Recenze: Burnout Paradise – takhle měl vypadat Need for Speed

• PS3: 1 699,- Kč
  • Platforma: X360, PS3
    Typ hry: arkádové závody
    Výrobce: Criterion Games (
    Vydavatel: Electronic Arts (
    Distributor v ČR: EA Czech (

Jistěže Burnout Paradise není bezchybnou hrou, jen se stal asi nejpříjemnějším překvapením loňského roku – protože právě na jeho sklonku jsem si mohl zahrát jeho finální verzi, přestože do obchodů se hra dostane až tento týden. Nedlouho po zklamání z nejnovějšího přírůstku do mé oblíbené série Need for Speed se mi tak dostalo léku v podobě závodní hry obsahující snad všechno, co bych si přál. Otevřené město. Parádní model poškození. Uchvacující pocit z rychlosti. Žádná policie. Absolutní volnost. Vítejte v Paradise City.

Jedno město, desítky možností

Začátek hry je nesmírně působivý, především proto, že se do dvou minut po skončení intra beznadějně ztratíte. Zapomeňte na všechny patetické hranice, které před vás staví jiné hry, stejně jako na úvodní „dobu hájení“, kdy jste vedeni za ručičku jako vyjukané dítě, co poprvé přijde do školky. Dostanete řidičský průkaz, vrak čehosi zdánlivě připomínající auto a jedno příšerně obrovitánské město s tou nejzamotanější sítí silnic, jakou jste kdy spatřili.

A od samého počátku můžete úplně všechno. Skoro.

Trvá jen chvilinku, kdy je vám vysvětleno, že všechna nová auta najdete na vrakovišti a že s nimi následně musíte jen projet kolem servisu, aby se vám vmžiku proměnila v nablýskané bouráky. Jen o pár okamžiků na to se dozvíte, že na křižovatkách na vás čekají různé závody a kterými tlačítky je spustíte. A pak už si dělejte, co chcete, jen za občasného komentáře z rádia, jenž vám prozradí něco o zkratkách, billboardech, skocích, Showtime, speciálních závodech apod. Ztrácíte se? Možná, vždyť v Burnout Paradise můžete dělat tolik věcí, až vlastně nevíte, čím začít.

Začátek hry je současně okamžikem, kdy se láme příslovečný blatník a odděluje auto od vraku (nebo ta pořekadla byla jinak?). Můžete být nadšeni ze zcela nového a osobitého přístupu, který do jednotvárného schématu závodních her vnáší svěží vzduch, ale stejně tak se můžete nechat odradit blouděním po městě či vlastní nerozhodností stran aktivit, jakým se budete věnovat. Pokud tuhle fázi přečkáte, naučíte se si burnoutí svět netušených možností pořádně užít.

S plynem pod podlahou

Základním problémem, který před vás hra postaví, je orientace v Paradise City. Ono to město není až tak veliké, jak se na první pohled zdá (bavíme se o nějakých 30 čtverečných kilometrech), přestože vás zpočátku dokáže řádně zamotat. Výhodou je, že herní prostředí je přirozeně rozděleno na několik snadno odlišitelných částí s charakteristickými body, podle kterých se můžete orientovat. Malou nápovědou vám je i mapka v pravé dolní části obrazovky, takže ať už se vydáte do městské džungle Downtown Paradise, přístavní čtvrti se spoustou kolejí Harbor Town, nebo třeba venkovsky laděné vrchoviny plné serpentin White Mountain, neměli byste se ztratit. Snad.

Ale na bloudění beztak nebudete mít čas ani náladu: přišli jste přeci závodit, ne? Takže na první křižovatce zmáčkněte ta správná tlačítka a hurá na věc. Vedle klasického závodu z místa A do místa B (pokud možno bez bloudění přes místa C, D, Q a Fň) je takovou typickou záležitostí Road Rage mód. V něm si tak poklidně jezdíte spolu s ostatními závodníky po městě, a když máte někoho poblíž… tak to do něj narvete, úplně co to jen jde, nejlíp s pořádným boostem, prásk ho, až se ten parchant rozstřelí o cokoli kolem cesty na tisíce kousíčků, uááá. No, a taky se snažíte, aby ostatní neudělali to samé vám a abyste jich rozbili daný počet v daném čase.

Ehm, tak snad raději něco klidnějšího. Třeba takový Marksman, kde vám stačí dojet z jednoho místa do druhého. Jen je tedy kolem smečka bláznů jako vy, které nejde o nic jiného, než vás pořádně sestřelit, abyste nikam nedojeli. Nebo Stunt mód, kde v časovém limitu pácháte nejneuvěřitelnější akrobatické kousky, ať už s pomocí nespočtu ramp nebo přímo díky okolnímu provozu (či nejlépe samotným soupeřům). Anebo Showtime, nástupce známého Crash mode? Stačí kdykoli zmáčknout dvě tlačítka a rozkutálet auto v destrukční cestě třeba celým městem. Jen tedy to s tím nacházením něčeho klidnějšího příliš nevyšlo.

GPS (Gde Proboha Su?)

S volným městem při závodění jde zacházet dvěma způsoby: buďto na trvání závodu uzavřete veškeré odbočky z trati a vytvoříte tak jakýsi okruh (např. NFS Underground 2), nebo necháte město volné a hráče navigujete pomocí GPS, která v případě, že aktivka hráč opustí doporučenou trasu, změní plán, aby přesto odvážlivec dojel do cíle (např. Test Drive Unlimited). Nebo neuděláte ani jedno, nakonec ať se lenoch s ovladačem v ruce trochu snaží, ne?

Výhodou této myšlenky je zachování absolutní volnosti i během závodů, nevýhodou zase slušná šance na zmaření celé snahy dojet jako první do cíle pouhým minutím posledního možného sjezdu z dálnice. Hra vám sice trasu drobátko napovídá, nicméně ve změti uliček byste často potřebovali vznášedlo, abyste mohli aspoň přibližně trefit doporučený směr. V tuto chvíli se ale ukazuje schopnost designérů z Criterionu. Nejenže rafinovaně situují cíle závodů na hrstku zapamatovatelných míst, ale také vybavili části města zmiňovanými orientačními body, které po pár hodinách hraní budete poznávat lépe než obličeje sousedů.

Trochu jiná situace přichází se zkratkami, kterých je v Burnout Paradise neuvěřitelné množství (počítáme-li, že každá zkratka má na počátku a konci bariéru, kterých je 400, pak je zkratek úctyhodných 200). Dokud je ale úplně neznáte, fungují spíše na principu ruské rulety, hrané v inovované verzi s bubínkem šestiranného revolveru obsahujícím pět nábojů: není totiž žádný problém, aby „zkratka“ vedla zcela opačným směrem či po úplně jiné silnici, než kudy potřebujete jet.

V další kapitole se dozvíte, jak získávat auta a narazíte i na finální verdikt

Žánr: Závodní | závodní arkáda
    Výrobce: Criterion Games | Webové stránky hry