Recenze: Blackthorne – před Diablem…

Hráči, pro které jejich koníček znamená životní styl, si mohou s poslední generací handheldu Game Boy dopřávat i na cestách ty nejslavnější klasické tituly. Po legendách jako Wolf3D, Doom, Duke Nukem 3D a další nyní přichází zřejmě nejpropracovanější 2D střílečka – procházečka, kterou svět PC her pamatuje. Geniální tým Blizzard a jejich Blackthorne.
Recenze: Blackthorne – před Diablem…

Platforma: pouze Game Boy Advance
Ukládání pozice na kartu s hrou: ano
Výrobce: Blizzard
Distributor v ČR: Conquest (
Pro děti od 12 let

Blizzard. Ve světě PC her téměř posvátné slovo, značící nejvyšší kvalitu a zaručenou zábavu. Pamatujete si ale, co bylo před StarCraftem nebo Diablem? Akční hra Blackthorne, založená na úspěchu propracovaných 2D stříleček, jakými byly například Another World nebo Flashback, disponovala vším, co dělá hry Blizzardu tak neodolatelnými a nezapomenutelnými. Nyní se s touto klasikou můžete mazlit i na cestách (nebo na televizní obrazovce, pokud máte Game Cube a GB Player:-)).

Příběh ala Blizzard

Kdo zná Blizzardí hry a má je rád, má pravděpodobně doma jejich originální verze, což se vyplatí – snad žádná jiná firma na světě nemá tak propracované manuály ke hrám. Nejen nádherné artworky, ale hlavně příběh – totiž PŘÍBĚH, který sám o sobě vydá za krátkou novelu nejvyšších kvalit. Například u StarCrafta jsme svého času četli jenom pozadí a příběh zrodu jednotlivých ras a už jsme hru milovali, u Diabla pro PlayStation naleznete hodiny a hodiny trvající namluvený prolog o historii všehomíra.

Budete se možná divit, ale ani Blackthorne není výjimkou. Manuál obsahuje mnoho stránek, popisujících historii herního světa a napínavou zápletku příběhu vašeho hrdiny. Vše so odehrává ve světě jménem Tuul, kde se za pohnutých okolností dva kameny – Lightstone a Darkstone. Lidé se rozdělili na dvě skupiny, jedna žije v chrámech vrstevných nad katakombami s uloženým Temným kemenem, druzí uctívají v nádherném slunečním městě Kámen Světla, uložený uprostřed fontány na královském náměstí. Jejich dvě země, oddělené pouští, se časem nevyhnutelně vrhnou do války – temná moc Darkstone proměnila jeho služebníky v bytosti děsivých tvarů, toužících jenom po zkáze slunečního lidu.

Na propracovaném pozadí války dvou světů se ujímáte role legendárního velitele armád, nyní zákonem hledaného žoldáka jménem Kyle Blackthorne. I když se příběh odehrává spíše pomocí dialogů s postavmi v herním světě, ve své drsnosti a hloubce snadno překonává všechny dobové arkády s populárním Flashbackem v čele.

Propracovaná střílečka

Styl hry by se dal ve stručnosti popsat jako chození a střílení, jelikož z plošinkových šíleností (ke kterým se občas uchyloval i starý dobrý Turrican, jinak symbol všech stříleček ze zlatých časů, kdy se rodil svět komerčních PC her) toho v Blackhtornovi mnoho nenaleznete. Váš hrdina však bude kromě své brokovnice využívat i různé výbušniny a předměty, otevírat dveře rozličnými klíči, ničit generátory silového pole, obnovovat přívod proudu pro výtahy a tak dále.

Takováhle přestřelka se s trochou cviku stane formalitou * Levitátor je užitečné zařízení pro postup na povrch

Esencí hry jsou však přestřelky s nepřáteli, kterých bude opravdu hodně a které využívají geniálně jednoduše zpracovaného prvku „krytí se“ – po stisknutí tlačítka se vaše postava přitiskne ke stěně, aby se tak kryla před střelbou protivníka (který toto umění v závislosti na své síle nebo inteligenci praktikuje také!) – potom jen čekáte na příhodný okamžik, kdy vypálíte ze svého „boomsticku“.

Průchod hrou

Svět hry je příjemně bohatý a různorodý, budete putovat hlubokými doly, plnými dělníků a vězňů, hlubokým lesem, pustinami i královskými věžemi nepřátelského města… kromě své brokovnice budete využívat také různé druhy bomb, včetně ovladatelné „výbušné vosy“ a další pomůcky, jako jsou klíče, uzdravující nápoje nebo přenosné „výtahy“ nazývané levitátory.

Doly jsou plné zotročených lidí * Podzemí má své kouzlo

Čelit budete pestré sebrance protivníků, od řadových vojáků nepřítele po různé mutanty a nestvůry, stvořené ďábelskou mocí Temného kamene, postaví se vám i vlastní lidé, které se zlotřilému Sarlacovi, hlavnímu vůdci temných lidí, podařilo podplatit nebo donutit ke spolupráci. Některé protivníky je možné jednodušší ustřílet, na jiné platí pouze složitější taktika například s využíváním výbušnin a prostředí.

Za vodopády bývají občas skryté dveře * Trochu toho skákání si užijete:-)

Grafika díky době svého vzniku příliš barev nepobrala, přesto je dokonale atmosférická (od špinavých dolů po temný palác protivníka) a animace postav je perfektní (obzvláště v případě hlavního hrdiny). Hudby se příliš nedočkáte, ale když hraje, dá se rozhodně poslouchat a podobně jsou na tom i vhodně volené zvuky (zvlášť střelba z brokovnice:-)).

• Dokonalá hratelnost a zábavnost
  • Propracovaný a strhující příběh
  • Nápadité herní prvky