Recenze: Big Brain Academy – kolik váží váš mozek?

Postřeh, krátkodobá paměť, logika, matematické schopnosti a obrazová vnímavost jsou základními pilíři další mozko-prospěšné hry Big Brain Academy. Mimo jiné v ní zjistíte, co je vaší silnou stránkou a co slabostí. Nejdřív se ale pojďme podívat, jestli je toto měření alespoň trochu reprezentativní.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (2-8 hráčů)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Big Brain Academy je již druhou hrou tohoto specifického žánru, kterou jsme mohli v redakci ozkoušet za poslední dva měsíce. Tou první byla Brain Training (recenze - 7,5/10), která slibovala zlepšení bystrosti a flexibilnosti vašeho mozku. Jednotkou pro měření tehdy bylo stáří mozku. Big Brain Academy je si s Brain Training v žánru a jejím poslání velmi podobná, ale pojetí obou her se velmi liší.

Cíl: vpasovat potraviny do černého tvaru nahoře * Jsou dány dvě kružnice, z nichž jedné kouká z kapsy bagr * Která strana má větší hodnotu?

Mini-hra k mini-hře sedá

I když je Big Brain Academy opět rozděleno do několika mini-her, které zastupují jiný druh cvičení, tak jsou tentokrát navrženy na první pohled mnohem hravěji a zábavněji. To platí nejen o hratelnosti, ale i grafickém pojetí či hudebním doprovodu. Přesto ale musím hned na začátku říct, že poslání – tedy zlepšování myšlení a obrana proti tuposti – je tentokrát bráno laxněji, méně vážně. Je zřetelně vidět, že se tvůrci zaměřili primárně na zábavu a hlavní myšlenku dříve recenzovaného Brain Training odsunuli na druhou kolej.

Na odpověď, zda-li udělali dobře, si ještě chvilku počkejte, a pojďme se nejdřív podívat, jak konkrétně vývojáři celou tuto záležitost pojali. Jednotlivé mini-hry jsou rozděleny do pěti základních kategorií, přičemž každá z nich obsahuje vždy po třech. Celkem je tedy k dispozici 15 mini-her, které se pokoušejí zjistit váhu našeho mozku. Do těchto základních kategorií patří počítání, obrazová vnímavost, myšlení, prověření krátkodobé paměti a analýza. Tyto téměř odborně vyřknutá slova si nyní vysvětleme.

Mohlo by to být lepší… * …celkový výsledek ale vypadá už mnohem lépe * Úvodní obrazovka

Pokud očekáváte, že se v počítání opět, podobně jako v Brain Training, dočkáte co nejrychlejšího řešení malé násobilky či sčítání a odčítání, tak se pletete. V tomto případě budete muset odněkud vyštrachat trochu postřehu a logiky. Je sice pravda, že jedna ze tří mini-her této kategorie se zabývá otrockým sčítáním či násobením, ale s tou vadou na kráse, že jsou příklady zadané slovy, nikoliv číslicemi, takže se vlastně jedná o jedinou mini-hru, u které potřebujete alespoň okrajovou znalost anglického jazyka.

Zbylé dvě už jsou navrženy jinak, zábavněji a nápaditěji. V první se vám na dotykové obrazovce zobrazí dvě různá pole, která obsahují různý počet mincí o různých hodnotách. Vy musíte co nejrychleji rozhodnout o tom, které pole má vyšší hodnotu. Ve druhé budete nuceni skládat různé dvojice karet, a to podle toho, jaké množství všelijakých obrázků je zobrazeno na vzoru nedotykového displeje. Například se vám zobrazí čtyři autíčka a vy musíte vybrat dvě karty, jejichž součet na nich zobrazených obrázků odpovídá čtyřem. Může se to zdát jednoduché, ale vězte, že to může člověku velmi snadno zamotat hlavu.

Pětiúhelník disciplín * Kolik krychliček tam asi je? * Správně

Do pětice všeho dobrého

Obrazovou vnímavostí se myslí dětská hra, v níž máte za úkol z různých geometrických obrazců vytvořit zadaný tvar, popřípadě najít ve změti různých obrazců jeden nebo více párů stejných. Zpravidla se jedná o trojici snadnějších mini-her, které vám moc problémů dělat nebudou a můžete na ní vydělat nějaký ten gram mozkové kůry navíc. Musím ale upozornit, že i přes zjevnou infantilitu se nejedná o nikterak nudnou disciplínu.

