Recenze: Battalion Wars 2 – masakr v pastelových barvách

Vojáci! Opět se vám dostane té cti položit své polygonové životy v zájmu hráčovy neutuchající tužby po troše té akčně-taktické zábavy. Můžete se jen modlit, že ten trouba držící Wii-mote nebude vaši agonii zbytečně prodlužovat. Bůh buď milostiv vašich duší.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Battalion Wars 2
  • Wii: 1299 Kč
  • Platforma: Wii
    Žánr: akční taktická hra
    Výrobce: Kuju Entertainment
    Vydavatel: Nintendo
    Distributor v ČR: Conquest (

Levoboček populární strategie Advance Wars už jednou prokázal své kvality, když přinesl chytlavou akčně-taktickou hříčku nalakovanou pestrými barvami. Přestože se polygonoví paňácové za zvuků kulometného staccato odebírali jeden za druhým do hlubin virtuálního pekla a barvami hýřící tanky se tavily do hromádek ocelového šrotu, snad každému zdejší válečný konflikt díky pastelově kouzelné grafice vyčaroval místo zhnusení na tvářích úsměv. A pokud si prohlídnete okolo rozsypané obrázky, je víc než jasné, že minimálně po této stránce se nic nezměnilo.

Vskutku globální konflikt

Battalion Wars 2, nebo též lehce žertovně – BWii, si v plné polní nese osvědčený arzenál cartoonově příjemné stylizace, kde špetka humoru rozhodně nechybí. Dějová linka svazuje dohromady dva válečné konflikty a lehce koketuje s jemnou satirickou linkou beroucí si tu a tam drobky ze skutečného světa. Na začátku tak jedna válka končí zoufalým nasazením zbraně hromadného ničení a záhy (i když ve skutečnosti o několik let později) startuje další tažení z obav před jejím budováním.

Vývojáři si s kampaní pohráli a je vysloveně radost sledovat příběhový propletenec sledující hned šest válčících stran a oscilující ve dvou časových rovinách. Fanoušky prvního dílu příběh navíc odmění odkazy na předchozí hru, ovšem užijí si ho pochopitelně i naprostí nováčci.

Samotné válčící strany (většina jich je známých z jedničky) staví na klasických stereotypech určitých národů, takže i když se jmenují jinak, každý v nich pozná parafrázi na Američany, Rusy, Angličany či třeba Japonce. Už předchůdce dokázal pobavit sympatickými charaktery velitelů jednotlivých frakcí a dvojka vás opět často nechává s potutelným úsměvem na tváři, když se na obrazovce objeví třeba podsaditý generál Herman s účesem na ježka a nezbytným žvárem drceným koutkem úst. V tomto ohledu BWii rozhodně nezklamala, spíš se ještě vytahuje kousek nad svého staršího bratříčka a už jen kvůli podařené stylizaci stojí za to o hře minimálně zauvažovat.

Válka zcela ve vaši režii

Příběhová omáčka sice chutná sladce, ale to ještě automaticky nepřináší kvalitní celý chod. Vlastní gró hratelnosti opět představuje akční střílečku propletenou prvky taktiky. Na začátku každé z dvaceti misí kampaně tak máte ve své plné moci některou válečnou jednotku, jež ovládáte ve stylu tradičních third person akcí. Ovládací schéma staví na klasické kombinaci: Wii-mote střílení – analogová páčka nunchaku pohyb, které znáte z ostatních akčních her. A pokud ne, bleskově si ho osvojíte v tutoriálovém prologu.

Mimo svého hlavního virtuálního bojovníka máte k dispozici i další jednotky, které můžete ovládat klasickým základním kombem: následuj, stůj, útoč, braň. Společně s postupně narůstající číslovkou v počtu misí se k vám nabalují stále nové druhy hned z několika kategorií. Začínáte tak s obyčejnými pěšáky, pak se přidají plamenometčící, bazookaři, přibude tank, protiletadlový kanón, tank, stíhačka, vrtulník, bombardér a tak dále, a tak dále. Nabídka druhů je víc než pestrá, navíc ne všechny strany mají zástupce všech typů, takže se takřka neustále setkáváte s něčím novým.

Jednotky staví na klasickém a logickém systému kámen, nůžky, papír, kdy pěchotu zničí tanky, tanky zmasakrují vrtulníky a ty zase rozstřílejí na šrot protiletadlové kanóny atd. Nic převratného, ale pro určitý stupeň taktického uvažování dostatečné. Ono totiž ze zmiňované kombinace akce-taktika, hraje prim akce, což dokládá i možnost ovládnout libovolnou jednotku. Klidně tak můžete sednout do tanku a rozmašírovat nepřátelskou pěchotu na polygonovou kaši či za kniplem stíhačky sestřelovat jeden vrtulník a bombardér za druhým.

