Kultovní Diablo netřeba představovat. Po výběru postavy následovalo nestoudné ,,kosení” všeho, co mělo ruce, nohy, hlavu či jiné údy. Hektolitry krve v čele s báječnou hratelností a zábavou. Blade And Sword spadá, stejně jako zmíněná legenda, do škatulky akčních RPG. Svým dějem je ale zasazen do starověké Číny. Chcete vědět, jak v redakci Doupěte tento exotický klon zabodoval?
Platforma: PC
Typ hry: akční RPG
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: PII 266 MHz, 128 MB RAM, 1400 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: PIII 500 MHz, 128 MB RAM, 1400 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 600 MB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Pixel Studio
Distributor hry: Whiptail Interactive www.whiptailinteractive.com
Distribuce v Česku: Cenega www.cenega.cz
Homepage: http://www.whiptailinteractive.com/games_bladeandsword.php
Vývojářský tým Pixel Studio není ve světě her žádným nováčkem, zároveň ale ani ostříleným harcovníkem, před kvalitou jehož titulů bychom uznale pokyvovali. „Pixely“ tak budete znát především díky jejich nejlepšímu hernímu výtvoru, leteckému simulátoru USAF. Páni vývojáři však tentokráte opouští probádané vody vzdušného světa a přináší titul zcela odlišného žánru - akční RPG Blade And Sword. Od dob Diabla II jsme se žádného, alespoň jemu se rovnajícímu dílka, nedočkali (aktuálně se hodně snaží Sacred:-)). Změní to právě Blade And Sword?
První boje za vesnicí * Vesničko má středisková * Tak za koho budeme hrát?
Pojďme rychle k věci. O čem vlastně Blade And Sword je? Jen v krátkosti. Ve válkami sužované Číně se před třemi tisíci lety rozhodl císař Wu napadnout sousední království Jo. Wuovy armády plenily a ničily paláce císaře Jo, který se po dlouhém sebezpytování v jednom z nich sám upálil (chytrý to hoch:-)). Slzy v očích jeho dvořanů však volají po pomstě! A vy, v roli hlavního hrdiny, máte tu moc jejich tužbu vyplnit.
První pusa
Čeká vás „original anime“ intro, které alespoň částečně nastiňuje již výše řečené. Základní menu hry není nikterak oslnivé, skýtá však jedno překvapení. Hra bohužel nenabízí rozlišení vyšší než dnes již dosluhujících 800x600, což majitele větších monitorů a LCD panelů rozhodně nepotěší. Přejděme však rovnou ke hře. Máte na výběr ze tří postav: silnou bojovnici, svalnatého válečníka a v neposlední řadě postaršího pána připomínajícího čaroděje (upřímně, mně připomínal Mrazíka). Každý z nich oplývá speciálními schopnostmi, které rozhodně využijete.
Tas nebo zemři! * Jedna rotace s mečem a z nepřítele je Kung-pao * Zápas se ruší kvůli dešti
Hned na začátku samotné hry se, stejně jako v Diablu, ocitáte na kraji vaší ,,rodné” vísky. Očekáváte-li poklidnější start s jednoduchými questy, mýlíte se. Akce na vás čeká od překročení hranic vesnice. Po laxním pozdravu stráže a nezbytném popřání si štěstí se tak ocitnete uprostřed skupinky vetřelců, číhajících téměř za každičkým keřem. Spíše než poklidnější zážitek vás tak čeká šok, sotva se budete stíhat myší ohánět. Herní dění je jinak rozděleno do tří částí, ve kterých si užijete jak lesa, tak i sněhu.
