Recenze: Brány Skeldalu 2 - Pátý učedník

Tak tu konečně máme recenzi hry, jež byla vedle Mafie jedním z nejočekávanějších českých titulů poslední doby. Jedná se o skutečně důstojného nástupce prvního dílu? Jak je to s kombinací adventure a RPG? Stojí Brány Skeldalu 2 opravdu za to? Přečtěte si naši recenzi.

Typ hry: RPG adventura
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 500 MB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 300 MHz, 192 MB RAM, 16 MB 3D grafická karta
Výrobce: Napoleon Games (www.napoleongames.cz)
Distribuce v ČR: AT Computers (www.atcomputers.cz)

Konec původních Bran Skeldalu, kdy skupina dobrodruhů zhatila nekalé plány zlovolných mágů ve věži Skeldal, nijak jasně nenaznačoval, že by se kdy mohlo objevit jakékoliv pokračování. Ohlášení druhého dílu nazvaného Brány Skeldalu 2: Pátý učedník tedy bylo překvapením pro většinu našeho herního národa. Jindřich Rohlík prokázal, že cesty jeho imaginace jsou skutečně nevyzpytatelné.

Druhý díl se odehrává nějaký deset let po jedničce. Jeden z bojovníků původní šestičlenné družiny, Wahargem, shodou okolností jediný, kdo tehdy přežil, se vrátil zpět do  své země a byl velmi vlídně přijat panovníkem. Díky našeptávání a úslužným intrikám se z něj nakonec stává vládcův oblíbenec, neomezený tyranský správce města Moharn, jež nedovoluje nikomu, aby jeho vládu jakkoliv zpochybňoval. Ukáže se, že Wahargem není nic jiného než proradný vrahoun.

Hlavním hrdinou druhých Bran Skeldalu je mladý učedník prvního ročníku magické univerzity města Moharn jménem Engeor. Jednoho večera se rozhodne vyrazit si se dvěma svými přáteli Alaiskem a Kalakem do místního hostince. Pojednou se téma hovoru stočí na Wahargema - zatímco Alaisk ho považuje za muže přísného, ale spravedlivého, Engeor vysloví nahlas to, co si myslí většina ostatních univerzitních učenců. Totiž že Wahargem dávno není tím, čím býval, že se z něj stal pouhopouhý tyran terorizující obyvatele Moharnu svým diktátem. Strhla se hlasitá hádka - to by ještě nebylo tak hrozné, třeba by se oba protagonisté sporu nakonec ještě usmířili. Jenže co čert nechtěl, celé to poslouchal ještě někdo jiný.

Hra pak začíná tím, že je Engeor na rozkaz samotného Wahargema násilně vytažen ze své postele a odsouzen k doživotnímu vyhnanství za neúctu k řádu a pomluvy ve vězení na Korvi Trikoli. Tam celé vaše rozsáhlé dobrodružství odstartuje.

Už předem bylo avizováno, že Brány Skeldalu 2 (dále jen BS2) nebudou dungeon ale spíše adventura se silnými RPG prvky. To samozřejmě vyvolalo nevoli a nesouhlasné protesty mnoha českých hráčů, kteří si původní BS velmi oblíbili a jistě by podobný dungeon velmi přivítali. Jenže hry takového typu už dnes prostě neletí a tak se Napoleon Games rozhodli žánr obměnit. A popravdě si myslím, že udělali dobře.

BS2 jsou velmi dobře zpracovanou kombinací adventury a RPG. Mají v sobě něco z legendárního Albionu, něco z klasických sierráckých adventur a samozřejmě nezaměnitelné kouzlo (dobrých) českých her. Po celou dobu hry ovládáte jediného hrdinu, tedy Engeora. Na první pohled se BS2 tváří jako čistokrevná adventura - na spodní straně obrazovky vidíte inventář a vedle něj dvě baňky, jedna je modrá a druhá červená (mana a životy). Právě modrá baňka poněkud nabourává prvotní představu o čistokrevné adventuře.

Porozhlédnete-li se po obrazovce lépe, objevíte v horní nabídce vyjma rychlého přístupu k nabídkám Uložení, Obnovení, Volby a Konec také záložku Engeor. Právě ta je srdcem RPG části druhých Bran Skeldalu. Naleznete v ní obrazovku s přehledně uspořádanými informacemi o všech Engeorových vlastnostech a také o jeho magických dovednostech. Ty se dělí do pěti magických kruhů, v každém z nich naleznete pět různých kouzel. Z počátku je k dispozici jen jedno z každého kruhu (a úplně na začátku vlastně ani to ne), ale nová kouzla se naučíte v průběhu hry, ať již od jiných postav nebo za pomoci magických svitků.

Žánr RPG si přímo žádá, aby hra počítala s nějakými zkušenostními body. Ty jsou v tomto případě zastoupeny tzv. "trofejemi". Určitý počet trofejí získáte za každý splněný úkol v adventurní části a za každý vyhraný souboj v RPG části. Nad čím jsem se trochu podivil byl fakt, že ačkoliv při splnění úkolu vždy víte, kolik jste za něj obdrželi trofejí, při zabití nepřítele se tato informace nezobrazuje. Ale což, vždy se můžete podívat do statistik. Jakmile Engeor dosáhne určitého počtu trofejí, postupuje na další úroveň. Tím se zvyšují všechny jeho další atributy - životy, mana, útok, obrana, rychlost a především tzv. "lekce". Ty představují body, které lze rozdělit mezi jednotlivá kouzla a tak je povýšit na další úroveň (tedy zvýšit jejich účinnost). Každé kouzlo má pět takovýchto úrovní. Některá kouzla se liší tím, kolik lekcí vám "sežerou" - někdy jednu, jindy třeba i dvě.

