Recenze: Brothers in Arms: D-Day – malí bratři ve zbrani

Úspěšná válečná střílečks Brother in Arms se přes několik platforem dopracovala až na handheld PSP. Osud druhé světové je tak rázem ve vašich rukou – doslova.

Platforma: PSP
Žánr: Taktická akce
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft

Brothers in Arms: Road to Hill 30 přinesl do žánru válečných stříleček očekávaný svěží vítr. Hráči byli do té doby zvyklí pouze na stereotypní one-man show v podobě Medal of Honor či Call of Duty. Bratři ve zbrani ale byli o něčem zcela jiném. Týmová spolupráce byla na prvním místě, prim hrála také taktika a strategie a co bylo nejlepší - pokud proti vám stáli třeba i jen tři protivníci, byl to opravdový problém, nikoliv formalita. Odvážný koncept se osvědčil a hráči se kromě konverzí na jiné platformy brzy dočkali také datadisku Earned in Blood.

Klid před bouří

A teď si představte, že by se tyto dva tituly spojily do jednoho celku. Láká vás to? Pak si budete muset koupit Sony PSP – Brothers in Arms: D-Day (spojení titulů Road to Hill 30 a Earned in Blood) je totiž k dispozici pouze hráčům na handhledu PSP. Začátek je však stejný jako u Road to Hill 30 a hráč, který se nikdy s Bratry ve virtuální podobě ještě nesetkal, se může cítit dosti zmateně.

Bez jakéhokoliv upozornění se ocitáte na palubě výsadkového letadla nad francouzskou půdou. V tento moment se také setkáte s hrdinou, jehož schopnosti brzy uvidíte na vlastní oči. Píše se 6. červen roku 1944 a zmiňovanou postavou není nikdo jiný než velitel 101. výsadkové divize Matt Baker, s níž máte za úkol invazi započít z druhé strany a probojovat se až k pobřeží. Vaše jednotka se tak rázem stává součástí největších bitvy druhé světové – nastává Den D, což pro nikoho z účastníků nevěstil nic dobrého.

Nepřítel má problémy s krytím, přítel toho využije

Nicméně válka nikdy nebyla o jednoduchosti, což je případ i Bakerovy jednotky. V následující surové animaci tak rychle pochopíme, o čem tahle válka bude – o utrpení, smrti a bezmoci. Sledujete posádku, která se připravuje k seskoku nad francouzským venkovem, náhle však letadlo zasahuje protiletadlová střela a je po všem. Celá posádka zahyne v plamenech, nicméně hlavnímu hrdinovi se jako zázrakem daří vyskočit. Otázkou je, zdali pro něj toto chvilkové přežití má vůbec cenu…

Brother in Arms: D-Day je kopií většího bratříčka – a teď mám na mysli opravdovou kopii se vším všudy. Veškeré mise, prostředí, hlavní hrdinové a do jisté míry i grafika je naprosto totožná s PC verzí. Na druhou stranu je to vlastně jedině dobře. D-Day se totiž od mnoha ostatních válečných stříleček liší zejména tím, že neklade důraz na obrovské bitvy, nýbrž dává přednost malým a pro Den D historicky důležitým šarvátkám. Hra věrně kopíruje knihu Stephena E. Ambroseho, podle níž vznikl kupříkladu i úspěšný seriál Bratrstvo neohrožených. Co to pro hráče znamená? Pouze to, že v naprosté většině levelů se bude zabývat prozkoumáváním francouzských městeček a ničením nepřátelského odporu. Na vylodění v Normandii z fleku zapomeňte, opět si zahrajete za výsadkáře.

Dva na jednoho? Zbabělci!

Hra je velice realistická, takže stačí dvě-tři rány a už vám stloukají bílý kříž. Čím dřív si tuto skutečnost uvědomíte, tím lépe pro vás. Rázem totiž začnete uvažovat jako válečný veterán a vaším jediným cílem bude zneškodnění nepřítele. Ostatně, taktika hraje v BiA důležitou roli a na správném plánování (doporučuji často používat ukazatel strachu nepřítele) mnohdy závisí vše. Dvojnásobně to platí v případě, kdy stojíte proti tuctu rozzuřených Němců. A to radši nezmiňuji nepřátelské tanky, ostřelovače či kulometná hnízda, chytře umístěna na důležitých spojovacích cestách. Stačí, abyste si jednoho takovéhoto překvapení nevšimli a můžete si být jisti, že celá vaše rota zahyne. Obezřetnost se zde opravdu vyplácí…

Z předchozí věty je patrné, že při putování válečnou frontou nebudete sami. Společnost vám bude dělat vždy určitý počet spolubojovníků, jejichž počet se misi od mise mění. Nejdříve začnete pouze s jedním, ale časem už pod sebou budete mít klidně i dvacet mužů. Výhodou je, že „vaši“ vojáci se chovají vcelku obstojně. Nedělají žádné velké chyby, nehrnou se vstříc jisté smrti a vaše rozkazy plní většinou na jedničku. Bohužel, nepřátelé jsou na tom dosti bídně a většinou se jen dobře kryjí. Pokud se však nemají za co skrčit, stávají se pro vás snadným terčem.

Kam hráč nemůže, tam granát pomůže

Zřejmě největším nedostatkem celého D-Day je jeho krátkost. Na dohrání vám stačí nějakých deset hodin, což v přepočtu na peníze (170 Kč za hodinu) nepůsobí zrovna dvakrát výhodně. Na druhou stranu po celou tuto dobu se ukazatel zábavy bude držet v příjemně vysokých hodnotách, a to je hlavní.

Světlé stránky
  • skvělá taktická akce
  • grafika
  • věrná kopie originálu
Temné stránky
  • atmosféra na PC byla lepší (ale to se dalo čekat)
  • inteligence nepřátel
  • krátká hrací doba

Připočtete-li si k tomu nadprůměrné technické zpracování (grafika má svůj osobitý styl a použité pastelové barvy se ke hře mimořádně hodí) a povedený game design, který je opakem slova stereotyp, měli byste mít jasno. Atmosféru PC verze se sice navodit nepodařilo, nicméně i tak se jedná o velice povedený titul, který mnohým učitelkám v nejbližších dnech pořádně zavaří. Dohrát D-Day bude chtít zkrátka každý, ať to stojí co to stojí.

Střílečka, jakých je na PSP málo - a navíc se u ní musí myslet, nestačí pouze tupě střílet.

Dostupné pro: PSP
Žánr: Akce | Válečná střílečka