Recenze: Caesar IV – vzkříšení legendy

vytisknout velikost písma
Osm let. Tak dlouho čekali fanoušci série Caesar na další pokračování. Čtvrtý díl přichází nejen s velkým zpožděním, ale i s novými lidmi na vývojářském postu. Kupodivu to však na vysokých kvalitách hry nic němění. Caesar je zpátky ve formě jako před lety.
Recenze: Caesar IV – vzkříšení legendy

Martin DemigerPlatforma: PC
Typ hry: Budovatelská strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 2,5 GB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: Tilted Mill (
www.tiltedmill.com)
Vydavatel: Sierra (
www.sierra.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
www.caesariv.com
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Caesar je jen jeden. Ať už se jej snažil napodobit kdokoliv, nikdy se nevyšplhal originálu ani po kotníky. Dokonce i vývojáři z Tilted Mill se svými Dětmi Nilu byli kouzlu Caesara (hlavně toho třetího) na míle vzdáleni. Ale byli nejblíže. A to se evidentně počítá, neboť jsou to právě oni, komu byly svěřeny práce na čtvrtém dílu.

   
Poušť... ale rozhodně ne nuda * Životní úroveň ve městě pomalu roste * Tady to žije i v noci

Vzkřísit osm let spící legendu je lehčí, než by se mohlo na první pohled zdát. V případě Caesara 4 to platí dvojnásob. Autoři se už od začátku nijak netajili tím, že velké změny nechystají – cesta k úspěchu podle nich tkví v atletickém hesle „rychleji, výše, silněji“. Stejně jako ve sportu tak nemůžete počítat se zcela novými disciplínami. Místo vymýšlení inovací, které by nemusely dopadnou dobře, byl věnován veškerý čas pilování detailů. Ano, ona stará známá komplexnost byla dovedena k dokonalosti. Podobnost lze vypozorovat už jen z letmého pohledu na okolní obrázky: zachován byl celkový vzhled hry; počínaje interfacem a konče zpracováním budov.

Všechny cesty vedou do Říma

Hlavní tahoun hratelnosti se samozřejmě nemění: vpřed vás žene moc, touha po tom stát se Césarem. Začínáte na pustině. Postavíte několik domů a doufáte, že se do nich nastěhují lidé z okolních osad. Až se tak stane, můžete začít uvažovat o dalších stavbách – farmách, kde by si lidé chovali ovce, ovocných sadech nebo třeba zásobárnách na vodu, jejíž velkou roli poznáte i tentokrát.

   
 Farmařina, to je dřina * Budování města * Zasít a sklidit

Chce se toho po vás opět hodně. Výjimkou nebudou situace, kdy se po pěti minutách po nastěhování všech obyvatelů zhroutí všechny stavby, nebo některé aspoň začnou hořet. Naštěstí vám hra díky intuitivnímu systému nápovědy poradí, kterým směrem se ubírat dál. To vše ale ve vší počestnosti – nejde o žádné cheaty, díky nimž byste problém vyřešili a sami se jím nemuseli zabývat. Pouze dostanete napovězeno – a zbytek už si musíte zařídit sami. Pokud o pomocnou ruku zájem nemáte, můžete na ní plivnout… ehm, nebo spíše nápovědu zavřít a zkusit štěstí na vlastní pěst.

Abyste se probojovali z pozice obyčejného správce několika akrů až do role vládce celé říše, musíte plnit předem dané úkoly. Zdánlivě banální a logická myšlenka je zde však zpracována s takovým citem, že jdou až oči kolem. Na rozdíl třeba od Dětí Nilu má každá mise smysl. Nemusíte pokyvovat hlavou nad tím, proč papouškujete rozkazy – panuje ve vás pocit, že byste si počínali stejně, i kdyby vám to nebylo nařízeno.

  
Kamera umožňuje měnění pohledu podle potřeb * Zelená je tráva * Dokonce i při plném zoomu vypadá vše bombasticky

S kampaní přichází velké dilema. Musíte plnit úkoly, které se většinou nebudou líbit vašim občanům. Příkladem za všechny může být třeba obilí: v jedné z misí musíte upřednostnit produkci obilí, abyste jím mohli zásobovat samotný Řím. To se však nelíbí obyvatelům města, kteří by raději nevyváželi a sami si užívali plodů své práce. I takové problémy musíte řešit – na výběr máte hned z několika možností, jak na to. Zde by bylo asi nejlepší produkci ještě navýšit, aby uspokojila poptávku i doma. Nebo případně snížit počet vyvážených plodin.

Jaké je to být Římanem?