Kouzel je tedy celkem k dispozici 25, každé s pěti úrovněmi účinnosti. Zprvu budete nejčastěji používat fireball, kteréžto kouzlo vás naučí jeden zlovolný mág. Později se ale dostane i na další útočná kouzla, dostanete možnost vyvolávat si různé pomocníky, atd. Systém kouzel je zde rozhodně velmi dobře propracovaný. Tím spíše, že magii občas využijete i v adventurní části.

Ta je vpravdě klasická a nijak nevybočuje ze zavedeného standardu. V jednotlivých lokacích sbíráte různé předměty a používáte je buďto vzájemně nebo na jiné objekty či osoby. Po kliknutí levým tlačítkem na nějaký předmět (nebo osobu) se objeví tři ikonky - mluvení, použití a magie. Adventurní část je dle mého názoru poměrně obtížná, ale zdaleka ne nehratelná. Opravdu stačí se nad onou lokací a předměty v inventáři pořádně zamyslet a samozřejmě také vzpomenout alespoň na útržky rozhovorů s místními postavami - řešení vám pak vyplyne téměř samo.

Není ale radno zapomínat na váš zvláštní dar, tedy magii, která může být často také velmi nápomocná. Dalo by se říci, že je nezbytná pro vaše přežití. Engeor nemůže nosit žádnou zbraň a poměrně časté bojůvky s různými druhy nepřátel, od urostlých hadů přes kostlivce a žaboidní příšery až po medvědy nelze řešit jinak než právě magií. Z pokročilých příšer můžete získat peníze nebo materiál, který se dá zpeněžit - tak si vyděláte na lektvary pro zdraví a manu.

Hra má také nějaké ty své chybky. Tou největší se mi zdálo být časté padání při nahrávání uložených pozic - může to být problém jen mé konfigurace, nezkoušel jsem hrát hru na jiném počítači, avšak nepomohla ani nová instalace programu. Při samotné hře se už ale hra chová velice stabilně a nikdy mi vlastně nespadla. Občas se také stane, že má Engeor poněkud nehodící se komentář k nějakému předmětu (například na kýtou masa se podivuje "Mám to sníst, nebo si s tím pokecat, nebo co?" - ostatně tuto otázku uslyšíte pokaždé, když mu přikážete nějaký nemožný kousek). Co mi přišlo skutečně nedomyšlené byla nemožnost utíkání z bojů - jestli jsem ji pouze přehlédl, budu tlouct hlavou o zeď ještě následující týden. Tato pravděpodobnost je ale docela malá ;). Je to škoda, že něco takového chybí, protože občas nevědomky můžete vběhnout mezi skupinku nepřátel, kteří vás svou silou několikanásobně převyšují a pokud jste si hru těsně předtím neuložili, jste doslova "nahraní".

• originální pojetí
  • zajímavý příběh
  • nízká cena
  • nevzhledné animace (postav)
  • místy vyšší obtížnost
  • drobné chybky

V zásadě se Brány Skeldalu 2 hrají velice pohodově. Adventura se docela pravidelně střídá s RPG, u kterého se dobře odreagujete a ještě nasbíráte nějaké zkušenosti a peníze. Navíc to všechno skvěle doplňuje příjemné technické zpracování. Od originální hudby, která při boji nasadí rychlejší tempo a při běžném adventuření naopak zpomalí, až po dobře zvládnutý dabing, jehož dvěma největšími hvězdami jsou Jakub Saic (Engeor) a Jan Přeučil. Na dabingu se celkem podílelo asi deset lidí, takže se není třeba obávat nekonečného opakování hlasů. Konečně jsem také přišel na to, co mi na českém dabingu obecně nejvíce vadí - nepřirozená, zbytečně spisovná čeština. Myslím, že kdyby tvůrci (nejen v případě BS2) pojali dialogy poněkud hovorověji, přirozeněji, mohl by být výsledek ještě o něco lepší.

Titul
Brány Skeldalu 2: Pátý učedník
Grafika
7
Zvuky
6
Hudba
8
Hratelnost
7
CELKEM
7
Další česká hra, u které se budete dlouho dobře bavit.

Zatím jsem se ještě nezmínil o grafickém zpracování a to je nyní třeba napravit. Jeho vůdčí  osobností byl Martin Zhouf, známý český výtvarník, jenž má svůj osobitý styl a je to vidět i v BS2. Je pravda, že někomu se to líbit může, někomu nemusí, v každém případě se grafické zpracování lokací dle mého názoru povedlo, ačkoliv ze zřejmého důvodu nemůže dosahovat kvalit her s multimilionovými rozpočty. Kámen úrazu však leží v animacích. Zatímco ta úvodní a několik dalších později se chytře drží poměrně úhledného stylu zabírání statických obrázků, některé animace přímo ve hře už zobrazují pohybující se postavy a to už skutečně není "to pravé ořechové". Ona vůbec animace postav je tak trochu krkolomná. Jenže to se opět dostáváme k penězům, motion capture atd.

Jak to tedy celé uzavřít? Brány Skeldalu 2: Pátý učedník jsou velmi povedená česká hra pro české, potažmo středoevropské hráče (mluvilo se o lokalizaci do Polštiny či Maďarštiny). Těžko by prorazila na západních trzích, ale u nás si své příznivce jistě najde - nejen pro své kvalitní zpracování a originální pojetí kombinace RPG a adventury, ale zejména pro velmi příjemně nastavenou cenu - hru totiž pořídíte již za 559,- Kč a za to Brány Skeldalu 2 opravdu stojí.

Žánr: RPG | RPG adventura
Výrobce: Napoleon Games | Webové stránky hry
  • originální pojetí