Recenze: Brothers in Arms: Road to Hill 30 – válka není jen slovo

Brothers in Arms je jedním z nejočekávanějších titulů letošního roku, a podle všeho má ty nejvyšší ambice stát se nejlepší válečnou střílečkou všech dob. Už jen zvraty prolezlý příběh seržanta Matta Bakera a jeho jednotky, navíc inspirovaný úspěšným seriálem Bratrstvo Neohrožených, dává už sám o sobě tušit, že tentokrát půjde o něco opravdu výjimečného.

Typ hry: Válečná střílečka
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: CPU 1 Ghz, 512 MB RAM, 2,8 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DVD mechanika
Doporučená konfigurace: CPU 2,5 Ghz, 1 GB RAM, 2,8 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 2,8 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Gearbox Software (
Distributor hry: Ubisoft (
Distribuce v ČR: Playman (
Cena: 1599 Kč (1375 Kč na

Nikdy jsem nechtěl být velitelem, jenomže ve válce se vás obvykle nikdo na nic neptá. Teď mám pod sebou třináct vojáků. Třináct lidí věřících mým rozkazům, které je snad dovedou živé a zdravé zpátky domů. Třináct rodin spoléhajících na to, že jim jejich milované otce a manžely jednou přivedu. Třináct. Třináctka není šťastné číslo…“

Vaše jednotka se během jednoho okamžiku stane minulostí * Skočit, nebo neskočit? * Nyní už je to na vás

Den D – Invaze do Normandie (vzdušný výsadek)

Výsadkáři 101. a 82. výsadkové divize byly v noci vysazeni na levý okraj budoucího vylodění, aby pomohli zajistit námořní výsadek za úsvitu. Výsadek byl částí velkého plánu, ale nejvíce byl zaměřen na pláž Utah. Cílem 101. výsadkové divize pod velením generála Maxwella Taylora bylo získat vnitrozemskou část cest vedoucích k plážím Utahu, a zničit dva mosty a železniční most nedaleko Carentanu, což byly jediné přístupové cesty, které Němci mohli využít pro útok na předmostí.

5. června více jak 900 dopravních C-47 odstartovalo spolu s 13.000 výsadkáři směrem k francouzskému poloostrovu. Celý výsadek trpěl chybami v navigaci a přesnou protiletadlovou palbou, která nutila piloty provádět časté úhybné manévry, což navigaci ještě více ztěžovalo. Mnoho výsadkářů bylo zabito, než se dostali na zem, mnoho dalších se utopilo v zaplavených oblastech. Ti, co přežili, se shromažďovali v malých skupinkách, promícháni, pod cizími veliteli a plníc neznámé cíle. Na konci dne D bylo dosaženo jen mála cílů – východy z pláží Utah byly obsazeny 101. divizí, které se později spojila s 4. divizí z pláže. Ztráty byly těžké – každá z divizí ztratila asi 1200 vojáků.

Zdroj: valka.cz

Válka je svinstvo. Jakkoliv se vám tato fráze může zdát otřepaná a klišovitá, nikdy nemůže být z logického hlediska vyvrácena. Hrůzy druhé světové jsme si pomocí počítačových her mohli prožít nesčetněkrát, přesto se většina z nás může pouze domýšlet, jaké myšlenky se asi honí hlavou řadovému vojákovi při bezvýchodné situaci uprostřed bitevní vřavy. Akční pecky jako Medal of Honor či Call of Duty nás přiblížili k autentickému zážitku (obzvláště druhý jmenovaný) a zanechali v nás chladný a syrový pocit z války – a přesně tak jak to má být.

Drtivá většina titulů dnešní doby však sází spíše na faktory, které zaručí co nelepší prodejnost a na obsah se jaksi pozapomíná. Sundejme si růžové brýle, je to tak všude. Pobit s jedním, byť zkušeným a ošlehaným vojákem půlku Německa je sice pro „běžného“ hráče možná přitažlivé, nicméně přeci jen dost nadsazené; a především krajně nerealistické. Jenomže co naplat, podobné hry se prodávají stále více a hráči si sami říkají o další pokračování. Pomalu, ale jistě se však z nejrůznějších koutů ozývá také hlad po něčem alespoň trochu odlišném. A že sami nevíte, co že to vlastně chcete? Odpověď se nabízí přímo sama. Brothers in Amrs…

Bratři ve zbrani na to jdou totiž trochu jinak než je obvyklé, a do žánru válečných stříleček přináší tolik potřebný svěží vítr, ne-li rovnou průvan. Jak bylo již v úvodu naznačeno, zde se žádného „rambo“ stylu á la Medal of Honor nedočkáte. V Brothers in Arms nikdy nepostupujete dějem sami, nýbrž v týmu několika mužů, kterým velíte, a kteří se postupně stanou vašimi opravdovými bratry ve zbrani. Více než rychlé nohy a hbité ruce tak tentokrát využijete vlastníhlavu, fungující taktiku a v mnoha případech také důvtip a především štěstí, které i v té „skutečné“ válce hrálo významnou roli.

