Recenze: Battle for Wesnoth - návrat starých časů

Dovolíme si dnes lehce fušovat do řemesla našich kolegů z FreeHer, když se rozepíšeme o strategii s cenou proklatě nízkou. To však nic neubírá na jejích půvabech. Snad se budou všichni kochat strategickými principy, které jim Battle for Wesnoth přinese.

Žánr: tahová strategie
Výrobce: David White
Vydavetel: není
Nároky: minimální
Operační Systém: Libovolný
Cena: Volně ke stažení

S příchodem Vánoc má nejeden hráč hluboko do kapsy. Kupovat dárky pro všechny známé a k tomu utrácet i za hry je často výkon, po němž člověk najde v peněžence pouze díru. Každý však řeší vzniklou situaci jinak a vzhledem k tomu, že nedávno vyšla první oficiální verze strategie Battle for Wesnoth, mohu vám nabídnout svoji oblíbenou hru zdarma.

Hrajeme zadarmo

Možná jste si o Battle for Wesnoth četli kdysi dávno u kolegů na serveru FreeHry, ale tehdy se jednalo o jednu z vývojových verzí hry. Nyní již můžete hrát konečně ve verzi 1.0.2, která je s mnohými vývojovými stupni jen těžko srovnatelná. Pokud se zabýváte licencemi, vězte, že Battle for Wesnoth je distribuována na bázi GPL, která umožňuje její volné kopírování.

Kdo se bojí, nesmí hrát za skřety * Operace Pouštní bouře * Operace Tora Bora

Konec tlachům o penězích, vrhněme se konečně do hry. První, co vás nejspíš příjemně překvapí, je výběr jazyka, kde mezi řečmi celého světa narazíte i na naši mateřštinu. A co mohu z dlouhých večerů u hry strávených posoudit, jedná se o překlad velmi zdařilý, přestože, a nebo možná právě proto, že na něm nepracovali profesionálové, ale herní nadšenci. Je pravda, že často zkušený hráč dokáže lépe vystihnout některou část hry, než situace neznalý překladatel. Zde se vše povedlo a těžko hledat nějaké výtky.

Po bitvě je každý Fantasy Generálem

Pokud bych měl hru přirovnat k některé starší a známější, asi bych si za příklad vzal sérii Generálů, konkrétně pak Fantasy General. Pamětníci již možná vědí, odkud vítr vane, pokusím se však lehce nastínit, kam jsme se dostali. Podle toho, že přirovnávám zrovna k Fantasy General, je jasné hned několik věcí. Zaprvé se jedná o hru fantasy - a hlavně se můžeme dočkat povedené tahové strategie. Stejně jako u slavného předchůdce nás tak čeká spousta šestiúhelníků a snaha využít jich svojí armádou co možná nejlépe.

Základním bodem vaší strategie je, jako vždy, nějaký ten hrdina. Postupně získává zkušenosti a z mladíka s dřevěným mečem se stává obávaný bijec obrů, který se elegantně vypořádá i s nejedním drakem. Zkušenosti však získávají i vaše jednotky, takže ke konci některého z tažení máte místo hordy vojáčků záklaďáčků, kteří jsou rádi, že si nevrazí meč sami do sebe, hrstku elitních bojovníků nevídaných schopností. Zcela klíčový je pak postup po úrovních, kdy při dosažení dostatku zkušeností se jednotky mění v jiné, lepší.

Miniseriál, jak udělat z jezdce rytíře - Dojeďte k hrdinovi * Zabijte jej * A povyšujte

A právě v tuto chvíli přichází jedno z nejtěžších rozhodnutí. Mám jí ze svého lukostřelce udělat mistra luku, jenž na kilometr vytvoří nepříteli další oko, nebo se raději budu starat o univerzálního bojovníka, který vládne jak lukem, tak i mečem, a navíc se umí skvěle maskovat? Bude z mého jezdce mocný rytíř s kopím, jež udělá z desítky protivníků jednohubku, nebo raději paladin připravený modlitbami vyléčit veškerá zranění spolubojovníků? Jakou armádu si sestavíte, záleží jen na vás. Můžete mít od každého něco, nebo se zaměřit pouze jedním směrem - pokaždé je tažení dohratelné.

Táhněte třeba na hrad

Stále se zde zmiňuji o nějakých taženích, je tedy třeba vysvětlit, že základem hry jsou čtyři kampaně různé délky, které procvičí vaše strategické schopnosti za různé strany. Každá z kampaní je provázena slušným příběhem, nečekejte však žádné složité videosekvence. Vše je vyprávěno hezky postaru, pomocí dialogových oken; zase ale máte možnost v některých místech zvolit směr, kterým se hodláte ubírat dále. Bohužel se nedá mluvit o nějaké větší příběhové volnosti, protože kampaně jsou spíše lineární. Zato si jich můžete stáhnout tolik, že vás po ukončení jedné nebude muset mrzet, že ji znáte jako své boty.