Hrsti neloupané rýže
Původ vašich soupeřů spadá do čínské mytologie, druhová rozmanitost démonů a ostatních monster je více než dobrá. V první kapitole však budete neustále narážet na tři nebo čtyři navzájem si podobné druhy příšer a nebudete si oprávněně jistí, zda jste ve hře pokročili. Na umělé inteligenci oněch stvoření mě ,,potěšila” jednoduchá skutečnost. Útočí-li na vás početnější skupinka nepřátel, chovají se vaši soci velmi gentlemansky. Nestane se tak, že by se na vás vrhli všichni najednou - zdvořile čekají v řadě a když zlikvidujete prvního, přistoupí k vám další. Pominuli-li však tento kiks, celkový dojem z úrovně umělé inteligence nepřátel byl vcelku uspokojivý.
Teleportér * Metelesku blesku * Velký šéf dostane co proto
Výsledně to tedy neznamená, že by nepřátelé byli neschopní - naopak, vaši oponenti vás překvapí svými schopnostmi a množstvím bojových pohybů, které proti vám použijí. Naštěstí máte k dispozici velkou škálu pohybů a úderů, včetně bojových komb, jakýchsi sestav úderů, které si sami navolíte. A pak se, potvory, těšte! Souboje s bossy nejsou ničím výjimečným, spíše naopak. Většinou všichni vypadají jako klony ovce Dolly a s vyššími úrovněmi je stále obtížnější je zdolat, neboť každý boss má vždy o mnoho více hitpointů než ten předešlý. Boj s nimi je tak zbytečně zdlouhavý a někdy až nudný.
Kopeme, skáčeme, vandrujeme
Asi největším plusem hry je její hratelnost a herní systém, který nabízí rozmanitou paletu úderů, komb, skoků a jiných bojových variací. Zabíjením stvůr a plněním úkolů, kterých na vás čeká již od počátku mnoho, získáváte zkušenostní body, se kterými však bohužel nemůžete naložit dle libosti. Body se automaticky rozdělují mezi atributy vaší postavy.
Chi je při boji největším pomocníkem * Na svatého Martina v Číně také sněžívá * Strach nahánějí především souboje v temných jeskyních
Určitě vás bude zajímat inventář. Bohužel, v případě Blade And Sword není silnou stránkou a je spíše symbolický (málo předmětů a jejich slabé využití). Sbíráním drahokamů, které vaší rukou sťatí nepřátelé odhazují, získáváte možnost vylepšit své brnění a zbraně. Jinak chápu, že celý příběh je založen na mytologii a pohádkách, nicméně gigantické skoky přes třetinu mapy, které hlavní hrdina po stisknutí pravého tlačítka předvádí, opravdu patří spíše do Super Mario Bros. Ale to není až tak podstatné.
Za velkou výhodu považuji to, že můžete získat bojového partnera, který s vámi bude čelit všem úskalím. O toho však při přechodu do další epizody hry přijdete. Léčitelka vás zdarma vyléčí a kovář zbraně vylepší, mudrc pak poradí či kouzlit naučí. Bez splnění některých úkolů hlouběji do hry neproniknete, jiné questy můžete ošidit a bez následků se jim nevěnovat. Zábavy na vás čeká opravdu hodně. Pochopitelně si také užijete, jako v každém pořádném akčním RPG, galonů stříkající krve, kterou se občas budete až brodit.
Mapujeme terén
Snadné ovládání patří mezi další světlé stránky. Klasické levé tlačítko slouží k pohybu a útoku, pravé pak ke speciálním skokům a úderům. Přehledná mapa vám ledacos napoví o situaci v terénu. Máte-li momentálně zadaný nějaký úkol, červený bod na mapě upozorní na s ním související důležitou budovu či waypoint. V levém dolním rohu je ukazatel vašich hitpointů a Chi, tedy vaší vnitřní síly. Chi úzce souvisí se speciálními kung-fu variacemi (komby), které si můžete v pravém horním rohu sami nastavit, určit, v jakém pořadí a jaké údery bude po stisknutí tlačítka myši váš hrdina provádět. Za možnost užití této specialitky musíte zaplatit několika Chi-pointy, ale nebojte se, vaše Chi se rychle regeneruje a vy si tak budete moci vychutnávat bohaté bojové situace. Pestrost úderů, chvatů a kopů je úchvatná a tak budete moci bez problémů létat vzduchem a ohánět se kopy stejně jako Walker Texas Ranger. Navíc i herní doba patří v dnešní době mezi nadprůměrnou, což u hry tohoto žánru jen potěší. Mám-li to shrnout, bojové variace jsou největším plusem hry a celková hratelnost je především díky nim nadmíru povedená!
