Recenze: Battlefield 2 – hit léta?

Po nekonečném čekání, kdy jsme byli krmeni stovkami nadšených preview, podrobných rozhovorů a lákavých tiskových zpráv, přichází druhý díl populární série Battlefield. Vzali jsme si proto opravdu přísná měřítka a ve vyčerpávající recenzi vám povíme, zda si zaslouží přízvisko "letní megahit".
Recenze: Battlefield 2 – hit léta?
Seznam kapitol
  1. Vzhůru do pouště!
  2. Jak vypadají duny?

Žánr: online akce
Testovací sestava: AthlonXP-2500+, 512MB DDR400, Radeon 9600pro 128MB, WinXP prof.
Doporučená sestava: Procesor 3GHz, 1GB RAM, GeForce 6800GT/Radeon X800pro, EAX audio
Výrobce: DICE
Vydavatel: EA
Vydavatel ČR: EA Czech
Homepage hry:
http://www.eagames.com/official/battlefield/battlefield2/us/home.jsp

Švédská firma DICE na sklonku roku 2002 nemohla vsadit na lepší kartu, než na válečnou first-person střílečku zaměřenou na klání mnoha hráčů. Jejich prvotina Battlefield 1942 zasáhla celý herní průmysl silou atomové bomby a dnes má již stálou a velmi početnou komunitu hráčů. Díky adrenalinovým bojům na rozsáhlých mapách, navíc poprvé s masivním využitím dopravních prostředků a válečných vehiklů, se Battlefield stal průkopníkem nového žánru.

  

Zátiší s oprýskanými domy na mapě Sharqi Peninsula

Dnes již můžeme napočítat další tři tituly nesoucí jeho jméno. Dva datadisky pro původní hru byly jen takovým předkrmem před volným pokračováním. To se objevilo v roce 2004 s podtitulem Vietnam, kde jsme si mohli vyzkoušet pověstné peklo na vlastní kůži. Ač někteří zpočátku Battlefield Vietnam považovali za právoplatného následníka trůnu, brzy je samotní autoři vyvedli z omylu oznámením plnohodnotného druhého dílu.

Zpátky do budoucnosti

Battlefield 2, na rozdíl od svých starších sourozenců, opouští svazující historické reálie a zavádí nás na současná bojiště, stylem připomínající Blízký východ. Švédští scénáristé si po vzoru Toma Clancyho tentokrát vzali na paškál fiktivní konflikt tří znesvářených stran; USA, Číny a Středovýchodní koalice (Middle East Coallition, neboli MEC), z nichž poslední jmenovaná supluje libovolnou arabskou zemi.

Stejně jako v Battlefield Vietnam má každá z frakcí naprosto odlišné vybavení. Ať už to jsou ruské tanky na čínské straně nebo pušky AK-47 v rukou Středovýchodní koalice, všichni jsou nějak výjimeční. Autoři odmítají rovnici MEC = islamističtí extremisté a v zájmu politické korektnosti hry se ve hře neobjevují ani sebevražední atentátníci a nic, co by se mohlo dotýkat současné citlivé situace ve světě. 

  

Nejhezčí pohled na svět je z kokpitu helikoptéry * Exkurze do Temelína * Jako medik můžete oživovat padlé spolubojovníky

Poté, co jsme se seznámili s novými stranami, je důležité hned zkraje zmínit jednu z hlavních novinek. Díky četným statistikám, jež monitorovaly hranost jednotlivých modů v předchozích Battlefieldech, se autoři rozhodli zredukovat počet herních variant na pouhopouhou jednu, a to konkrétně Conquest. S principem zabírání strategických bodů na mapě a jejich následného bránění před nepřítelem přišel již Battlefield 1942 a tehdy šlo o opravdový průlom v obecném nahlížení na multiplayerové hry. Fragování v Quake šlo stranou a všichni se alespoň na chvíli ponořili do intenzivních bojů o důležité kóty, jejichž držením ubývaly protivníkovi body až na nulovou hodnotu, která značila porážku. Popravdě řečeno mi tato změna v Battlefield 2 vůbec nevadí, ba naopak. Conquest je v nyní výrazně lepší, větší a zábavnější.

