Recenze: BloodRayne 2 - netrhejte upírům křídla

Barmani z Terminal Reality nám namixovali pokračování krvavého koktejlu s přitažlivou upírkou v hlavní roli. Stačí drahé Rayne dech na to, aby vyzvala k souboji prince perského? Jen masakrování davů nepřátel dobrou hru neudělá. Přečtěte si, nakolik si toho byli vědomi autoři.

Platforma: PC (existuje i pro PS2 a Xbox)
Typ hry: third-person akce
Minimální konfigurace: P III 1Ghz, 256MB RAM, 500 MB na HDD, DirectX 8.1 kompatibilní 3D grafická karta s T&L
Doporučená konfigurace: P IV 2Ghz, 512MB RAM, 1GB na HDD, Radeon 9600 a lepší 3D grafické karty
Testovací konfigurace: Athlon 2500XP Barton, 512MB RAM 400Mhz, 64 MB grafická karta Ati Radeon 9500, MB s čipsetem Nforce2
Výrobce hry: Terminal Reality (
Distributor hry: Majesco (

Existuje mnoho teorií a legend zabývajících se vampíry, upíry a podobnou krve sající havětí. Při hraní BloodRayne 2 ale nebudete o upírech potřebovat vědět zhola nic a ku vlastní smůle se toho ani moc nedozvíte. Tvůrci se totiž rozhodli vydat, počínaje prvním dílem, cestou jednoduchosti a upírku (tvrdí, že je dhampír, ale to je úplně jedno) si vybrali do hlavní role prostě jen proto, že je to v módě.

Nějaký historický výzkum, či načerpání inspirace z bohatých literárních zdrojů zabývajících se záhadami kolem upírů, by příběhu této hry rozhodně pomohl. Takhle bude nebohý hráč konfrontován pouze s primitivní vyvražďovací zápletkou, ve které se půvabná Rayne mstí ostatním upírům. Časem přijde i na odhalení záporňáckých ultratajných plánů týkajících se zastínění slunce... Pochopitelně, že nemůžu chtít po chudácích z Terminal Reality, aby se hrabali v mytologii a vytvořili pro svou hru příběhovou linku epických rozměrů, zase tak slabé to ale taky být nemuselo.

Ani této hře se nevyhnuly hopsačkové elementy * Rayne jako správná skejťačka slajduje po tyči... * ...a bere s sebou vše co ji v cestě stojí

Poslušně se hlásím k akčnímu žánru

Abych ale nemystifikoval a nemysleli jste si, kvůli tomu mému ohrnování nosu nad příběhem, že je BloodRayne 2 nedej bože nějaké RPG, tak se vás nyní pokusím přesvědčit o tom, že je to akční hra jak vyšitá. :-) Ty dva ostré nože totiž nemá Rayne připevněny na zápěstí k tomu, aby s nimi krájela okurky a získávala tak zkušenosti pro postupy na další kuchařské úrovně, nýbrž k tomu, aby mohla porcovat nekonečné zástupy nepřátel. Do sexy koženého oblečku není navlečena za účelem získání titulu miss sado maso, prokazuje tím ale - v duchu dobré tradice předchozího dílu - službu některým nadrženým, slintajícím hráčům. A NPC charaktery většinou jen krvácejí, takže se s nimi opravdu nedá vést moc dialogů. :-(

Akce střídá akci, přičemž stereotyp se daří alespoň z počátku jakž takž vytěsňovat omezenou škálou různých smrtících chmatů, kterými Rayne vládne v mírně interaktivním prostředí. Lokacích, ve kterých se až podezřele často stává, že si řadoví nepřátelé vybírají špatná místa k producírování. Oněmi špatnými místy rozumějte plácky, v jejichž blízkosti se nachází výbušniny, nebo nad nimiž visí těžké kontejnery, které na hráče už z dálky volají: "Rádi bychom se urvali a rozmázli ty pod sebou!" Nebezpečným místem může být dokonce i schodiště se zábradlím, po kterém je schopná Rayne sjet s roztaženými čepelemi a připravit tak o hlavy kolemstojící.

