Recenze: Battalion Wars – roztomilá válka

Ve většině válečných her se zhostíte jedné role, prostého vojáka, pilota či třeba vrchního stratéga. Battalion Wars vám však nabídne možnost stát se všemi, podle vaší nálady, a nejen to. Co dalšího nabízí tato vedlejší větev jedné z nejlepších her všech dob, Advance Wars, se dozvíte v naší recenzi.
Karel Kališ

Žánr: akční taktická hra
Paměťová karta: 3 bloky
Podporuje 50/60Hz obraz
Výrobce
: Kuju Entertainment
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Advance Wars akčněji

Advance Wars dodnes patří mezi nejlepší hry na handheldech Nintenda a mezi nejlepší tahové strategie vůbec, což dokázala i nedávná poslední inkarnace této hry na NDS. Díky jednoduchým, ale dostatečně hlubokým pravidlům, intuitivnímu ovládání, široké paletě jednotek, charismatickým velitelům, roztomilé grafice, ale hlavně díky brilantní hratelnosti si tato série získala zástupy fanoušků. Stačilo pár misí a jako hladová chobotnice si vás hra stáhla a pohltila natolik, že jste se nedokázali osvobodit, dokud se poslední nepřátelská pevnost neproměnila v hromadu trosek a opodál nedohasínal oheň na posledním zničeném tanku.

Čas koupání * Znáte to, těžko na cvičišti... * ...lehko na bojišti

Battalion Wars přinášejí spin-of legendárních Advance Wars. Hra se dokonce původně měla jmenovat Advance Wars: Under Fire, ale později byla známá značka odstraněna. I přes jiný název, jiné postavy a hlavně odlišný herní styl stejně poznáte, že jsou si oba tituly velmi blízké.

Studená válka jinak

Mezi Western Frontier a sousedícími Tundran Empire panuje napětí už kolik let. V poslední době se podařilo uzavřít křehký mír, když se do čela Tundran Empire dostal nový vůdce, maršál Nova. Bohužel, Novův otec neváhal a využil míru k rozmístnění svých jednotek na území Western Frontier, kteří neváhají spustit protiútok a celý konflikt začíná nabírat obrátky.

Strategická pozice před mostem *  I v zimě se válčí * Nic nedodá takový pocit bezpečí, jako tank

Jejich vzájemného kočkování posléze využívá třetí strana, Xylvanians, kteří se vrhají na oslabené protivníky, aby urvali moc pro sebe. Battalion Wars je ve znamení nadsázky a využívání klasických klišé, což poznáte hned u jednotlivých bojujících stran. Western Frontier jsou typičtí „američtí hoši“: podsaditý generál Herman s účesem na ježka, doutníkem v puse a drsňáckým hlasem, bloňdatá Brigadier Betty a sympatický rozvážný plukovník Austin. Všechny jednotky Western Frontier mají dokonce typickou zelenou barvu s bílou hvězdou.

Z Tundran Empire sálá Rusko na všechny strany. Ruský přízvuk, rudá barva jednotek, bývalý vůdce je car Gorgi, jeho syn maršál Nova vypadá jako Dolph Lungren z Rockyho 4 a major Nelly snad víc ruská ani nemůže být. Samotní Xylvaniani by se dali popsat jako mix rumunů s němci. Vůdce Kaiser Vlad zřejmě právě vylezl z rakve v hlubinách tajemného zámku, Kommandant Ubel je jak z německého žurnálu, o Ingrid v hnědém pršiplášti a klobouku ani mluvit nemusím.

Střílej a rozkazuj

Vy se pochopitelně postavíte na stranu těch „hodných“, kde se jako bezejmenný velitel musíte prokousat dvaceti misemi a ukončit tuhle válku. Dalo by se říci bleskovou, protože se na konec hry dostřílíte během nějakých deseti hodin, což je zatraceně málo. Na konci každé mise jste oznámkovaní podle rychlosti, jakou jste ji splnili, počtu zničených nepřátelských a vašich přeživších jednotek. Za nejlepší známku získáte přístup k některé z bonusových misi, což vám ještě nějaký čas zabere, ale i tak se za největší problém hry dá brát její krátkost.

Zrušit krok!* Chytej, parchante * Kdepak pěšky, vozit zadky se jim zachtělo

Battalion Wars se dají velmi jednoduše popsat jako akční strategická hra. Na začátku každé mise z třetího pohledu ovládáte některou jednotku, s kterou se volně pohybujete, střílíte, skáčete, a tak podobně. K dispozici ale získáte i další jednotky, kterým musíte v zápalu boje velet. Vše probíhá v real time, takže zatímco pomocí levé páčky a pár tlačítek na ovladači pobíháte okolo a střílíte, C stickem a dalšími tlačítky komandujete spolubojovníky.