Nepřítel neměl vůči rychlé protitankové střele sebemenší šanci * Válka není hezká věc * Nepřátel se nelekejte, na množství nehleďte

Podle skutečné události

Začátek je tak trochu chaotický a prvních pár minut se zřejmě budete cítit dost zmateně; hra vás bez jakéhokoliv upozornění vloží do zuřivé bitvy, která se už na první pohled tváří jako bezvýchodná. Všude kolem létají nepřátelské kulky, vojáků neustále přibývá a korunu všemu nasazuje přijíždějící tank, proti němuž s vaší skupinkou nemáte sebemenší šanci. Střela z projektilu na sebe nenechá dlouho čekat a vy už jen sledujete, kterak vaše tělo dopadá k mrtvým kamarádům… První pocity jsem měl (a soudě podle ohlasů v diskuzích jsem nebyl sám), přiznám se, velice rozpačité a zákonitě musela přijít otázka „jestli to autoři s náročností trochu nepřehnali?“. Jenomže zdání klame, a hra vám velice brzy podá uspokojivé vysvětlení. Jak sami zjistíte, události, o kterých se mluví výše, jsou jakýmsi pohledem do budoucna…

Následuje rychlý střih, a rázem se zničehonic ocitáte na palubě výsadkového letadla nad francouzskou půdou. V této chvíli vůbec poprvé pohlédnete do očí hrdinovi, jehož schopnosti si už brzy vyzkoušíte na vlastní kůži. Píše se 6. červen roku 1944 a zmiňovanou postavou není nikdo jiný než velitel 101. výsadkové divize Matt Baker, na jehož místě by asi chtěl být málokdo. Ano, tušíte správně. Vaše jednotka se, stejně jako stovky dalších, rázem stává jen zrnkem písku, které se při troše štěstí spojí do pevného jílu a pomohou vyhrát jednu z největších bitev Druhé světové války. Začíná Den D.

Jenomže válka je plná komplikací a těm se bohužel (nebo naštěstí?) nevyvaruje ani Bakerova jednotka. Ve velice atmosférické animaci - která je mimochodem zpracovaná téměř filmovým způsobem - máme možnost sledovat posádku připravující se k bezproblémovému seskoku. Jednoduše vymyšlený plán však naruší nepřátelská protiletadlová puma, která bez soucitu přesně zasahuje svůj cíl. Bakerův pluk se během několika vteřin stává minulostí, hlavní hrdina však přežívá. Jako zázrakem se mu podařilo doslova na poslední chvíli vyskočit a zachránit si svůj, pro vývoj příběhu obzvláště důležitý život…

V několika misích se pod vaše velení dostane dokonce i tank * Bojuje se všude, třeba i před kostelem * Tank sice ovládat nemůžete, jeho těžký kulomet naštěstí ano

Originální koncept

Nyní máte možnost vidět temné noční bojiště, místy narušené protiletadlovou střelou, z pohledu řadového parašutisty. Dopad je ale tvrdý. Pád sice zbrzdil šťastně postavený strom (ostatní to štěstí neměli), nicméně octnout se uprostřed bojiště s holýma rukama se rovná jisté sebevraždě. Naštěstí pro vás ale brzy najdete „své“, kteří vám z toho srabu alespoň částečně pomůžou – a nyní už je to jen na vás.

Bratři ve zbrani se od mnoha ostatních válečných stříleček liší také tím, že nekladou důraz na obrovské bitvy, ale zabývají se spíše malými, byť pro válečný vývoj neméně důležitými misemi. V naprosté většině levelů se budete zabývat pomalým prozkoumáváním obsazených francouzských městeček, polí osazených vším kromě zeleniny nebo podezřele opuštěných budov. BiA jsou hodně zaměřeny na taktiku - a především na realismus.

Představte si situaci, kdy proti vašemu týmu stojí skupinka řekněme deseti nepřátelských vojáků. Možná si říkáte, že to přece nic není, jenomže v BiA toto znamená opravdový problém. Zdánlivě jednoduchá přestřelka se může rázem změnit v několikaminutový boj na život a na smrt; tady se totiž nehraje na pravidlo „jedna rána – protivník jde k zemi“, zbraně střílí (stejně jako ve skutečnosti) ne úplně přesně a mnohdy trvá dost dlouhou dobu, než taková bitvička o každý centimetr půdy skončí.

V následující kapitole se dozvíte, má-li i tak dokonalá hra, jakou BiA bezesporu je, alespoň nějakou tu chybičku na kráse.

Žánr: Akce | Válečná střílečka
Výrobce: Gearbox Software | Webové stránky hry