PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Bionic Commando – Rambo s protézou

Nathan Spencer se vrací z NES a v moderních 3D kulisách vystřeluje svou biomechanickou ruku, aby se pokusil o revoluční hratelnost.
Kapitoly článku

Snaha o umělé vylepšení člověka je zde již od doby, kdy si Daedalus s Ikarem připevnili na paže ručně vyrobená křídla a jali se jako prekurzoři proudových stíhaček dobývat oblohu. Další případy vznikly čistě pro pobavení publika (natahovací ruka Saxany) nebo z důvodů praktických a reálných (první žena se skutečnou bionickou rukou je prostě sexy).

 

Před jednadvaceti lety se nicméně na konzoli NES zrodila na první pohled obyčejná dvourozměrná plošinovka, v níž ostřílený agent Nathan Spencer zachraňoval svět pomocí biomechanické paže před zlým nacistickým vůdcem.

art 02.jpg

Kouzlo hry tkvělo ve všudypřítomném využívání umělé končetiny. Vystřelit a zaháknout ji na strop chtělo cvik, stejně jako akrobatické kousky mezi plošinami plnými nepřátel a střelby z jejich smrtících zbraní.

Nathan Spencer zachraňoval svět pomocí biomechanické paže před zlým nacistickým vůdcem

Náročná, ale odměňující hratelnost byla hlavním tahákem původní hry, na níž navázal brilantní 2D remake Bionic Commando Rearmed z loňského roku.

Zpět na 3D stromy

art.jpgPředělávka však byla pouhým Ikarem vedle stíhačky dnes recenzovaného volného pokračování. Tím se stává lineární 3D akce s důrazem na vertikální pohyb pomocí vystřelovací paže, která dokáže uhranout zajímavým prostředím rozbořeného města. Nad jeho troskami se zavěšen na umělém pařátu prohání rambovský hrdina s obrovskou chutí nakopat padouchům jejich uniformované zadky. Kulisy dezolátního, pestrobarevného prostředí vypadají výborně, pohupování na biomechanické ruce je vyzývavé svou náročností na přesnost a zároveň efektní, ovšem v řadě momentů dochází autorům nápady a hře dech.

Nathan Spencer patří k vylepšeným vojákům, tzv. bionikům, kteří kdysi pomocí nelidských implantátů zachránili svět. V době míru je však veřejnost odsoudila jako monstra. Nathan hnije již pět let v žaláři a s utrženou paží čeká na rozsudek smrti. Naštěstí pro něj zaútočí na obrovské město Ascension teroristická skupina Bio-Reign, přičemž zde nastává hrdinova šance.

VIDEO: 1619 'Bionic Commando - trailer'


TIP: Skupiny nepřátel načněte zdálky pistolí a teprve zbytky přeživších dorazte bionickou rukou. Větší tlupy vás mohou nablízko snadno ustřílet.


Přistává v troskách rozbořených domů, nasazuje si svůj smrtící pařát a v průběhu hry si postupně vzpomíná, jakou masáž s ním kdysi prováděl nacistickým pohůnkům. Příběh není originální, žene hráče prostřednictvím rádiových brífinků napříč Ascension City a ačkoliv lze cestou narazit na spoustu doprovodných textů dokreslujících situaci, mnohem jednodušší je pouze vypnout hlavu a pohupovat se ke konci.

Delší, pevnější a vystřelovací

Spencerově bionické paži je podřízeno vše od soubojů až po pohyb ve členitém prostředí. Hráč může městem pobíhat po svých, ale mnohem zajímavější je vystřelit ruku vpřed, zachytit se trosek mostu nebo reklamního poutače a prosvištět vzduchem k dalšímu checkpointu. Nutno podotknout, že bezchybné plachtění chce pár hodin cviku.

bionic commando 09.jpg bionic commando 11.jpg

Herní mechanika pohupování je netolerantní a nutí hráče pustit se z aktuálního záchytného bodu v přesně daný okamžik, kdy se zaměřovač zbarví modře, jinak Spencer s žuchnutím neatletického pytle cementu spadne na zem. Když pak navíc hráč mine další záchytný bod, frustrace dostává zelenou, protože je obvykle nutné absolvovat nedokončenou sérii skoků znovu. Po natrénování pravidel má však Bionic Commando sílu vyvolat pamětihodné scény, kdy Nathan létá celé minuty vzduchem na pozadí impozantních scenérií.

bionic commando 07.jpg bionic commando 08.jpg

Ascension City je tvořeno lineárním koridorem. Návrhářům se jej ale podařilo zamaskovat tak dovedně, že na první pohled není nemožnost odbočit od hlavní vytýčené cesty patrná. Obrovské budovy rostou jak do výšky, tak do ohromných dálek. Měřítko města je obrovské, a přestože autoři k dojmu velkoleposti využívají laciné triky jako mohutné rozmazání obrazu a až kýčovitě ostré světlo zapadajícího slunce, výsledek je impresivní.

Kulisy dezolátního, pestrobarevného prostředí vypadají výborně

Poklonu si zaslouží důmyslné rozmístění záchytných bodů pro Spencerovu ruku. Úrovně zdaleka nevypadají jako předpřipravená opičí dráha, ale působí organicky. Zdeformované nosníky trčící z domů, konstrukce s dopravními značkami, to vše nenásilně vyrůstá z okolí a přitom tvoří funkční sérii míst k zachycení a zhoupnutí se.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | third person akce
Výrobce: Capcom | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. května 2009 (X360, PS3); 28. srpna 2009 (PC)
  • Stylově rozbořené město Ascension
  • Hezká grafika a měřítko prostředí
  • Bionická ruka má co říct
  • Efektní souboje s bossy
  • Gradace ke konci
  • Houpání na ruce chce přesnost
  • Houpání na ruce je ke konci stereotypní
  • Město je ve skutečnosti koridor
  • Otravná radiace
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,