Za rychlou hru dostanete odmenu * Princezna vás nemá ráda * Před doupětem nekromanta

Každý stratég ale ví, že válku rozhodují hlavně jednotlivé bitvy, do kterých se tedy po hlavě vrhneme. Pokud ale hrajete, je lepší než zběsilý přístup zvolit pozvolné přemýšlení. Nalézt vhodný způsob, jak přemoci přesilu protivníka, si občas žádá rozvahu. A to ještě nemluvím o tom, že vás žene limit na počet kol, během kterých musíte zvítězit. Ten je však povětšinou dostatečně volný, aby se i pomalu kráčející armáda dostala k vítězství včas.

Nehoda není náhoda

Jakmile dojde na setkání s nepřítelem, rozhoduje hned několik věcí o výsledku boje. Nejdůležitější je samozřejmě zvolit vhodnou zbraň. Je jasné, že útočit pěšákem na střelce by se ukázalo jako skvělá taktika na výrobu ježků, ovšen problém by nastal ve chvíli, kdy by na vaší straně byl právě onen pěšák. Stejně tak se hodí zamyslet se nad vhodným terénem - koňům se nejspíše nebude moc líbit v jeskyních nebo v lese, kde zase budou kralovat elfové se svými zbraněmi. A nemalou měrou přispívá k výsledku i náhoda, takže se nedivte, když vaše elitní jízda padne mečem skřetů.

Ono vůbec při každém útoku se sice zobrazuje pravděpodobnost na jednotlivé zásahy, můžete dokonce nechat počítač odhadnout výsledky souboje ještě před jeho započetím, teorie se však od praxe značně liší. Nejednou se mi stalo, že moji elfové v lese útočili na protivníka ve vodě a i když se mé čtyři zásahy zdály skoro jisté a protivníkova šance na výhru byla mizivá, náhoda rozhodla přesně opačně.

Pojďme si zahrát lodě * I na oficiálních serverech narazíte na našince * Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Ve hře pro jednoho hráče toto možná zamrzí, ale nějak to přejde, přinejhorším je tu možnost nahrát hru. Horší ovšem je, pokud si budujete nedobytnou pozici proti živým protivníkům a právě takováto vrtkavá štěstěna vám celý plán zhatí. Zase je třeba uznat, že hra ve více hráčích je velmi přitažlivá a nabízí hned několik zajímavých nastavení. I nejmenší mapa se může zvrhnout ve zběsilou řež a abych pravdu řekl, stává se tak velmi často.

Jen si představte prostor o pár desítkách políček a na něm desítku hrdinů. I když se každý z nich snaží o udržení armády, ta rychle padá a za chvíli je možno vyrazit do další bitvy. Stále přitom mluvíme o tahové strategii, kde je třeba více přemýšlet, než rychle jednat.

Není všechno zlato

Už nyní se těším na diskuzi pod článkem, kde se opět budou dohadovat zastánci moderní 3D grafiky s fanoušky 2D. Dle mého je ale zobrazení v Battle for Wesnoth dostatečné. Nejedná se sice o žádné grafické orgie, ale je jasné, co která jednotka představuje. Můžete sice namítnout, že různé grafické efekty jsou slabší, ale jakmile se do hry ponoříte, nebudete chtít jinak. Ke všemu hru doprovází jednoduchá melodie, která neruší a příjemně vás vtáhne do fantasy prostředí. Přičtěme ještě zvuky, které sice neohromí, ale ani neznechutí a máme pohodovou atmosféru pro strategickou hru.

• Cena
  • Nutnost přemýšlení
  • Vylepšování jednotek
  • Čeština
  • Náhoda
  • "jen" průměrná grafika

Těžko říci, zda by Battle for Wesnoth prorazila i proti komerčním titulům, ale pokud ji srovnám třeba s Warlords, spíše s posledními díly série, řekl bych, že z boje odchází se ctí a v některých věcech dokonce slavnou sérii poráží. Nejedná se sice o potěchu oka, zato se však mnohem lépe bavíte. A záleží už jen na vás, co od her očekáváte. A pokud se vám hra nelíbí, klidně si ji změňte, není to nic těžkého.

Grafika: 5/10
Zvuky: 5/10
Multiplayer: 9/10