04 Připravte se na masakr * Není nad ranní sprchu... * ...a školení v kamasutře

Harpuna zde neslouží k zakázanému lovu velryb (ochránci zvířat si oddechnou)

Neefektivnější ve své brutalitě je ale upírčina vystřelovací harpuna, kterou lze nepřátele nejprve zachytit - odzbrojit a poté odhodit. Netřeba zmiňovat, že jsou úrovně plné všudypřítomných ostrých tyčí a bodáků civících ze zdí, které si přímo říkají o svou odhozenou oběť. Odpůrce násilných her pak zajisté nepotěší možnost poslat zlé hochy vstříc chřtánu drtičky odpadu či rozpálenému krbu. K harpuně se dokonce vážou i "logické" úkoly, kdy musíte kupříkladu odpálit nebohé poskoky upířích pánů do rozvodů elektřiny a způsobit tak zkrat. :-)

Ve výčtu násilností nesmí chybět ani tradiční proces doplňování zdraví, při kterém se Rayne na svou lidskou oběť vášnivě zavěsí - ne za účelem pohlavního styku, ale za účelem vysátí. Lidští nepřátele tu tedy zastávají roli jakýchsi rezervoárů životů a munice - hlavní hrdinka je totiž obdarována zvláštním párem bouchaček, které střílí projektily vyráběné přímo z krve (co to ti autoři zase nevymysleli). Dalšími dárečky do Rayniny kolekce jsou speciální schopnosti jako vidění aury, zpomalování času nebo zesílení. Až na ono zesílení, potřebné zejména při soubojích s bossy, jsou ale ostatní vylepšovatelné schopnosti skoro k ničemu - hra vás doslova vyzve k jejich použití jen výjimečně.

Oslavy nového upířího roku s živými rachejtlemi * Hrudník už potřebovat nebudeš * Tančení u tyče

Betaverze vystrkuje zoubky

Až potud to vypadá na docela dobrý a zábavný masakr. Bohužel jsem ale nucen začít kalit čistou krev BloodRayne 2... Asi největší špínou je velmi nedotažené ovládání, kombinované s trápením se zmatečnou kamerou. Kameraman je naprosto nesamostatný, takže musíte úhel pohledu neustále korigovat a jen horko těžko získáváte přehled o tom, co se v bitevních vřavách děje. Naštěstí v neštěstí je bojování neuvěřitelně lehké a omezené + nepřátelé tupí, takže se z potyček vždy v pohodičce vymotáte. Nešťastné je na tom to, že akční hra, která si tolik zakládá pravě na frekventovaných soubojích, v teto rovině naprosto selhává.

Škála úderů hlavní hrdinky pro boj tváří tvář je omezená na sekání a kopání plus divně fungující automatické krytí.  Ke speciálním kombům jsem se během hraní uchýlil jenom párkrát a to jen proto, abych si ověřil, že tu skutečně nějaká jsou - v praxi na ně člověk nemá pomyšlení. Navíc je nevychytaný bojový systém narušen neúměrně silnou a efektivní harpunou, kterou můžete používat kdy se vám zlíbí a způsobovat tak rychlou smrt řadovým nepřátelům, se kterými by jste se jinak sáhodlouze patlali. Absurdně silné je také vysátí krve zakončené rychlým usmrcením oběti řadou fatalit. O střelbě z pistolek komplikované nepřehledným automatickým mířením, pak ani nemá cenu se zmiňovat, stejně ji využijete jen zřídkakdy..