Dalším vrcholem pomyslného pětiúhelníku je myšlení – jedná se tedy zejména o logické uvažování. Všechny tři mini-hry patří dle mého názoru do skupiny obtížnějších. Za úkol máte buď ze série vah poznat, který vážený předmět je nejtěžší či z navigačních obrázků vydedukovat, kde je zakopána kost.

Největší obavu jsem ale na první pohled měl z kategorie „paměť“. Následně se ale ukázalo, že se jedná „pouze“ o prověření krátkodobé paměti. Krom čísel si budete pokoušet i o zapamatování zvuků a obrázků s různými motivy. Pod poslední kategorií s tajuplným názvem analýza se skrývá trojici mini-her, v nichž máte za úkol pospojovat několik bodů, které vytvářejí určitý obrazec či známé počítání krychliček, které jsou strukturovány do různých bloků.

Jedna z mini-her, která umí zamotat hlavu * Které zvíře je nejtěžší? * Takto vypadá obal

Samotná hra je pochopitelně rozdělena na trénink a samotný test, který změří hmotnost vašeho mozku. V tréninkové části mají navíc všechny mini-hry tři různé obtížnosti, přičemž v každé z nich můžete získat bronzovou, stříbrnou či zlatou medaili, a to podle toho, jakého výsledku jste dosáhli. Hra tak motivuje hráče k tomu, aby to zkoušeli znovu a znovu a vylepšovali si tak své schopnosti.

Pro úplnost dodám, že Big Brain Academy nabízí také multi-player, kterého se může účastnit až osm hráčů, kteří proti sobě soupeří v různých disciplínách. Ten, který dosáhne hmotnosti 300 gramů svého mozku, je vítěz.

Brain Training vs. Big Brain Academy

Pokud bych měl charakterizovat grafickou stránku hry, zvolím označení velmi jednoduchá. Autoři zvolili jednoduché tvary i barvy. To platí i o hudebním doprovodu a vůbec o celém herním konceptu. V tomto případě musím Big Brain Academy srovnat se hrou podobného rázu Brain Training. Ten mi připadal odborněji zpracován a myslím si, že se víc zaměřuje na kvalitu tréninku a zlepšování mozkových funkcí, zábava je až na druhém místě, což ovšem není na škodu vzhledem k pojetí celého konceptu, kde se předpokládá, že hráč stráví trénováním a následným testem jen pár minut, zato ale pravidelně každý den.

U Big Brain Academy je tomu přesně obráceně. Požitek ze hry a samotná hratelnost je zde primární, zatímco o nějakém vědeckém přístupu k celé záležitosti se zde mluvit nedá. Chybí i rozeznávání psaných čísel, písmen či dokonce mluveného slova, které sice u Brain Training dělalo trochu problémy, ale určitě bych to označil jako přednost, než jako zmar.

• Velké množství mini-her
  • Originální přístup k měření úspěšnosti hraní
  • Ze začátku dobrá hratelnost
  • Nevydrží dlouho
  • Nevýrazná grafika i zvuky
  • Některé nudné či moc obtížné mini-hry

Sečteno a podtrženo, Big Brain Academy je hrou zábavnou, v rámci možností rozsáhlou a nabízí teoreticky neomezenou herní dobu. V praxi se ovšem obávám, že 15 mini-her může brzy omrzet a hra tak nebude nabízet nic jiného než multi-player, který ovšem není žádnou velkou chloubou hry. Nicméně musím dodat, že i tato hra má zřejmě prospěšné účinky na mozek, ovšem nemůžu potvrdit, zda pravidelné hraní přinese tolik ovoce jako to slibuje Brain Training. Troufám si říct, že ne.

Grafika: 4/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 4/10

Big Brain Academy je hrou zábavnou i prospěšnou ke kůře mozkové, ale obávám se, že dobrá hratelnost skrývající se pod 15 mini-hrami dříve či později vyprchá. Proto je určitě škoda, že poslání, které nese Brain Training, je odsunuto do pozadí. Jedná se tak o standardní průměr vhodnější spíše pro mladší komunitu hráčů.

Celkové hodnocení: 5,5/10

Váš názor Další článek: Upravte si SiN Episodes podle sebe

Témata článku: , , , , , , , , , ,