Commander mode
aneb staňte se velitelem

Velitelský mód je jednou z nejpřínosnějších featurek, se kterými Battlefield 2 přišel. V praxi funguje takto: na začátku respawnu si kdokoliv může podat žádost na post velitele a ostatní mu ji buď schválí nebo zamítnou. V případě úspěchu ve volbách se pak stačí stiskem klávesy (defaultně capslock) přenést na velitelskou obrazovku. Odtud máte celé bojiště jako na dlani; zelená kolečka značí jednotlivé aktivní čety, přičemž každé lze dát konkrétní rozkaz jako útoč, braň pozici, přesuň se apod. Kromě komandování vojáků na bojišti lze povolat dělostřelecký útok, shodit bednu se zásobami či vypustit speciální průzkumne roboty, jež odkryjí všechny nepřátelské pozice v okolí. Součástí velitelské obrazovky je i chatovací okénko a dokonce máte možnost posílat vzkazy přímo konkrétním četám operujícím na bojišti.

Bigger, better and longer

Jádro hry však přes všechny změny zůstalo nedotčené, jen do něj autoři napumpovali doslova koňskou dávku nové energie, která dělá z Battlefield 2 více než jen důstojného pokračovatele známé značky. I když ve Švédsku přemýšleli o ztvárnění ve hrách dosud nepříliš využité První světové války, nakonec zvolili současnost se všemi moderními výdobytky; tanky a vrtulníky, satelitními průzkumy a laserem naváděnými střelami. To vše zabalili do prostředí, v němž jasně dominuje matný odstín žluté a šedé; na mapách se totiž mísí městská zástavba a pouštní pustiny s tetelícím se horkým vzduchem na horizontu.

Na obrovských, oproti Battlefield Vietnam až několikanásobně větších mapách se opět setkávají dvě strany bojující proti sobě všemi prostředky. Tedy nejen zbraněmi pěchoty, ale i za pomoci vzdušné podpory, letadlových lodí a obrněné techniky. Základních dvanáct herních map má navíc další dvě varianty, lišící se podle počtu hráčů. Varianty pro 16 hráčů jsou opravdu značně ořezané, čítají jen pár strategických bodů o něž se většinou pere jen pěchota a výsledkem je čistá akce.

Rozdíl mezi malou a střední mapou (pro 32 lidí) je však opravdu radikální a teprve v tomto případě Battlefield 2 odhaluje svůj pravý potenciál a hráči pochopí hlavní smysl hry. Je to válka a ve válce nesmí chybět tanky, letadla, vrtulníky, lodě či stacionární kulomety pro obranu klíčových pozic. Vše je pochopitelně plně ovladatelné a není lepšího pocitu, než když se do transportní helikoptéry Blackhawk nasáčkuje osm hráčů; dva pilotující stroj, dva obsluhující postranní rotační kulomety a zbytek se pěkně veze, případně se chystá na výsadek do týlu nepřítele.

  

Už hoří! * Strike at Karkand je jedna z nejlepších map * Chce někdo oheň?

Majestátnější dojem pak již budí jen největší možná varianta pro 64 lidí, kdy se velikost samotného bojiště příliš nemění, zato se zvyšuje počet strategických bodů, vozidel a kulometných opevnění. Čtyřiašedesát lidí usilujících si vzájemně o krk na jednom serveru je již celkem slušná psina, ale to už je koneckonců v dnešních hrách tak trochu standard a bez jistých vychytávek, které Battlefield 2 nabízí, by se nejednalo o nic převratného. Jenže...

Sólisty nechceme!

Tvůrci tak skvělých her jako Battlefield 1942 a BF Vietnam nejsou žádní nováčci a svému novému dílu nepřiřkli přízvisko „týmová akce“ jen tak pro nic za nic. Kooperace se ve druhém díle stává alfou a omegou celého konceptu, zásady týmové spolupráce pak téměř svatou knihou. Stejně jako ve skutečné válce, i zde je celá armádní mašinérie rozvrstvena na několik částí, jež se navzájem ovlivňují - a ve většině případů nemůže jedna bez druhé existovat.

Jeden vyvolený hráč z každého týmu se po zvolení stává vrchním velitelem celého týmu. Jako jediný má možnost pohledu na celé bojiště, které má pak jak na dlani díky podrobné mapě, na níž jsou označeny všechny spřátelené jednotky. Commander, jak se jeho funkce nazývá v žargonu hry, je zkrátka bohem; dává příkazy ostatním vojákům, značí místa k bombardování či shazuje zásoby tam, kde jsou potřeba.

