Recenze: Burnout Paradise: The Ultimate Box – přidejte plyn

Na semaforu svítí oranžová, benzín je cítit na sto honů, stejně jako zápach spálených pneumatik. První může být jen jeden.

Arkádové závodění na PC v poslední době příliš neletí, jedinými osamělými tituly, které se snaží hájit barvy adrenalinových závodů, je série Need for Speed, Race Driver: GRID a FlatOut. O klesající úrovni Need for Speed se nemá cenu příliš rozepisovat a myslím si, že bohatě postačí, když si rituálně hodím hrst soli přes rameno. U FlatOutu je situace sice o hodně lepší a o GRIDu se taky špatně mluvit nedá, ale přeci jen by to chtělo něco novějšího a lepšího. Třeste se, z konzolí přichází mesiáš, jehož jméno zní Burnout Paradise.

O tom, jaký je první dojem ze vstupu do Paradise City se již rozepsal kolega Petr Kolář a poodkryl vám tak roušku tajemství, jež titul prozatím halila. Na mně nyní zbývá rozřešit otázku, jestli se postupně Burnout stává spíše nudou, nebo se vynikající zábava, kterou nabízí na začátku, dále stupňuje.

První dojem, který na mě udělal Burnout Paradise, byl strašný. Vše začalo hned u prvního menu, jež se tvůrci ani neobtěžovali upravit pro potřeby PC verze. Ne, doopravdy nejsem zvyklý na to, abych mezi jednotlivými sekcemi přepínal za pomoci kláves F1 a F2, stejně jako se mi nelíbí potvrzování Enterem. Myš sice vypadá jako srandovní hračka s ocáskem, ale na menu a různé tabulky je jako dělaná. Její nevyužití mi připadá úsměvné a hlavně nepohodlné. Vždyť i po čistých pěti hodinách hraní jsem ze hry vyskakoval s užitím kombinace kláves Alt+F4, protože jsem o správném menu ani nevěděl.

TIP: I když se to zezačátku může jevit jako zbytečné, využívejte auta k typům závodů, k nimž jsou doporučena – i když jsou třeba papírově stejné, mívají různé výhody.

Rozjezdy pro hvězdy

O druhý políček do tváře se zasloužil český dabing, přítomný u úvodního filmečku. Zvolený hlas do hry naprosto nesedí a sráží tak zážitek ještě o něco níže. Úroveň překladu (naštěstí už jen formou titulků) dále ve hře není tak špatná, ovšem stále pro mě zůstává záhadou, proč se distributor rozhodl vůbec lokalizovat, když zapomněl na překlad toho nejdůležitějšího – rad DJe Atomicy.

Myš sice vypadá jako srandovní hračka s ocáskem, ale na menu a různé tabulky je jako dělaná

Myslím si, že i průměrně inteligentní delfín by zvládl přeložit menu a tři slova, která nutně potřebuje k hraní. Přeloženy jsou i některé popisky, ale hráč neznalý angličtiny si hru neužije ani s touto lokalizací.

Po vstupu do města mě také zarazila absence jakéhokoliv tutoriálu, a abych byl upřímný, v tu chvíli jsem už zvažoval, že Burnout vypnu a půjdu se věnovat smysluplnější činnosti, jakou je třeba mlácení hlavou do zdi. Naštěstí jsem po vzoru pionýrů vydržel. Hra se totiž po překousnutí podivného začátku mění ve vybroušený diamant čisté hratelnosti. Volnost města, která je při absenci tutoriálu zezačátku spíše svazující, se s přibývajícími kilometry na tachometru stává nejsilnější zbraní Burnoutu.

Neváže vás žádná nutnost dojet přesně ten jeden prokletý závod, který už hodinu nemůžete udělat, abyste si odemkli další vozidlo. Můžete si svobodně vybrat z nabídky celkem stodvaceti tratí a je jen na vás, jestli se budete radši vyžívat v masivních bouračkách či v poněkud obvyklejších trasách vedoucích z bodu A do bodu B nebo se rozhodnete pro cestu řidiče – kaskadéra. Osobně za nejnáročnější považuji právě posledně zmíněný typ jízdy, protože pokud chcete získat slušné skóre, musíte Paradise znát možná ještě trochu lépe, než své vlastní boty.

TIP: Plánujte trasu i podle benzínek, jedno nitro dokáže rozhodnout o vítězi!

Dojezdy přímo na vrakoviště

K nutné znalosti terénu se však dopracujete poměrně rychle – hra není zase až tak extrémně rozsáhlá a jednou z opojných aktivit se stává i pouhé jezdění po městě. Svůj podíl na tom má jak zapisování objevených cestiček do vašeho řidičáku, tak spousta billboardů, které můžete při svém ježdění rozflákat. Kromě dobrého pocitu, nějakého toho achievementu a dobrého pocitu za to nic nedostanete, ale věřte mi, že vás to bude bavit. Nemluvě o tom, že za každý zničený billboard se vám při kaskadérské jízdě zvyšuje násobič skóre.

U destrukce však ještě chvíli zůstanu. Pravděpodobně však zmíním ničení úplně odlišného typu, než jaké čekáte, protože budu mluvit o režimu Show. Ten se aktivuje po stisknutí klávesy S a vaším cílem je jediné – rozflákat vaším autem co nejvíce kolemjedoucích.

Zarazila mě absence jakéhokoliv tutoriálu

Při tomto speciálním módu hry se z vašeho auta stává jakási kutálející se koule, kterou za pomoci kurzorových šipek a mačkání klávesy Shift pro odraz, ničíte vše, co by vám mohlo stát v cestě. Nejde o žádnou extra super zábavu, ovšem jako minihra si Show stojí až nadmíru dobře.

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,