jednoho z největších hříchů a dal vzniknout nesmyslům jako Batman navždy nebo Batman a Robin, které svojí směšností úspěšně dohnaly zastaralou televizní verzi dobrodružství netopýřího muže. Při pohledu na filmy o komiksových hrdinech z poslední doby (Spider-man, X-man, Hulk, Fantastická 4) by nejspíš každý z vás čekal další přehlídku pestrých barev a pubertálních hlášek, což není ten zrovna ideální materiál pro silný akční příběh.

Spíše psychologický horor než akční film: Batman jak jste jej ještě neviděli

Jenže Batman začíná se úspěšně řadí k docela jinému druhu komiksových adaptací – představte si spíše film v duchu série Blade nebo Constantine, jen s tím rozdílem, že Batman začíná servíruje mnohem silnější příběh, nesrovnatelně zajímavější postavy a především emoce i drama, jaké byste od komiksové adaptace zřejmě nečekali. Inu, tak to vypadá, když se kormidla zmocní skutečný Pan Režisér a jako základ použije příběh od Pana Spisovatele. Christopher Nolan (strhující psychologické detektivky Memento a Insomnie) a Frank Miller (Sin City, 300, Návrat temného rytíře nebo Batman: Rok jedna) jsou odpovědí na otázku, proč je nový filmový Batman natolik silný a výjimečný zážitek. Posledním dílem skládačky je herec v hlavní roli – perfekcionismem posedlý Christian Bale překonal svoje výkony z Equlibria a Mechanika o světlené roky.

Rysy a oči Temného rytíře vydají za tisíc slov

Batman začíná je naplněný asijskou filozofií podobně jako Matrix nebo Poslední samuraj, obohacený o věrohodně a přesvědčivě podaný zápas jednoho muže s jeho vnitřními démony. Jak Bruce Wayne hledá sám sebe, smysl života a únik před traumatem z dětství vysoko v Tibetských horách, diváka se zmocňují pocity ohromení a dojetí, na které jen tak nezapomene. Svoji zásluhu má jistě i tradičně mimořádná hudba Hanse Zimmera (Skála, Gladiátor, Král Artuš) a Jamese Newtona Howarda (Šestý smysl, Vyvolený, Vesnice), která svými klenutými, hlubokými a posmutnělými melodiemi rychle získala v mé hitparádě místo nejlepšího soundtracku roku.

Příběh syna člověka

Batman začíná smazal původní čtveřici filmů a vypráví příběh znovu od začátku, věrohodněji, přizpůsobený modernímu náročnému publiku. Vše tedy začíná smrtí rodičů Bruce Waynea. Zastřeleni v boční uličce bezvýznamným zlodějíčkem, odešli od Bruceho jeho rodiče potřísněni vlastní krví a nechali jej tam v jeho osmi letech napospas nejhorší noční můře, jakou jen může dítě zažít. Roky terapií nepomohly, Bruce se stále více a více stahoval do sebe. A jeho tvrdnoucí pohled i rysy připomínaly mrak před bouří.

Syn člověka na své pouti za spasením nevinných

Když už to sám se sebou nemohl vydržet, vyrazil do světa hledat klid. Smrt… nebo jakýkoliv způsob jak uniknout nočním můrám a bezmocné touze po pomstě. Putoval z jednoho děsivého místa na druhé, až zakotvil v čínském vězení pro nejhorší zločince, kde záměrně provokoval kriminálníky jako byl ten, jenž mu zabil rodiče. Po sérii brutálních rvaček se svými spoluvězni mu jednoho dne do zdánlivě ztraceného života ve vězení vstoupí tajemný mnich z Tibetského chrámu Legie stínů. Zaplatí Bruceovi svobodu a nabídne mu všechny odpovědi, které hledá.

Učitel bojových umění má praxi z Hvězdných válek: Epizody 1

Vysoko mezi ledovci v Tibetských horách nalezne Bruce nejtvrdší školu pro bojovníky, která na světě existuje. Naučí se porazit nejprve šest, potom šest set protivníků najednou. Objeví nejhlubší dno psychických i fyzických zákoutí svého já. A konečně je mu odhalen způsob, jak se může postavit vlastním nočním můrám. Stát se noční můrou. Stát se zosobněním strachu. Splynout s ním. A s novou sílou, nepodobnou žádné jiné, může nyní smést z povrchu země všechny, kdo patří k špíně zodpovědné za utrpení obyčejných lidí.

