Recenze: Battlefield Vietnam – vietnamská jatka v novém

Bojiště. Místo, na kterém se střetávají armády i vojáci každé zúčastněné strany s jediným cílem – zabít nepřítele a vyhrát bitvu. Místo plné smrti a boje za směšné ideály. Taková je realita a přesně takový je Battlefield Vietnam. Pokud jste se toužili stát součástí bojujících vřav, máte jedinečnou příležitost. Kvalita zaručena!

koupit

Adrenalinová akční hra za akční cenu. Pořiďte si ji v našem obchodě s výraznou slevou! Nabídku dalších titulů s velkými slevami najdete na adrese vltava.doupe.cz.

Typ hry: Akční FPS
Multiplayer: Ano, až 64 hráčů přes LAN nebo internet
Minimální konfigurace: Procesor 933 MHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 64 MB grafická karta s hardwarovou podporou DirectX 8.1
Doporučená konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 2 GB na HDD, 128 MB grafická karta s hardwarovou podporou DirectX 8.1
Testovací konfigurace: Procesor 2,6 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GeForce 4 Ti4200
Výrobce hry: Digital Illusions (
Distributor hry: Electronic Arts (
Distribuce v Česku: EA Czech (

Battlefield Vietnam nám jeho tvůrci přináší téměř přesně rok a půl po vydání původního Battlefieldu 1942. Asi logicky tak každého napadne, co že se za tak krátkou dobu stačilo změnit, když autoři čekání na pokračování ještě zkrátili dvěma datadisky? A právě zde se základna fanoušků původního BF 1942 rozdělí na dvě poloviny, do dvou válčících frakcí – pro jednu bude nová hra jen přehlídkou minima inovací, pro druhé bude plnohodnotným nástupcem svého postaršího (a podotýkám veleúspěšného) bratříčka. Do jaké skupiny se zařadíte vy?

Loadovací obrazovka vás dokonce poučí * Výběr povolání vojáka * Obrněný transportér M113

Pořád je to stejná řežba

Herní styl a samotné pojetí celé hry se dle očekávání nezměnilo. Stále proti sobě stojí dvě armády, které mají stejný cíl – obsadit všechny vlajky na mapě a to dříve než soupeř. Aby však celá hra nepůsobila tolik přímočaře, každá ze stran si musí hlídat vlajky již obsazené – v opačném případě je může poměrně snadno zabrat protivník. Ze začátku to není nic těžkého. Jdete, vidíte vlajku, zaberete ji, nepřítel zatím nikde… V předcházející větě je důležité slovo „zatím“, protože takhle se obě znesvářené strany konfliktu blíží ke středu mapy. Právě zde je většinou vlaječka umístěna na zajímavém místě a až se tam dostanou, začne teprve to, o čem celý Battlefield je. Rozzuří se obrovské válečné bitky, které vám velmi často zvednou adrenalin v žilách. Dříve nebo později začne jeden tým vítězit a bude svého soupeře utlačovat a nutit ho stahovat se… A aby byl váš požitek ještě větší, nadělili nám autoři schopnost ovládat každý bojový prostředek, který na mapě najdete - o tom však až později.

Vítejte ve Vietnamu

Původní BF 1942 se odehrával na bojištích 2. světové války. Tady nastává první a určitě největší změna. Autoři totiž novou hru situovali do období, které je o 23 let bližší současnosti – konkrétně do roku 1965, který proslul zuřícím konfliktem ve Vietnamu. Změna prostředí s sebou přinesla nový arzenál zbraní, bojových a dopravních prostředků, ale také samotných map. Co všechno nám hra v tomto ohledu nabídne, právě to si popíšeme v následujících odstavcích.

Můj nejoblíbenější bojový prostředek * Vrtulník v akci * Kokpit amerického letadla

Jistě stojí za zmínku, že v případě BV máte při hraní na výběr už jen prakticky jeden jediný mód – Conquest, který jsem popsal na začátku recenze. Zbylé módy, které jste si mohli zkusit v BF 1942, se totiž ve hře neobjevily. Není se však čemu divit – žádný z nich se mezi aktivními hráči netěšil přílišné oblibě. Ve hře více hráčů můžete objevit ještě další dva herní režimy, ale jeden (Evolution) je jen mírně upravený Conquest a ten druhý (Custom Combat) také nenabízí žádné výraznější změny. To bych však osobně nebral jako nevýhodu, protože kouzlo celého Battlefieldu spočívá právě v zabírání vlajek či strategických míst. A strategické opravdu jsou, protože se na každém vaším týmem ovládaném území můžete respawnovat.

