Recenze: Broken Sword: The Angel of Death – Andělíčku, můj strážníčku

Právník George Stobbart a půvabná novinářka Nicol Collard se nečekaně vracejí na scénu, aby ve čtvrtém díle série adventur Broken Sword znovu zachránili svět. Jak dopadl prozatím poslední díl série, která kdysi udávala směr v žánru?

Typ hry: Akční adventura
Minimální konfigurace: procesor 1.0 GHz, 256 MB RAM, 128MB grafická karta, 2,6 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1.4 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 2,6 GB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 1.7 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Revolution Software (
Vydavatel: THQ (
Distributor v ČR: CD Project (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Fanoušci slavné adventurní série Broken Sword jsou rozdělení na dva tábory. Jsou tomu už skoro tři roky co třetí (nutno podotknout že 3D) pokračování The Sleeping Dragon udělalo za jednou Brokenovskou érou tlustou čáru. Co nám to přineslo? Vývojářům tisíce „neslušných“ emailů, zarytým fanouškům v lepším případě pouze zástavu srdce, herním novinářům nelehký úkol to vše rozsoudit a obyčejným hráčům jen další víceméně nadprůměrný titul na dlouhé večery. Ať je tomu jak chce, po prostudování nejrůznějších diskuzních fór přijdeme na jedno – série Broken Sword se nyní rozlišuje jako „před“ a „po“ The Sleeping Dragon.

Tak kdo z nás čtyř je větší tvrďák, co? * Mapa, nejlepší přítel zabloudivšího člověka * Neskákej! Poradím ti jak zhubnout :-)

Zahoďme však předsudky a utřeme slzy nostalgie, pokrok se zastavit nedá a relativní prodejní úspěch třetího dílu koneckonců zaručil právě přechod do slušivého trojrozměrného kabátku. A takřka určitě mohou dosavadní prodejní úspěchy i za nečekané čtvrté pokračování, které na pulty regálů dosedá právě teď.

Anděl smrti, ten tvrdej chleba má

Předchůdci The Angel of Death

Broken Sword 1
První díl slavné série Broken Sword přišel jako blesk z čistého nebe a na hráče zapůsobil perfektním dojmem. Vůbec poprvé se setkáváme s právníkem Georgem Stobbartou a novinářkou Nicol Dollare, kteří společně pátrají po tajemství řádu templářských rytířů.

Broken Sword 2
George a Nicol se vrátili o pár let později i ve druhém díle Broken Sword, který je dodnes u hráčů nejoblíbenější. Naši dva hrdinové tentokrát pátrají po záhadě mayského boha Tezticlapoca, který se chce vrátit na Zemi aby jí zničil. Kdo tento a první díl nehrál, jako by nežil!

Broken Sword 3: The Sleeping Dragon
Třetí díl série je dodnes nejdiskutabilnější. Roztomilé 2D point-and-click adventury najednou vystřídala zcela odlišná 3D akční adventura, která u běžného hráče vyvolala nadšení, u fanouška však akutní potřebu vyjádřit svůj názor na místo, na které i král musí pěšky. Opět šlo o záchranu světa a opět jsme se setkali se starými známými Georgem a Nicol

Právníka George Stobbarta a půvabné novinářky Nicol Collard, kteří stáli třikrát za záchranou světa, se nezbavíme ani napočtvrté. A i nyní bude naším jediným úkolem záchrana světa. Trochu klišé, nemyslíte? Na druhou stranu; příběh je zajímavý a nepostrádá náboj, takže pokud se tohoto budou lidé z Revolution Software držet i v budoucnu, s chutí si v jejich podání svět zachráním ještě několikrát :-). Vše se točí kolem jakéhosi extrémistického řádu sv. Michaela, který se snaží zprovoznit starodávnou, avšak stále funkční relikvii a zničit s její pomocí svět a vše s ním spjaté. Původně tuctová zápletka se však díky efektům „pořád se něco děje“ a „věčně v jiné části světa“ mění v dobrodružství na každém kliku.

Ale ne, mám mokré sako! * Adrenalinových situací je v The Angel of Death plno * A cesta je volná

Ostatně, už jen první obrazovka vypovídá o tomto díle více než dost. Spolu s hlavním hrdinou Georgem a jakousi blonckou se ocitáte ve své kanceláři, obtěžováni bandou neznámých gangsterů. Šup a střih, heroický útěk… No a první vážnější událost, která mimochodem perfektně nakopne hráče k další aktivitě, je na světě. Angel of Death na to jde chytře; herní doba je rozdělena zhruba 70:30 v poměru průzkum/akce a to vždy tak, aby po každé slabější pasáži dorazilo nějaké akční oživení. Díky tomu existuje reálná šance, že hru dokončíte aniž byste se nějak výrazněji nudili.

