Recenze: Buzz – zabzučte si

Máte rádi soutěže? Chcete otestovat svoje hudební znalosti? Pro všechny, kdo odpověděli kladně, přináším dobré zprávy. Sony vaše přání vyslyšela a přináší další netradiční hru pro celou rodinu: velkolepou, hudební, česky lokalizovanou soutěžní show, jejíž součástí jsou čtyři netradiční ovladače. Zda jde o dobrou zábavu, to se dozvíte v této recenzi.

Platforma: PS 2
Paměťová karta: 300 kB
Vibrace: ne
Multiplayer: ano (2-4 hráči)
Vývojář: Relentless Software
Distributor: Sony
Distributor v ČR: Sony Czech (

Vypadá to, že se Sony rozhodla zanevřít na originální playstationový ovladač. Nejprve jsme ovládali hry ze série EyeToy vlastním tělem, pak jsme využívali mikrofony při zpěvu všemožných písní ve hrách Singstar. Nyní nám Sony ve spolupráci s týmem Relentless Software přináší zábavní hudební kvíz Buzz! The Music Quiz (dále pouze Buzz) a s ním i čtyři speciální ovladače – bzučáky. Je to nutné? Tak se možná ptáte vy. Nutné sice ne, ale rozhodně to je dobrý tah.

Show může začít * Jedna z charakterek na výběr * To je ale fešák, že?

Ne každý majitel Playstation 2 vlastní více než dva originální ovladače a kvíz bez soupeřů je jako lyžování bez lyží – sice proveditelné, ale nudné (ve druhém případě nemluvě o hrozícím nebezpečí :-)). Bzučáky mají tvar ideálně přizpůsobený jednoduchému a pohodlnému uchopení, přičemž snadno dosáhnete na všechna tlačítka. Na každém bzučáku jich najdete pět. Jedno z nich je velké kulaté červené v horní části ovladače a ostatní jsou menší obdelníková na vybírání odpovědí. Podle barev odpovědí mají také barvy rámy tlačítek, tudíž můžete najít modrou, oranžovou zelenou a žlutou.

Otázky a otázečky

Originální ovladače jsou sice fajn, ale pokud není samotná hra dostatečně kvalitní a chytlavá, ani pěkné bzučáky ji nemohou zachránit. Tohle naštěstí případ Buzze není, ale pojďme pěkně od začátku. Stavebním kamenem každého kvízu jsou samozřejmě otázky. Ty se v Buzzovi týkají, jak již název napovídá, hudby. Hra obsahuje kolem tisíce hudebních ukázek, k nimž se vztahuje až 5000 různorodých otázek. Otázky se týkají všeho možného – od klasické poznej interpreta či název písně, přes jak se jmenovala dřívější skupina interpreta, až po za jaký trestní čin byl autor v mládí ve vězení. Jejich obtížnost se také dost liší, ale dá se říct, že jako celek jsou otázky vyvážené, protože každý zná něco jiného. Někdo je odborníkem na starší hudbu, jiný zase na moderní. Hudební ukázky v Buzzovi pokrývají mnoho hudebních ér od padesátých let až do současnosti. Bohužel ukázky, co znějí ve hře nejsou, většinou originály, ale jen přezpívané či jinými nástroji napodobené melodie známých písní. Tvůrcům se nejspíš nechtělo zabývat problémy s licencemi, což je škoda. Některé melodie se kvůli tomu mnohem hůře poznávají.

Připraveni k akci! * Já jsem Buzz, kdo je víc? * A vítězem je...

Veliké plus Buzze je, že se jako jedna z mála playstationových her dočkala české lokalizace. Tímto se hra zpřístupnila mnohem širším okruhu potenciálních hráčů, pro které je nedostatečná znalost angličtiny velkou bariérou. Všechny otázky i názvy kol jsou přeložené do češtiny. To se bohužel netýká mluvených komentářů, které zůstaly v angličtině. Bez těch se sice hráč obejde, ale připraví se tím o mnoho dobrých vtípků, které komentátor Buzz, podle kterého se hra jmenuje, neustále sype z rukávu. Jeho dabérem je Jason Donovan, slavný herec a zpěvák, narozen v Austrálii a nutno říci, že odvedl opravdu dobrou práci. Hlavně díky jemu si při hraní Buzze opravdu připadáte, jako ve velkolepé zábavní show. Než se dostanu k samotnému popisu herního systému, musím bohužel ještě zmínit chybovost české lokalizace. Šotek zde řádil a i když se chyby naštěstí netýkají žádných základních gramatických jevů jako jsou vyjmenovaná slova, stejně nejdou přehlédnout.

Samotní hráči mají smůlu

Zatím jsem se zmiňovala o ovladačích a otázkách, ale o samotné  hře ještě nepadlo ani slovo. Hned to napravím a podíváme se na herní systém. Buzz je samozřejmě zaměřen na multiplayer, ale i pro samotné hráče se tu vyskytuje jeden mód. V prvním kole získáváte díky správným odpovědím čas. Získaný čas máte v kole druhém na nahrabání co nejvíce bodů. Druhé kolo probíhá ala noční soutěž Nejslabší, máte padáka. Pokud odpovídáte správně větší počet otázek v řadě, za každou další získáváte více bodů. Ty si můžete uložit na konto, ale musíte začít zase od nuly. Pokud odpovíte špatně a body si neuložíte, vše ztratíte.

Buzz to někdy nemá lehké * Buzz se svou kolegyní * Bzučák

Druhé kolo je v singleplayeru také kolem posledním. Podle nashromážděných bodů získáte „úžasnou“ herní cenu a můžete začít znovu. Neuškodilo by, kdyby si autoři se singleplayerem dali trochu více práce. I přesto, že je hra primárně zaměřená na multiplayer, člověk ne vždy sežene dostatek spolu/protihráčů. A v těchto chvílích se zábavný mód pro jednoho hráče vždycky hodí. Konečně se ale dostávám k tomu nejlepšímu ve hře Buzz - tím je multiplayer. Skládá se z celkem osmi kol (při hře čtyř hráčů, pokud je hráčů méně, některá kola ztrácejí smysl a jsou vynechána). Nejprve si musíte vybrat jednu ze tří variant délky hry a zaměření, jestli mají být otázky pouze ze starší, novější a nebo z veškeré hudby. Více možností na výběr bohužel nemáte. Já bych rozhodně ještě ocenila například možnost složit si kvíz pouze z mnou vybraných kol, zvolit si přesný počet otázek atd.

Po výběru druhu hry si musíte zvolit svou grafickou reprezentaci. Ano, mluvím o volbě charakteru, který vás bude ve virtuální show zastupovat. Každý ze šestnácti volitelných charakterů je svým způsobem „trhlý“ a reprezentuje nějaké hudební odvětví. Každý má také svoje typické hlášky při výhře a prohře. Obléci můžete vámi vybraný charakter do jednoho ze tří kostýmů, které se ale prakticky liší pouze v barvě. V této chvíli jsou již před vámi pouze dvě závěrečné volby a těmi jsou jméno a bzučák. Na volbě jména není nic zajímavého, ale u výběru bzučáku se zaručeně pobavíte. Vaše přihlášení v soutěži totiž může provázet například zamňoukání kočky, siréna či zlý smích.

Začíná bitva

Pokud jste již se svou postavou spokojeni, nic nebrání začátku hry. První, zahřívací kolo se jmenuje Získávání bodů (Point builder v originále). Jak název napovídá, cílem je zisk co nejvíce bodů, aby se mělo v dalších kolech od čeho odečítat :-). Není potřeba se hlásit, v tomto kole můžou odpovídat pokaždé všichni hráči. Druhé kolo se jmenuje Bleskovka (Snap) a zde se od rychlosti vašich prstů odvíjí bodový zisk. Čím dříve správně odpovíte, tím více roste vaše bodové konto. Třetí kolo vás nenechá oddychnout. Je potřeba se pořádně soustředit, protože v kole Nejrychlejší prst (The fastest finger) získává body vždy pouze jeden.

Sexy kolegyně podruhé * Hrát můžete i za Elvise :-) * Nepřipomíná vám dětství?

Při hudební ukázce se na obrazovce střídají různé odpovědi. Jen ten, kdo první zaregistruje tu správnou, získává body. Ale pozor, chyba vám jen tak neprojde. V následujícím čtvrtém kole Na koho to padne se můžete mstít svým protihráčům. Každý hráč si postupně poslechne ukázku, a pak se může rozhodnout, komu ji svěří na odpovídání. Mým osobně nejoblíbenějším kolem je Pošli bombu (Pass the bomb). Podobnost se hrou Horká brambora nelze zapřít. Správná odpověď posílá tikající bombu k dalšímu hráči. Jakmile dojde čas, nastane výbuch a body jdou dolů. Šesté kolo je obdobou Na koho to padne. Jediné rozdíly jsou v přihlašování – je nutné strefit se, když se rozbliká právě váš bzučák a poté ještě v tom, že na otázku klidně můžete odpovědět i vy. Předposlední kolo také zaručuje spousty zábavy, již podle názvu – Zloděj bodů. Kdo zodpoví správně otázku, získá body od zvoleného hráče. Ani snad nemusím říkat, že pokud má někdo před tímto kolem velký bodový náskok, po něm už ne. Poslední kolo se jmenuje Krát měř a jednou řež (Look, before you leap). Ne, není to můj překlep. Zde se otázka odkrývá postupně a kdo si myslí, že ví odpověď, musí se přihlásit. Tentokrát jde o velké bodové zisky, ale i ztráty.

Po posledním kole následuje konec hry, ale ještě před ním je třeba odměnit výherce. Herní ceny jsou opravdu zajímavé – mně osobně se již povedlo vyhrát například virtuální pustý ostrov či krocana k obědu :-). Výhrou jednoho z hráčů zábava nekončí. Dále si můžete zkusit například Rychlou palbu, kde bez průtahů pouze rychle odpovídáte na zvolený počet otázek, nebo Kvíz master. Tento mód má veliký potenciál, ale obávám se, že většina hráčů jej kvůli moc velké namáhavosti nevyužije. Jeden z hráčů se zde totiž musí stát moderátorem a klást otázky. Moderátor drží playstationový ovladač a připisuje body jednotlivým hráčům na konta. Zábavnost závisí pochopitelně na moderátorovi, který vymýšlí otázky. Je zde velké množství prostoru pro kvízy s libovolným zaměřením, stačí jen najít někoho, kdo je bude vymýšlet.

Podivný moderátor

Ke konci bych se ještě ráda zmínila o grafice v Buzzovi. S tou si autoři příliš práce nedali a i když jsou postavičky stylizované, vypadají ve výsledku divně. Nejdivnější je ovšem samotný moderátor, který svou otevírací pusou připomíná Mufa z Jů a Hele, Neděle.  Co říci závěrem? Máme tu originální zábavný kvíz s velkým množství otázek a odbytou grafikou. Nové kvízové ovladače a spousty ukázek z hudby posledního půlstoletí.

• 5000 otázek
  • 1000 hudebních ukázek
  • Česká lokalizace
  • Výborný dabing
  • Ceny v soutěži
  • Nic moc grafika
  • Dabing zůstal v angličtině
  • Málo možností ovlivnění kvízu
  • Zanedbaný singleplayer

Máme tu také kupu zábavy pro multiplayer a prostor pro vlastní kvízy. Než se začnou opakovat otázky uplyne dlouhá doba a do té nám třeba vyjde pokračování – tentokrát například s filmovou tematikou. Nesmím zapomenout na českou lokalizaci, která nám hru zařadí i jako rodinnou. Pokud toužíte dokázat svým známým, kdo je pánem kvízů, konečně máte příležitost.

Grafika: 5/10
Zvuky a hudba: 6/10
Singleplayer: 5/10