Recenze: Braid – filozofická hra

Fantazii se meze nekladou. Tímhle heslem se zřejmě řídili vývojáři logické hříčky Braid. V jejich případě totiž opravdu žádné meze neexistují.

Pakliže se o herní scénu zajímáte trochu hlouběji, není vám název Braid neznámý. Aby také ne, když se jedná o velmi úspěšnou arkádu původem z Xbox Live Arcade. Během prvního týdne se prodalo neuvěřitelných 55 tisíc kopií, což je na nezávislý projekt úctyhodné číslo. Jeho popularita nabrala takových rozměrů, že bylo rozhodnuto o vytvoření PC verze. Jak to dopadlo? Projevily se na hře nepříjemné vlastnosti doprovázející konzolové konverze? Mohou PCčkáři jen dál závidět svým konzolovým protějšků? To vše se dozvíte při čtení následujících řádků.

braid_01.JPGbraid_02.JPG

V prvé řadě je nutno zmínit, že Braid je nesmírně netradiční hra, a proto k ní musíte také jinak přistupovat. V dnešní době se leckomu může zdát, že plošinovky řekly své poslední slovo už hodně dávno a jsou doménou jen freewarové scény, ale nechte se vyvést z omylu. Pokud se k tvorbě přihne kvalitní vývojařský tým, výsledek může být ohromující.

Povedlo se vývojářům zachovat vysokou laťku kvality z X360 verze? Ano!

Příběh hry vypráví o sympatickém mladíkovi jménem Timy, který se vydal na strastiplnou cestu za nalezením své milované princezny.Timy totiž v minulosti udělal jednu velkou chybu – k princezně se nezachoval zrovna jako gentleman, takže ta ho nyní nechce ani vidět. A jak jistě víte, lidské vztahy se napravují nejobtížněji, takže ani náš hlavní hrdina to nebude mít zdaleka tak jednoduché.

braid_15.JPG

V případě, že se vám podaří překonat všechny levely a hru dokončit, připravte se na nečekané až filozofické zakončení. A filozofická je ostatně celá hra (mezi místnosti s knihami obsahují věru zajímavé texty, doporučuji je proto nepřeskakovat).

braid_03.JPGbraid_04.JPG

Je pro vás připraveno celkem šest rozličných světů, přičemž každý z nich má svá specifika – v jednom je vše normální, zatímco jinde dostanete do vínku prsten, díky němuž můžete zpomalovat čas, kdežto v dalším světě se zase pro změnu všechno děje jakoby obráceně, což samozřejmě ztěžuje vaši situaci. V každém světě narazíte na několik levelů (od čtyř do osmi), mezi nimiž procházíte jednoduchým otevřením dveří, které se nachází vždycky na druhé straně dané lokace. Vaším úkolem nicméně není jen dostat se ve zdraví k cílovým dveřím, po cestě totiž musíte navíc sbírat dílky z puzzle a to je teprve pravý adrenalin!

Bojte se růžových králíčků!

Jak už to tak bývá, jednotlivé dílky jsou na špatně přístupných místech, cestu vám relativně brzy zkříží nepřátelé v podobě zvláštních chodících kuliček nebo květinek, které se změní v růžového králíčka s velkými bílými tesáky a jedním úkolem – zabít vás. Tyto tvory však naštěstí můžete zabit jedním jediným skokem na jejich hlavu.Na konci každého světa narazíte na bosse, jehož pokoření už nebude tak jednoduché.

braid_05.JPGbraid_06.JPG

V Braid však naštěstí nemůžete umřít, protože ovládáte jednu speciální vlastnost, a to sice vrácení času. Pakliže by vás tedy nedej bože některý z krvelačných králíčků zabil, můžete s klidem zmáčknout požadovanou klávesu a kochat se zpomalenými záběry z minulosti.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Logické
Výrobce: Number None, Inc. | Webové stránky hry