I díky tomu přes určitou plochost konceptu má zábava jiskru a spád. Akce střídá akci, díky intuitivnímu ovládání se i uprostřed lité přestřelky dobře orientujete a dokážete spíchnout tu a tam nějakou velmi efektní akci, kdy třeba po prolomení obrany povoláte ze zálohy číhající artilérii a srovnáte vše se zemí. Věčná škoda, že umělou inteligencí obdaření spolubojovníci si nedokáží sami od sebe vyhledat vhodný cíl dle jejich dispozic.

Zábavy kopec

Místy zbytečně zdlouhavé mise z prvního dílu se v BWii rozprostřely spíš do kratších a menších bojových fragmentů, což opět dodává hře spád. Primární úkoly opět doplňují i sekundární, jejichž splnění celkovou válečnou snahu ulehčí, po každé misi jste zhodnoceni dle rychlosti, síly a taktiky. Nic nového.

Ovšem to se nedá říct o novinkách v podobě námořních jednotek a budov. Plavidla nově posouvají bojiště i na širý oceán, kdy se můžete postavit za kormidlo křižníku, fregaty, ponorky či třeba transportu. Budovy pak lze zajmout pěchotou a dle daného typu (kasárna, továrna, letiště…) získáváte posily či třeba i přístup k novému typu jednotek.

Jak už jsem zmínil, kampani si projdete 20 misí, což je stejně jako v předchozím díle a zhruba stejnou dobu vám zabere i jejich splnění. Ovšem pro BWii to neznamená konec zábavy, protože jedna z největších šmouh byla setřena a multiplayer tentokrát nechybí. Nabízí tři módy, kooperativní hru, assault a skirmish. V kooperativní hře každý z hráčů dostává pod velení předem danou armádu složenou z určitého typu jednotek. Vy tak můžete mít ideální likvidátory leteckých jednotek, váš kamarád zase dokáže hravě nadělat z pěšáků řezanku. Bez společné spolupráce cíle mise nesplníte, jak prosté.

V Assault se strany dělí na útočníky a obránce. Útočníci musí splnit dané úkoly, obránci jim v tom musí pochopitelně zabrání. Poslední mód, skirmish, je ve zkratce totální masakr. Kdo pobije během časového limitu nejvíce protivníkových jednotek, vyhrál. Musím ocenit, že multiplayerová hry byla vždy laguprostá, ovšem ocenil bych možnost si zvolit něco víc, než jen pouze mapu, na které se bude bitva odehrávat.

Naleštěné tanky, nažehlené uniformy

Pokud v něčem BWii opravdu exceluje, jedná se o celkovou technickou stránku hry. Několikrát glorifikovanou cartoonovou stylizaci jen zvýrazňují pečlivé vymodelované jednotky všech paňáců, vozítek a prostě vší té vojenské mašinérie. Barvami hýří i samotné herní lokace, s podnebím zobrazujícím daný kout světa, kde zrovna dupou vaše naleštěné kanady. Na pozitivních dojmech z prezentace už jen dodává správně válečně-pochodová hudba, realistické zvuky a velmi vydařený dabing. Prostě samá pozitiva. Mno, možná tedy dohled na bojištích mohl být větší, ovšem pokud zrovna nesedíte za kniplem, moc vám vadit nebude.

• Grafika a styl
    • Atmosféra
    • Nové nápady
    • Zábavnější kampaň
    • Multiplayer
    • Místy chaos na bojišti
    • AI by potřebovala vyleštit
    • Minimální upravitelnost multiplayeru

Battalion Wars 2 staví na pevných základech prvního dílu, který hned v několika ohledech vyšperkovává. Taktické možnosti se sice nerozrostly, spíš hra ještě o trochu víc inklinuje k větší akčnosti a lineárnosti. Což osobně nepokládám za chybu. Pokud se vám líbil první díl, není skoro co řešit. Pokud však BWii hledáte konzolovou verzi Advance Wars, budete rozhodně (opět) zklamáni. Volba je už tradičně na vás.

Zvuk: 9/10

Nové jednotky, nové nápady, zábavnější kampaň a staré osvědčené principy. Batalion Wars opět nezklamala. Jen nesmíte čekat té taktiky až příliš.