Golden Axe grafika a ,,Hujáj!”
Přišel čas také na trochu té negativní kritiky. Grafika a zvuk. Jak již titulek napovídá, grafika se místy opravdu podobá jmenované legendární hře (myšleno samozřejmě v lehké nadsázce). Grafici Pixel Studio jako kdyby zaspali dobu. Jedny z mála věcí, které se mi na grafickém zpracování líbily, bylo měnící se počasí a pěkně provedené střídání dne a noci. Nic světoborného však přesto nečekejte. Ostudou zůstává již zmíněné rozlišení 800x600. Grafika hry by možná měla úspěch v roce 2000, ale ne dnes, kdy možnosti 3D karet mnohdy přesahují schopnosti lidského chápání (myšleno opět v nadsázce). Nicméně - a tak by tomu mělo být u všech her - hlavní a nejdůležitější je herní zážitek. A ten je v případě Blade And Sword velmi dobrý.
Získat zkušenosti není těžké * ,,Kill Bill"
Nejvíce mě však dokázal rozladit neskutečně velký kontrast hudby a zvuků. Hudba se skutečně povedla a je velice rozmanitá a poutavá, plná orientálních motivů s čínským nádechem. Tady je třeba autory pochválit. Naproti tomu jsou zvuky ve hře velice slabé a nejen to, celá hra je kompletně textová, neuslyšíte v ní tedy jediný dialog či monolog. To je na jinak solidní hře asi největším mínusem, společně s tím, že během soubojů neuslyšíte od svého svěřence nic víc, než již v titulku zmíněné Hujáj! To by snad ani tak nevadilo, ale až se dostanete do složitějšího souboje a budete si muset tento zvuk vyslechnout každé dvě vteřiny, pochopíte, o čem mluvím. Konečný ortel nad zvuky a grafikou? Grafika ujde, hudba potěší, zvuky vás zchladí.
Vyslechněte rozsudek
Konečně si někdo troufl pokusit se dotknout laťky, kterou Diablo v rámci akčních RPG nasadilo hodně vysoko. Pokus to byl dobrý. Poutavá hudba, skvělé prostředí, hratelnost a bojová variabilita v kontrastu se špatnými zvuky, průměrnou grafikou, nepříliš různorodými nepřáteli a nudnými souboji s bossy.
Světlé stránky hry |
- Hratelnost
- Údery a bojová komba
- Hudba
- Množství questů
- Hrací doba
- Přehledné ovládání
- Intro
|
Temné stránky hry |
- Hra je čistě textová
- Zvuky
- Grafika
- Velice chabý inventář
- Dlouhé boje s bossy
- Malé nedotaženosti v AI
|
Blade And Sword je v mnoha ohledech velice atraktivním, ale především zábavným RPG. Nečekejte však, že předčí svůj vzor - Blade And Sword je dalším titulem, který zůstává ve stínu svého praotce a učitele. “Synátor” je to ale bezpochyby povedený, všichni milovníci Diabla a zastánci dobrých RPG by si tak mohli po jeho boku konečně přijít na své. Přeji vám všem příjemnou zábavu!
Grafika: 6/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10
Akční RPG ze starověké Číny plné mytologických stvůr a výborné hratelnosti, jehož výslednou kvalitu sráží mušky v AI, slabší grafika a minimalistické ozvučení. Suma sumárum však máme i tak čest s více než slušnou hrou, která si zaslouží vaši pozornost. Tak nabruste meč a hrrr na ně!
Celkové hodnocení: 6,5/10