Recenze: Brothers in Arms: Hell's Highway – křest ohněm

vytisknout velikost písma
Páté Call of Duty je skoro za dveřmi. Ještě než se vydáme do Pacifiku, poprali se ale Brothers in Arms se stíny vlastní minulosti.
Seznam kapitol
  1. Vzhůru na dálnici
  2. Návrat z nákupní zahrádky

Nekonečná pokračování sérií jako Medal of Honor či Call of Duty vnikají na naše televize a monitory již dlouhé roky. Zdálo by se tak, že do žánru FPS z druhé světové války se může pokusit vnést něco nového jen ten nejzarytější optimista. A přeci se to čas od času někomu povede. Jako třeba vývojářům z týmu Gearbox, kteří v roce 2005 příjemně překvapili kritiky i samotné hráče svou takticky pojatou herní obdobou seriálu Bratrstvo neohrožených – titulem Brothers in Arms: Road to Hill 30.

 

BIA_HH_01_danger.jpgBIA_HH_02_aftermath.jpg

Byť nešlo v pravém slova smyslu o naprostou revoluci, snažení tvůrců přeci jen přineslo do lehce zatuchlé škatulky „2. světová válka“ příjemný závan čerstvého vzduchu. Gearbox vsadili na rozumnou dávku realismu, filmově vyprávěný příběh, a především krátký časový úsek a úzce vymezenou scénu, ve které osudy svých hrdinů rozehráli. Logicky se dostavil úspěch a s ním pochopitelně i možná lehce uspěchané pokračování s podtitulem Earned in Blood.

Gearbox vsadili na dávku realismu, filmově vyprávěný příběh, a krátký časový úsek s úzce vymezenou scénou

V poslední době se nám ale „bratři ve zbrani“ odmlčeli – nepočítáme-li přehlédnutelný spin-off pro PlayStation Portable či o něco zdařilejší verzi pro Nintendo DS. A zatímco tak Medal of Honor a Call of Duty si už svou premiéru na soudobých konzolích (i několikanásobně) dávno odbyli, na nové dítko od Gearbox jsme si museli hezkých pár let počkat. Zdali všechno to čekání a měsíce odříkání stály za to, se přesvědčíme nyní.

Opakování matka moudrosti

Brothers in Arms: Hell's Highway hráče již podruhé vtělí do kůže seržanta Matta Bakera, kterého čeká dosud nejtěžší zkouška jeho služby. Z prosluněné Francie se ovšem on, jeho parťák Joe Hartsock alias Red i celý zbytek sto první výsadkové divize přesune o hezkých několik kilometrů a měsíců kupředu. Dějiště hry se totiž stane Němci okupované Holandsko a nechvalně proslulá Operace Market Garden, která v září 1944 stála během pouhých devíti dní životy sedmnácti tisíců spojeneckých vojáků. A právě výsadkáři, kteří byli páteří celé akce, překřtili několikadenní masakr na „Hell's Highway“.

 BIA_HH_05_cover.jpgBIA_HH_07_ashes.jpg

Samotný – dobře osvědčený – princip Brothers in Arms se prakticky nezměnil. Hráč se opět zhostí role vůdce, který velí (téměř) vždy jedné až třem malým jednotkám, jež dle své vůle usměrňuje na bojišti a nechává je plnit jednoduché úkoly. Nějakou zásadní strategickou hloubku bychom ovšem v titulu hledali i tentokrát jen marně. Zjednodušeně řečeno jde v případě drtivé většiny přestřelek o to jedním či dvěma týmy upoutat pozornost „zakopaného“ nepřítele a sám či s pomocí zbylé jednotky pak napadnout rozptýlené protivníky zboku.

Ke každé přestřelce musí člověk přistoupit bezmála s precizností neurochirurga

Byť se může zdát, že podobně banální operace postupným opakováním musí přijít o veškeré kouzlo, není tomu tak docela. Ačkoli by tvůrci mohli při konstruování bojových situací předvést více kreativity, šikovný level design dokáže se stejným konceptem téměř pokaždé přinést trochu jiný zážitek.

Jsem vedoucí, já jsem king

I přesto je třeba říci, že se během absolvování rovné desítky misí člověku nejednou vkrade na mysl úvaha, proč se autoři hry neodvážili posunout koncept titulu o kus dál. Pakliže jste totiž už dříve propadli původním Brothers in Arms, nepřinese vám pokračování navzdory všem slibům ani v nejmenším nějaký nový a dosud nepoznaný zážitek. Vývojáři v Hell's Highway totiž recyklují nejen princip hry jako celek, ale navíc si nedokázali poradit ani s odstraněním některých už dříve kritizovaných dílčích nedostatků.

 BIA_HH_14_MG.jpgBIA_HH_16_Bazooka.jpg

Novinkou v Brothers in Arms: Hell's Highway je systém krytí. Střelbu zpoza rohu, nebo třeba hromady pytlů s pískem, si tvůrci samozřejmě vypůjčili z her jako Gears of War nebo ještě lépe Rainbow Six: Vegas. Stejně jako v podařeném trháku „z pera“ Toma Clancyho se totiž kamera ve chvíli ukrytí plynule přesune za záda vašeho hrdiny. Netřeba se více rozepisovat o tom, nakolik je tento způsob boje efektní. Naneštěstí „instalace“ novinky do světa Brothers in Arms neproběhla úplně bezbolestně. Ostudnou chybou je už to, že vaše vlastní postava, respektive její helma vám často brání v rozumném výhledu. Co ale tvůrce vedlo k tomu, že z krytu nelze střílet naslepo je naprostou záhadou. Vystrčit zbraň a tedy i hlavu z bezpečí totiž můžete jen na několik málo mrzkých sekund, než vás vydatná přesila nepřítele odešle do věčných lovišť.

 

Vedle už zmiňovaného velení, které je základním kamenem hry, a krytí, ovšem jako by titul na taktický rozměr příliš nesázel. Obtížnost hry je samozřejmě vygradována tak, že k ní rozhodně nelze přistoupit jako ke Call of Duty, Medal of Honor, potažmo jiné tradiční akci z pohledu první osoby. Strategická myšlenka se ale často zbytečně vytrácí, aniž by byla nahrazena srovnatelně kvalitní a účinnou substitucí. V několika momentech vás tak například vaše jednotky opustí a vy osamoceně čistíte domněle opuštěný dům. Akce ve stísněných prostorách ovšem postrádají jak spád, tak i logiku zbytku hry, kdy ke každé přestřelce musí člověk přistoupit bezmála s precizností neurochirurga.

 BIA_HH_09_boom.jpgBIA_HH_13_DigIn_02.jpg

Stejně tak je záhadou, proč se tvůrci vzdali podařeného a užitečného taktického náhledu na bojiště z ptačí perspektivy. Vysoce ceněná funkce se totiž v Hell's Highway zredukovala na jakousi plytkou dvourozměrnou mapu se seznamem úkolů a minimem funkcí, po které tak sáhnete spíše jen výjimečně. Krok směrem k realismu to pravděpodobně je. Pokud jde ale o samotné hraní, jedná se o pořádný skok zpět, nebo minimálně podivný úkrok z dobře vyšlapané cesty.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | akční FPS z druhé světové
Výrobce: Gearbox Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 25. září 2008
  • autentická atmosféra
  • poutavý příběh
  • občas grafika
  • nulová evoluce hry
  • technické chybky
  • zoufalá AI
Související články
  1. Zloději ukradli náklad PS3 her
  2. Brothers in Arms v Holandsku
  3. Preview: Brothers in Arms: Hell’s Highway – zlatý hřeb Ubidays

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

včera | | 15 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A