Recenze: Bionicle Heroes – lego trochu jinak

Úspěch LEGO Star Wars měl na svědomí nejen druhý díl, ale i titul Bionicle Heroes. Také jde o hru, jejíž hrdinové (ale i nepřátelé) jsou kompletně složeni ze stavebnice a která se řadí do akčního žánru. Otázkou ovšem zůstává, zda bude i stejně zábavná.
Platforma: PC (PS2, GC, DS, Xbox)
Typ hry: Akční
Minimální konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 2 GB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 2,5 GB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: TT Games
Distributor v ČR: Cenega

Původní LEGO Star Wars byl v jistém slova smyslu průkopnický titul – musel se prokopat přes řadů hráčů, kteří nevěřili tomu, že nejde o pouhý pokus vytěžit co nejvíce z kombinace populárních licencí (a že takových jedinců nebylo málo!). Nakonec šlo o skvělou hru, kterou po zásluze ocenila i kritika. Bionicle Heroes stojí v obdobné pozici: rozdíl je ale v tom, že už LEGO Star Wars všichni znají a nyní tedy očekávají minimálně srovnatelnou kvalitu. Otázka je proto jasná: budeme nadšeni i tentokrát?

Tváří v tvář * Zelená je nejlepší, já to říkal * Leze leze po železe...

První minuty naznačují, že podobnost mezi LEGO Star Wars a Bionicle Heroes spočívá pouze v tom, z čeho jsou složeny herní postavičky. Zdejší svět je mnohem temnější, hrdinové, které dostanete do rukou, nahánějí strach nejen nepřátelům, ale dokonce i vám, a rozhodně nemůžete očekávat pravidelný přísun vtipných situacích jako v případě LSW. Také příběh je jiný – v tom smyslu, že se nemůže opírat o licenci Hvězdných válek, takže v něm autoři museli často improvizovat. Čeká vás tuctová zápletka pojednávající o ostrově Mata Nui, jemuž hrozí zkáza; mladém hrdinovi, který se bude snažit vyplnit dávné proroctví a katastrofě zabránit; a tajemné Masce světla, která je k provedení záchrany světa zapotřebí. A abychom těch rozdílů neměli málo, tohle všechno se dozvíte během úvodních dvou minut. V těch následujících je vše soustředěno přímo na hratelnost a o příběh v nich už prakticky nezavadíte.

Klasika v netradičním hávu?

Úvodní dojem je však mylný, Bionicle Heroes žánrově spadá mezi akční arkády, jako bonus je pak ve většině misí ještě přítomen nějaký logický prvek (= prakticky totéž jako LSW). Většinu herního času tak vyplňují boje s nepřáteli, sem tam budete muset vyřešit problém v podobě uzamčených dveří či nějaké jiné překážky. Obtížnost je nasazena příjemně nízko, což vzhledem k tomu, že je titul určen hlavně dětem, nelze považovat za mínus. Naopak, kupodivu mi naivita nepřátel ani jednou nevadila, hra díky tomu snáz odsýpala – nepokoušela se zbytečně hrací dobu natahovat.

První mise však ani zdaleka nebude tak jednoduchá, jak jsem v předchozím odstavci naznačil. Jde však opravdu pouze o úvodní minuty, než zjistíte, jak se věci mají. Veškerá akce je založena na systému masek, které nalézáte v okolí a díky svému hrdinovi používáte. Každá maska má jinou funkci: jedny zastupují zbraně, jiné hrdinům vylepšují některé ze speciálních schopností. Vaším cílem je samozřejmě najít co nejvíce masek, abyste se stali v okolí nepřemožitelným hrdinou, který to bude mít v cestě za svým cílem (tj. nejmocnější ze všech masek) jednodušší.

rozdílnost prostředí je impozantní

Hra vytahuje všechny esa z rukávu příliš rychle – už v první misi budete znát význam skoro všech masek. Kupodivu to však není demotivující; vynahrazují to upgrady, které můžete na získaných maskách provádět. S nálezem a prvním použitím to jednoduše nekončí, musíte své masky neustále vylepšovat. K tomu je zapotřebí sbírání bodů, jimiž jsou ohodnoceni nepřátelé i úkoly, které musíte plnit. Většinou tak půjdete nejen po hlavní trase, jejíž cesta povede rovnou k cíli, ale uděláte si zastávku a důkladně prohledáte prostředí každého levelu a zabijete všechny nepřátele. Jinak byste nezískali potřebné body, potažmo zbraně či schopnosti.

Netradiční háv v klasice?

Ostrov, na němž hlavní hrdina svede svou životní bitvu, je složen z celkem šesti částí. Každá vás pohostí přesně čtyřmi levely; těšit se můžete na jejich odlišné zpracování. Jednotlivé lokace jsou opravdu různorodé a pohled na ně je pastvou pro oči. Ona pastva přitom zabere relativně dost času: každý level tvrá zhruba půl hodinu, což dává celkem cca 12 hodin čisté hrací doby.

Bohužel se nedá říct, že by náplň misí byla stejně různorodá jako zpracování jejich okolí. Jak jsem již řekl výše – nic jiného než masky nečekejte. Každý level začíná úplně stejně: jste bez masky, chodíte a zabíjíte nepřátele, snažíte se nějakou masku najít. Když se vám to podaří, vrhnou se na vás silnější nepřátelé… a vy budete zase muset najít lepší masku. Je to zamotaný kruh. Občas se sice do něj připlete některý z logických úkolů, sem tam rozptýlení v podobě dopravního prostředku – ovšem nic, co by dokázalo odpoutat pozornost od stereotypu misí na déle než pět minut. Na druhou stranu nemůžu říct, že by kampaň byla vysloveně nudná. Pokud si ji rozložíte a dohrajete po kratších úsecích, budete se bavit.

Peklo? * Ani přesila nemá šanci* Mrazivý pohled

Na Bionicle Heroes je vidět, že nejde čistě o PC hru. Ovládání je trochu krkolomné (a nepočítá s myší), grafika také není nejlepší (ovšem vše vynahrazuje zmíněnou odlišností prostředí). Největší problém je však skryt v umístění kamery. Na svého hrdinu se díváte dost netradičně – je napevno umístěn v levém rohu. Následek tohoto je zřejmý: nepřehlednost. Po čase si sice zvyknete, ovšem zabere to nějakou tu hodinku a ani potom nepůjde o bůhvíjak intuitivní řešení.

• grafika má svůj styl
  • skvělá hudba
  • ovládání
  • kamera
  • obyčejná akční hra s logickými prvky, originalita se nekoná
  • na jeden zátah moc nepobaví

Co absolutně vyniká nad všechny ostatní herní prvky je hudba. Zaposlouchat se do zdejší atmosférické hudby je zážitek, navíc potěší, že se autoři neomezovali na jeden žánr. Co potěší, to je na tom nejlepší! Klasické instrumentálky se střídají s rockovými melodiemi jako na běžícím pásu, každý písnička přitom k dění na obrazovce dokonale sedí. Bohužel jeden vynikající prvek ještě nedělá vynikající hru. Bionicle Heroes sice neurazí, ovšem ani zdaleka nejde o tak originální titul, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Povedené arkáda, která se v mnoha ohledech snaží odlišit, ale moc se jí to nedaří. Pro milovníky LEGO naprostá nutnost.

Celkové hodnocení: 6/10