Ten kynedril si raději zabalte

Šílený spolek sv. Michaela dá však hlavnímu hrdinovi zabrat tak, že kvůli němu obětuje i nemalé výdaje za cestování. Začínáme v Itálii, nicméně aniž by George stihl ochutnat pravou domácí pizzu, už musí běhat po dalších známých městech – kupříkladu Vatikánu či Istanbulu. O střídání prostředí zkrátka nouze v žádném případě není a užijete si jak interiérů, tak i exteriérů (jimž vévodí katakomby ve Vatikánu).

Pochválit musím také obtížnost úkolů a rébusů, která je naštěstí v přijatelné normě. U některých předmětů sice hned poznáte že jsou aktivní, nicméně nemyslete si, že by tím bylo něco ulehčeno. Po čase to však může působit trochu lacině. Podobně se může tvářit i ve trojce tolik proklínané přemísťování beden či šplhání po rampách á la Tomb Raider (to že má být Broken Sword?). Logických hlavolamů je ale naštěstí dostatek a rozhodně také potěší další z novinek – Georgovo PDA, s jehož pomocí se můžete jednoduše nabourávat do bezpečnostních systémů či nepřátelských počítačů.

Zkus do mě strčit a uvidíš! * Ne, opravdu vám to nové číslo magazínu Doupě nepůjčím * Samopaly v kostele? Ale no tak, pánové…

Jako u každé jiné adventury se vyplatí být pozorný, klikat kde to jen jde (pixelhunting se naštěstí objevuje v minimální formě) a mluvit se všemi které potkáte. Ovládání se nese v duchu předchozích dílů, nyní však ke všemu potřebnému bohatě postačí pouze myš. Komu by však vyhovovalo staré známé ovládání pomocí klávesnice, stačí si ho jednoduše zapnout – podle mého názoru je mnohem lepší než pouhé ovládání myší.

Není všechno zlato, co se třpytí

Nicméně i Death Angel má své chybičky. Tou nejhlavnější, která by ve světovém měřítku stačila klidně na rozpoutání válečného konfliktu, je grafická stránka. Pokud jsme ve třetím díle vizuální zpracování chvílemi hanili, pak vážně nevím co napsat teď. Graficky je na tom čtvrtý Broken Sword poněkud průměrně – zlepšení od trojky je nepatrné, bugů je nepříjemný dostatek (prosvítání, propadávání atp.) a v každé z lokací jako by se zastavil život, nikde ani noha (že by zrovna domácí hráli v televizi finále fotbalového šampionátu?).

Zastřelím tě ve jménu božím * Převleků není nikdy dost * Já spadnůůů

Dabing je na tom naštěstí o poznání lépe. Nechybí mu procítění, na většinu postav sedí a celkově působí velice uvěřitelně. Škoda jen, že se některé hlasy „opakují“ u více postav. Pošramocenou reputaci díky grafice pak zpět na výsluní vyzdvihuje hudební kulisa, která je naprosto perfektní, ke hře se příjemně hodí a mě osobně sedla přímo do noty.

• Umění vtáhnout do děje
  • Příběh nepostrádá spád
  • Hudba
  • Minimum novinek
  • Kolísající hratelnost

Grafika ani technické zpracování však není u podobného typu her zase až tak podstatné. Uvědomují si to i vývojáři a proto vsadili hlavní esa na hratelnost. Vyšlo to tak napůl. Broken Sword: The Angel of Death nepatří sice k nejzábavnějším adventurám poslední doby, nicméně hráče dokáže vtáhnout do děje a díky chytrému game-designu (chvíli nudné pátrání, chvíli akce) ho také umí udržet až k závěrečným titulkům. Celkově vzato se však jedná jen o minimální zlepšení oproti předchozímu dílu a i přes všechno výše uvedené čiší z titulu rychlokvašnost. Bavit se ale budete.

Grafika: 6/10

Nadprůměrná adventura, která dokáže vtáhnout do děje a díky chytrému game-designu nepustí až do samotného konce. Po jejím dohrání vám však mnoho zážitků nezůstane.

Diskuze (1) Další článek: Akční závody Full Auto 2: Battlelines