Recenze: Battlefield 2142 – budoucnost války

Roboti a vznášedla místo tanků, stíhaček a vrtulníků. Nový unikátní mód, který měl do hry přinést velké oživení v podobě létajících pevností. Vylepšená a i tentokrát dech beroucí grafika. Nový přírůstek do série Battlefield sliboval mnohé. Splnil vše? Ano. Stačí nám to? Otázka do pranice.

Typ hry: Multiplayerová akce
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 2,5 GB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: Digital Illusions (
Vydavatel: EA (
Distributor v ČR: EA (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Pomalu se stalo zvykem, že co rok, to nový Battlefield. Už potřetí se tak po pravidelné dvanáctiměsíční pauze setkáváme s novým přírůstkem do multiplayerově orientované rodiny. Jak už jsem ale naznačil (a ostatně i nepříliš povzbudivé první dojmy z nedávno vypuštěného dema), potlesk ve stoje vývojáři tentokrát nemohou očekávat.

Skoro jako Star Wars * Po bitvě… je smutno všem * Malý, neškodný robůtek

Autoři přitom do puntíku splnili všechno, co si předeslali. Možná v tom je ale právě problém: oni neudělali nic navíc. Nic vás zde nepřekvapí, žádným způsobem neuchvátí a ani nepoznamená. Od začátku do konce jde o klasický Battlefield. Se vším dobrým, ale i špatným.

Evropa kontra Asie

První, co vás patrně zarazí, bude náznak příběhu. Skok do budoucnosti v mnohém překvapí – a teď nemám namysli jen technickou stránku věci (zbraně, roboti apod.). Zemi postihla doba ledová a jediným vhodným místem pro život se stala jižní polokoule. O tu se samozřejmě vedou spory; a vzhledem k vážné situaci neváhají jednotlivé národy sáhnout po zbraních a bojovat o životní prostor za každou cenu. Ono to s těmi národy nebude zas tak horké – ve hře jsou pouze dva (Evropské společenství a Asijská koalice). Nicméně na pořádnou válku to stačí.

Zasazení do dvaadvacátého století sice může svádět k tomu, že by autoři opustili Zemi a zkusili krom klasických pozemních soubojů zpracovat i kosmické laser-bitvy, podobné psí kusy se ale nekonají. Bojiště vás přenesou na známá místa, i když to tak nemusí na první pohled vypadat – přece jen je ale jasné, že všechno bude za sto padesát let úplně jinak. Připraveny jsou mapy prakticky ze všech kontinentů. Zaujme hlavně zmrzlý Berlín, gibraltarská pevnost a jakási písečná oblast v Africe.

Boje v interiérech také nejsou k zahození * Titán v rozkladu * Exkluzivní výbuch

Jednotlivé lokace ničím výrazným nepřekvapí; v herním systému nejsou žádné patrné změny a jediná odlišnost spočívá opravdu jen ve vizuální podobě. Jednu příjemnou maličkost ale můžete pozorovat už po prvních minutách hraní. Battlefield 2142 přináší atmosféru! Sice temnou, depresivní a na hratelnost pražádný vliv mající, přesto ovšem jde o vítanou novinku, díky níž je hra… uvěřitelnější. Zní to bizarně, vhodnější slovo mě ale nenapadá. I když se svým herojem létáte jako vítr, necítíte se nijak výjimeční. Nadále je vítězství hlavně otázkou cviku (závislost: kdo víc trénuje, víc vyhrává), nicméně poražení se tentokrát cítí lépe. Mají pocit, že velkou roli hraje štěstí. Asi to bude tím tajemnem, které je cítit z každého rohu.

Souboj titánů

Všechny předchozí díly série sázely na mód Conquest. Od přebírání vlaječek vývojáři nyní přecházejí k mnohem složitějšímu (ale o to zábavnějšímu) systému. Nad bojištěm létají tzv. Titáni, což jsou zdejší obdoby bitevních lodí. Každý Titán má generátor, o nějž vám půjde především – a vašemu soupeři taktéž. Musíte za každou cenu ubránit generátor svého Titána, a přitom se ještě snažit zlikvidovat protivníkům generátor. Dostat se na palubu protivníkovi lodě je ale složité. Nejdříve musíte ovládnout rakety, abyste mohli oslabit obranné štíty lodi. Až se vám povede i to, můžete se nechat katapultovat na její palubu – ani tím ale nemáte vyhráno. Čekají vás ještě čtyři tzv. terminály, které je taky nutno zničit. A teprve po nich samotný generátor…