Commander by však byl jen trapným šaškem schouleným nad jakousi mapou kdyby nebylo bojových velitelů a jejich čet. Chaos, který jinak vzniká na serverech mnoha masivně multiplyerových akcí (Joint Operations, až pro 100 lidí), je v Battlefield 2 usměrněn přítomností čet čítajících maximálně šest vojáků včetně velitele. Tyto samostatně fungující celky operují samostatně v boji a na základě příkazů komandéra plní úkoly a odhalují nepřátelské pozice. 

  

Do Humwee se vejde až pět vojáků najednou * Brokovnicí toho na dálku příliš netrefíte * Zato odstřelovačkou trefíte i mouchu

Velitelé čet jsou jakousi prodlouženou rukou vrchního velitele a mezi těmito postavami probíhá čilá komunikace. Commander označí na mapě cíl útoku a bitevní velitel dá příkaz své jednotce, aby jej vykonala. Prosté věci slaví největší úspěchy a v případě Commander módu v Battlefied 2 toto moudro platí na sto procent.

Velký Bratr tě sleduje!

Propracovaný systém hry jde však ještě dál a to hlavně díky hodnotícímu systému, jenž sleduje celou vaši kariéru na oficiální serverech. Od připojení až po odpojení jste bedlivě monitorováni a vaše výkony jsou děleny do mnoha kategorií jako například nejlepší medik, odstřelovač, týmový hráč a s trochou ironie i kemper. Dobré výsledky pak vedou k jistým výhodám ve hře.
Vysoko hodnocení hráči, kteří se mohou pochlubit kapitánskými hvězdami, mají přístup ke speciálnímu vybavení a dalším bonusům (priorita při požadavku na velitele čety apod.). Podobná filosofie již nějaký ten pátek funguje velmi dobře v projektu America´s Army a my nejsme na pochybách, že v Battlefield 2 tomu nebude jinak.

Technologie konečně dozrála do té míry, že se v DICE rozhodli implementovat do hry plnou podporu VOIP (voice over ip), navíc bez potřeby jakéhokoliv externího programu. Ke speciální edici Battlefieldu 2 dostanete šikovný headset, jenž pak stačí zapojit do zdířky a už to frčí, komunikace se spoluhráči je v plném proudu. Šikovné je i to, že hovor probíhá pouze mezi lidmi ze stejné čety a tak se nemusíte s nikým překřikovat.

  

Bez dopravních prostředků by to nebyl Battlefield

Výhody takového řešení jsou opravdu nepopsatelné slovy, avšak ani ti bez možnosti hlasově se projevit nebudou o komunikaci s ostatními ochuzeni. Podle současného trendu rolovacích menu se vám po zmáčknutí příslušné klávesy objeví kruhová nabídka, s jejíž pomocí není problém dohodnout si prakticky cokoli.

Charakteristickým znakem her ze série Battlefield byla vždycky povolání, z nichž si hráči vždy na začátku akce vybrali. Tentokrát jich je celých sedm a nutno říci, že jsou zase o něco vyváženější než v minulosti. Počínaje speciální jednotkou a protitankovým specialistou konče má každé povolání své pro a proti. Kromě výše zmíněných dvou kitů se budete moci převléknout za medika, popadnout francouzák coby mechanik, stát se klasickým útočným pěšákem, zásobovat své druhy střelivem v roli záložáka (support) či zírat do teleskopu odstřelovací pušky.

V následující kapitole se dozvíte, je-li Battlefield 2 opravdu tak dokonalá, jak se až dosud jeví...

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce
Výrobce: DICE | Webové stránky hry
  • odlišný styl hry
  • kotvu a lano
  • speciální jednotky
  • nevyvážených profesí
  • team killů ve tmě

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Plus a Sundered zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Pl…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

10.  1.  2020 |
Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „fotografují“ úchvatné snímky

Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „f…

Stále více her začíná nativně využívat foto režimy a my se tak můžeme dívat na umělecká díla hodná našich obrazovek.

21.  1.  2020 | | 6 N/A
V Assassin

V Assassin's Creed Ragnarok procestujete Evropu, p…

Další díl populární série začíná unikat na internet stále více a oficiální odhalení už je víceméně na spadnutí.

11.  1.  2020 | | 5 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 10 N/A