Recenze: Besieger – mocní Vikingové útočí

Kdo by v dnešní době pohrdl dobrou RTS? Stavěním, útoky, finální invazí; to vše k nim neodmyslitelně patří. A co potom RTS s Vikingy? To tu snad ještě nebylo?! Mocní seveřané přichází a jejich sekery jsou ostřejší víc než kdy jindy! Pojďte se s námi podívat, jak si herní vývojáři poradili s tímto originálním oříškem. Teple se oblečte, protože vyrážíme na sever.

Typ hry: RTS s RPG prvky
Multiplayer: Internet, LAN
Minimální konfigurace: Procesor 1Ghz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5Ghz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Primal Software (
Distributor hry: DreamCatcher (
Distribuce v Česku: Hypermax (

Bývaly doby, kdy vyšly tři, čtyři RTS za rok a všechny byly skvělé, fenomenální, hratelné a průlomové. Dnes se píše rok 2004. Her s RTS zaměřením vychází 30-40 ročně. Mezi skvělé se pak mohou zařadit dvě až tři z nich. Kam se poděly doby Stracraftu či Red Alertu? Je snad dnešním trendem kvantita na úkor kvality a nápadu? Jeden velký byznys? Zřejmě ano. Živoucím důkazem mých slov je námi recenzovaný ,,Besieger”.

Mytologie bez mytologie

Přiznám se, že jsem velkým fandou historie a vůbec všeho, co s ní souvisí. Není mi samozřejmě cizí ani nordická mytologie. Když jsem se dozvěděl, že Besieger v sobě nese prvky severské mytologie, byl jsem hodně zvědavý, co mi hra nabídne. Avšak už po samotném spuštění hry jsem byl silně zklamán. Z ničeho nic se z monitoru vynořila jakási podivná létající dvanáctiveslice a já v tu chvíli věděl, že bude zle. Příběh o Vikinzích? O tom si, hráči, nechejte zdát. Nic takového vás tu nečeká. Tak si tedy pojďme konečně něco říct o kampani, která je hlavní náplní hry.

Hurá na ně * Aljaška je poslední nedotčený kout Země – tady žije Jack * Doufám, že to má na porcování hovězího…

Co je vlastně třeba vědět? Ve zkratce: v nepříliš rozsáhlém příběhu proti sobě bojují Vikingové a Cimmeřané. V kampani si vyzkoušíte hru za obě strany. To je v podstatě úplně všechno, neboť více toho ve hře opravdu není. Marně jsem pátral po nějaké rozmanitosti v příběhu, po nějakém tom kořeníčku. A nic, vážení přátelé! Co se týče využití severské mytologie ve struktuře herního scénáře, tak slovo ,,Wikings” je asi to jediné, čeho se zde dočkáte (nepočítám-li typické helmy vašich bojovníků).

V zemi zvané Besieger se tak budou odehrávat bitvy mezi dvěma znepřátelenými stranami – jak jinak. Ve hře je i mnoho rozličných ras jako třeba Ogrové. Významnou součástí herního děje jsou hrdinové. Hrdinů je zpočátku málo a jsou dosti zranitelní. Jedním z prvních je například Viking Earl Barmalay. Právě prostřednictvím hrdinů byly vývojáři do herního děje zasazeny ony slibované RPG prvky. Řadový hrdina totiž nabírá zkušenosti, kterých pak může využít v souvislosti s vylepšováním svých dovedností a schopností. Problém však nastává v momentě, kdy zemře. S jeho skonem totiž končí i mise. Každý z hrdinů oplývá pro něj specifickými schopnostmi. Kupříkladu kentaur Ghazimm je rychlý stejně jako střevní pochody tyranosaura trpícího průjmem. Svou rychlostí dokáže zlikvidovat opravdu každého.

Na vesnici jako doma

Základem celé hry je vesnice a život v ní. Vesničané jsou nejdůležitějším aspektem každé mise – těží totiž suroviny. To už tu bylo milionkrát a na hratelnosti je to znát. Mise jsou si neskutečně podobné a bude-li vás bavit neustále kontrolovat těžbu dřeva, železa a kamene (jak překvapivé suroviny), najdete ve hře zalíbení. Asi u čtvrté mise jsem ztratil přehled o situaci a nabyl jsem podezření, že se stále jedná o první misi. To, myslím, mluví za vše.

Takhle to vypadá, když někdo jí moc tabasca * Romantická scenérie nad bitevním polem * Dejte mu co proto

Co se stavby budov týče, vše je založeno na starém dobrém pyramidovém systému – bez jedné budovy nepostavíte jinou, větší. Na těžbu dřeva vyfasují vaše jednotky speciální stodolu, do níž uloží každý klacík. Vesničané jsou též základní složkou armády, popřípadě příslušné specializace v určitém oboru. Budete-li tedy chtít vybudovat armádu, musíte označit myší řadového vesničana a nechat ho projít danou budovou, v níž se podrobí náročnému tréninku (v tomto případě kasárnou). Takový výcvik trvá nesnesitelně dlouho. Nejednou jsem u tohoto nudného a zdlouhavého procesu usnul, popřípadě jsem zapnul televizi a zkontroloval, zda na VH1 neběží klip na nějakou dobrou píseň. Jednou jsem narazil na ,,živák” The Police. Neváhal jsem, hru jsem hned vypnul a šel se dívat. Následovali Deep Purple a to už jsem se úplně ztratil a ani jsem nevěděl, že nějaký Besieger existuje.