Ken Watanabe již není ten dobrák z Posledního samuraje

Ne, příběh tohoto filmu skutečně ani vzdáleně nepřipomíná tradiční eskapády „panáků v barevných trikotech“. Jde o vážné, silné, promyšlené a perfektně podané psychologické drama, jehož hrdinou je člověk jako vy nebo já. Žádné mutace, žádné nadpřirozené síly. Pouze psychologie, chemie a technologie. Dokonce i futuristicky a strašidelně vypadající vůz hlavního hrdiny (policisté na dálnici jej ve filmu popisují jako „černý tank“) je skutečným prototypem nového Hummera pro americkou armádu. Když si Bruce na sebe poprvé nasadí strašidelnou kápi a masku, máte víc než polovinu filmu za sebou a onen převlek dává perfektní smysl, jako by šlo o pointu logické hádanky o strachu a boji s ním.

Kniha, film a hry

Bravurně zvládnutý film je mnohými označován za nejlepší akční podívanou sezóny. Přitom je ale mnohem víc, než jen akčním filmem – podobně jako Terminátor 1 a 2, Skála nebo třeba Muž v ohni jde o efektivní podání řady silných myšlenek, akce není samoúčelná a příběh ani postavy jen tak nezapomenete. Na IMDB, největší filmové databázi na světovém internetu, se průměrné hodnocení 43.000 čtenářů vyšplhalo na krásných 8,3/10. Ze skupiny, se kterou jsem na premiéru šel já, jsme se hádali o tom, která z velmi odlišných polovin filmu byla ta lepší - ale všichni jsme se shodli, že to byl nečekaně kvalitní zážitek.

Batmobil není výmysl, ale upravený prototyp nového vozidla americké armády

Pokud budete z kina odcházet s podobně dobrými dojmy, pak vám vřele doporučuji knihu od autora této vize Batmana. Frank Miller: Návrat temného rytíře vyšla také v češtině a není problém ji dostat v každém lepším sci-fi/fantasy/komiks orientovaném knihkupectví. Pro mne představuje nejlepší a emotivně i myšlenkově nejsilnější knihu v mé knihovně (asi je vám jasné, jak jsem se tedy na film těšil a jak moc jsem od něj očekával – přesto i já jsem nejen nebyl zklamaný, ale naopak velmi příjemně překvapený).

Láska nemůže v životě rytíře chybět... temný rytíř ji má samozřejmě náležitě tragickou

Samozřejmě je k dispozici také hra pro konzole a Game Boy od Electronic Arts. Zatímco na velkých konzolích (hrál jsem PS2 verzi) jde o graficky vyspělou 3rd person akci s prvky stealth v duchu Splinter Cell, na GBA má Batman podobu tradiční 2D chodičky-mlátičky. PS2 verze hry není zdaleka tak dobrá jako nejlepší tituly v rámci žánru, ale fanoušky uspokojí stejně jako nedávná Epizoda 3 Hvězdných válek. GBA titul je na tom po stránce kvality obdobně.

Světlé stránky filmu
  • Silný příběh
  • Perfektní triky a výprava
  • Nádherná tibetská příroda
  • Ohromující výkon Christiana Baleho
  • Srdceryvná hudba Hanse Zimmera
  • Nezapomenutelná atmosféra
Temné stránky filmu
  • Herecký výkon Katie Holmesové
  • Velká změna atmosféry v polovině

Batman začíná si nechám v kině líbit ještě několikrát. Rezonování tibetských píšťal napříč reproduktory v sále mne na premiéře roztřáslo stejně spolehlivě jako emotivní náboj silného příběhu osamělého temného rytíře. Musím vyzkoušet, zda to zabere i na podruhé – třeba to bude ještě lepší zážitek. Nebýt skutečnosti, že tento týden do kin přichází jiný film podle knihy Franka Millera (jeho nejslavnější dílo, Sin City, v režii Roberta Rodrigueze a Quentina Tarantina), byl by pro mne Batman jasným trhákem sezóny. Mimochodem, v přípravě je také film podle knihy „300“ od Millera, vyprávějící příběh bitvy u Thermopyl. A samotný Batman začíná je prvním dílem nové trilogie.

Scénář: 9/10
Režie: 10/10
Herecké výkony: 9/10
Christian Bale: 10/10
Výprava: 10/10
Hudba: 10/10

Film temný jako nejhlubší zákoutí lidské duše. Emotivně silný příběh Shakespearovského formátu, produkčně bezchybně zvládnutý AAA trhák Hollywoodského kalibru. Zahoďte předsudky a zajděte si na něj, v žádném případě nebudete litovat.

Celkové hodnocení: 9,6/10