Počáteční mapy projdete v čajíčkovém tempu. Postavit několik domů, zajistit jim obživu a zábavu? Lehké. Ovšem čím dál se v kampani dostanete, tím vyšší jsou na vás kladeny nároky. Z několika domů se rázem stanou celé čtvrtě. Z obyčejné kliniky pro pár lidí musíte vybudovat nemocnici pro stovky obyvatel. A při tom všem musíte dát pozor, aby nikdo nepřišel zkrátka. Panuje přece demokracie a každý si žádá to, co mu patří. Dělníci musí živit rodinu. Divadelníci chtějí herecké školy. A zbohatlíci luxusní domy s výhledem na moře.

  
Bez vody by to nešlo * "Zas nějakej průser" * Že by samotný Řím?

Ideálního stavu nedosáhnete asi nikdy. Hra vás neustále nutí k rázným jednáním a ani sekundu nenechá zahálet. Příklady můžeme brát z kterékoliv části předchozího odstavce. Nemocnice: pokud ji dáte na kraj města, budou si stěžovat občané z druhé strany osady, že to mají k doktorovi daleko. Dělníci: pokud nebudou mít kde pracovat, sbalí si kufry a odjedou. Zbohatlíci: k nespokojenosti jim stačí jen málo, při každé příležitosti se neváhají odstěhovat, nutí vás k výstavbě škol pro své děti, divadel pro vlastní potěšení a zahrad pro zkrášlení města. Systém se od minula odlišuje v tom, že lidé navštěvují všechny služby sami. O to mají přemrštěnější nároky – což znamená neustálé prosby na vaší adresu, ať se něco změní. A dobrý vládce se samozřejmě snaží najít kompromis.

Buduj!

Budování města si tak žádá trpělivost a hlavně chladnou hlavu. Vždy se vyplatí dobře přemýšlet, než rychle konat (času je dost – hru můžete i během stavění úplně zastavit). Za pocit radosti, který jde ruku v ruce s vašimi úspěchy, to ale stojí. Jednotliví občané se totiž vyvíjí spolu se situací ve městě: bohatnou, nebo chudnou. Ve zlých dobách chodí po ulicích se svěšenou hlavou a po večerech brečí, že nemají co do pusy. V časech blahobytu se zase stěhují z holobytů do luxusních vilových čtvrtí. Nuda je slovo, které Caesar 4 nezná v žádné podobě. Sebemenší změna v jedné oblasti se promítne do ostatních herních aspektů. A zdaleka nejde jen o vnitřní vlivy zapříčiněné vámi – ke slovu se dostane třeba mor, časté jsou útoky barbarů.

  
Herní menu můžete skrýt a pak si užívat krásné grafiky zcela nerušeně...

Záměrně jsem doposud nezmínil vojenské akce. V zásadě totiž není o čem mluvit – přítomny sice jsou čtyři druhy jednotek, Caesar je však nadále strategií budovatelskou. Stavění je základem všeho a veškerá funkce armády spočívá v tom, že občas odžene dotěrné kočovníky.

Audiovizuální zpracování bylo dovedeno k dokonalosti. Grafika přesně vystihuje atmosféru předchozího dílu, a přitom poskytuje neuvěřitelnou podívanou i na maximální zoom. Ve městě to žije: postavičky běhají po ulicích, chodí nakupovat a vodí děti do škol; v divadle je vidět, že se lidé chodí dívat na představení a dokonce i to, že se něco děje na pódiu; v zásobnících je vidět voda, která se následně rozlévá prostřednictvím důmyslného systému do všech čtvrtí. Pochvalu si zaslouží také stylová hudba. Atmosféra je díky soundtracku skvělá; melodie se mění podle aktuálního dění na obrazovce. Navíc potěší, že hra nepotřebuje ke spuštění kdovíjak výkonné železo.

Světlé stránky hry
  • návyková hratelnost
  • dlouho vydrží
  • skvělá grafika
  • stylová hudba
  • vyjde v české lokalizaci
Temné stránky hry
  • nic, co bychom už neznali...

Doposud jsem na adresu Caesara 4 nevynesl žádný přehnaný superlativ. Což je celkem zvláštní vzhledem k tomu, jak rychle si mne hra obmotala kolem prs(t)u a jak dlouho pak odmítala pustit. Jde o stejně návykovou záležitost jako před lety. I tentokrát se budete královsky bavit a opustit vaše virtuální Římany se vám bude chtít jen v nezbytně nutných případech (toaleta, jídlo, vycházka do stánku pro nové číslo Doupěte). Jen to bude takové… očekávatelné. Pamětníci Caesara 3 mi jistě dají za pravdu, když řeknu, že čtyřka sice upoutá, ale ničím výrazným nepřekvapí. To však není výrazně na škodu, takže tady po dlouhé době máme takřka bezchybný titul.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Důstojný nástupce slavného Caesara. Vydrží hodiny, hodiny, hodiny...

Celkové hodnocení: 8,9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Budovatelská strategie
Výrobce: Tilted Mill | Webové stránky hry
  • návyková hratelnost
  • dlouho vydrží
  • skvělá grafika
  • stylová hudba
  • vyjde v české lokalizaci
  • nic, co bychom už neznali...

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A