Co tím chci říct? Že Besieger není špatný, ale rozhodně to není kousek, který by vás připoutal k židli a už vás nepustil. Celkové zpracování ujde, ale je nesnesitelně NUDNÉ, což je škoda, protože námět hry je skutečně zajímavý. Vybudovat armádu trvá věčnost, za plus se však dá považovat to, že jakmile je vše připraveno, následné boje stojí za to. Setkáte se s mnoha příšerami všeho druhu. Nebudou chybět ani obří zmutovaní pavouci. Jedno monstrum mi pak svým projevem v mnohém připomínalo krvelačného zajíce z Monty Pythonova Svatého grálu (ve filmu byl na jeho likvidaci použit svatý handgranát).

Celkově se ekonomický systém hry v mnohém podobá Warcraftu, nicméně zde se jedná jen o snahu vybudovat funkční kopii systému úspěšné hry. Opět zde musím použít své oblíbené rčení – když dva dělají totéž, není to totéž.

Katapult je vskutku výborná zbraň! * A tady je demonstrace jeho účinku na vesnické hradby * Májový průvod

Kamera z Blair Witch a AI gumové koblihy

Největším mínusem a nedostatkem celé hry je naprosto mizerně zpracovaná kamera. Terén je sice 3D, ale kamera si na něm dělá, co chce. Občas rotuje, když nechcete, občas se zastaví, když nechcete. Občas se dokonce nefunguje vůbec (samozřejmě zrovna když to nejvíc nechcete). Jednou jsem se při rozehrané misi na sedm vteřin otočil, abych se napil, a když jsem se vrátil ke klávesnici, kamera byla v takové poloze, že by i kamasutra mohla závidět. Kamera sebou opravdu hází víc, než tomu bylo ve filmu Blair Witch. Tohle autoři bohužel zeslonili (to je jako zkonit, jen mnohem, mnohem víc).

Když už jsme u těch záporů, tak se na chvíli pozastavme nad pojmem ,,umělá inteligence”. Jsem opravdu rád, že v souvislosti s počítačovými hrami je nazývána ,,umělou”. AI je totiž v Besiegeru mizerná. – jak v singlu, tak i v multiplayeru. K šílenství mě dohánělo chování mých vojáků, když jsem je poslal do výcvikové budovy. Místo toho, aby do ní jednoduše vstoupili, motali se okolo ní jako kdyby zrovna vyšli z  šenku s lahvinkou v ruce. Poslal jsem vojáky do nedalekého lesíku a vidím, jak nesmyslně bloudí a hledají cestu jako skupina německých turistů bez průvodce.

Mizerné zpracování AI se však netýká jen vašich hochů, ale i nepřátel. Jejich laxní nájezdy připomínají nedělní procházky podzámeckou zahradou v Kroměříži. Než se nepřítel odhodlá vás zabít, budete mít dost času na vybudování patřičné obrany a všelijakých bezpečnostních opatření. Situace se zhoršuje v multiplayeru, kde je ovládání takto neschopných jednotek mnohem obtížnější.

Nečekané přepadení * Krve je ve hře opravdu víc než dost * Spokojení dřevorubci

Kill Bill

Od možné pohromy zachránila tuto hru celkem slušná grafika a dobrá hudba se zvuky. Grafika je hezká, lahodící oku. Autoři vypilovali i takové detaily, jako je vlnění stromů a vody. Krajina i vesnice hýří životem. Snad jen modely postav jsou mírně zastaralé, ale to bych u RTS považoval za vedlejší. Zvuky jsou opravdu povedené a originální a totéž se dá říct i o hudbě - ta k příběhu skutečně sedí. Hra mimochodem běží na stejném enginu jako přeci jen známější titul ,,The I of  the Dragon”.

Asi se ptáte, proč jsem kapitolu, která se věnuje grafice, nazval ,,Kill Bill”. Je tomu tak z jednoho prostého důvodu. Herní bitvy totiž doprovází galony krve, které po zásahu nepřítele cákají po celé mapě. Tento fakt však nepovažuji za nějaký klad nebo zápor, hru to nevylepšuje, ani nezhoršuje.

• Výborná hudba a zvuky
  • Slušná grafika
  • Originální námět
  • Jednoduchost
  • Přímočarost kampaně
  • Špatná AI
  • Kamera
  • Bohužel nudné

Někteří si stěžovali na vysokou hardwarovou náročnost, která stanovuje 1 GHz procesor jako minimum. Na mém 2,2 GHz Celeronu však hra běží naprosto plynule při nejvyšších detailech na 1280x1024x32, takže minimální požadavky berte trochu s rezervou.

Není první a ani poslední

Strategií typu Besieger tu bylo, je a bude mnoho. Na dnešním přestrategizovaném herním trhu se méně objevují originálně zpracované hry (míním tím kvalitní příběh a hratelnost). Na to, aby Besieger udělal díru do světa her potenciál rozhodně měl, jen nebyl správně využit. Hře by bývalo neuškodilo několik měsíců testování navíc. Nepovedená kamera, AI a neatraktivita hovoří za vše. Není na škodu si Besieger vyzkoušet, ale nečekejte mnoho zábavy a ani žádné zázraky. Na žádné herní Grammy to zkrátka nevypadá.

Grafika: 6/10
Hratelnost: 4/10

RTS, jež lehce disponuje prvky nordické mytologie. Má však mnoho nedostatků – špatnou AI, stereotypní mise, špatné ovládání a kameru. Besieger je zkrátka hrou, která ničím nevyčnívá z davu.