Upírci se neradi koupou * Vypadám víc sexy, takže máš smůlu * Přestřelka na divokém záchodě

Vzpomenu-li na přímou konkurenci této hry - posledního prince z Persie, kde se bojování neslo v duchu rozmanitých akrobatických kreací, pak působí BloodRayne 2 neuvěřitelně chudě a okleštěně. Srovnávat Rayne s konzolovým hitem God of War pak už vůbec nemá smysl... :-( Udiveně jsem si tak po tom všem v duchu říkal, že v Terminal Reality nejspíš zaspali, či co? Takovýhle makrospánek by jim neprošel ale ani před lety

Autoři si přitom byli dozajista vědomi určitého "pokroku" na poli akčních her, když do svého dílka zakomponovali občasnou nutnost šplhání a skákání po tyčích ala princ z Persie. Tyto hopsačkovité prvky ale v BloodRayne 2 nehrají zdaleka prim a setkáte se s nimi spíš okrajově. Jediné co je tak na této hře z akčních elementů jakž takž čerstvé a nevyčpělé, jsou již zmiňované hrátky s harpunou a slajdování po zábradlích. Pak už jsou tu jen potoky krve a ty zkumavku hratelnosti nenaplní ani náhodou.

Předposlední boss vypadá majestátně * Čí šavle je delší? * A tady máš ještě za maminku, za kočičku a za pejska :-)

Je to tak krátké, nebo se mi to jen zdá?

Díky velké jednoduchosti soubojů a minimu složitějších logických úkolu hrou doslova prosvištíte. Zpomalit je třeba akorát ke konci hry, kdy na vás nasadí neharpunovatelné oponenty a při soubojích s občas se vyskytnuvšími bossy. V této souvislosti mě docela pobavila bitva s obřím tlustým upírem, který po Rayne házel týpky s bombou připevněnou na hrudi. Tyto sebevrahy bylo třeba ještě za letu chytit harpunou a odpálit zpátky na bosse, který výbuchy u svého těla nebyl vůbec potěšen. Bohužel je ale podobných zpestření ve hře hrozně málo na to, aby se nějak pozvedla úroveň už tak dost rozporuplného, zhruba 10 hodinového, zážitku.

Zastaralý Infernal engine toho moc nezachrání

Grafická stránka ničím nepřekvapí, spíš naopak. Jediným pokrokem oproti předchozímu dílu je mírné zvýšení počtu polygonů prostředí a aplikování bump mappingu na většinu textur - takže se vše leskne jak kolekce keramiky ve vitríně vaší babičky. Co bezpochyby trochu vyčnívá, je detailní, vesele se pohupujícími prsy obdařený, model hlavní hrdinky. Bodlo by ale, kdyby se stejnou péčí s jakou bylo přistupováno k modelování Rayne a animování pohybů, bylo přistoupeno i k designu úrovní. Celková promyšlenost hry a kvalita map je totiž hodně mizerná, postupujete striktně lineárně kupředu lokacemi, které se v jádru stále opakují.

• hrátky s harpunou
  • interaktivní prostředí
  • oddělování končetin
  • pohledná hlavní hrdinka
  • nedotažené ovládání
  • stereotypní, příliš jednoduché souboje
  • nedostatečné množství bojových chmatů
  • malé, jednotvárné lokace
  • stále dokola omílané herní postupy

Hudební doprovod trapně nudí, čvachtavé zvuky sekání do masa kombinované s nadávkami nepřátel občas rozesmějí. Rádoby pokusy o humor z úst hlavní hrdinky a jejího parťáka ve stylu "fuj, tady to smrdí - čemu se divíš, když seš v kanálu" pak už moc k smíchu nejsou. Ostatně, ono to k smíchu není celé. A než se do téhle neslané nemastné krvavé lázně potápět znovu a znovu, aby se mi zpřístupnily bonusové Rayniny oblečky, raději vložím číty. :-)

Grafika: 6/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 2/10
Hratelnost: 4/10

Mohli jsme tu mít kvalitní krvavou akční hru - takového upířího prince z Persie. Namísto toho před námi stojí nejistý produkt, kterému se nedá upřít akorát ta krvavost. Všechny jeho ostatní aspekty jsou průměrné nebo horší, než na co jsme dnes zvyklí.

Celkové hodnocení: 6/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce