Recenze: Burnout Revenge – ani Kryštof je nezastaví

Plechový masakr na silnicích je zpět. Chcete si vychutnat pocit ďábelské rychlosti bez toho, aby z vás zbyla po nehodě krvavá kaše? Burnout Revenge splní vaše přání a to s grafikou lepší, než nabízí leckterá hra na PC.

Platforma: PS 2 (Xbox)
Paměťová karta: 106 kB
Vibrace: ano
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano
Vývojář: Criterion Games 
Distributor: EA Games
Distributor v ČR: EA Czech (
www.electronicarts.cz)
Homepage:
http://www.eagames.com/official/burnout/revenge/us/home.jsp

Deník šíleného řidiče Burnoutu – pondělí

Vstal sem, obul si ponožky, vyčistil zuby a vyrazil ve svým nablýskaným sporťáku do ulic. Jen tak ze srandy jsem to střihnul na dálnici a z náhlého popudu si dal za úkol nadělat škody za 3 miliony dolarů. Nevím proč, jen mě to tak napadlo. Šlo to docela fajn, moje kára si svištěla přes dvě stě a auta lítala jak kuželky po zásahu koulí, odlítající plechy trhaly vzduch a mě bylo fajn. Když jsem zmasakroval asi tři sta aut, přestalo mě to bavit a zajel sem si na párek. Ještě, že ta moje plečka má rychlost stíhačky a odolnost buldozeru.

Znáte ten pocit, kdy vás brutální akcelerace zamačkává hlouběji do sedačky a vyráží vám z plic poslední zbytky dechu? Rychlost vhání slzy do očí, zorné pole se zužuje a rozostřuje, ale vy stejně zadupáváte plyn hlouběji do podlahy a ruku natahujete k velkému červenému tlačítku s vše říkajícím nápisem Nitro…

  

 Taxi asi už moc lidi neodveze * Důležitá je pořádná práce s nitrem * Bum! Až se mi zakalil zrak

Tak ve skutečnosti takový pocit zažije málokdo, ale naštěstí tu máme sérii Burnout, která vám dopřeje velmi podobný pocit z rychlosti a navíc se nemusíte bát, že když uděláte chybu, skončíte v autě slisovaném do velikosti krabičky od sardinek. Burnout Revenge je už čtvrtým dílem série, která dává sousloví „plechový masakr na silnicích“ nového významu. První dva díly ještě nebyly to pravé ořechové, ale ten třetí, který vyšel loni, si získal neskonalý obdiv spousty hráčů a okamžitě se vyšvihl na vrchol arkádových automobilových her.

Na Revenge se tedy těšila spousta lidí, ale v každém hlodal malý červík pochybnosti. Přinese vůbec něco nového, či se bude jednat o nastavovanou kaši? Jen klid, kaši si můžete dát klidně k obědu, protože Revenge přináší spoustu nových prvků a vybrušuje ty dobré od minula. Criterion opět přitáhli šrouby takřka ve všech oblastech, víc bouraček, větší rychlost, lepší grafika atd. Nejvýznamněji ale hru ovlivňují dva prvky. A to sice možnost beztrestně bourat do civilních aut jedoucích ve stejném jízdním pruhu a nový design tratí.

Deník šíleného řidiče Burnoutu – úterý

Dnes sem měl opravdu šťastnej den. Nejdřív byla k obědu moje oblíbená krupicová kaše a odpoledne se mi podařilo v jedné bouračce zmasakrovat šedesát aut. Normálně sem to vosolil, co to šlo a pak to napálil na křižovatce do projíždějícího autobusu, ten se stočil i do vedlejšího pruhu a už to jelo. Miluju vůni hořícího benzínu, zvuk skřípějícího plechu a rozbíjeného skla. V ten pravej okamžik sem ještě vyhodil svoji káru do luftu a dodal tomu správný grády. Řeknu vám však jednu věc, díky bohu za azbestový slipy.

Všechny módy pro jednoho hráče jsou nyní skryty pod položkou World Tour. Ta je dělená na 11 tříd, zpřístupňují se dle vaší reputace. Každá třída se pak dělí na jednotlivé závody a herní úkony. Máme tu klasické závody s protivníky, jízda do cíle za určitý časový limit, působení co největší hromadné havárie, destrukce aut na čas a tak podobně. Za každý odjetý závod či splněný úkol získáte určitý počet hvězdiček, které slouží k zvyšování vaší reputace a jejich počet se liší dle míry úspěšnosti od jedné do pěti. Kromě hvězdiček získáváte i medaile od bronzové po zlatou. Bronzová odebere od hodnocení jednu hvězdičku, zatímco zlatá jednu přidá.

  

 Na prohlížení památek v té rychlosti není čas * Prásk! Ha haha, půjdeš do pekla se mnou * Hoplá, asi tam ležela slupka od banánu

Pokud se vám daří získávat maximální počet hvězdiček, ani nemusíte splnit všechny závody v dané třídě, aby se vám odemkla další. Ovšem stejně tak dělejte, protože ke každé třídě se váže ještě list s bonusovými úkoly, za jejichž splnění obdržíte nějakou pěknou odměnu. Navíc, v každé trati jsou určitá speciální místa, za které dostanete bonus, pokud se vám tam podaří nabourat protivníka. A ještě další extra odměnu lze získat, pokud máte na paměťové kartě savy z Burnout 3 či Madden 06, získáte auta navíc a možnost startovat v závodech z první pozice.

Co se týče aut, opět jich získáte širokou paletu. Každé má danou sérii vlastností, jako maximální rychlost, váha a úroveň Crashbrakeru. Na každý typ závodu je výhodnější typ určitého auta, takže volte mozkem a ne jen očima. Zatímco do závodů na čas se hodí co nejrychlejší a nejlehčí auto, při bourání je zcela pochopitelně lepší mít co nejtěžší vozidlo. S tím souvisí i už onen zmiňovaný nový herní prvek. Nyní je možné doslova projíždět a hrnout před sebou auta jedoucí ve vašem jízdním pruhu.

Tím hra získává zcela nové taktické možnosti, protože s trochou snahy můžete šikovně odraženým civilním autem „sestřelit“ protivníka. A nemluvě o pocitu, jako byste řídili pluh na auta, která při kontaktu s vámi vesele odlétají na všechny strany. Ovšem narážet můžete jen do malých a středních aut jedoucích ve vašem pruhu. Zkuste to napálit do protijedoucího auta, nebo do náklaďáku a spláčete nad výdělkem.

Deník šíleného řidiče Burnoutu – středa

Další pohodovej den. Dneska sem frčel z jednoho konce města na druhej na čas. Měl sem dobrou náladu, jak to pěkně sviští, že sem ani nesestřeloval auta jedoucí vedle mě. Pravda, jel sem, co to dalo, takže mi tou ďábelskou akcelerací trochu vytíkal mozek ušima a zasvinil potahy, ale to bude v poho. Příště si tam dám igelity. Nová šedesátilitrová nádrž na nitro se ukázala jako mazanej tah, takže rychlost neklesla pod tři sta. Vlastně jednou jo, když tam nějakej trouba nechal v jedný uličce zaparkovanej tyrák, to mi na chvilku přistřihlo křídla.

Dalším signifikantním vylepšením je větší variabilita tratí. Každá je doslova přecpaná různými zkratkami, nájezdy, podjezdy a skokánky. S jejich přítomností nově přibyla i možnost uštědřit takzvaný vertical touchdown, což neznamená nic jiného, než přistát na protivníkově autě. Na každé trati si vyzkoušíte všechny herní módy, což může být na chvilku nudné, ovšem jakmile se vám podaří odemknout další třídu, dostanete se k novým tratím a zase je o zábavu postaráno.

  

Zatraceně, kdo tam postavil ten sloup? * Další tuna netříděného šrotu * Třísk! Zrovna jsem si vyleštil lak

Revenge disponuje přesně tím správným stupněm obtížnosti, není problém kdykoliv protivníky dostihnout a na druhou stranu se nikdy nedostanete do pořádného trháku s tím, že byste do cíle dojeli s minutovým náskokem. Protivníci jsou zpočátku neškodní, ale v pozdějších fázích vás navezou do zdi ani nemrknete.  Neustále na vás dotírají, stačí jen na vteřinku polevit a už se už vám ukazují brzdová světla.
Revenge znamená Pomsta a o tu jde v první řadě. Kdykoliv vás některý protivník nabourá, označí se jako Revenge rival a za jeho likvidaci získáte víc bodů než za likvidaci normálního protivníka. Ovšem vždy je větší zábava rozmašírovat kamaráda, než sbírku jedniček a nul. Hra pochopitelně nabízí několik multiplayerových módů vyžití. K dispozici je hra na rozdělené obrazovce, ale i bohatší online mód. Vzhledem k možnostem online připojení u nás se však nějak víc o této možnosti rozepisovat nebudu.