Samozřejmě uprostřed válečného ryku můžete na nějaké bohaté strategické kombinace zapomenout. Rozkazování funguje pouze na principu běž tam, kam ukazuje zaměřovač, zaútoč na jednotku, kterou jsem zaměřil či zůstaň na místě a braň se, stoupni za kulomet, vlez do tanku, atd. Ovládání má do naprosté volnosti poměrně daleko. Největší výtku směřuji na zaměřování cílů, na které si je potřeba zvyknout. Dost často místo správného nepřítele zaměříte jiného, či dokonce vlastního, což dokáže v litém boji pořádně naštvat. S trochou trpělivosti vám rozkazování přinese výsledky.

Za volantem džípu, za kniplem stíhačky

Jednotky, a že jich je tu spoustu, fungují přesně v tom správném systému kámen-nůžky-papír, jako v Advance Wars. Proti tankům bazuky, proti bazukám plamenomety, proti plamenometům třeba vrtulníky, tak dál. Nové jednotky se vám odemykají po každé misi téměř po celou hru, což dokáže naprosto spolehlivě odstranit stereotyp. Ovšem zcela nejlepší vychytávkou je možnost se kdykoliv se přepnout do jakékoliv vaší jednotky a ovládat ji ručně. Od prvního vojáka do posledního megatanku či bombardéru, všechno jde ovládat.

BUM, hahaha * Ty jdi tam a ty jdi tam, počkejte až zavolám * Není nad chvilku klidu u jídla

Není nic snadnějšího, než se přepnout do nejbližšího vojáka s raketami a sestřelit z oblohy ten dotěrný hmyz jménem helikoptéry. Nebo právě naopak jako pravý král nebes zasypat malinké mravenečky na zemi celým nákladem výbušných pozdravů z vašeho bombardéru. Či jako pouhý vojáček s bazukou mazaným vykukováním zpoza kopce vymazat i nejdrsnější megatank. Po zvládnutí trochu nepřátelského ovládání už hra naprosto neuvěřitelně odsýpá, akce střídá akci, střílíte protivníky, rozkazujete jednotkám, kam jít a na koho vystřelit, v případě nutnosti vyměníte jednotku...hratelnost lahůdková.

Úkoly misí se střídají, jednou musíte dobýt nepřátelskou základnu, pak zase bráníte vlastní, projdete si mise záchranné, průzkumné a tak dál. Kromě primárních úkolů narazíte ve většině misí i na vedlejší, které ulehčují plnění hlavního úkolu. Stejně jako úkoly se střídá i jednotlivé prostředí.

Roztomilá válka

Člověk by ani neřekl, jak něco tak odpudivého jako válka, plná ustřelených končetin, vyhřezlých vnitřností, bolesti, smrti a zkázy, může vypadat hezky a roztomile. Battalion Wars se veze na stejném cartoonovém stylu jako Advance Wars. Od prvního tanku do posledního bombardéru vypadají jednotky vážně roztomile, ne jako stroje na zabíjení, ale jako pěkné hračky. I samotní vojáčci se svými obrovskými zbraněmi, botami a očima jsou skoro k zulíbání, když tak vesele pobíhají po bojišti a za zvuku kulometného staccata padají mrtví k zemi...no nic, radši sevrátíme k recenzi.

Příběh zpestřují CG animace * Není nad čerstvý vzduch... * ...plný střelného prachu

Ale nenechte se mýlit, i bez veškeré realističnosti a syrovosti se budete opravdu cítit jako uprostřed boje. Všude výbuchy, štěkot zbraní, kouř, hlasitě vyřvávané rozkazy, dunivý rámus tankových pásů, svist vzduchu rozráženého rotory přilétajících vrtulníků, válečná atmosféra jako vyšitá. Svůj díl na tom nese i správně pochodová válečná hudba, která hraje i během hry. Dabing postav se povedl, většinu času při poslouchání vašich nadřízených a velitelů protivníků budete mít ústa roztažena v široký úsměv nad až pateticky vážnými hláškami pronášenými naprosto úžasnými hlasy s přehnaným akcentem.

Hurá do boje

Battalion Wars zcela bezesporu zklame fanoušky Advance Wars, pokud očekávali svoji oblíbenou hru jenom v grafice hodné konzole Game Cube. Ovšem to nic nemění na tom, že se jedná o skvěle hratelnou a dynamickou akci s perfektní atmosférou a taktickými prvky. Bohužel hru v rozletu docela sráží poněkud nepřívětivé ovládání a trestuhodně krátká doba, kterou mohla docela hezky navýšit nějaká forma multiplayeru. Hon za nejlepším hodnocením vám totiž moc nevydrží.

• Grafika a styl
  • Atmosféra
  • Spousta jednotek
  • Všechny lze ovládat
  • Taktické prvky
  • Velmi krátké
  • Nepřívětivé ovládání

Na druhu stranu, během hraní se budete celou dobu perfektně bavit, možnost ovládat veškeré typy jednotek na bojišti je skvělá a technické zpracování též velmi povedlo. Takže můj výsledný dojem je veskrze pozitivní a Battalion Wars mohu s klidným srdcem doporučit.

Zvuk: 9/10

Kombinace akční hry s taktickými prvky se podařilo, nebýt krátké hrací doby a problému v ovládání, máme tu jasný hit.

Celkové hodnocení: 8,5/10