Recenze: Boktai – slunce ve vaší dlani

Slavný „herní režisér“ a scénárista Hideo Kojima nám nabízí zcela nové dobrodružství. V typickém japonskému RPG mixu sci-fi a fantasy využijete triky Solid Snakea, stejně jako sílu slunce. Toho pravého slunce nad našimi hlavami, které se díky herně-unikátní technologii slunečního senzoru stává nezbytným hardwarovým požadavkem při hraní tohoto originálního titulu.

Platforma: GameBoy Advance
Multiplayer: ano, až 4 hráči (jen obchodování a souboje)
Podporuje GBA link cable
Nelze hrát na GB Playeru

Ukládání pozice na kazetu: ano, 2 sloty
Výrobce: Konami
Vydavatel: Konami
Distributor v ČR: Conquest (

Upíři jsou v poslední době v módě. Jen si to vezměte – filmy jako Underworld, (anime) Hellsing, Van Hellsing, nebo Blade a hry typu Vampires: Bloodlines se těší slušné popularitě. A to se na nás (tedy konzolové hráče) chystá více než slibný japonský western o upírech: Dark Watch. Upírům se věnuje také velmi originální titul pro Game Boy Advanced, který vás postaví do role jejich lovce.

Slunce je nezbytným hardwarovým doplňkem hry * Kriticky důležité je i správné nastavení času

Boktai: The Sun is in your Hands, jak se hra celým názvem jmenuje (to jsem si pěkně ušetřil práci s vymýšlením nadpisu článku, viďte), vypráví příběh mladíka s (pro Japonce jistě seriózně znějícím:-)) jménem Django a poněkud „symbolickou“ přezdívkou „Solar Boy“. Ačkoliv kýčovitost z těchto slůvek čiší měrou vrchovatou, díky autorovi hry je příběh překvapivě slušný a hratelnost více než vtahující. Boktai totiž nemá na svědomí nikdo jiný, než Hideo Kojima, který si tak od svého hlavního životného díla (série Metal Gear Solid) podruhé (první byla Zone of the Enders pro PS2, přičemž především ZOE2 je skutečně VELMI zdařilá hra) odskočil a stvořil další fascinující dílko, prokazující jeho vizionářský talent.

Zdroj síly

Jelikož je celá hra o honu na upíry a různé bytosti z temnot, hraje v ní (kromě vaší zručnosti:-)) významnou roli také denní doba a množství slunečního světla. Tento faktor je umocněn na maximum skutečností, že hra nastavuje počasí a aktuální množství slunečního světla podle údajů, dodávaných slunečním senzorem, zabudovaným do kazety s hrou (kazeta je průhledná, o něco větší než obvykle a senzor na jejím kraji má podobu malého černého čtverečku). Navíc budete v úvodu hry požádáni o nastavení hodin a data podle skutečného času, takže hra bude celou dobu udržovat herní prostředí přesně v takové denní/roční (po)době, jako skutečný svět kolem vás.

Létající kytka je vaším nejlepším kamarádem * Tady se bude vymítat Ďábel.. totiž upír

Samozřejmě se celý herní design a hratelnost kolem tohoto ústředního nápadu točí a tak je vaší zbraní (vylepšovatelná) Sluneční pistole, která střílí energické výboje a jako zásobníky používá akumulátory dobíjené slunečním světlem… dále každý z bossů hry se ukrývá na dně hlubokého labyrintu sklepení pod svým hradem (kam slunce svítí jen sporadicky škvírami ve stropě)… Sluneční pistole se navíc přehřívá (to v případě, že zůstanete na slunci příliš dlouho, takže úpal při hraní hry snad nehrozí:-)) a v noci nebo při špatném počasí se hra dynamicky mění na stealth-akci, kdy musíte využívat plížení a různé triky (například nalákání nepřátel klepáním na zeď), známé z MGS série.

V zimě se stmívá dříve... * Rakev s upírem musíte vytáhnout z nitra labyrintu na povrch Země

Nepřátelé ve hře se také chovají různě podle počasí (třeba nemrtví jsou mnohem mrštnější a rychlejší během noci nebo když je chladněji). A senzor je velmi citlivý, takže vaše zbraně jsou různě silné podle intenzity slunečního světla. Díky jinému druhu záření nelze senzor oklamat umělým světlem a Boktai se tak stává originálním způsobem, jak závislé hráče vyhnat ven, aby se alespoň jednou za život opalovali.

Jak zabít upíra

Na hru se díváte z izometrického nadhledu a všechny souboje jsou real-time, jde tedy o jakousi akční adventuru se silným stealth nábojem a lehkou příměsí RPG prvků (vývoj zbraní, postavy, příběh). Základním úkolem je projít krajinou, najít hrad upíra, sestoupit do jeho hlubin, probít se přes nepřátele, najít rakev s upírem a dotáhnout ji ven před hrad, kde (pouze za slunečního světla) je možné provést obřad spojený s likvidací. Typickým hratelnostním zpestřením jsou nějaké ty puzzle s přesouváním beden a přehazováním spínačů (zábavné pro mne bylo například nalákat protivníka na sešlápnutí tlačítka, otevírajícího dveře dále).

Speciální obrazová příloha: herní principy Boktai formou (manga) komiksu

Zajímavý prvek je právě to táhnutí rakve s upírem na povrch – všechny labyrinty ve hře jsou kvůli tomu zpracovány „dvojitě“, aby nabídly docela jinou výzvu a druh překážek, když sestupujete dolů a potom, až zas táhnete stejnou cestou rakev s protivníkem nahoru. Rakev nesmíte pustit, pak začne pomalu „odplouvat“ zpět na své místo. Také pokud padne noc, začne se rakev „cukat“ a není dost dobře možné ji na povrch dostat.

Pěkná, pěkná, pěkná

Hideo Kojima sází na kvalitní a výpravnou prezentaci snad více, než kdokoliv jiný. Boktai má tedy nádhernou 3D grafiku s velmi slušně stylizovanými a animovanými velkými postavičkami, detailním prostředím a pěknými speciálními efekty (paprsky a „kouzla“). K tomu připočtěte tuny namluvených dialogů (!) a perfektní soundtrack (melodie i nástroje) v duchu žánru trance.

• Inovativní využití slunce
  • Solidní příběh
  • Bohatá hratelnost
  • Špičková grafika a ozvučení
  • Budete závislí na slunci

Navíc jsou herní mechanismy přehledně představovány a člověk se snadno dostane až k srdci komplexního herního systému. Tou dobou se již bude obdivovat chytrosti, s jakou byla hra vymyšlena a bude se solidně bavit zajímavým příběhem s tradičně perfektními dialogy. Prostě Kojima jako když ho vyšije. Nezbývá, než se těšit na blížící se druhý díl!

Zvuk: 10/10

Komplexní a návyková hra, kombinující akci, logiku, stealth a RPG v nádherné grafice se špičkovým ozvučením a vtahujícím příběhem. Připočtěte revoluční propojení s reálným denním/nočním cyklem a máte unikátní zážitek, jaký ještě žádná hra nenabídla.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (1) Další článek: Originalita nadevše aneb Coffee Tycoon

Témata článku: , , , , , , , ,