Nikdo není všeuměl

Jak už název odstavce napovídá, v BF jsou využity různé specializace vojáků. A jsou rovnou čtyři. Bohužel si tentokrát nezahrajete za medika, jako tomu bylo v BF 1942, ale to je kompenzováno lékárničkou, kterou u sebe nosí skoro každý voják. Takže nám zbyla specializace bojovníka na těžké zbraně, odstřelovací pušky, výbušniny a do čtveřice všeho dobrého tu máme ještě všestranného vojáka. Na výběru vašeho povolání závisí „výbavička“, kterou budete operovat, přičemž ke každé specializaci jsou přiděleny dva rozdílné sety. Já jsem si velice oblíbil zbraňového specialistu s nepřekonatelným vysoko-kadenčním kulometem M60, který v kombinaci s granátometem M79 dokáže nepříteli pěkně zatopit. Jak už jste však zřejmě pochopili, zlákalo mne hraní za americkou stranu konfliktu. Ne že by ta vietnamská byla špatná, ale přece jen mám raději US Army než Vietcong :). Když už jsem nakousnul otázku vietnamského partyzánského a mimochodem výborně vedeného odboje, musím se taktéž zmínit o severo-vietnamské armádě, na kterou autoři samozřejmě také nezapomněli. Jednotky Jižního Vietnamu však ve hře bohužel nepotkáte.

Scéna jako z filmu * Copak se asi stane, když uvolním ten klacík? * …Toto!

Nástroje určené k zabíjení

Všechny zbraně, kterými ve hře můžete kosit nepřátele, jsou založeny na skutečných předlohách a jistě vám tedy budou v mnoha případech známy. Ať se jedná o již zmíněnou „EM šedesátku“ nebo o snad nejznámější automat americké armády M16. Zálohu k hlavní pušce je tradičně ruční pistole. Američtí vojáci často používají revolver s klasickým bubínkovým zásobníkem. A kdyby i ten zklamal, musíte se spolehnout na ostrý armádní nůž, v případě jednotek Vietnamu na mačetu. Vietnamci podporovaní Sovětským svazem demonstrují svoji sílu klasickými ruskými výrobky jako je například nesmrtelný Kalašnikov nebo SVD Dragunov. U zbraní bych se ještě rád zmínil o skvostných animacích jejich nabíjení - jsou opravdu velmi povedené.

Vietnam, země mající mnoho podob

Ve hře najdete celkem 14 map. To se někomu může zdát málo, ale každá se liší natolik, že je to podle mě zcela optimální a dostačující počet. Mapy vystihují snad všechny pohledy na vietnamskou krajinu. Jsou tu kopce, hory, bažiny a močály, ale i města. Každá mapa je nezaměnitelná a nutí vás změnit styl boje. Tady bych tedy autory pochválil za rozmanitost herních prostředí. Většina z nich je navíc založena na historických reáliích, v podstatě  tak máte jedinečnou příležitost projít si nejslavnější bitvy celého konfliktu. Za zmínku jistě stojí také skutečnost, že jsou mapy oproti původnímu BF rozlehlejší.

Je libo dělo? * AK-47 je skvělá zbraň * Šálí mne zrak, nebo to jsou Kaťuše?

Motory, turbíny a rotory

Teď jsme se dostali k samotné podstatě Battlefieldu – možnosti ovládat a přivlastnit si vše, na co narazíte. Pokud jste si mysleli, že budete takzvaným „vlkem samotářem“, musím vás vyvést z omylu. Bez spolupráce minimálně dvou lidí si potenciálu většiny vozidel vůbec neužijete. Dám vám příklad: K čemu vám je džíp, když máte projet nepřátelskou linií a můžete se věnovat pouze řízení? Podobný pokus znamená jistou smrt. Zatímco pokud budete tři, jeden se ujme volantu, druhý těžkého kulometu a třetí si sedne jako spolujezdec, přičemž vám bude pomáhat svou vlastní zbraní.

Stejné je to i u tanků – řidič sám nic nezmůže a pokud chce dosáhnout úspěchu, musí mu pomoci střelec. Tyto zákonitosti platí v celé hře, z čehož plyne, že Battlefield je týmovou akcí a pokud budete hrát „na vlastní pěst“, daleko to k vaší smůle nedotáhnete. To jsem ale trochu odbočil – vás teď jistě zajímá, čím nás autoři překvapí tentokráte. Na straně Američanů je to obrněné vozidlo motorizované pěchoty M113 nebo tank Patton. Nechybí samozřejmě ani typický americký válečný džíp. Vietnamské jednotky na vás budou útočit tankem T-54 a jako alternativu k džípu zvolili autoři starý dobrý UAZ. A takovou třešničkou na dortu je skútr – motorka, která někdy představuje skutečnou hrozbu, stačí, aby se jí ujali dva zkušení hráči.

Detail vietnamského válečníka * Krásný západ Slunce na základně * Známý americký džíp

Bitvy se však ve válce neodehrávají jen na souši. Takže tu ještě máme čluny, letadla (takový Phantom stojí opravdu za to, ale Mig 21 taky není k zahození :)) a hlavně – vrtulníky. Ty jsou je naprostou novinkou, tento typ bojových strojů byl totiž poprvé masově nasazen právě ve Vietnamu. Leteckým kolosům dominuje americký Chinook, který dokonce zvládne přepravovat i tanky. Za Vietnam si můžete zalétat v Mi-8. Nepředstavujte si ale, že spustíte hru, nastoupíte do vrtulníku a je z vás bojový pilot. Ovládnutí těchto „mazlíčků“ vás bude stát trochu cviku a času, ale výsledek potom opravdu stojí za to. Pokud bych měl spočítat zbraně a různé další prostředky, které můžete k boji použít, tak mi ve výsledku vyjde něco okolo padesáti kousků, což je úctyhodný počet. Vše je přitom dobře rozděleno mezi obě strany a celá hra tak nabízí vyvážený poměr sil.

Jak se to hraje?

Nyní je ta pravá chvíle k tomu, abych napsal, že BFV je multiplayerová záležitost. A s ohledem na tento fakt byla také vyvíjena. Nemáte-li kvalitní připojení k internetu, hry jako takové si k vaší smůle příliš neužijete. Sice „jakýsi“ singleplayer nabízí, ale popravdě řečeno - za moc nestojí. Je tady jen tak „do počtu“. V podstatě můžu napsat, že se jedná o multiplayerovou hru, ve které živé hráče zastupují umělou inteligencí obdaření vojáci. Ti toho přirozeného rozumu ale moc nepobrali… Můžete je sice nepřímo ovládat několika příkazy, ale stejně si většinou dělají jen to, co sami chtějí. A bohužel to dělají špatně. Nedokáží smysluplně ovládat vozidla a naprostou katastrofou je případ, kdy ve své blízkosti spatří vrtulník. To je pak nic nezajímá, běží přímo k němu, vzlétnou a… spadnou.  Právě tyto neustále se opakující „kiksy“ umělé inteligence kazí celkový dojem ze hry proti počítači. Ve srovnání s původním Battlefieldem se ale mozek vojáku o něco zvětšil. Při boji mezi sebou mnohem více spolupracují a občas si s nimi užijete opravdu skvělé bitvy, jenomže v původním Battlefieldu nebyly vrtulníky… To, že se singleplayerem neměli autoři příliš velké plány, potvrzuje i fakt, že pro nás nepřipravili žádné mise nebo dokonce kampaň.

Té raketě už asi neuniknu * Spolujezdec je na bojišti životně důležitý * Efektní přebíjení revolveru

Multiplayer – náš spasitel

Všechno, co jsem napsal v předešlém odstavci, však kompenzuje vynikající multiplayer, u kterého se budete výborně bavit hodiny, dny, týdny a třeba i měsíce. Dá se říci, že BF nikdy nelze dohrát a tak může být jeho herní doba velmi krátká, ale i dlouhá. Záleží na každém a na tom, jak ho bude hraní Battlefieldu bavit. Multiplayer nabízí bitky mezi až 64 hráči, což je v našich podmínkách (rychlost a kvalita připojení) spíše sen než realita. Pokud ale máte stabilnější připojení, dostatečně se vyřádíte a nedáte na BFV dopustit. Myslím, že vše, na co v multiplayeru narazíte, jsem už popsal v předešlých odstavcích – jako doplnění vám tak doufám bude stačit jen informace, že je možné hrát jak přes internet, tak přes LAN. Pokud by se vás sešlo málo, můžete chybějící hráče doplnit boty.

Technické zpracování

Dnes jsou na trhu hry s úžasnou grafikou (například Far Cry) a brzy tuto skupinu titulů rozšíří další pecky v čele s Doomem 3. Jak v hodnocení technického zpracování obstojí Battlefield Vietnam? Začněme třeba grafikou. Vypadá skvěle, kvalit akce Far Cry ale nedosahuje. Oproti Battlefieldu 1942 je však rozdíl patrný. Nepropustnou vietnamskou džungli se grafikům podařilo ztvárnit téměř dokonale a všemožné speciální efekty jistě také oceníte. Asi nejpovedenější jsou postavy vojáků. Ti vypadají za každé situace skvěle a zejména animace jsou na prvotřídní úrovni. Zpracování zbraní je rovněž vynikající. Vozidla nevypadají vůbec špatně a městské mapy jakbysmet. Takže suma sumárum nemám snad žádné výhrady. Nějaké chybky se sice najdou (když voják běží po mostě, jeho stín se zobrazuje pod mostem, nikoliv na něm), ale ty jistě autoři opraví v nějakém tom patchi.

Sem bych hned odjel na dovolenou * Vysoká tráva ukryje třeba celou jednotku * Napalm, to je síla

Zvuková stránka za tou grafickou vůbec nezaostává – taktéž je skvělá. Zvláště hudba, která perfektně vystihuje atmosféru války ve Vietnamu. Při nahrávání map budete poslouchat ty největší šlágry tehdejší doby.

Ale abych BFV moc nepřechválil, musím se ještě zmínit o nárocích na hardware. Ty jsou dosti krvavé. Pokud nemáte 1 GB RAM, ve vysokých rozlišeních si příliš neužijete, rychlý procesor se vám bude také hodit a co se grafické karty týče, tak tady pozor – BFV ke svému spuštění vyžaduje kartu s hardwarovou podporou DirectX 8.1, takže nejméně GeForce 3. Majitelé GeForce 4 zbystřete – pokud vlastníte verzi MX, máte smůlu… Ovšem na mé sestavě (Athlon XP 2600+, 512 MB RAM, GeForce 4 Ti4200) jsem si zahrál celkem dobře – musel jsem však stáhnout grafické detaily z maxima a snížit rozlišení, jinak se z hraní v některých situacích stala slide-show.

• Rozmanitost lokací
  • Pěkná grafika
  • Skvělá hudba
  • Spousta herní variability
  • Vysoké hardwarové nároky
  • Nedotažený singleplayer
  • Horší umělá inteligence

Ano či ne?

Kdybych měl porovnat Battlefield 1942 s Battlefield Vietnam, musím s rukou na srdci potvrdit to, čemu mnozí hráči věřili již před vydání nového dílu – tedy fakt, že BFV je ve své podstatě pouze BF 1942 odehrávající se ve Vietnamu (z čehož tedy logicky plyne změna prostředí, zbraní a vozidel). Má nový engine a samozřejmě lepší grafiku, ale žádných zásadních změn jsme se nedočkali. Pokud se vám tedy líbila původní hra, bude se vám líbit i toto pokračovaní. Jestliže naopak nepatříte mezi její příznivce, patrně si vás nezíská ani válka ve Vietnamu. A pokud nemáte dobré připojení k internetu a nějaké to novější železo, avšak láká vás téma vietnamského konfliktu, musím vás odkázat na český Vietcong. V ostatních případech je Battlefield Vietnam určen právě pro vás.

Grafika: 8,5/10
Ovládání: 9/10
Hratelnost: 8,5/10

Pro příznivce série jasná volba, ostatním by se mohlo zamlouvat téma války ve Vietnamu. Ať tak nebo onak, Battlefield Vietnam je skvělá multiplayerová záležitost s nedotaženým singleplayerem, dobrou grafikou a krvavými hardwarovými nároky. Bohužel však do svého žánru mnoho nového nepřináší.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Žánr: Akce | Akční FPS
Výrobce: Digital Illusions | Webové stránky hry