Deník šíleného řidiče Burnoutu – čtvrtek

Dneska mě teda řádně zvedli mandle. Jel sem nějakej závůdek s pár šaškama po městě. Tak si tak jedu, přemýšlím vo nesmrtelnosti chrousta a prásk! Nějakej -censored- do mě normálně -censored-  najel. No nezabili by ste ho? Na poslední chvíli sem to tak tak vyrovnal, ale nějakej trouba mi do cesty postavil zeď. Zatímco sem si tak lítal v kotrmelcích, přemejšlel sem, co tomu –censored- -censored- provedu. No, zkrátím to, naháněl sem ho jak ovčáckej pes a nakonec ho poslal naproti zdi, z auta ho dostanou až otvírákem na konzervy.  Neměl si začínat, bastard.

Criterion mají na svědomí engine Renderware a je to vidět. Co s ním dokázali je totiž naprosto neuvěřitelné. Už u Burnoutu 3 jsem si myslel, že tohle vymačkává z PS2 maximum, u Revenge jsem jen odevzdaně seděl a čekal, kdy mi konzole vybuchne. Nejde jen o maximální míru detailů, ve které jsou jak tratě tak automobily vyvedeny. Ale i kolize vypadají naprosto skvěle, všude jisker jak při zapálení tisíce prskavek, auta se věrně deformují, kola odpadávají a plechy létají na kilometry daleko. O tomhle si NFS může jen nechat zdát.

  

Tady to bude drsný  * Málo častá situace, nikdo v dohledu * Efektní záběr

Burnout Revenge je zcela bezpochyby hra s nejlepším pocitem z rychlosti. Nejen, že se při vysokých rychlostech rozmazává obraz, ale přidává se i velice věrné kmitání kamery. Pokud si přepnete výhled na pohled z kapoty, často i na moment přestanete dýchat, když se na poslední moment vyhnete sloupu či protijedoucímu vozidlu. Vážně jsem zvědav, co autoři ukážou v připravované FPS Black.

Ke skvělému pocitu z jízdy dopomáhají i věrně zpracované zvuky. Neustálý hukot větru, zvuky provozu, hluboké hučení aktivovaného turba a v horším případě i zvuky páraného plechu a rozbíjeného skla vás prostě utvrdí, že jste TAM, za obrazovkou. Vše je pochopitelně lepší, pokud máte nějakou kvalitnější sestavu na prostorový zvuk, ale i dva reproduktory stačí. Jen pozor, ať si zvuk nevytáhnete moc vysoko, sousedi by si totiž mohli myslet, že u vás startuje letadlo.

Hudební doprovod bych si jako OST do auta rozhodně nepořídil, protože by mě nutil k rychlé jízdě, což jak všichni víme, je velmi nebezpečné. :) Narozdíl od Burnout 3 je tentokrát zvolená hudba daleko agresivnější a rockovější. Akční jízdě daleko lépe sedne, i když některé skladby jsou si příliš podobné. Větší variabilita by neškodila. Před každým závodem vám ženský hlas poví, co se od vás čeká. Naštěstí se dá přeskakovat, takže neotravuje, když už víte co a jak. 

Deník šíleného řidiče Burnoutu – pátek

Tak tu máme zase pátek. Dneska sem si dal vod Burnoutu voraz a zašel do hospody. Člověk přece nemůže před tím PS2 sedět věčně, že jo?

Světlé stránky hry
  • Variabilnější tratě
  • Větší rychlost
  • Hratelnost
  • Grafika
Temné stránky hry
  • Nikterak převratné od Burnout 3
  • Nelze si uložit replay

 

Burnout Revenge rozhodně není jen nastavovaná kaše. Přinesl spoustu novinek, které ještě zlepšují už tak vysokou hratelnost a ještě o chlup vylepšil grafiku. Sice už se nejedná o takové překvapení, jako když přišel Burnout 3, ale i tak patři bezprecedentně k nejlepším arkádovým závodům. Pokud chcete vidět, čeho je stará dobrá PS2 ještě schopná, určitě vám nesmí uniknout. Do příchodu dalšího Burnoutu, který s největší pravděpodobností bude až na konzolích nové generace, se zřejmě lepších aut tohohle stylu nedočkáme. Pokud tedy nebereme v potaz Burnout Legends na PSP. Jediné, co vás od hry osvobozuje, je nevolnost z rychlé jízdy.

Grafika: 10/10
Zvuk: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Nový, rychlejší, výbušnější, hezčí, lepší. To je Burnout Revenge, nevadí, že už máte trojku, tohle si stejně pořiďte. A vy ostatní taky. Na poli arkádových závodů nemá konkurenci a lepší virtuální šroťák neseženete.

Celkové hodnocení: 9,3/10

Diskuze (5) Další článek: City of Villians bude mít betu

Témata článku: , , , , , , ,