Tři na jednoho? Srabi! * Uděláme si ohňostroj * Tank – velký, vcelku rychlý a hlavně nebezpečený

Nový mód si žádá i nový přístup. Mnohem větší důraz je kladen na souhru v týmu: naráz musíte zastat jak obranu, tak útok. Je sice hezké, že ovládnete rakety a dostanete se až na palubu protivníkova Titána, je vám to ale k ničemu, když si necháte odkrytá záda – můžete si pak být jisti tím, že vaše štíty brzy také poleví a i na palubě vašeho Titána se objeví nečekaní hosté. Vyhrát tentokrát opravdu není jednoduché. Na druhou stranu nemusíte pomyslnou flintu do žita házet ani v případech, kdy máte k prolomení nepřítelova štítu daleko a protivník už naopak bude klepat vašemu Titánovi na vrata. K zachránění situace je většinou času dost – když budete mít samozřejmě dost štěstí a hlavně schopné spolubojovníky, na nich záleží snad jako nikdy.

Trvalá motivace

Ještě před atmosférou by vás lehce mohla šokovat povolání – v základu jsou totiž k dispozici pouhá čtyři (voják, odstřelovač, raketometčík a kulometčík). Skutečnost je však jiná; mnohem lepší než se na první pohled zdá. Povolání nebyla nijak okrájena, ale naopak rozšířena: dělí se i na různé podtřídy, které můžete sami ovlivnit. Záleží jen na vašem umu a následně i počtu vyhraných bitev. Za ně sbíráte body, které jsou důležité pro další rozvoj vaší postavy. Slouží totiž jako prostředek k nakupování lepších zbraní, zpřístupnění dalších profesí (čtyři jsou opravdu jen na začátku) a také k vylepšování schopností vašeho svěřence (ovlivnit můžete třeba rychlost běhu).

Červenka * „N-715-56.LO? Směšné jméno, ještěže se moje pistole jmenuje M-714-38.PK“ * Ústup někdy není na škodu

Zpřístupňování bonusů probíhá okamžitě; prakticky za každou bitvu vás čeká nějaká odměna. Hra vám ale nikdy nedovolí vylepšovat průběžně všechny oblasti, což by případně mohlo vést k tomu, že byste byli mnohanásobně lepší než většina soupeřů. Vylepšovat sice můžete, ale dobře si musíte rozmyslet, co a jak. Hráči jsou navíc rozděleni podle výkonnosti. Nikdy se tak nestane, že by se výrazně slabší jedinci dostali do bitvy s ostřílenými vojáky.

Po grafické stránce se nic nemění. Battlefield 2142 využívá stejný engine jako předchůdce s dvojkou v názvu. Není to nejlepší, ale stačí to. Hratelnost je ostatně natolik akční, že na vnímání nějakých nedostatků moc času není. Bohužel zůstává nejen grafické zpracování, ale i otravné loadingy. Otravné? Máte pravdu, slabé slovo. Před nahráním mapy si stihnete hodit sprchu a ještě si vypít kafe.

• Skvělý mód Titán
  • Tradičně skvělé a rozlehlé mapy
  • Atraktivní motivace v podobě odemykání bonusů
  • Rychlejší a týmovější pojetí hry
  • Nehorázně dlouhé nahrávací časy
  • Prakticky žádné změny

Battlefield 2142 nejlépe vystihuje známá scénka Divadla Járy Cimrmana o topení zlých dětí. „Ne že by se utopily, ale napijou se, to jo.“ Budete se bavit, ale zážitek nebude ani zdaleka tak dobrý, pokud už za sebou máte některý z předešlých Battlefieldů. Člověk tohoto fenoménu doposud ušetřený by však váhat neměl, u něj je riziko utopení velice reálné. Nový mód a sebekvalitnější motivační systém však ještě nedělají novou hru.

Jako pokračování nic moc. Změny sice jsou, ale je jich málo, takže na lepší jak sedmičkové hodnocení nestačí. Pokud jste ale neměli s žádným Battlefieldem tu čest, není lepší příležitost, jak se seznámit.

Žánr: Akce | Multiplayerová akce
Výrobce: Digital Illusions | Webové stránky hry
  • Skvělý mód Titán